Gå til innhold

Søke om stilling - har AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde halv stilling helt til nå og av og til var det mer. Jeg brukte opp sykemeldingsrettighetene i mai og fikk da innvilget AAP. Jeg hadde kun vikariat som gikk ut i sommer. Før det hadde jeg vært en god del sykemeldt fra 100% stilling.

Jeg vil jobbe og ser meg om etter stillinger. Legen sier at jeg kan jobbe med det jeg er kvalifisert til, og at jeg skal ikke prøve å gjøre hva som helst. NAV mener at jeg på sikt skal over i full stilling, men gjør ikke noe nå. Jeg og saksbehandler er enige om at jeg søker stillinger slik jeg har gjort siden jeg visste at jeg ikke kunne fortsette der hvor jeg var.

Nå ser jeg drømmestillingen utlyst og jeg er veldig godt kvalifisert for den. Jeg har bestemt meg for å søke, og i utlysningen står at de er IA bedrift og oppfordrer de med nedsatt funksjonsevne til å søke.

Jeg har kvaler nå. Helst vil jeg at ingen vet om alt det jeg har vært i gjennom, men samtidig vil jeg ha stillingen. Bør jeg si ifra når jeg søker at jeg går på AAP? Bør jeg kontakte saksbehandler hos NAV og be om støtte?

Noen som kan hjelpe meg og veilede meg?

Jeg har AAP pga. psykiske vansker, dvs. jeg har vært sterkt plaget av angst og depresjon de siste få årene. Har hatt slike perioder før, men lange perioder uten. Har høy utdannelse og erfaring og dette er en prestisjestilling som mange kan søke om (antageligvis med mindre utdannelse enn jeg). Anonymous poster hash: ca09a...e6b

Skrevet

Jeg hadde halv stilling helt til nå og av og til var det mer. Jeg brukte opp sykemeldingsrettighetene i mai og fikk da innvilget AAP. Jeg hadde kun vikariat som gikk ut i sommer. Før det hadde jeg vært en god del sykemeldt fra 100% stilling.

Jeg vil jobbe og ser meg om etter stillinger. Legen sier at jeg kan jobbe med det jeg er kvalifisert til, og at jeg skal ikke prøve å gjøre hva som helst. NAV mener at jeg på sikt skal over i full stilling, men gjør ikke noe nå. Jeg og saksbehandler er enige om at jeg søker stillinger slik jeg har gjort siden jeg visste at jeg ikke kunne fortsette der hvor jeg var.

Nå ser jeg drømmestillingen utlyst og jeg er veldig godt kvalifisert for den. Jeg har bestemt meg for å søke, og i utlysningen står at de er IA bedrift og oppfordrer de med nedsatt funksjonsevne til å søke.

Jeg har kvaler nå. Helst vil jeg at ingen vet om alt det jeg har vært i gjennom, men samtidig vil jeg ha stillingen. Bør jeg si ifra når jeg søker at jeg går på AAP? Bør jeg kontakte saksbehandler hos NAV og be om støtte?

Jeg har AAP pga. psykiske vansker, dvs. jeg har vært sterkt plaget av angst og depresjon de siste få årene. Har hatt slike perioder før, men lange perioder uten. Har høy utdannelse og erfaring og dette er en prestisjestilling som mange kan søke om (antageligvis med mindre utdannelse enn jeg). Anonymous poster hash: ca09a...e6b

Jeg ville rådført meg med saksbehandleren.  

Skrevet

Hvor mange % er den nye stillingen på, er du i stand til å klare denne prosenten? Er dine plager noe som vil påvirke din arbeidshverdag?

Du skal være grådig forsiktig med å utlevere sykdom mer enn absolutt nødvendig. Jeg synes du skal få profesjonell hjelp til å formulere din CV, uansett om du går for den åpne "har vært syk" -varianten eller den mer lukkede.

Skrevet

Dessverre tror jeg at mange av de stillingsannonsene som sier de oppfordrer folk med funksjonsnedsettelse til å søke, ikke mener noe med det. Ofte er det en policy-beslutning som ligger bak slike formuleringer, uten at det hos de som ansetter foreligger noe ønske om å ansette noen med funksjonsnedsettelse. Noen yrkesgrupper ser ut til å ha enda mer i mot å ansette folk med en funksjonsnedsettelse enn andre; ryktene vil ha det til at det særlig er de som selv jobber med mennesker med funksjonsnedsettelser som er verst (dvs. bla. helsepersonell, sosialarbeidere og pedagoger).

Litt på siden, men til en viss grad relevant: Det er alltid vanskelig å vite om man skal oppgi en funksjonsnedsettelse (tidligere eller nåværende) eller ikke. I noen sammenhenger plikter arbeidsgiverne å innkalle minst en med funksjonsnedsettelse på intervju, så fremt det finnes noen fh i søkergruppen, men det sies at dette er til lite hjelp for fh når det kommer til ansettelse.

Skrevet

frosken, on 11 Aug 2014 - 19:58, said:

Dessverre tror jeg at mange av de stillingsannonsene som sier de oppfordrer folk med funksjonsnedsettelse til å søke, ikke mener noe med det. Ofte er det en policy-beslutning som ligger bak slike formuleringer, uten at det hos de som ansetter foreligger noe ønske om å ansette noen med funksjonsnedsettelse. Noen yrkesgrupper ser ut til å ha enda mer i mot å ansette folk med en funksjonsnedsettelse enn andre; ryktene vil ha det til at det særlig er de som selv jobber med mennesker med funksjonsnedsettelser som er verst (dvs. bla. helsepersonell, sosialarbeidere og pedagoger).

Litt på siden, men til en viss grad relevant: Det er alltid vanskelig å vite om man skal oppgi en funksjonsnedsettelse (tidligere eller nåværende) eller ikke. I noen sammenhenger plikter arbeidsgiverne å innkalle minst en med funksjonsnedsettelse på intervju, så fremt det finnes noen fh i søkergruppen, men det sies at dette er til lite hjelp for fh når det kommer til ansettelse.

Dette stemmer med min intuisjon og jeg regner med å søke på vanlige premisser. CV'n min er grei. Der står det ingenting om sykemeldinger eller funksjonsnedsettelser. Det viktigste for meg er å ha fleksitid så jeg kan jobbe mest når jeg er opplagt, og slik er det i denne stillingen. Anonymous poster hash: ca09a...e6b
Skrevet

Jobber i en stor offentlig IA-bedrift, og der skal vi kalle inn til intervju minst én med funksjonsnedsettelse hvis mulig. Men det er noe som aldri oppgis i søknader. 'Minoritetsbakgrunn' og interne skal også helst intervjues, førstnevnte er et merkelig og skjønnsmessig oppgave, da svært mange utlendinger (altså bor i utlandet, med annet statsborgerskap) søker, og folk med minoritetsbakgrunn i Norge har gjerne norsk statsborgerskap. Kanskje du kunne ringe HR-avdelingen (eller få saksbehandleren el noen annen til å gjøre det), og forhøre deg om hvordan de forholder seg til dette og IA-biten praktiseres?

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til, for hos oss ville du nok blitt innkallt til intervju, men da fordi vi burde, og det ser fint ut i innstillingen til tilsetningsrådet. På den annen side, har du kommet så langt, ville vi måtte argumentere veldig godt hvis vi ville ansette noen andre, og de andre måtte være reelt bedre kvalifisert, for funksjonsnedsettelsen skal ikke virke negativt. I teorien.

Anonymous poster hash: a8a89...80f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...