Gå til innhold

Nynorsk skaper kriminelle


  

13 stemmer

  1. 1. Fører nynorsk i skolen til mer kriminalitet

    • Ja
      5
    • Nei
      8
    • Kanskje/vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    34

  • Bookworm

    6

  • adhemar

    6

  • slabbedask

    5

Hva med kunst og håndverk da - kjempenyttig?! Og mange som ikke har noen som helst interesse av å male abstrakte bilder...

 

Bort med det. Det er behov for ekstra satsing på matematikk og realfag i norsk skole. Flere elever må prestere bedre. 

Anonymous poster hash: 01807...daa

Ej kjøm frå ei bygd på ein stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu,

og plassen heiter Uren Luren, Himmelturen!

Jau, slik snakker me her, og eg tykkjer det liknar meir på nynorsk enn bokmål slik me er vande med!

Men ej trur nok at dei som bur i Oslo ikkje skjøner mykje tå det ej seie, men det seier eg dykk - hadde alle i landet måtte lært sej nynorsk, so hadde fleire skjønt kva bondetampar som ej seie!

Ej sei det berre!. 

God helg alle saman, me håpar de fer det fint i helgo. 



Anonymous poster hash: a0187...a84

 

Det er da overhodet ikke uvanlig at land bruker penger på å ha flere skriftspråk. Det er utrolig mange ting det brukes penger på som heller kunne kuttes i stedet for dette. Ikke alt kan veies i penger vet du ;)

Anonymous poster hash: 733d7...4d1

 

Jaha ? Hvis det er så vanlig, hvilke land da ? Ja det er jo noen, (canada, færøyene, og kanskje.. belgia ?), men her er det snakk om to vidt forskjellige språk, ikke samme språk med dialektnyanser. Finnes det noe annet land i verden med to skriftsspråk som av alle praktiske årsaker er like ?

 

Ej kjøm frå ei bygd på ein stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu,

og plassen heiter Uren Luren, Himmelturen!

Jau, slik snakker me her, og eg tykkjer det liknar meir på nynorsk enn bokmål slik me er vande med!

Men ej trur nok at dei som bur i Oslo ikkje skjøner mykje tå det ej seie, men det seier eg dykk - hadde alle i landet måtte lært sej nynorsk, so hadde fleire skjønt kva bondetampar som ej seie!

Ej sei det berre!. 

God helg alle saman, me håpar de fer det fint i helgo. 

Anonymous poster hash: a0187...a84

 

 

Snakk norsk, din dåse.

Anonymous poster hash: 01807...daa

Annonse

 

Ej kjøm frå ei bygd på ein stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu,

og plassen heiter Uren Luren, Himmelturen!

Jau, slik snakker me her, og eg tykkjer det liknar meir på nynorsk enn bokmål slik me er vande med!

Men ej trur nok at dei som bur i Oslo ikkje skjøner mykje tå det ej seie, men det seier eg dykk - hadde alle i landet måtte lært sej nynorsk, so hadde fleire skjønt kva bondetampar som ej seie!

Ej sei det berre!. 

God helg alle saman, me håpar de fer det fint i helgo. 

Anonymous poster hash: a0187...a84

 

Og nynorskens far, Ivar Aasen, var vel frå Ørstinje (Ørsta) - og sa vel eigentleg "ej" og ikkje "eg", men det er nok på same måte som de i Oslo seie "jej" men skriv "jeg", so då tolkar eg det som at det var meint å uttale "eg" som "ej" (ikkje æj) slik me seie her på søre sunnmøre. Det er vel meir mot Bergen (ikkje fisefinbergenserene som seier jeg" dei seie "eg" (eg er frå bergen).

Og nokre stadar nede i fjordane. 

Kva sa man i vikingtida? Jeg er dansk, eg er meir norsk. 

Kva vil me ha? Kanskje me lyt fjerna alt som heiter Bokmål og Nynorsk, og heller gå tilbake det gamalnorsk! Då hadde me lettare skjønt kva islendingane seie. Eg sei deg berre.

Anonymous poster hash: a0187...a84

 

Ej kjøm frå ei bygd på ein stad der ingen skulle tru at nokon kunne bu,

og plassen heiter Uren Luren, Himmelturen!

Jau, slik snakker me her, og eg tykkjer det liknar meir på nynorsk enn bokmål slik me er vande med!

Men ej trur nok at dei som bur i Oslo ikkje skjøner mykje tå det ej seie, men det seier eg dykk - hadde alle i landet måtte lært sej nynorsk, so hadde fleire skjønt kva bondetampar som ej seie!

Ej sei det berre!. 

God helg alle saman, me håpar de fer det fint i helgo. 

Anonymous poster hash: a0187...a84

 

 

Samtlige i norge med IQ på over 50 skjønner alt som er skrevet på bokmål eller nynorsk. Noen dialekter er vannskeligere å skjønne muntlig, og det er tyngre å skjønne hva noen skriver på 'lokalmålet sitt', spesielt med veldig lokale ord og venninger.

 

(men jeg tror ikke det er de i Oslo som sliter mest med å forstå bygdedialekter, sett en fra Stavanger med en fra Ålesund sammen :D ), men det har ingenting med skriftsspråket, eller opplæring i dette å gjøre.

 

Bort med det. Det er behov for ekstra satsing på matematikk og realfag i norsk skole. Flere elever må prestere bedre. 

 

 

Jeg har et litt annet syn på det, om enn et lekmannsperspektiv (men ut fra dine uttalelser, synes det som du også uttaler deg fra et lekmannsperspektiv). Jeg tror det er stort behov for å ha annet enn matte og realfag på skolen. Jeg hatet både matte, sidemålsundervisning og de kreative fagene som musikk og kunst og håndtverk da jeg gikk på skolen. I ettertid er det faktisk sidemålsundervisningen som har gitt meg mest ;) Matten jeg lærte på skolen har jeg stort sett aldri brukt..

 

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at jeg liksom skal være fra landet. Jeg er fra en av Norges største byer, og også der finnes det mange mennesker som er positive til nynorsk :)

Anonymous poster hash: 733d7...4d1

 

Og nynorskens far, Ivar Aasen, var vel frå Ørstinje (Ørsta) - og sa vel eigentleg "ej" og ikkje "eg", men det er nok på same måte som de i Oslo seie "jej" men skriv "jeg", so då tolkar eg det som at det var meint å uttale "eg" som "ej" (ikkje æj) slik me seie her på søre sunnmøre. Det er vel meir mot Bergen (ikkje fisefinbergenserene som seier jeg" dei seie "eg" (eg er frå bergen).

Og nokre stadar nede i fjordane. 

Kva sa man i vikingtida? Jeg er dansk, eg er meir norsk. 

Kva vil me ha? Kanskje me lyt fjerna alt som heiter Bokmål og Nynorsk, og heller gå tilbake det gamalnorsk! Då hadde me lettare skjønt kva islendingane seie. Eg sei deg berre.

Anonymous poster hash: a0187...a84

 

Anbefaler dere å melde dere inn i gruppa https://www.facebook.com/groups/ordoguttrykk/?fref=nf "sunnmørske ord som bør brukes oftere" på facebook, så får dere se hvor mye rart som blir og har blitt sagt her... og da vil dere skjønne at dialektene rundt om i landet har mye mindre til felles med bokmål enn nynorsk. Dere som bor på østlandet bør absolutt reise mer, dere tror at hele verden er på Østlandet. Vel, guess what.... norge er et langstrakt land! Og vakkert. Dere har ikke engang fjell man kan kalle fjell... Mye vakrere på Sunnmøre. Og enda vakrere nord i landet... men langt å kjøre... 

Anonymous poster hash: a0187...a84

 

Jeg har et litt annet syn på det, om enn et lekmannsperspektiv (men ut fra dine uttalelser, synes det som du også uttaler deg fra et lekmannsperspektiv). Jeg tror det er stort behov for å ha annet enn matte og realfag på skolen. Jeg hatet både matte, sidemålsundervisning og de kreative fagene som musikk og kunst og håndtverk da jeg gikk på skolen. I ettertid er det faktisk sidemålsundervisningen som har gitt meg mest ;) Matten jeg lærte på skolen har jeg stort sett aldri brukt..

 

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at jeg liksom skal være fra landet. Jeg er fra en av Norges største byer, og også der finnes det mange mennesker som er positive til nynorsk :)

Anonymous poster hash: 733d7...4d1

 

 

Det står riktig ille til, langt værre enn du later til å tro:

 

Denne uken har BT vist at fire av ti norske tiendeklassinger fikk karakteren én eller to på årets skriftlige eksamen i matematikk. Det er ikke bare oppsiktsvekkende, men også dypt urovekkende.

 

I juni fikk Utdanningsdirektoratet overlevert en rapport om tilstanden for matematikk i norsk skole. Over 121 sider males det et mørkt bilde av utviklingen. 

 

Tallene betyr at elever begynner på videregående skole med matematikkunnskaper på barneskolenivå. Forskning viser at kunnskap i matematikk og naturfag har størst betydning for om elevene klarer å fullføre videregående eller ikke. Det lover dårlig for fremtidige frafallsstatistikker.

 

Elever forteller om at det er «greit» å være dårlig i matematikk. Dette er en farlig holdning til kunnskap. Foreldre, lærere og elevene selv har alle et ansvar for å endre denne oppfatningen.

 

Norge har større andel skoletimer i faget enn land som Sverige, Finland, Nederland, Danmark og Tyskland, men har dårlige resultater på nesten alle internasjonale tester.

 

Norske elevers elendige matematikkunnskaper vil skape store problemer for elevene det gjelder og belyser skremmende holdninger til faget.

 

http://www.bt.no/meninger/leder/En-oppgave-uten-fasit-3171438.html

Anonymous poster hash: 01807...daa

Jaha ? Hvis det er så vanlig, hvilke land da ? Ja det er jo noen, (canada, færøyene, og kanskje.. belgia ?), men her er det snakk om to vidt forskjellige språk, ikke samme språk med dialektnyanser. Finnes det noe annet land i verden med to skriftsspråk som av alle praktiske årsaker er like ?

 

Det er da mange land med to eller flere offisielle skriftspråk :) Dette vil ofte ikke være nødvendig, men kan handle like mye om tradisjon som nødvendigheter. Hvorvidt det er flere land i verden med to offisielle målformer slik som i Norge, vet jeg ikke. Men det brukes da mye penger på å oversette til forskjellige språk i mange land, selv om det ikke er nødvendig (for å ikke snakke om summene til oversetting som brukes i EU og FN).

 

Når det er sagt kan det vel for noen også være utviklende for evnene til å tilegne seg språk, at de har to målformer å forholde seg til. Husker jeg hadde en foreleser som sa at de sterkeste kandidatene ofte var de som skrev nynorsk. Hvorvidt det er faglig belegg for det vet jeg ikke, men det var i alle fall hans erfaring etter tiår som ansatt på universitetet. 

Anonymous poster hash: 733d7...4d1

 

Dere som bor på østlandet bør absolutt reise mer, dere tror at hele verden er på Østlandet.

Anonymous poster hash: a0187...a84

 

Det var da veldig til generalisering?  Det der er like sant som at alle sunnmøringer er gjerrige, spiller volleyball og jobber på møbelfabrikk.

Annonse

Det står riktig ille til, langt værre enn du later til å tro:

 

Denne uken har BT vist at fire av ti norske tiendeklassinger fikk karakteren én eller to på årets skriftlige eksamen i matematikk. Det er ikke bare oppsiktsvekkende, men også dypt urovekkende.

 

I juni fikk Utdanningsdirektoratet overlevert en rapport om tilstanden for matematikk i norsk skole. Over 121 sider males det et mørkt bilde av utviklingen. 

 

Tallene betyr at elever begynner på videregående skole med matematikkunnskaper på barneskolenivå. Forskning viser at kunnskap i matematikk og naturfag har størst betydning for om elevene klarer å fullføre videregående eller ikke. Det lover dårlig for fremtidige frafallsstatistikker.

 

Elever forteller om at det er «greit» å være dårlig i matematikk. Dette er en farlig holdning til kunnskap. Foreldre, lærere og elevene selv har alle et ansvar for å endre denne oppfatningen.

 

Norge har større andel skoletimer i faget enn land som Sverige, Finland, Nederland, Danmark og Tyskland, men har dårlige resultater på nesten alle internasjonale tester.

 

Norske elevers elendige matematikkunnskaper vil skape store problemer for elevene det gjelder og belyser skremmende holdninger til faget.

 

http://www.bt.no/meninger/leder/En-oppgave-uten-fasit-3171438.html

 

Nå føler jeg vi har hørt i alle år hvor dårlige norske ungdommer er i matematikk, så tror ikke dette er et nytt problem. Jeg synes imidlertid ikke dette er noe som kan løses ved å pøse på med mattetimer og ta bort sidemål og kunst og håndverk. Jeg ville heller delt opp matteklassene, slik at man kunne velge om man vil ha mer undervisning på tavle osv.

Anonymous poster hash: 733d7...4d1

Ja, vi trenger å styrke norske elevers mattekunnskaper. Men jeg tror ikke vi kan skylde på sidemålsundervisningen for at matteresultatene er så dårlige. Her trenger vi mindre grupper, delt opp etter kunnskapsnivå slik at de svakeste elevene får mer av den hjelpen de trenger. Her kommer problemet med likhetskolen inn - alle skal delta på samme nivå, ingen gode skal framheves og gud forby at de svakeste plukkes ut og gis ekstraundervisning... Dette vil også komme de flinke elevene til gode, de får mer å jobbe med, og slipper frustrasjonen ved å føle at de ikke får noen utfordringer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...