Gå til innhold

Min korteste og beste intervensjon på DOL

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er fascinerende hvordan noen sånne utsagn plutselig treffer og gjør at man endrer adferd. Jeg har hatt sånne opplevelser selv, men mye mindre dramatisk enn dette.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Kayia

3

Skrevet

Det er fascinerende hvordan noen sånne utsagn plutselig treffer og gjør at man endrer adferd. Jeg har hatt sånne opplevelser selv, men mye mindre dramatisk enn dette.

Helt enig.

Men man må være åpen for det, tror jeg.

Skrevet

Helt enig, jeg har også hatt noen slike (men heller ikke så dramatiske).

Noen ganger er det imidlertid ikke før i ettertid at en ser hvor stor betydning slike utsagn har hatt på ens atferd. 

Skrevet

Personer med "elementer av pf" er ikke forbrytere.

Hvordan er det du tenker om mennesker med psykiske sykdommer?

Ta en sammenligning:

Hvis du tenker deg at du har fått diagnosen "forstadium til kreft" på en føflekk, ville du da også ha følt deg som en forbryter?

Mennesker med kreft er heller ikke forbrytere.

Anonymous poster hash: e3be9...19f

Sikkert et ok " pedagogisk " eksempel , men jeg synes det blir vanskelig å sammenlikne fysiske og psykiske sykdom og symptom. Sånn rent objektivt tenker jeg likevel du er inne på noe når det gjelder å akseptere seg selv og sykdom:)
Gjest Gargamel
Skrevet

Sikkert et ok " pedagogisk " eksempel , men jeg synes det blir vanskelig å sammenlikne fysiske og psykiske sykdom og symptom. Sånn rent objektivt tenker jeg likevel du er inne på noe når det gjelder å akseptere seg selv og sykdom:)

Jeg mener du bør følge rådet til NHD uansett hva du mener om diagnosen (selv om rådet ble gitt til noen andre).

Jeg forstår at du føler deg litt fanget i en ond sirkel. Du krangler på en diagnose som sier du er kranglete. Det blir helt opp til deg å bryte sirkelen.

Skrevet

Jeg mener du bør følge rådet til NHD uansett hva du mener om diagnosen (selv om rådet ble gitt til noen andre).

Jeg forstår at du føler deg litt fanget i en ond sirkel. Du krangler på en diagnose som sier du er kranglete. Det blir helt opp til deg å bryte sirkelen.

Signeres!

Skrevet (endret)

Jeg tenker måten en drøftet sin uenighet er avgjørende;) For eksempel ikke særlig smart å koke over m slamring av dør! Ja fint råd- og jeg tenker dette handler om menneskesyn. Sees pasienter på som mottakere ( objekt) for terapeutisk intervensjon og oppdragelse eller aktører/subjekter for terapeutisk danningsarbeid;)!! Hvordan psykiater svarer her synes jeg vitner om det siste, da blir jeg litt optimist på psykiatriens vegne... Hva er terapi? Oppdragelse av "feil "tanker? Nei. Danningsarbeid ? Ja- terapeut skal bidra til å sette i gang tankeprosesser hos de hjelpsøkende slik at de selv og sammen m samtalepartner kan åpne opp for nye måter å forstå seg selv og andre.. Fleip el fakta- eller en mellomting??? Slik forstår/ fortolket jeg god terapi i alle fall, m pedagogikk begrepene oppdragelse/ danning som utgangspunkt for min forståelse.., Endret av En namnlaus
Skrevet

Jeg tenker måten en drøftet sin uenighet er avgjørende;) For eksempel ikke særlig smart å koke over m slamring av dør! Ja fint råd- og jeg tenker dette handler om menneskesyn. Sees pasienter på som mottakere ( objekt) for terapeutisk intervensjon og oppdragelse eller aktører/subjekter for terapeutisk danningsarbeid;)!! Hvordan psykiater svarer her synes jeg vitner om det siste, da blir jeg litt optimist på psykiatriens vegne... Hva er terapi? Oppdragelse av "feil "tanker? Nei. Danningsarbeid ? Ja- terapeut skal bidra til å sette i gang tankeprosesser hos de hjelpsøkende slik at de selv og sammen m samtalepartner kan åpne opp for nye måter å forstå seg selv og andre.. Fleip el fakta- eller en mellomting??? Slik forstår/ fortolket jeg god terapi i alle fall, m pedagogikk begrepene oppdragelse/ danning som utgangspunkt for min forståelse..,

Jeg tror det hadde hjulpet deg å tenke på terapi som hjelp til å øke funksjonsnivået. Det å definere hva og hvordan en skal jobbe for å øke funksjonsnivå er selvfølgelig nødvendig i denne prosessen.

Skrevet

Jeg tenker måten en drøftet sin uenighet er avgjørende;) For eksempel ikke særlig smart å koke over m slamring av dør! Ja fint råd- og jeg tenker dette handler om menneskesyn. Sees pasienter på som mottakere ( objekt) for terapeutisk intervensjon og oppdragelse eller aktører/subjekter for terapeutisk danningsarbeid;)!! Hvordan psykiater svarer her synes jeg vitner om det siste, da blir jeg litt optimist på psykiatriens vegne... Hva er terapi? Oppdragelse av "feil "tanker? Nei. Danningsarbeid ? Ja- terapeut skal bidra til å sette i gang tankeprosesser hos de hjelpsøkende slik at de selv og sammen m samtalepartner kan åpne opp for nye måter å forstå seg selv og andre.. Fleip el fakta- eller en mellomting??? Slik forstår/ fortolket jeg god terapi i alle fall, m pedagogikk begrepene oppdragelse/ danning som utgangspunkt for min forståelse..,

Pussig at du skulle si dette. Jeg tenkte litt på dette tidligere i dag. Hvor mye av terapi av pf. er oppdragelse? Jeg kjenner igjen mye av NHDs "stil" i faren min, pussig nok. Han er verken veldig dannet eller utdannet, og antakelig omtrent så langt fra en psykiater man kan komme. Likevel er utsagn som dette ovenfor akkurat noe han typisk kan finne på å si når jeg føler at livet er urettferdig og selv synes jeg trenger noen trøstendes ord... Bare synd jeg gikk i forsvar og ikke begynte å ta til meg det han sa før jeg ble godt voksen og hadde hengt litt på forumet her en stund.

Skrevet

Pussig at du skulle si dette. Jeg tenkte litt på dette tidligere i dag. Hvor mye av terapi av pf. er oppdragelse? Jeg kjenner igjen mye av NHDs "stil" i faren min, pussig nok. Han er verken veldig dannet eller utdannet, og antakelig omtrent så langt fra en psykiater man kan komme. Likevel er utsagn som dette ovenfor akkurat noe han typisk kan finne på å si når jeg føler at livet er urettferdig og selv synes jeg trenger noen trøstendes ord... Bare synd jeg gikk i forsvar og ikke begynte å ta til meg det han sa før jeg ble godt voksen og hadde hengt litt på forumet her en stund.

Jeg tenker ren oppdragelse, slik jeg forstår begrepet, handler om å få andre til å oppføre seg riktig- det er påvirkning utenfra og inn.Danning tenker jeg er begge deler fordi det her skjer en aktivisering av subjektets egen evne til å selv reflektere over f eks egne væremåter. For eksempel gjennom en slik oppfordring psykiater kommet med til den forbannede kvinnen vedr pf Gjennom å få utfordret tankene istedet for å bli fortalt hva som er rett og galt el definert slik el sånn tenker jeg en kan utvikle seg el våkne opp. Til barna sier vi : Du får ikke is i dag... Barnet blir i opposisjon ; jo vil ha is! A har vi et par alternativ; vi kan si ; nå er du trassig og ulydig, du måååå høre her, får ikke is...( oppdragelsestilnærming) Istedet kan vi si; tror du det er lurt for deg med is hver dag? Hvordan går det med tennene tror du? Vi kan synge om undulater som bare vil ha cola og is og fabulere rundt dens sunnhet og helse...! Supplere m eget perspektiv..Jeg synes ikke du kan få is i dag, du kan ikke spise sånne sukker hver dag... Havnet jeg på jorde nå? Kanskje ... Men jeg tenker dette kan overføres til terapi. Få vedk til å tenke over hvordan en faktisk oppfører seg , stille spørsmål ved adferd og hvordan den virker på andre- fremfor å definere væremåter som feil eller psyke el forstyrrede... Tipper da mange mest vil forsvare seg!!!
Skrevet

Jeg var på et traumested. Der reagerte en medpasient på at jeg pusset nesa og lagde voldsomt drama ut av det. En annen pasient fyker ut av en gruppetime i protest mot at jeg nøs. Behandleren tvinger meg til å bruke terapitimer på å snakke om det. Først da jeg leser epikrisen forstår jeg at jeg ble utsatt for adferdsterapi. Der skriver de at det jeg gjorde var hensynsløst og upassende. Modum beklagde det og fjernet utsagnet, men det hjelper ikke for en annen terapaut ( som jeg stolte på der) videreførte tolningene som var bygget på at jeg nøs og pusset nesa og skrev at dette viste at jeg ble såret av kritikk. Jeg spurte hvordan jeg kunne vite at å få reaksjoner på å pusse nesa er kritikk, men fikk ikke svar.

Istedet sparket han meg som pasient.

Han sparket også en annen dame der, og beskytter og går i forsvar for mobbere, slik flere ansatte der gjøre, og viser forakt for den som har blitt mobbet.

Han skrev i journalen til den andre damen han sparket at hun måtte lære å ta imot kritikk. Kritikken gikk ut på at en medpasient hadde reagert på at hun lignet på "den gamle, støgge tanta" hans.

Anonymous poster hash: e090f...cfd

Skrevet

Jeg var på et traumested. Der reagerte en medpasient på at jeg pusset nesa og lagde voldsomt drama ut av det. En annen pasient fyker ut av en gruppetime i protest mot at jeg nøs. Behandleren tvinger meg til å bruke terapitimer på å snakke om det. Først da jeg leser epikrisen forstår jeg at jeg ble utsatt for adferdsterapi. Der skriver de at det jeg gjorde var hensynsløst og upassende. Modum beklagde det og fjernet utsagnet, men det hjelper ikke for en annen terapaut ( som jeg stolte på der) videreførte tolningene som var bygget på at jeg nøs og pusset nesa og skrev at dette viste at jeg ble såret av kritikk. Jeg spurte hvordan jeg kunne vite at å få reaksjoner på å pusse nesa er kritikk, men fikk ikke svar.

Istedet sparket han meg som pasient.

Han sparket også en annen dame der, og beskytter og går i forsvar for mobbere, slik flere ansatte der gjøre, og viser forakt for den som har blitt mobbet.

Han skrev i journalen til den andre damen han sparket at hun måtte lære å ta imot kritikk. Kritikken gikk ut på at en medpasient hadde reagert på at hun lignet på "den gamle, støgge tanta" hans.Anonymous poster hash: e090f...cfd

Hvordan reagerte du da, når de andre pasientene ble så hysteriske for det du gjorde? Og hvordan reagerte den andre som ble sparket ut, på å ligne tanta? Satt stille og ignorte det?

Skrevet

Stemmer det. Satt stille og jattet bare med og sa " beklager". Jeg var der for å jobbe med traumer og hadde ikke tid til alt det dramaet gruppa lagde på de underligste ting.

Tror hun andre damen var rolig, på meg virket hun som det eneste voksne menneske på gruppa hun var på. Nå gidder jeg ikke svare mer på forutintatte spm

Skrevet

Havnet jeg på jorde nå? Kanskje ... Men jeg tenker dette kan overføres til terapi. Få vedk til å tenke over hvordan en faktisk oppfører seg , stille spørsmål ved adferd og hvordan den virker på andre- fremfor å definere væremåter som feil eller psyke el forstyrrede... Tipper da mange mest vil forsvare seg!!!

Ja, jeg mener du som vanlig havnet på jordet. Du bruker veldig mye tid på definere hvordan du mener at dine behandlere skal og ikke skal oppføre seg.  Jeg ser derimot ingen tendens til opptatthet av hva du kan endre hos deg for å komme ut av den situasjonen du er i.

Hvilke planer har du lagt for endring?

Skrevet

Jeg tenker ren oppdragelse, slik jeg forstår begrepet, handler om å få andre til å oppføre seg riktig- det er påvirkning utenfra og inn.Danning tenker jeg er begge deler fordi det her skjer en aktivisering av subjektets egen evne til å selv reflektere over f eks egne væremåter. For eksempel gjennom en slik oppfordring psykiater kommet med til den forbannede kvinnen vedr pf Gjennom å få utfordret tankene istedet for å bli fortalt hva som er rett og galt el definert slik el sånn tenker jeg en kan utvikle seg el våkne opp. Til barna sier vi : Du får ikke is i dag... Barnet blir i opposisjon ; jo vil ha is! A har vi et par alternativ; vi kan si ; nå er du trassig og ulydig, du måååå høre her, får ikke is...( oppdragelsestilnærming) Istedet kan vi si; tror du det er lurt for deg med is hver dag? Hvordan går det med tennene tror du? Vi kan synge om undulater som bare vil ha cola og is og fabulere rundt dens sunnhet og helse...! Supplere m eget perspektiv..Jeg synes ikke du kan få is i dag, du kan ikke spise sånne sukker hver dag... Havnet jeg på jorde nå? Kanskje ... Men jeg tenker dette kan overføres til terapi. Få vedk til å tenke over hvordan en faktisk oppfører seg , stille spørsmål ved adferd og hvordan den virker på andre- fremfor å definere væremåter som feil eller psyke el forstyrrede... Tipper da mange mest vil forsvare seg!!!

Voksne mennesker trenger ikke oppdragelse på samme måten som en rettleder barn på barnehagenivå, det er å undervurdere deres intelligens.

Jeg har vært til samtaler hos psykiatrisk sykepleier og på DPS og samtalene ble heldigvis holdt på et normalt voksent nivå, ellers ville jeg ha følt meg umyndiggjort.

Pedagogikk for barn blir helt feil hvis det blir brukt overfor voksne ansvarsbevisste mennesker.

Anonymous poster hash: e3be9...19f

Skrevet

Stemmer det. Satt stille og jattet bare med og sa " beklager". Jeg var der for å jobbe med traumer og hadde ikke tid til alt det dramaet gruppa lagde på de underligste ting.

Tror hun andre damen var rolig, på meg virket hun som det eneste voksne menneske på gruppa hun var på. Nå gidder jeg ikke svare mer på forutintatte spm

Da synes jeg opplegget der høres helt merkelig ut i mine ører. Jeg forstår ikke hva som var greia. :)

Skrevet

Da synes jeg opplegget der høres helt merkelig ut i mine ører. Jeg forstår ikke hva som var greia. :)

Ja, kjemeprart og uvirkelig nesten. Godt å være ute av det. Litt fælt å fortelle om det, så det jeg mente var at jeg ikke har lyst til å si noe mer om det :)

Skrevet

Ja, kjemeprart og uvirkelig nesten. Godt å være ute av det. Litt fælt å fortelle om det, så det jeg mente var at jeg ikke har lyst til å si noe mer om det :)

Nei, det du mente var at du som vanlig kun vil diskutere med de som ikke også stiller kritiske spørsmål ved det du forteller.

Anonymous poster hash: 06b5b...59d

Skrevet

Nei, det du mente var at du som vanlig kun vil diskutere med de som ikke også stiller kritiske spørsmål ved det du forteller. Anonymous poster hash: 06b5b...59d

Orker ikke utsette meg selv for unødvendige belastninger gjennom krangling og spydigheter bare. Fordi det jeg har opplevd er belastende. Er gjerne med å krangle om vær og vind men ikke om opplevde belastende erfaringer jeg har.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Behandlingsopplegget på Modum var ikke tema i denne tråden.

Derimot vil jeg lufte to saker som har med dette å gjøre:

1. Som frosken sier lenger opp: I psykoterapi er det bare deg selv du kan endre. Mange kommer til oss for å endre en verden de mener ikke er slik den burde være. I terapien er det imidlertid bare en selv som kan endres - ikke terapeuten, ikke familien, ikke kollegene og ikke verden.

Derimot vil mange erfare at når de selv endrer seg, vil den responsen de får fra omgivelsene også endre seg.

2. Jeg må innrømme at jeg er litt fasinert av prinsippene i ACT.

Du må vite hvem du vil være. Hva som er dine mål, hvem du vil være. Er din adferd i samsvar med disse mål?

Jeg spurte en mannlig pasient: "Hvorfor banker du kona di?". "Jeg er så redd for å miste henne" var svaret. Mitt oppfølgingsspørsmål var selvsagt: "Er dette en god strategi for å beholde henne?"

En annen pasient spurte jeg: "Hvorfor drakk du deg full og tok en overdose?" "Jeg var så redd at barnevernet skulle ta barna fra meg" var svaret. Spørsmålet mitt ble videre om dette var en gunstig måte å redusere sannsynligheten for at barnevernet skulle overta omsorgen for barnet.

Spørsmålet mitt til den enkelte pasient blir derfor om nåværende adferd er hensiksmessig for å nå de mål en har satt seg i livet. Forut for dette må en selvsagt ha avklart sine mål.

Personen i den opprinnelige tråden tok utfordringen og gjorde noe med den. All ære til henne :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...