Gå til innhold

NAV-sjef vitset om uføretrygdede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I siste uken av januar sendte fylkesdirektør i NAV, Stein Rudaa, ut en mail til samtlige av sine ansatte med en vits om uføretrygdede.

I vitsen gjøres det et poeng ut av at uføretrygdede ikke ønsker å bli friske fordi de heller vil fortsette å gå på uføretrygd. 

- Han burde holdt seg for god til å sjikanere mennesker som han får som klienter neste dag, sier generalsekretær Ole Ødegaard i stiftelsen Rettferd for taperne til avisen

- Det er veldig galt å sjikanere et menneske som allerede er utstøtt av samfunnet. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en NAV-direktør stiller seg fremst i hetsen av oss uføre. Om det er slike historier sjefene sitter på bakrommene og flirer av, er det ikke rart vi føler at vi kommer til kort i NAV, sier Karsten Bråten, leder i Landsforeningen For Trygdede til avisen.

http://www.dagbladet.no/2010/02/10/nyheter/innenriks/nav/uforetrygd/humor/10323876/

Er dette vanlig praksis på NAV-kontorer. Ler de av oss til vanlig?

Anonymous poster hash: a7af9...471
DexterMorgan
Skrevet

I siste uken av januar sendte fylkesdirektør i NAV, Stein Rudaa, ut en mail til samtlige av sine ansatte med en vits om uføretrygdede.

I vitsen gjøres det et poeng ut av at uføretrygdede ikke ønsker å bli friske fordi de heller vil fortsette å gå på uføretrygd. 

- Han burde holdt seg for god til å sjikanere mennesker som han får som klienter neste dag, sier generalsekretær Ole Ødegaard i stiftelsen Rettferd for taperne til avisen

- Det er veldig galt å sjikanere et menneske som allerede er utstøtt av samfunnet. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en NAV-direktør stiller seg fremst i hetsen av oss uføre. Om det er slike historier sjefene sitter på bakrommene og flirer av, er det ikke rart vi føler at vi kommer til kort i NAV, sier Karsten Bråten, leder i Landsforeningen For Trygdede til avisen.

http://www.dagbladet.no/2010/02/10/nyheter/innenriks/nav/uforetrygd/humor/10323876/

Neppe, men det var jo en morsom vits da ;D

Skrevet

En fire år gammel sak kan jo alltids hentes frem igjen når noen vil i gang med kritikk av NAV.

For det er jo slik at ingen av oss andre har _noensinne_ kommet med upassende bemerkninger eller ledd av ting vi skulle ha holdt oss for gode til å le av. Aldri vi nei!

Skrevet

Jeg er på delvis uføretrygd, men kan ikke si jeg tok det personlig.

Mange vitser angriper andre, så kan vi velge om vi vil se på det som en vits eller ta det alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet

En fire år gammel sak kan jo alltids hentes frem igjen når noen vil i gang med kritikk av NAV.

For det er jo slik at ingen av oss andre har _noensinne_ kommet med upassende bemerkninger eller ledd av ting vi skulle ha holdt oss for gode til å le av. Aldri vi nei!

En NAV-leder bør vise litt bedre gangsyn.

Skrevet

Jada. Men hva så?

DexterMorgan
Skrevet

Er nå bra at det er noen deler av landet der man ikke må være 100% PK hele tiden, det tror jeg er bra

AnonymBruker
Skrevet

Jada. Men hva så?

Mannen bør ha sparken. Så kan han melde seg hos NAV for å teste ut hvor morsomt det er.

Skrevet

I siste uken av januar sendte fylkesdirektør i NAV, Stein Rudaa, ut en mail til samtlige av sine ansatte med en vits om uføretrygdede.I vitsen gjøres det et poeng ut av at uføretrygdede ikke ønsker å bli friske fordi de heller vil fortsette å gå på uføretrygd.  - Han burde holdt seg for god til å sjikanere mennesker som han får som klienter neste dag, sier generalsekretær Ole Ødegaard i stiftelsen Rettferd for taperne til avisen - Det er veldig galt å sjikanere et menneske som allerede er utstøtt av samfunnet. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en NAV-direktør stiller seg fremst i hetsen av oss uføre. Om det er slike historier sjefene sitter på bakrommene og flirer av, er det ikke rart vi føler at vi kommer til kort i NAV, sier Karsten Bråten, leder i Landsforeningen For Trygdede til avisen. http://www.dagbladet.no/2010/02/10/nyheter/innenriks/nav/uforetrygd/humor/10323876/ Er dette vanlig praksis på NAV-kontorer. Ler de av oss til vanlig? Anonymous poster hash: a7af9...471

Hei!

Vet ikke, men morsom vits:-)

Likevel syns jeg dårlig strategi av NAV å sende ut sånne vitser.

Det viser vel heller at enkelte NAV ansatte selv har litt lite å gjøre i arbeidstiden sin:-), heller ennå si så mye om trygdede.

Skrevet

Jeg synes vitsen var morsom, ikke ondskapsfull!

Og jeg lurer litt på hva slags forening som kaller seg for "Rettferd for taperne"? En forening for "oss som synes synd på oss selv"? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vitsen var morsom, ikke ondskapsfull!

Og jeg lurer litt på hva slags forening som kaller seg for "Rettferd for taperne"? 

Målsettingen er å hjelpe ulike utsatte grupper som opplever seg som tapere, og som har vært utsatt for:

- Feilplassering i skolehjem, barnehjem og fosterhjem

- Seksuelle overgrep

- Mangelfull skolegang

Anonymous poster hash: 2b1f8...72e

Skrevet

Jeg tror at slikt skjer i mange yrkesgrupper, så det reagerer jeg ikke noe særlig på.

Skrevet

I så fall hadde det nok vært lett å finne eksempler av nyere dato.  Det er 4 1/2 år siden den episoden der.

Jeg tror NAV-ansatte på mange måter likner andre yrkesgrupper.  Det er ikke uvanlig med litt internhumor i bransjer som yter tjenester.  IT-personell tuller seg imellom med rare spørsmål fra supporttelefonen, på vaktrommet på sykehuset blir det referert artige episoder som nok ser litt annerledes ut for den nervøse pasienten, og det er en helt spesiell humor mellom de dresskledde som gjør klart kapellet før en begravelse, vel å merke før de pårørende kommer (dette har jeg fra en superseriøs organist som har vært snart 40 år i bransjen).  Dette betyr ikke at de ler av de gruppene som de yter tjenester til. 

Skrevet

Målsettingen er å hjelpe ulike utsatte grupper som opplever seg som tapere, og som har vært utsatt for:

- Feilplassering i skolehjem, barnehjem og fosterhjem

- Seksuelle overgrep

- Mangelfull skolegang

Anonymous poster hash: 2b1f8...72e

Å hjelpe slike grupper synes jeg er helt topp, men jeg blir negativt innstilt pga. av navnet (og sutringen i artikkelen, som jeg ikke ser hvordan gagner disse gruppene)

AnonymBruker
Skrevet

I så fall hadde det nok vært lett å finne eksempler av nyere dato.  Det er 4 1/2 år siden den episoden der.

Jeg tror NAV-ansatte på mange måter likner andre yrkesgrupper.  Det er ikke uvanlig med litt internhumor i bransjer som yter tjenester.  IT-personell tuller seg imellom med rare spørsmål fra supporttelefonen, på vaktrommet på sykehuset blir det referert artige episoder som nok ser litt annerledes ut for den nervøse pasienten, og det er en helt spesiell humor mellom de dresskledde som gjør klart kapellet før en begravelse, vel å merke før de pårørende kommer (dette har jeg fra en superseriøs organist som har vært snart 40 år i bransjen).  Dette betyr ikke at de ler av de gruppene som de yter tjenester til. 

De bør være glad for at de uføre finnes, ellers hadde de vært arbeidsledige hele bunten.

Anonymous poster hash: bfd92...6db

Skrevet

De bør være glad for at de uføre finnes, ellers hadde de vært arbeidsledige hele bunten.

Anonymous poster hash: bfd92...6db

NAV administrerer ikke bare uføretrygd og andre behovsprøvde utbetalinger.  Men generelt er det jo svært mange yrkesgrupper som ikke ville hatt noen berettigelse uten elever / pasienter / brukere / osv. 

Skrevet

Å hjelpe slike grupper synes jeg er helt topp, men jeg blir negativt innstilt pga. av navnet (og sutringen i artikkelen, som jeg ikke ser hvordan gagner disse gruppene)

Navnet "Rettferd for taperne" er høyst sannsynligvis valgt ut i fra historiske betraktninger. På 60-tallet hadde organisasjonen Rettferd for de handikappede stor suksess i å få frem urettferdigheten særlig funksjonshemmede (inkl. barn med ulike former for lærevansker) ble usatt for i samfunnet. Rettferd for de handikappede fikk stor oppslutning fra befolkningen og bidro til store sosiale endringer for disse gruppene i Norge.  En av initiativtakerne til Rettferd for taperne var også involvert på det tidspunktet Rettferd for de handikappede var aktive.

For øvrig er jeg også usikker på om navnet Rettferd for taperne er godt valgt.

Skrevet

Hei!

Sant det, og her er min psykiateres favoritt:-)

https://m.youtube.com/watch?v=p-guSC1mtUA

Skrevet

Navnet "Rettferd for taperne" er høyst sannsynligvis valgt ut i fra historiske betraktninger. På 60-tallet hadde organisasjonen Rettferd for de handikappede stor suksess i å få frem urettferdigheten særlig funksjonshemmede (inkl. barn med ulike former for lærevansker) ble usatt for i samfunnet. Rettferd for de handikappede fikk stor oppslutning fra befolkningen og bidro til store sosiale endringer for disse gruppene i Norge.  En av initiativtakerne til Rettferd for taperne var også involvert på det tidspunktet Rettferd for de handikappede var aktive.

For øvrig er jeg også usikker på om navnet Rettferd for taperne er godt valgt.

Aha! Det var lenge før min tid. Har aldri hørt om Rettferd for de handicappede, ei heller kjenner jeg noe til denne historien. Interessant. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes to typer mennesker; de som morer seg på de svakestes bekostning, og de som ikke gjør det.

Jeg skjemmes på vegne av de første og er desto mer takknemlig for de siste. Sistnevnte er åpenbart de som passer best i diverse (ledende) posisjoner i NAV. Realitetene er ikke perfekt, så fra tid til annen må man desverre ta til takke med det man får.

Anonymous poster hash: e3f63...ae0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...