Gå til innhold

Min korteste og beste intervensjon på DOL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Behandlingsopplegget på Modum var ikke tema i denne tråden.

Derimot vil jeg lufte to saker som har med dette å gjøre:

1. Som frosken sier lenger opp: I psykoterapi er det bare deg selv du kan endre. Mange kommer til oss for å endre en verden de mener ikke er slik den burde være. I terapien er det imidlertid bare en selv som kan endres - ikke terapeuten, ikke familien, ikke kollegene og ikke verden.

Derimot vil mange erfare at når de selv endrer seg, vil den responsen de får fra omgivelsene også endr seg.

2. Jeg må innrømme at jeg er litt fasinert av prinsippene i ACT.

Du må vite hvem du vil være. Hva som er dine mål, hvem du vil være. Er din adferd i samsvar med disse mål?

Jeg spurte en mannlig pasient: "Hvorfor banker du kona di?". "Jeg er så redd for å miste henne" var svaret. Mitt oppfølgingsspørsmål var selvsagt: "Er dette en god strategi for å beholde henne?"

En annen pasient spurte jeg: "Hvorfor drakk du deg full og tok en overdose?" "Jeg var så redd at barnevernet skulle ta barna fra meg" var svaret. Spørsmålet mitt ble videre om dette var en gunstig måte å redusere sannsynligheten for at barnevernet skulle overtat omsorgen for barnet.

Spørsmålet mitt til den enkelte pasient blir derfor om nåværende adferd er hensiksmessig for å nå de mål en har satt seg i livet. Forut for dette må en selvsagt ha avklart sine mål.

Personen i den opprinnelige tråden tok utfordringen og gjorde noe med den. All ære til henne :-)

Spot on!!

Det som skisseres i pkt2 er veldig interessant. Hvorfor samsvarer ikke atferden og målet? Det er jo så enkelt! Egentlig.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Kayia

3

Skrevet

Ja, jeg mener du som vanlig havnet på jordet. Du bruker veldig mye tid på definere hvordan du mener at dine behandlere skal og ikke skal oppføre seg. Jeg ser derimot ingen tendens til opptatthet av hva du kan endre hos deg for å komme ut av den situasjonen du er i.

Hvilke planer har du lagt for endring?

hm- tråden handlet ikke om meg men.. Som " vanlig"? Er jeg så på bærtur da. Terapeuters verdiforankring i samtalemøter .. Hva angår meg selv så er jeg litt " der" at jeg sant og si ikke aner hva jeg bør og ikke bør:(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...