Gå til innhold

Ustabil selvfølelse - symptom på empf ? Paranoide trekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er helt ok, men kunne tenkt meg p vite med hvilket grunnlag du uttaler deg. Synsing og fagtilnærming to ulike ting, eller mener ikke du det?

Når du spør folk om de "synser" på den måten, så er vel det en måte å si at de ikke har noe grunnlag for å uttale seg på?

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

8

• DoleMari

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet

det er helt ok, men kunne tenkt meg p vite med hvilket grunnlag du uttaler deg. Synsing og fagtilnærming to ulike ting, eller mener ikke du det?

Det er basert på hva du skriver samt egen diagnose.

Anonymous poster hash: 4052e...277

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Når du spør folk om de "synser" på den måten, så er vel det en måte å si at de ikke har noe grunnlag for å uttale seg på?

Lurer vel bare på om det er en fagperson eller ikke som uttaler seg. En fagperson ser ting fra et annet perspektiv. Helt greit å spørre om

Skrevet

hi hi- nå gir du meg motstand så det ryker.. Jeg bare lurte på om hva jeg skulle legge i uttalelsen. For meg er det i alle fall en forskjell , betyr ikke at synsere ikke skal få ha synspunkt og at de kan være adekvate .Likevel legger jeg mer vekt på hva fagfolk sier sånn når jeg ikke kjenner dem..
Skrevet

Det er basert på hva du skriver samt egen diagnose.

takk! Hva er din diagnose ?
AnonymBruker
Skrevet

takk! Hva er din diagnose ?

Den er privat, men kan opplyse at jeg har tre stk pf. Er jeg er dårlig menneske da?

Skrevet

Den er privat, men kan opplyse at jeg har tre stk pf. Er jeg er dårlig menneske da?

Det vet ikke jeg noe om , vet ikke hvem du er .. Og hvordan du " gjør" livet ditt ... Jeg sliter m min egen holdning til å ha pf , jeg ønsker ikke å overføre dette til andre . Ser dog det kan virke slik når jeg skriver om stigmatisering og fortvilelse over slike diagnoser her på forum.
Skrevet

Hvorfor ser du ned på folk som jobber i kiosk`?

Ser ikke ned på de som jobber i kiosk:) Det er bare noe jeg aldri kunne tenke meg igjen. For meg var det utrolig kjedelig.

Skrevet

hi hi- nå gir du meg motstand så det ryker.. Jeg bare lurte på om hva jeg skulle legge i uttalelsen. For meg er det i alle fall en forskjell , betyr ikke at synsere ikke skal få ha synspunkt og at de kan være adekvate .Likevel legger jeg mer vekt på hva fagfolk sier sånn når jeg ikke kjenner dem..

Kremmt... du legger ikke alltid så stor vekt på hva fagfok sier, det er jo litt det som er temaet for de fleste av dine innlegg. Du vet - den berømmelige, inkompetente, unge psykologen med miniskjørt...

Skrevet

Kremmt... du legger ikke alltid så stor vekt på hva fagfok sier, det er jo litt det som er temaet for de fleste av dine innlegg. Du vet - den berømmelige, inkompetente, unge psykologen med miniskjørt...

:))) ja , fins jo noen unntak - uttalte meg litt entydig her, var ikke meningen " ass".. Alt er subjektivt , komplekst og flertydig. Finnes ikke bare kompetente fagfolk, og heller ikke bare inkompetente synsere.. Seriøst:Dessuten tenker jeg ikke min psykolog er direkte inkompetent , men innbiller det er sider ved meg hun ikke har registrert el fanget opp... Jeg digger forresten miniskjørtet innerst inne- betyr ( i min fantasi) om at hun viser motstand mot etablerte forventinger til kleskode - litt kult! Fremtrer sofistikert ellers .. Så skjørtet er ikke avgjørende for mistilliten..;)
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis jeg holder meg streng til det du skriver i startinnlegget, høres dette ikke ut som emosjonelt ustabil pf. Det er åpenbart en angstlidelse, og det er kanskje så alvorlig at en også bør tenke på en pf i cluster C (engstelig/unnvikende).

Skrevet

De lurer på om jeg kan ha EUPF, har bipolar1 fra før.

I tillegg kom de fram til unnvikende pf, scora på (nesten?) alle punktene.

Men jeg har ikke scora godt på eupf da..etter hva jeg har skjønt...

UANSETT hva det er, håper jeg du får den hjelpa du trenger og fortjener! Ja, du fortjener en kjempegod behandling!

Skrevet

Hvis jeg holder meg streng til det du skriver i startinnlegget, høres dette ikke ut som emosjonelt ustabil pf. Det er åpenbart en angstlidelse, og det er kanskje så alvorlig at en også bør tenke på en pf i cluster C (engstelig/unnvikende).

Hei!

Men det er vanskelig å skille eupf fra bipolar( noen typer) og ADHD.

Det krever vel langt bedre kompetanse enn en ung uerfaren psykolog med miniskjørt.

Det mener jeg bestemt.

Hva T S har vet ikke jeg, men noe ved hennes lite smiskete , opphengt i å pynte på fasaden , lyve, får meg til å tenke lite trolig eupf. Hun lyver jo ikke! Er dønn ærlig, og det syns jeg vitner særs lite om eupf sett fra en ufaglært posisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Men det er vanskelig å skille eupf fra bipolar( noen typer) og ADHD.

Det krever vel langt bedre kompetanse enn en ung uerfaren psykolog med miniskjørt.

Er det akseptabelt at psykologer bruke midikjørt på jobb??

Anonymous poster hash: 10fde...1aa

Skrevet (endret)

Hjelp ! En pf til ! ;/ Jeg har lest denne tidligere og utelukket Pga at jeg tenker jeg ikke er " underdanig" - forstått riktig om dette er et vesentlig trekk? Men matcher kanskje andre symptom - føler at uforutsigbarhet i forhold til hvordan jeg takle r forventning er et av mine største problem .. Sammen med alt jeg går glipp av m unnvikelse:((( har og variabel dagsform og kjenner meg generelt anspent når jeg klarer å presse meg.. Er også kjent for å være litt pysete ( les engstelig , var livredd for å feile/ miste oversikt i sist jobb, muligens skyldes dette konsentrasjonsproblemer.) og mht til barna er jeg en sann hønemor . Endret av En namnlaus
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Meg bekjent er ikke underdanighet et kriterium.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp ! En pf til ! ;/ Jeg har lest denne tidligere og utelukket Pga at jeg tenker jeg ikke er " underdanig" - forstått riktig om dette er et vesentlig trekk? 

Nei, følelse av underlegenhet.

For å oppfylle kriteriene for en unnvikende personlighetsforstyrrelse skal man i følge ICD-10 i tillegg til de generelle kriterier for personlighetsforstyrrelse ha minst tre av følgende personlighetstrekk stabilt vedvarende over tid:

• Vedvarende og gjennomgripende følelser av anspenthet og frykt
  • Oppfatning om at en er sosialt klønete, lite personlig tiltrekkende eller underlegen andre
  • Overdreven opptatthet av å kunne bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner
  • Uvillighet til å involvere seg med andre hvis en ikke er sikker på å bli likt
  • Innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet
  • Unngåelse av sosiale eller yrkesmessige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning
  • Følelse av å være mindre verdt enn andre

Andre ledsagende egenskaper kan være overfølsomhet overfor avvisning og kritikk.

Anonymous poster hash: 42b3e...b13

Skrevet

For å oppfylle kriteriene for en unnvikende personlighetsforstyrrelse skal man i følge ICD-10 i tillegg til de generelle kriterier for personlighetsforstyrrelse ha minst tre av følgende personlighetstrekk stabilt vedvarende over tid:

• Oppfatning om at en er sosialt klønete, lite personlig tiltrekkende eller underlegen andre
  • Overdreven opptatthet av å kunne bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner
  • Unngåelse av sosiale eller yrkesmessige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning

Andre ledsagende egenskaper kan være overfølsomhet overfor avvisning og kritikk.

føler denne treffer på en del punkt!! Mye mer enn de andre to. Men lurer på når sosial fobi flyter over i dette .. Vet ikke om jeg oppfyller generelle kriterier for pers f akkurat..,Og skillelinjer.. Går vel an å lese seg til.. :/ kan ha veeeeldig gode dager e, er vel ikke bipolar av den grunn..,?
Skrevet

forresten : er ikke sosialt klønete synes jeg selv, men angst setter meg ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...