Gå til innhold

NHD/Hva kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med katastrofetanker, uro og angst nesten hele livet. Nå har jeg gått i MANGE år i psykoterapi uten at det har hjulpet meg noe..

Hva kan hjelpe meg? Har nylig avsluttet terapien. Står nå uten tilbud.

Anonymous poster hash: 8b214...07a

AnonymBruker
Skrevet

Tilleggs opplysning. Jeg går på antipsykotisk medisin og Lamictal for bipolar lidelse..

Skrevet

Hvis du nylig har avsluttet en langvarig psykoterapi, så synes jeg du skal la deg følge opp av fastlegen en periode.  Det kan være svært fruktbart å gi seg tid til å erfare hva man har lært i løpet av en terapi, å kjenne at man kanskje har mer styrke enn man trodde og at man er i stand til å håndtere mer på egenhånd enn man har trodd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du nylig har avsluttet en langvarig psykoterapi, så synes jeg du skal la deg følge opp av fastlegen en periode.  Det kan være svært fruktbart å gi seg tid til å erfare hva man har lært i løpet av en terapi, å kjenne at man kanskje har mer styrke enn man trodde og at man er i stand til å håndtere mer på egenhånd enn man har trodd.

Hvordan mener du fastlegen kan følge meg opp? Skrive ut medisiner? Fastlegen min er svært travelt opptatt, må ofte vente over en time over avtalt tid. Lite erfaring innen psykiatri og kun 10 min til hver pasient.

Takknemlig for svar, frosken. :)

Skrevet

Hvordan mener du fastlegen kan følge meg opp? Skrive ut medisiner? Fastlegen min er svært travelt opptatt, må ofte vente over en time over avtalt tid. Lite erfaring innen psykiatri og kun 10 min til hver pasient.

Takknemlig for svar, frosken. :)

Jeg tenker at du bør snakke med fastlegen om hva slags oppfølgning han finner passende og kan tilby. Kanskje kunne du ha fast time en gang pr måned det første halve året, slik at du vet at du har noen som følger opp medisineringen samt noen du kan fortelle litt om hvordan det går uten terapi til. I tillegg bør dere inngå en avtale om at du tar raskt kontakt dersom du mener at din bipolare lidelse forverres slik at dere kan vurdere om det trengs endring i medisineringen.

Hvis det etter en tid viser seg at oppfølgning fra fastlegen ikke er tilstrekkelig, så kan han henvise til dps.

Skrevet

Du bruker ikke medisiner? Jeg ville og prøvd medikamenter, antidepressiva og eller antipsykotika for angsten og katastrofetankene. Men du burde bli fulgt opp av lege. Psykriatisk sykepleier kan være en støtte i tillegg til fastlegen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen med BP har en ledsagende angst som kan være vanskelig å behandle.

Jeg anbefaler at du forsøker å finne en behandler som behersker metakognitiv terapi.

PS: Har du sett foredraget til Wilhelmsen som det er linket til i den øverste tråden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...