Gå til innhold

Psykolog: - NAV gjør folk syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

KRONIKK: Som psykolog har jeg sett mange få sin restarbeidsevne ødelagt av Nav.

Arbeidslinja og tankegangen bak Navs måte å yte service på i dag virker mot sin hensikt for de mest skadelidende. Mange blir som en konsekvens av dette ikke engang en del av statistikken. Uten betydelige endringer i det tilbudet Nav tilbyr sine brukere, er jeg redd økningen i antall psykisk syke som mister fotfestet i arbeidslivet bare vil fortsette øke.

Alle som oppsøker et Nav-kontor har et problem som de søker å få løst, noen store, andre små. Men Nav synes å være mer rettet mot å sikre at ingen får mer penger enn de har krav på enn å bistå mennesker i en vanskelig livssituasjon. Du skal ha pågangsmot for å gå i en argumentasjon med en Nav-konsulent, en autoritetsfigur med reell makt. På Nav-kontoret må du orientere deg i et stort vrimleområde med mange mennesker. Du må legge fram ditt ærend i et åpent landskap der alle kan høre hva du sier. Å få en individuell samtale er nærmest umulig.

For mange med psykiske lidelser utgjør utformingen av tjenestene et alvorlig hinder. De samme vanskene som holder dem utenfor arbeidslivet gjør det umulig å få den hjelp de trenger av Nav. Du må være stand til å representere deg selv ovenfor en offentlig saksbehandler, holde hodet hevet i et rom fylt av mennesker - for ikke å snakke om at du må følge opp en komplisert saksbehandling. En psykisk lidelse kan gjøre terskelen uoverstigelig. For alle andre er det tungvint, krenkende og uverdig.

Psykiske lidelser kan virke inn på konsentrasjon og hukommelse - selve evnen til å framlegge krav om ytelser slik Nav pålegger. Jeg har full forståelse for at Nav må gjøre krav på dokumentasjon, men hvilket detaljnivå er strengt tatt nødvendig? Jenter som har vært utsatt for seksuelle overgrep blir ytterligere krenket. Foreldre som har mistet et barn er i sorg og kaos. Når jeg kan levere min selvangivelse med en SMS, burde det være mulig å forenkle saksgangen for syke og mennesker i krise?

http://www.dagbladet.no/2012/10/14/kultur/debatt/kronikk/nav/arbeidslinja/23867659/

Er NAV virkelig så ille? Hvis ja, er dette nødvendig for å hinde at folk utnytter systemet?

Anonymous poster hash: 10f8b...b62

Anonymous poster hash: 10f8b...b62
Skrevet

Dette tror jeg ikke stemmer. Denne psykologen må ha en personlig høne å plukke med NAV. Undersøkeler viser at over 80% er fornøyd med NAV. Anonymous poster hash: ed298...e8c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...