Gå til innhold

NHD: hypnagoge hallusinasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for gode råd. :) Du har rett, jo mer jeg kjemper imot jo verre føles det. Skulle bare ønske jeg klarte å la være. Jeg føler at det skjer automatisk. Jeg er hele tiden i høyspenn, og livredd for "å miste kontrollen". Jeg har tatt lave doser av sobril av og på i flere måneder, men er allikevel livredd for å ta de. Har lest at man kan få hallusinasjoner, og har ennå ikke opplevd det, men tenker at det kanskje vil skje en eller annen gang. Denne angsten spiser meg opp innvendig. SSRI har jeg også prøvd, men følte ikke at det hjalp så veldig. Ga meg etter tre uker da, for jeg følte at alt ble verre. Skulle kanskje gitt det mer tid. Men det var mot angst jeg tok det, ikke mot dette som har kommet nå med søvnen. Det er så rart. Jeg har hatt tre ganske fine dager nå, også har jeg en sånn natt også faller alt sammen igjen. Nå virker alt like håpløst igjen. Føler at jeg tar ett skritt fram og to tilbake.

Veldig fint at du har hatt noe fine dager uten angst!

Det veldig likt hvordan jeg har hatt det og tidvis har det også. Jeg tar også en halv Sobril ( selvfølgelig misntedose;) i ny og ne. Kan ikke ta for mye for da blir jeg slapp og da får jeg angst osv.

Det som har hjulpet meg er Zoloft, fra 50- 75 mg. Det har tatt det verste!

Jeg leser en bok nå: Mindfullness i hverdagen ( Rebekke Th. Egeland, psykolog). Den er så enkel og så avslappende å lese. Det fokuserer så mye på pust og jeg greier å slappe av når jeg leser den. Du burde lese den. Rimelig er den også! Jeg faller til ro med den boka!

Skrevet

Huff, mye skrive"leif" her; RebekkA, mente jeg selvfølgelig.

Skrevet

Veldig fint at du har hatt noe fine dager uten angst!

Det veldig likt hvordan jeg har hatt det og tidvis har det også. Jeg tar også en halv Sobril ( selvfølgelig misntedose;) i ny og ne. Kan ikke ta for mye for da blir jeg slapp og da får jeg angst osv.

Det som har hjulpet meg er Zoloft, fra 50- 75 mg. Det har tatt det verste!

Jeg leser en bok nå: Mindfullness i hverdagen ( Rebekke Th. Egeland, psykolog). Den er så enkel og så avslappende å lese. Det fokuserer så mye på pust og jeg greier å slappe av når jeg leser den. Du burde lese den. Rimelig er den også! Jeg faller til ro med den boka!

Jeg tar 10 mg, men det er kanskje mye? Føler ikke jeg får så mye virkning av 5 mg. Har du noengang opplevd å få hallusinasjoner av de? De gangene du tok mer enn en halv og ble slapp og fikk angst, skjedde det noe annet farlig enn at du fikk angst da? Jeg har fått anbefalt zoloft, men har ikke turt å ta de ennå. Håper jeg tør etterhvert. Venter på et behandlingsopplegg fra midten av august. Takk for tips om bok. Skal sjekke i bokhandelen :)

Skrevet

Jeg tar 10 mg, men det er kanskje mye? Føler ikke jeg får så mye virkning av 5 mg. Har du noengang opplevd å få hallusinasjoner av de? De gangene du tok mer enn en halv og ble slapp og fikk angst, skjedde det noe annet farlig enn at du fikk angst da? Jeg har fått anbefalt zoloft, men har ikke turt å ta de ennå. Håper jeg tør etterhvert. Venter på et behandlingsopplegg fra midten av august. Takk for tips om bok. Skal sjekke i bokhandelen :)

Du kan også bestille den på nett.

Tilbake til angten; 10 mg er ikke mye! Det hender jeg å ta det også. Jeg tror jeg var oppi 50 mg en gang i en veldig angstfull periode en ukes tid!

Har aldri fått hallusinasjoner, nei. Som regel virker det veldig bra ved at jeg blir mindre nedstemt og roligere uten angst. Jeg tåler bare dårlig å bli veldig slapp av en eller annen grunn.

Jeg prøvde mange før jeg ednelig fant Zoloft.

Skrevet

Du kan også bestille den på nett.

Tilbake til angten; 10 mg er ikke mye! Det hender jeg å ta det også. Jeg tror jeg var oppi 50 mg en gang i en veldig angstfull periode en ukes tid!

Har aldri fått hallusinasjoner, nei. Som regel virker det veldig bra ved at jeg blir mindre nedstemt og roligere uten angst. Jeg tåler bare dårlig å bli veldig slapp av en eller annen grunn.

Jeg prøvde mange før jeg ednelig fant Zoloft.

Godt å høre, jeg er redd for absolutt alt om dagen. Så og si. Fatter ikke at det er mulig for hjernen å få alt til å bli skummelt. Ser egentlig på meg selv som en relativt smart og oppegående person, men nå føler jeg meg mer som et nervevrak. Kan jeg spørre om du opplevde en forverring med zoloft i begynnelsen? Jeg leste også et sted at noen som går på zoloft sier at en bivirkning er at de føler seg rare. Er ikke noe keen på å føle meg rarere enn jeg allerede gjør :P . Hvilke forbedringer har du merket? Beklager at jeg spør og graver så mye, er bare så innmari keen på å finne noe som kan hjelpe som jeg faktisk vil tørre å ta.

Skrevet

Det er så lenge siden jeg startet med Zoloft så jeg husker ikke helt... men jeg husker jeg prøvde flere andre og fikk angst i begynnelsen, men ikke på Zoloft.

Jeg kan føle meg litt mer rar på den måten at jeg føler ordene kommer mer rett ut uten at jeg tenker så mye over hva jeg kan si og ikke si lenger. Men det opplever jeg litt befriende, og nytt.... jeg har ikke samme sensur på meg selv lenger, og er kanskje mer meg selv? :)

Ikke så lurt å si kanskje, men kan nok føle meg litt mer likegyldig også.

Skrevet (endret)

Det er så lenge siden jeg startet med Zoloft så jeg husker ikke helt... men jeg husker jeg prøvde flere andre og fikk angst i begynnelsen, men ikke på Zoloft.

Jeg kan føle meg litt mer rar på den måten at jeg føler ordene kommer mer rett ut uten at jeg tenker så mye over hva jeg kan si og ikke si lenger. Men det opplever jeg litt befriende, og nytt.... jeg har ikke samme sensur på meg selv lenger, og er kanskje mer meg selv? :)

Ikke så lurt å si kanskje, men kan nok føle meg litt mer likegyldig også.

Har du gått på de i mange år, og det har gått fint? Kan man gå på sånne hvis man skal få barn. Planlegger åpenbart ikke det med det første, men er det sånn at man må slutte med piller mens man er gravid? Jeg sier ofte ting litt rett ut, og kan gruble over ting jeg har sagt i ettertid, kanskje grublingen kunne dempes litt, det hadde vært fint. Med likegyldig, mener du da føleleseskald? Det har jeg litt aversjon mot merker jeg. Har alltid likt at jeg er litt lettrørt. Men gråter sjelden ellers. Jeg skulle gjerne funnet noe som kunne hjulpet mot grubling og tvangstanker. Føler at det er mitt hovedproblem. Og kanskje også noe som kunne bremset fantasien min. Men er så redd for å bli en annen, hvis du skjønner hva jeg mener.

Endret av helseangst
Skrevet

Ja, jeg har stått på de mange år, men bare 50 mg, har økt til 75. Så jeg vet egentlig ikke hvordan det er uten... Jeg merker bare at økningen nå var bra, ellers var jeg i ferd med å gå i en depresjon.

Jeg vet ikke ang. barn. Men det endel medisiner man kan gå på fordet. Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for det. Har en veninne som gikk på antidepressiva fram til de siste månedene.

Grunblingen min er nesten helt borte. Kanskje det er uvant, og derfor jeg føler meg litt likegyldig? Men grublingen min første til ANGST mildt sagt.

Jeg kan savne de store oppturere og det å bli veldig glad... jeg er også lettrørt og liker følelsen av å bli begeistret. Det føler jeg ikke at jeg er lenger.

Det er jo mange kreative mennesker som får angst, netopp fordi vi har så god fantasi og ser for oss så mange scenarioer ;))

Skrevet

Ja, jeg har stått på de mange år, men bare 50 mg, har økt til 75. Så jeg vet egentlig ikke hvordan det er uten... Jeg merker bare at økningen nå var bra, ellers var jeg i ferd med å gå i en depresjon.

Jeg vet ikke ang. barn. Men det endel medisiner man kan gå på fordet. Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for det. Har en veninne som gikk på antidepressiva fram til de siste månedene.

Grunblingen min er nesten helt borte. Kanskje det er uvant, og derfor jeg føler meg litt likegyldig? Men grublingen min første til ANGST mildt sagt.

Jeg kan savne de store oppturere og det å bli veldig glad... jeg er også lettrørt og liker følelsen av å bli begeistret. Det føler jeg ikke at jeg er lenger.

Det er jo mange kreative mennesker som får angst, netopp fordi vi har så god fantasi og ser for oss så mange scenarioer ;))

Veldig interessant å høre om dine opplevelser :) er depresjon ditt største problem eller er det angst? Jeg har slitt med angst i mange år, men har aldri opplevd å bli deprimert før nå de siste månedene. Elsker også føelelsen av å bli begeistret, og finner stor glede i de små tingene. Redd for å miste denne gleden over livet. Men den har jeg jo definitivt ikke nå, så sånn sett må jeg kanskje velge mellom pest eller kolera :P Ja, det å ha for god fantasi virker ikke som en god kombinasjon med angst. Jeg er f.eks veldig redd for torden og lyn, og setter meg ofte ut i bilen. Der kan jeg føle meg trygg en liten stund før hjernen min begynner å fantasere om "tenk om det store treet der borte blir truffet av lynet og det faller oppå meg". Den der var ganske uskyldig da, men det er så ufattelig mange katastrofetanker som dukker opp innimellom at jeg noen ganger blir nesten litt imponert over meg selv. Samtidig har jeg alltid likt å fantasere og dagdrømme, og føler at det er en stor del av hvem jeg er. Er litt redd for å miste de gode tingene også. Men blir jeg kvitt angsten kan det jo hende at jeg får det bedre med meg selv og kanskje jeg får begolde de hyggelige fantasiene. Er jo lov å håpe ;) . Jeg har forresten en svoger som gikk på zoloft mot depresjon. (100mg). Han sa at det eneste han hadde lagt merke til etter han begynte med zoloft (bortsett fra at depresjonen ble borte) var at når han ble glad så ble han kjempeglad og overbegeistret, så det er sikkert veldig individuelt hvordan man opplever det. :)

Skrevet

Det han opplevde må jeg være en god "bivirkning" :)

Av og til vet jeg ikke om det er angst eller depresjon/nedstemthet jeg er mest plaget av. Har blitt så vant til å ha opp og ned dager at jeg ikke vet lenger:(

Men tror det er angsten som er verst. Jeg ville prøvd hvis jeg var deg.

Skrevet

Ja, jeg tror han satte pris på den. Men han hadde aldri angst, så jeg tror ikke han var "på vakt" hvis du skjønner. Mitt største problem når jeg har begynt på medikamenter er at jeg er overnervøs for bivirkninger. Jeg leser om det på forhånd, og venter på en måte at de skal komme. Jeg har helseangst, så jeg scanner meg selv for alt som kan være skummelt og unormalt også føler jeg at jeg opplever alle bivirkninger som står oppført. Det er derfor jeg er så skeptisk til å prøve noe nytt. Jeg vet at jeg ikke burde lese bivirkningene, men jeg føler at jeg må, for å være føre var. Sånn at hvis jeg merker noe som kan være farlig eller skummelt så er jeg ihvertfall forberedt på det også kan jeg "stoppe det" før det blir verre. Kjempefrustrerende. Men godt å høre at du har funnet noe som virker på deg. Jeg tror bare jeg har lest altfor mange kommentarer fra folk som er misfonøyde og som mener at antidepressiva er forferdelig farlig. Men det virker jo som majoriteten av de som bruker det er fornøyde og får et bedre liv.. :)

Skrevet

Det han opplevde må jeg være en god "bivirkning" :)

Av og til vet jeg ikke om det er angst eller depresjon/nedstemthet jeg er mest plaget av. Har blitt så vant til å ha opp og ned dager at jeg ikke vet lenger:(

Men tror det er angsten som er verst. Jeg ville prøvd hvis jeg var deg.

Glemte visst å tagge deg..

Ja, jeg tror han satte pris på den. Men han hadde aldri angst, så jeg tror ikke han var "på vakt" hvis du skjønner. Mitt største problem når jeg har begynt på medikamenter er at jeg er overnervøs for bivirkninger. Jeg leser om det på forhånd, og venter på en måte at de skal komme. Jeg har helseangst, så jeg scanner meg selv for alt som kan være skummelt og unormalt også føler jeg at jeg opplever alle bivirkninger som står oppført. Det er derfor jeg er så skeptisk til å prøve noe nytt. Jeg vet at jeg ikke burde lese bivirkningene, men jeg føler at jeg må, for å være føre var. Sånn at hvis jeg merker noe som kan være farlig eller skummelt så er jeg ihvertfall forberedt på det også kan jeg "stoppe det" før det blir verre. Kjempefrustrerende. Men godt å høre at du har funnet noe som virker på deg. Jeg tror bare jeg har lest altfor mange kommentarer fra folk som er misfonøyde og som mener at antidepressiva er forferdelig farlig. Men det virker jo som majoriteten av de som bruker det er fornøyde og får et bedre liv.. :)

Skrevet

Jeg har sluttet helt å lese bivirkninger på noe som helst, fordi jeg vet at det påvirker meg. Og hvis det er 1 av 1 million som får en sjelden bivirkning, så er jo det selvfølgelig meg ( :))

Så, ikke les noe som helst. Jeg tror ikke du vil kjenne noen store forandringer. Det man vil/er redd før, ja, det kjenner man. Skjønner du hva jeg mener?

Man må bli venn med kroppen sin.

Som det sto på gravstenen til hypkkonderen: "hva var det jeg sa" ?

Skrevet

Jeg har sluttet helt å lese bivirkninger på noe som helst, fordi jeg vet at det påvirker meg. Og hvis det er 1 av 1 million som får en sjelden bivirkning, så er jo det selvfølgelig meg ( :))

Så, ikke les noe som helst. Jeg tror ikke du vil kjenne noen store forandringer. Det man vil/er redd før, ja, det kjenner man. Skjønner du hva jeg mener?

Man må bli venn med kroppen sin.

Som det sto på gravstenen til hypkkonderen: "hva var det jeg sa" ?

Hehe, godt poeng :D jeg har selvfølgelig lest om alle disse bivirkningene til zoloft allerede. Men det er forsåvidt en god stund siden, så jeg husker nok ikke alle. Bortsett fra at det skumle som regel fester seg da, og det glemmer jeg aldri. :P Men ja, du har helt rett, jeg bør og skal slutte med det! Jeg gikk på remeron en stund og syntes jeg kjente alt av rare bivirkninger, men hvis jeg tok en sobril følte jeg meg jo helt normal, så det er klart det er angsten som tuller med meg. Problemet er at det klarer jeg ikke helt tro på før jeg har tatt en sobril og de irrasjonelle tankene blir borte.

Skrevet

Jeg kunne skrevet mye om dette. På det verste turte jeg ikke engang å ta Circadin ( melatonin for forsinket søvnfase), fordi jeg ble så trøtt av den, og da mistet jeg kontrollen over meg selv.

Jeg måtte jo hele tiden være på vakt.... det var veldig vondt.

Det gikk til et punkt hvor jeg bare tenkte at: jaja, uansett hva som skjer så kan jeg ikke styre alt. Sove må jeg jo. Jeg kan jo ikke bli redd for å sove også! ;)

Skrevet

Jeg kunne skrevet mye om dette. På det verste turte jeg ikke engang å ta Circadin ( melatonin for forsinket søvnfase), fordi jeg ble så trøtt av den, og da mistet jeg kontrollen over meg selv.

Jeg måtte jo hele tiden være på vakt.... det var veldig vondt.

Det gikk til et punkt hvor jeg bare tenkte at: jaja, uansett hva som skjer så kan jeg ikke styre alt. Sove må jeg jo. Jeg kan jo ikke bli redd for å sove også! ;)

Det var lurt tenkt, så bra for deg! :) Jeg håper jeg kommer dit snart også, det er så slitsomt når angsten og tankene dikterer livet ditt. Takk for gode råd og oppløftende ord. Ha en fin natt og kos deg med melatonin! ;):)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...