ISW Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Skrevet 29. juli 2014 Jeg har en uhelbredelig psykisk lidelse som gjør at jeg aldri vil være like lønnsom for bedriftene som andre ansatte, er ingen ting jeg kan forbedre med det. Kunne kanskje søkt på flere jobber men det er ikke så kult å søke på jobb å si "hei, du vil tape penger på å ansette meg men vil du ansette meg?", da er det faktisk mer behagelig å gjemme meg på rommet og få være i fred med litt verdighet og leve livet på beste måte for meg selv, selv om samfunnet "taper" litt penger på å "nekte meg jobb". Jeg får ikke dårlig samvittighet for dårlig samfunnsstuktur det er andres jobb å ordne ikke min Anonymous poster hash: 12907...92e Det er ikke slik at dersom du ikke er "like lønnsom" som andre i en jobb er du null verdt! Hva med f.eks en deltidsjobb hvor du leverer reklame eller aviser, så får du deg litt fysisk aktivitet og frisk luft også? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Det er ikke slik at dersom du ikke er "like lønnsom" som andre i en jobb er du null verdt! Hva med f.eks en deltidsjobb hvor du leverer reklame eller aviser, så får du deg litt fysisk aktivitet og frisk luft også? Det finnes ikke jobb til alle. Anslagsvis er det en manko på 4-500 000 jobber (ledige jobber i forhold til arbeidsledige, sosialhjelpsmottakere, sykmeldte, de på AAP etc). Da er det mest lønnsomt, for samfunnet, at de mest produktive jobber.Anonymous poster hash: 79dcc...b25 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Helt enig med deg. Som jeg tidligere har sagt: Arbeid gir for det første mestringsfølelse, og reduserer muligheten og tidsbruken på ukonstruktive aktiviteter. Kanskje derfor min psykolog som arbeidet metakognitivt poengterte dette med at konstruktivt stress ikke var farlig..? Det er ikke slik at man nødvendigvis ligger i senga eller på sofaen hele dagen. Hvis man ikke jobber.Anonymous poster hash: 79dcc...b25 0 Siter
ISW Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Skrevet 29. juli 2014 Det finnes ikke jobb til alle. Anslagsvis er det en manko på 4-500 000 jobber (ledige jobber i forhold til arbeidsledige, sosialhjelpsmottakere, sykmeldte, de på AAP etc). Da er det mest lønnsomt, for samfunnet, at de mest produktive jobber.Anonymous poster hash: 79dcc...b25 Dette er feil. Bedre tilgjengelighet på arbeidskraft vil skape vekst i bedriftene, flere nyetableringer, osv. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Dette er feil. Bedre tilgjengelighet på arbeidskraft vil skape vekst i bedriftene, flere nyetableringer, osv. Anonymous poster hash: 79dcc...b25 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Dette er feil. Bedre tilgjengelighet på arbeidskraft vil skape vekst i bedriftene, flere nyetableringer, osv. Det er ønsketenkning, ren propaganda, fra høyresiden. I praksis er det aldri vært jobb til alle. Og det kommer det helle aldri til å bli. Anonymous poster hash: 79dcc...b25 0 Siter
slabbedask Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Dette er feil. Bedre tilgjengelighet på arbeidskraft vil skape vekst i bedriftene, flere nyetableringer, osv. Hvorfor har enkelte land skyhøy arbeidsledighet da? 0 Siter
ISW Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Skrevet 29. juli 2014 Hvorfor har enkelte land skyhøy arbeidsledighet da? Det er gjerne veldig sammensatte årsaker til det. Det enkle svaret er at verdiskapningen i landet er for lav. I Norge tror jeg at mange utdanner seg til arbeidsledighet, for å si det litt flåsete. Norge som nasjon må øke antallet studieplasser innen realfag, og enkeltindividet bør tenke på samfunnet fremfor bare egen interesse når de velger et studie. Jeg har aldri påstått at ALLE i et land kan være sysselsatt. Det er økonomisk usunt for øvrig, da lønningene ville steget til ufornuftige nivåer (alt bedriftens resultat ville gått med til lønninger, teoretisk sett i alle fall). Men jeg tror absolutt at Norge kan sysselsette flere enn det vi ser i dag. 0 Siter
slabbedask Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Det er gjerne veldig sammensatte årsaker til det. Det enkle svaret er at verdiskapningen i landet er for lav. I Norge tror jeg at mange utdanner seg til arbeidsledighet, for å si det litt flåsete. Norge som nasjon må øke antallet studieplasser innen realfag, og enkeltindividet bør tenke på samfunnet fremfor bare egen interesse når de velger et studie. Jeg har aldri påstått at ALLE i et land kan være sysselsatt. Det er økonomisk usunt for øvrig, da lønningene ville steget til ufornuftige nivåer (alt bedriftens resultat ville gått med til lønninger, teoretisk sett i alle fall). Men jeg tror absolutt at Norge kan sysselsette flere enn det vi ser i dag. Det tror jeg ikke. Ikke med den arbeidsinnvandringen vi har i dag. Ellers er Norge helt i topp når det gjelder yrkelsdeltagelse. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Det er nok av uløste oppgaver og folk som kan utføre oppgavene. Samfunnet klarer bare ikke å innrette seg sånn at man får utnyttet all tilgjengelig arbeidskraft. Og JA, dette er en en konsekvens av kapitalisme og krav til lønnsomhet, særlig når man har høyt lønnsnivå. Staten får ansvar for de minst effektive. I en enda råere kapitalisme ville noen av de svakeste fått jobb allikevel, men da til den luselønna som markedet er villig til å betale. Alle blir lønnsomme om bare timelønna er lav nok. I USA er det litt mer sånn, og USA har jevnt over lavere arbeidsledighet enn Europa. Kapitalisme har også noen fordeler, som høy innovasjon og effektivitet. Det vet alle partier selv om de ikke sier det høyt. Høyresiden og venstresiden ender opp med å ha nesten identisk politikk, mye styrt av samfunnsøkonomer fra de samme skolene. Man balanserer fri konkurranse med offentlige virkemidler. Det er i alle fall min teori om Norge... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Synd at dette som vanlig utvikler seg til en diskusjon om jobb, arbeidsledighet, NAV, trygd, osv. Det startet med et svært viktig spørsmål om offensive holdninger til aktivitet og betydningen av positivt stress. Alt dette er viktig for oss alle, men må sees på i forhold til vårt utgangspunkt i dag. 0 Siter
ISW Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Skrevet 29. juli 2014 Det er nok av uløste oppgaver og folk som kan utføre oppgavene. Samfunnet klarer bare ikke å innrette seg sånn at man får utnyttet all tilgjengelig arbeidskraft. Og JA, dette er en en konsekvens av kapitalisme og krav til lønnsomhet, særlig når man har høyt lønnsnivå. Staten får ansvar for de minst effektive. I en enda råere kapitalisme ville noen av de svakeste fått jobb allikevel, men da til den luselønna som markedet er villig til å betale. Alle blir lønnsomme om bare timelønna er lav nok. I USA er det litt mer sånn, og USA har jevnt over lavere arbeidsledighet enn Europa. Kapitalisme har også noen fordeler, som høy innovasjon og effektivitet. Det vet alle partier selv om de ikke sier det høyt. Høyresiden og venstresiden ender opp med å ha nesten identisk politikk, mye styrt av samfunnsøkonomer fra de samme skolene. Man balanserer fri konkurranse med offentlige virkemidler. Det er i alle fall min teori om Norge... Bra innlegg synes jeg. Jeg er i det aller vesentlige enig. 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Føler ikke at jeg respondere bra hverken på kort sikt eller lang sikt på positivt stress, negativt stress, frivillig aktivitet, eller påtvunget aktivitet. Jeg er trolig unntaket som bekrefter regelen da, men uansett misliker jeg ordbruken med "alle". Kanskje jeg bare har en vrangforestilling da det er vel diagnosen man får dersom man har oppfattninger som går på tvers av vedtatte sannheter 0 Siter
ISW Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Skrevet 29. juli 2014 Føler ikke at jeg respondere bra hverken på kort sikt eller lang sikt på positivt stress, negativt stress, frivillig aktivitet, eller påtvunget aktivitet. Jeg er trolig unntaket som bekrefter regelen da, men uansett misliker jeg ordbruken med "alle". Kanskje jeg bare har en vrangforestilling da det er vel diagnosen man får dersom man har oppfattninger som går på tvers av vedtatte sannheter Er du helt sikker på at det ikke var noe annet som skjedde? F.eks du skal gjøre en oppgave, som i utgangspunktet er positiv. Du får den ikke til slik du ønsker, og stresser deg opp over det. Du har da dannet et negativt syn på denne oppgaven, selv om oppgaven i seg selv ikke skapte negativt stress. Kan det være noe slikt? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Føler ikke at jeg respondere bra hverken på kort sikt eller lang sikt på positivt stress, negativt stress, frivillig aktivitet, eller påtvunget aktivitet. Jeg er trolig unntaket som bekrefter regelen da, men uansett misliker jeg ordbruken med "alle". Kanskje jeg bare har en vrangforestilling da det er vel diagnosen man får dersom man har oppfattninger som går på tvers av vedtatte sannheter Du har rett. Det er ikke smart å bruke ordet alle. For noen er det best og viktigst å slappe av og ha sofaen som base og mål. Anstrengelser, fysiske som psykiske, er helseskadelig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Føler ikke at jeg respondere bra hverken på kort sikt eller lang sikt på positivt stress, negativt stress, frivillig aktivitet, eller påtvunget aktivitet. Ikke jeg heller. Anonymous poster hash: 79dcc...b25 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 issomethingwrong, on 29 Jul 2014 - 13:59, said: Det er ikke slik at dersom du ikke er "like lønnsom" som andre i en jobb er du null verdt! Hva med f.eks en deltidsjobb hvor du leverer reklame eller aviser, så får du deg litt fysisk aktivitet og frisk luft også? Den jobben er det garantert noen som har allerede. Slikt jeg gjorde samtidig med at jeg gikk på skole. Studenter jobber jo også. Det er ikke nok jobber. Det koster mer for samfunnet å ha oss i jobb!!, husk at det koster staten med offentlig transport, bil, bensin, kanskje en pc på jobb, vaske jobber trengs masse utstyr - samfunnet har ikke råd !! slutt å gi oss skylda. Anonymous poster hash: fb0b6...8d2 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Ikke jeg heller. Anonymous poster hash: 79dcc...b25 Når jeg gjør firivillig aktivitet så gjør det bare at tiden går fortere får ikke noe ut av det heller jeg, så da har du flaks =) . Men liker mine frivillige aktiviteter bedre enn å se maling tørke så det er positivt tror jeg 0 Siter
gråstein Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Bra innlegg synes jeg. Jeg er i det aller vesentlige enig. Nå er arbeidsledigheten 3-4 ganger større i USA i forhold til Norge. Men uansett, er dette veien å gå? At de nedest ved bordet skal måte ha 2-3 jobber med luselønn for å overleve, eventuelt leve i dypeste fattigdom med sykdom for at de rikeste skal kunne leve i overflod? 0 Siter
gråstein Skrevet 29. juli 2014 Skrevet 29. juli 2014 Den jobben er det garantert noen som har allerede. Slikt jeg gjorde samtidig med at jeg gikk på skole. Studenter jobber jo også. Det er ikke nok jobber. Det koster mer for samfunnet å ha oss i jobb!!, husk at det koster staten med offentlig transport, bil, bensin, kanskje en pc på jobb, vaske jobber trengs masse utstyr - samfunnet har ikke råd !! slutt å gi oss skylda. Anonymous poster hash: fb0b6...8d2 Ønsker man flere syke/late i arbeid kan man begynne å stenge for arbeidsinnvandring. Nå snakker politikerne med to tunger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.