Gå til innhold

Asperger-syndrom (AS) og høytfungerende autisme (HFA)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom nylig over denne rapporten fra Helse Sør-Øst - "Asperger syndrom og Høytfungerende autisme / Oversikt over samtidige psykiske lidelser og forslag til behandlingsinnsatser":

http://autismeforeningen.no/akershus/wp-content/uploads/sites/3/2011/09/2007-Str%C3%B8mgren-psykiske-lidelser.pdf

og kom til å tenke på denne diskusjonen fra i sommer (så kan man sikkert argumentere med at denne rapporten fra 2007 ikke lenger er aktuell med det nye diagnosesystemet som kommer (når?)). Uansett, siden jeg liker å kverulere, her hevdes det at det *er* forskjell på AS og HFA: 

dtd7p.jpg

Ellers mye interessant lesestoff her.

Hei!

Jeg svarte et langt svar, det ble borte, skikkelige problemer jeg med dol for tiden.

Men jeg har lest det samme.

For meg er det en forskjell også, men en forbindelse også.

Jeg går gjennom farger, og møter vegger av lyd, jeg omgir meg med så mye farger at jeg både fortapes i dem, gleder meg, mister fokus, strever med å ikke se veien, jeg kan føle retning, men jo mer lyd, jo mer blir veien som jeg vet er der borte. Da går jeg likevel fordi jeg vet støyen, eller lydene forandrer det som er der, men som i lyden blir borte. Når jeg var liten ble jeg redd, når jeg ble stor tilpasset jeg meg, når jeg fikk hjelp pustet jeg rolig for bestandig. Jeg er ikke redd lenger.

Jeg kjenner ingen med asperger som kjenner og ser og opplever verden slik.

Jeg føler meg derfor alene bland alle, også de som har asperger.

Jeg føler meg nære de som har autisme og ikke språk, det er som litt følelsen å møte en venn.

Min psykiater sier jeg er mest tjent med å ha diagnosen AS i forhold til Nav, da Nav ikke vet at man kan ha høy IQ og HFA. Og min psykiater sa at for de med HFA og høy IQ er vanskene de samme som ved asperger.

Men det min psykiater ikke tenker på er fargene, veggene av lyd osv... Sist sa jeg det til henne, da sa hun noe om at dette jo er inni meg, så for henne og andre klinikere ser de autisme, ikke forskjellen.

Jeg tror derfor ikke de kanskje noen gang vil forstå forskjellen. Men så sa min psykiater at hun vil jeg skal skrive mer om det, jeg tror hun vil det fordi hun prøver å forstå mer. jeg liker absolutt mennesker, men på min egen måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...