Gå til innhold

Asperger + Antisosial Personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å ha både Asperger og antisosial personlighetsforstyrrelse?

Anonymous poster hash: f34db...5a2
Skrevet

i

Skrevet

Hei!

Hm det er trist og lei lesning, jeg trodde ikke det var mulig, fordi psykopater har jo god theory of mind, samt godt utviklet evne til å manipulerer andre..

På wikipedia leste jeg 6 typiske symptomer som må vedvare over tid for å ha antisosial pf, og listet opp, har jeg nr 1 og nr 4 litt, dvs jeg er ikke voldelig, men jeg blir fort indre frustrert :-( Da trekker jeg meg unna personen/personene, helt!! Stenger min mail og de er "døde" for meg.

Men nr 1 symptom er litt misforstått, ok jeg har ikke mye medfølelse når jeg ikke forstår en situasjon, men når noen forklarer den til meg og jeg forstår den, blir jeg så tynget av sorg og fortvilelse at jeg stenger meg inne, og sier ikke et ord, fordi jeg er trist over min egen utilstrekkelighet som forårsaker plager for andre:-(

Jeg trodde manipulasjon og løgn var en forutsetning for antososial/dyssosial pf, og av den grunn trodde jeg ikke autister kunne ha dette.

En autist kan kanskje ta en real løgn, men den er lett og avsløre da man ikke har theory of mind, derfor blir en autist-løgn, en litt komisk løgn, den er lett og avsløre.

For meg er sånne løgner ikke så farlige, irriterende, ja, men de gjør ikke noen stor skade, det som gjør skade er gjennomsyret løgn, den blir til gjennomsyret falskhet og de som mestrer det blir sjelden stilt til ansvar.

Det blir som med følgende:

Si at man ikke liker noe en person gjør, kan få tydelige/høye/ubehagelige reaksjoner.

Men baksnakke det er person gjør, kan være vanskelig for personen å ta et oppgjør med, men mye mer ubehagelig for menneske som blir baksnakket.

bare ett eksempel.

Derfor er ikke direktehet problemet, men den lumske baksnakkelsen og falskheten.

Skrevet

Interessant. Jeg har blitt fortalt at det ene utelukker det andre, men jeg må ha misforstått.

Hei!

Det har min psykiater sagt, at psykopati og autisme umulig kan være tilstedet samtidig.

Skrevet

Hei!

Det har min psykiater sagt, at psykopati og autisme umulig kan være tilstedet samtidig.

Slik som jeg forstod det utelukket AS alle typer personlighetsforstyrrelser? Som sagt, jeg må ha misforstått.

Skrevet

Slik som jeg forstod det utelukket AS alle typer personlighetsforstyrrelser? Som sagt, jeg må ha misforstått.

Hei!

Jeg tror ikke du har misforstått:-)

Men jeg tror psykiatrien noen ganger misforstår:-)

Min psykiater mener diagnosen autisme/asperger ikke bør stilles ved tydelige pf forstyrrelser videre depresjon/dystymi, da det kan være vanskelig å få et rett inntrykk.

Jeg har inntrykk av at en del med asperger, heller har pf og at de ved rett hjelp og veiledning kan komme videre, da er det synd hvis hjelpen stopper ved feil diagnose, jeg har derfor en blandet men mest god tro på at man kaller alt autisme. (da regner jeg med man går lenger tilbake i tid for det er vesentlig i utredningssammenheng, et person med autisme, har vært et barn som har strevd, alltid!)

Så slipper vi som er født med autisme føle det er noe galt med oss, fordi det kommer såpass mange uautistiske aspergere, som sier de ikke har et problem med sin autisme??

Donna Williams, Temple Grandim og mange andre svært profilerte autister, lever godt med sin autisme, men har skrevet bøker om hva autismen fører til. Det er såklart mye bra, men det levner ingen tvil om vanskene og ensomheten heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...