Gå til innhold

Nynorsk skaper kriminelle

13 stemmer

1. 1. Fører nynorsk i skolen til mer kriminalitet

• Ja
      5
    • Nei
      8
    • Kanskje/vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Jeg så et TV-program en gang hvor de prøvde å spore opp noen som sa "Noreg". De ble sendt lenger og lenger opp i dalene, men jeg tror ikke de fant noen.

Jeg tror nynorsken som egen språkform ligger tynt an på lengre sikt. Blir det færre enn 10% som har det som hovedmål blir det merkelig å opprettholde to nesten like språk.

Det er så mange alternative former i bokmål at man like gjerne kunne tatt opp de nynorske formene. Det er vel det som vil skje etter hvert.

Nei, jeg tror heller ikke det er så mange som sier Noreg. Selv ikke min svigermor fra indre Vestlandet sier Noreg.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

34

• Bookworm

6

• adhemar

6

• slabbedask

5

Nynorsk er et skriftspråk, ikke et talespråk. Det finnes visst noen få steder i landet som snakker tilnærmet nynorsk skriftspråk, men jeg husker ikke hvor det er.

Nettopp. Nynorsk er et oppkonstruert og meningsløst språk. 

Anonymous poster hash: 01807...daa

Det sa jeg ikke.

Nynorsk er et flott skriftspråk, synes jeg, som er basert på Norges mangfoldige dialekter. At det kan diskuteres hvordan språket introduseres til elevene, er en annen sak.

Å bokmål er ikke et oppkonstruert språk? Bokmål er mye mer oppkonstruert enn det nynorsk er. Nynorsk bygger jo på de norske dialektene. Det er også svært få, om noen, som snakker rent bokmål. Nynorsk ligger nærmere ganske manges talemål. 

Anonymous poster hash: 733d7...4d1

Annonse

Å bokmål er ikke et oppkonstruert språk? Bokmål er mye mer oppkonstruert enn det nynorsk er. Nynorsk bygger jo på de norske dialektene. Det er også svært få, om noen, som snakker rent bokmål. Nynorsk ligger nærmere ganske manges talemål. 

Adskillig flere som har et talemål som ligger langt langt nærmere bokmål.

Det tør de ikke!

Alle vet det hadde blitrt bokmål. Majoriteten av de som bor i 'typiske' nynorskland har jo blitt så hjernevasket at de ikke er i stand til å foreta et objektivt valg, og vil også velge 'feil' og stemme for et skriftsspråk de ( i følge målagsforeningen) ikke burde hatt :)

Adskillig flere som har et talemål som ligger langt langt nærmere bokmål.

Det vil jeg ha dokumentasjon på ;)

Hvis man hører til på Østlandet rundt Oslo, kan det kanskje virke slik ;) Mange dialekter ligger imidlertid nærmere nynorsk enn bokmål.

Alle vet det hadde blitrt bokmål. Majoriteten av de som bor i 'typiske' nynorskland har jo blitt så hjernevasket at de ikke er i stand til å foreta et objektivt valg, og vil også velge 'feil' og stemme for et skriftsspråk de ( i følge målagsforeningen) ikke burde hatt :)

Et objektivt valg, hva innebærer nå det? Tror det er mange flere som bruker nynorsk, som er glade i sitt skriftspråk enn dem som bruker bokmål. Jeg er forresten heller ikke fra et typisk nynorskland, har aldri skrevet nynorsk, men synes likevel det er et fint og tradisjonsrikt skriftspråk.

Gjest Gargamel

Et objektivt valg, hva innebærer nå det? Tror det er mange flere som bruker nynorsk, som er glade i sitt skriftspråk enn dem som bruker bokmål. Jeg er forresten heller ikke fra et typisk nynorskland, har aldri skrevet nynorsk, men synes likevel det er et fint og tradisjonsrikt skriftspråk.

Det er bare 8-15% som bruker nynorsk i noen grad. Jeg tror de er mer entusiastiske fordi de er et mindretall, og føler de må kjempe for sin sak. For bokmålsfolk er hele språkdiskusjonen mindre viktig.

Hvis du prøvde å tvinge de resterende 85-92% til å skrive nynorsk ville du nok få se engasjement der også.

Det var Ironisk ment. Jeg har møtt inbitte nynorskforkjempere bruke som argument mot avstemming at det er så mange som 'burde' ha valg nynorsk i en slik tenkt avstemming, men ikke hadde gjort det fordi de har blirr 'hjernevasket'.

Se ellers svar fra Gargamel

Da får disse betale kostnadene selv. Dette blir som å kaste penger ut av vinduet, eller ut fjøsdøra for dere andre.

Annonse

Det er bare 8-15% som bruker nynorsk i noen grad. Jeg tror de er mer entusiastiske fordi de er et mindretall, og føler de må kjempe for sin sak. For bokmålsfolk er hele språkdiskusjonen mindre viktig.

Hvis du prøvde å tvinge de resterende 85-92% til å skrive nynorsk ville du nok få se engasjement der også.

Pr. nå har nynorskbrukerne det ganske godt, i forhold til antallet de er. Det burde vel være de 85-92 % som ikke bruker nynorsk i noen grad som burde ha kjempet mer for folkeavstemning og lignende hvis de er så lei all bruken av nynorsk. I skolene, i det offentlige osv. blir jo bokmålsbrukerne "tvunget" til å skrive nynorsk til tider. 

Jeg personlig har ingenting i mot å ha to skriftspråk. Nynorsk er et fint skriftspråk, og det gjør meg ingenting å måtte lese en del dokumenter på nynorsk :)

Jeg er også selvsagt enig i at dersom det hadde kommet til en folkeavstemning, der alternativene var enten nynorsk eller bokmål, hadde selvsagt bokmål vunnet. Jeg er imidlertid sikker på at det også er en del bokmålsbrukere, som ikke har noe i mot at nynorsk er et offisielt skriftspråk. Jeg er i alle fall en av disse.

Da får disse betale kostnadene selv. Dette blir som å kaste penger ut av vinduet, eller ut fjøsdøra for dere andre.

Det er da overhodet ikke uvanlig at land bruker penger på å ha flere skriftspråk. Det er utrolig mange ting det brukes penger på som heller kunne kuttes i stedet for dette. Ikke alt kan veies i penger vet du ;)

Vi kan ikke avskaffe alt som ungdom kan bli frustrerte over på skolen.  Det kan diskuteres om sidemål bør være obligatorisk og / eller skriftlig eller om lærerplanene bør forandres, men det kan ikke begrunnes med at det fører til dårlig integrering eller kriminalitet. 

Ja, men det kan matte være også, 

Var ikke noe som frustrerte meg mer da jeg gikk på skole enn matematikk. Jeg hatet faget som pesten. Har dessverre fått en sønn som har det på samme måten.

Er ikke noen som en gang vurderer å ta vekk matte av den grunn...

Det er da overhodet ikke uvanlig at land bruker penger på å ha flere skriftspråk. Det er utrolig mange ting det brukes penger på som heller kunne kuttes i stedet for dette. Ikke alt kan veies i penger vet du ;)

Jo, alt kan måles i penger.

Sier dere "veies i penger" på landet?

Var ikke noe som frustrerte meg mer da jeg gikk på skole enn matematikk. Jeg hatet faget som pesten. Har dessverre fått en sønn som har det på samme måten.

Er ikke noen som en gang vurderer å ta vekk matte av den grunn...

Forskjellen er at matematikk både er nyttig og viktig. Det er ikke nynorsk.

Pr. nå har nynorskbrukerne det ganske godt, i forhold til antallet de er. Det burde vel være de 85-92 % som ikke bruker nynorsk i noen grad som burde ha kjempet mer for folkeavstemning og lignende hvis de er så lei all bruken av nynorsk. I skolene, i det offentlige osv. blir jo bokmålsbrukerne "tvunget" til å skrive nynorsk til tider. 

Tja,  de aller fleste av oss 'sucks it up' og lider oss gjennom noen timer nynorsk på gymnaset, for så aldri noensinne mer ha noe med nynorsk å gjøre.

Det hadde nok blitt andre boller, om det ble landsdekkende og gjennomsyrende regler på at alle skulle kunne skrive begge deler, og at allt du skrev i jobb skulle bestå av 25% nynorsk etc etc.

Jeg mistet forøvrig jobbmulighet i en kommune en gang (som var nynorsk og steil på at alt skulle være nynorsk som ble sendt ut), fordi jeg var ærlig og sa jeg nok hadde brukt 5 ganger lenger tid på å forfatte noe på nynorsk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...