Gå til innhold

Har jeg Clinofobi ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Clinofobi (clinophobia) er angst for å gå til sengs, eller å legge seg i en seng for å sove. Jeg har bodd ca 25 år alene i to forskjellige leiligheter. Det blir nesten 10000 netter. Av disse nettene har jeg ligget i senga på soverommet ca 10-20 netter. Jeg ligger på sofaen i stua. Vet ikke hvorfor jeg ikke legger meg i senga, men det er helt naturlig å ligge på sofaen. Det er like naturlig for meg som å ta en Cola hvis jeg er tørst. Dessuten føler jeg ubehag ved å ligge i senga, og søvnen er dårligere der. Jeg vet ikke om dette er Clinofobi eller om det bare er en uvane ?? Men i og for seg synes jeg det er dumt å ligge på sofaen, men jeg gjør det.

Skrevet

Clinofobi (clinophobia) er angst for å gå til sengs, eller å legge seg i en seng for å sove. Jeg har bodd ca 25 år alene i to forskjellige leiligheter. Det blir nesten 10000 netter. Av disse nettene har jeg ligget i senga på soverommet ca 10-20 netter. Jeg ligger på sofaen i stua. Vet ikke hvorfor jeg ikke legger meg i senga, men det er helt naturlig å ligge på sofaen. Det er like naturlig for meg som å ta en Cola hvis jeg er tørst. Dessuten føler jeg ubehag ved å ligge i senga, og søvnen er dårligere der. Jeg vet ikke om dette er Clinofobi eller om det bare er en uvane ?? Men i og for seg synes jeg det er dumt å ligge på sofaen, men jeg gjør det.

Dette er enten helt greit - eller en uvane hvis du mener det vil være bedre å sove på soverommet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du kun foretrekker sofaen, har du ikke fobi.

Hvis du alltid får sterk angst av å ligge i sengen, og denne angsten avtar umiddelbart når du forlater sengen, har du fobi.

Skrevet

jeg mener jeg får en form for angst av å ligge i sengen, søvnen blir da også dårligere, når jegvokner og forlater sengen, så føler jeg meg utslått, dette er vel den beste måten å forklare det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...