Gå til innhold

Nynorsk skaper kriminelle

13 stemmer

1. 1. Fører nynorsk i skolen til mer kriminalitet

• Ja
      5
    • Nei
      8
    • Kanskje/vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

34

• Bookworm

6

• adhemar

6

• slabbedask

5

Ja, vi trenger å styrke norske elevers mattekunnskaper. Men jeg tror ikke vi kan skylde på sidemålsundervisningen for at matteresultatene er så dårlige. Her trenger vi mindre grupper, delt opp etter kunnskapsnivå slik at de svakeste elevene får mer av den hjelpen de trenger. Her kommer problemet med likhetskolen inn - alle skal delta på samme nivå, ingen gode skal framheves og gud forby at de svakeste plukkes ut og gis ekstraundervisning... Dette vil også komme de flinke elevene til gode, de får mer å jobbe med, og slipper frustrasjonen ved å føle at de ikke får noen utfordringer. 

Du tok den på kornet. 

Anonymous poster hash: a0187...a84

Ja, vi trenger å styrke norske elevers mattekunnskaper. Men jeg tror ikke vi kan skylde på sidemålsundervisningen for at matteresultatene er så dårlige. Her trenger vi mindre grupper, delt opp etter kunnskapsnivå slik at de svakeste elevene får mer av den hjelpen de trenger. Her kommer problemet med likhetskolen inn - alle skal delta på samme nivå, ingen gode skal framheves og gud forby at de svakeste plukkes ut og gis ekstraundervisning... Dette vil også komme de flinke elevene til gode, de får mer å jobbe med, og slipper frustrasjonen ved å føle at de ikke får noen utfordringer. 

Jeg er helt enig i at dette kan være en måte å styrke norske elevers mattekunnskaper. På videregående hadde de i alle fall tidligere, delt matteundervisningen i flere grupper. Vi som elever tok en test, så hvordan vi lå an og valgte deretter selv hvilken matteundervisning vi ønsket å følge. Det burde vel være mulig å gjøre dette også på lavere trinn, uten at det skaper problemer med likhetstanken i skolen. Da velger elevene selv, hvis de vil ha et høyere nivå enn de har ferdigheter til, må de forvente at undervisningen er lagt opp til deres forventede nivå, og de må da belage seg på ekstra jobbing. Da plukkes ingen ut, men de får selv velge. 

Anonymous poster hash: 733d7...4d1

Eg tykkjer eg snakkar jamt forståeleg, men eg skjøner at enkelte bypatriotar kan ha problem med å skjøne kva eg eigentleg seier, men då seier eg dykk at eg elskar lange setningar, kun skild med komma for å ta ei naturleg pause, dess meir skjønar eg at ein lyt fokusere på kor viktig det er med gode norskkunnskaper då eg jamt over ser folk ikkje ha peiling på grammatikk, rettskriving, punktum- og kommareglar. Dette var ei lang setning, så eg valte å starte på ei ny, då eg veit at mange av dykk slit med dysleksi, og dess vanskelegare vert det for dei å lære seg to skriftmål. Det burde vore fråtak for dei som slit med dysleksi og utlendingar, dei har meir enn nok med å lære seg eit skriftmål, men dei andre har absolutt fordelar av å lære seg både!

Nei no skriv eg nynorsk, men eg må berre sei det som det er, og det er at mine nynorskkunnskapar ikkje er av dei beste, då eg vart oppfostra til å skrive bokmål, så her er nok ein del feil, ikkje minst mine lange setningar og grammatiske feil og slurvete rettskrivningar. 

Kva meiner dykk, skjønar de kva eg seier? No er eg ganske rusten når det gjeld a og e endingar, 

men eg har skjønt det slik, at hannkjønn har -a ending og jentekjønn har -e ending. Ein gut, fleire gutar, ei jente, fleire jenter. Inkjekjønn - e  - eit eple, fleire epler. 

Kva tykkjer dykk? 

Oi, voksent...

Nokon som veit om gamalnorsk er meir i slekt med nynorsk enn bokmål? Dei seier at bokmål er basert på dansk skriftmål, men vi snakka jo alle norrønt i ei tid, så gamalnorsk som utvikla seg til ulike dialekter pga store avstandar med høge fjell og dype fjordar.... islendingane var vel vikingar som snakka norrønt, og dei snakkar vel nesten slik dei gjorde på den tida? Nokon som veit? 

Det eg har merka er at svensk har fleire likheitstrekk med nynorsk, medan dansk har mest likheitstrekk med bokmål. 

Annonse

Sidemål bør erstattes med bl.a matematikk. Norske elevers matematikk kunnskaper er elendige, rett og slett pinlig dårlige. Dårlige kunnskaper i matematikk og naturfag er svært alvorlig. Det er en velkjent og stor utfordring for Norge å "produsere" langt flere gode teknologer.

Hei!

Absolutt!!

Korrekt!

Bare språkmennesker mener noe annet, men de får jo ikke jobb!

Vi med realfag er og blir aldri arbeidsledige! Ivertfall ikke i en kultur som ikke verdsetter hardt arbeide.

For matematikk, ER arbeidskrevende!! For alle, og man består ingen eksamen uten systematisk rutinemessig og gledefylt hardt arbeide, ingen rykk og napp lesing får noen til å bestå en matteeksamen på universitetsnivå.

Hei!

Absolutt!!

Korrekt!

Bare språkmennesker mener noe annet, men de får jo ikke jobb!

Vi med realfag er og blir aldri arbeidsledige! Ivertfall ikke i en kultur som ikke verdsetter hardt arbeide.

For matematikk, ER arbeidskrevende!! For alle, og man består ingen eksamen uten systematisk rutinemessig og gledefylt hardt arbeide, ingen rykk og napp lesing får noen til å bestå en matteeksamen på universitetsnivå.

Det å lære seg et språk ER også arbeidskrevende. Mine elever får ofte 5 og 6 i realfag, men i språk får de 3 fordi de ikke gidder å lære seg gloser og grammatikk etc. Å lære seg et fremmedspråk krever hardt arbeid og mye selvdisiplin. De beste språkelevene mine er de som forstår dette.

Jeg har fått bruk for den matematikken jeg lærte til og med ungdomskolen. Jeg er glad for å kunne for eksempel regne prosent, regne renter på huslånet mitt, sette opp et regnskap for husholdningsutgifter osv. Det mener jeg er svært viktig almennkunnskap. Matematikken jeg lærte på videregående har jeg aldri hatt bruk for. Jeg har aldri tengt geometri eller å regne med X og Y, for eksempel. Jeg hadde matte i alle årene på videregående, og angrer på det. Jeg likte faget og fikk alltid toppkarakter, men ville heller ha utfordret meg selv ved å ta et fag jeg kunne fått mer bruk for, når jeg likevel ikke skulle studere realfag etter videregående. 

• 3 uker senere...

Det å lære seg et språk ER også arbeidskrevende. Mine elever får ofte 5 og 6 i realfag, men i språk får de 3 fordi de ikke gidder å lære seg gloser og grammatikk etc. Å lære seg et fremmedspråk krever hardt arbeid og mye selvdisiplin. De beste språkelevene mine er de som forstår dette.

Jeg har fått bruk for den matematikken jeg lærte til og med ungdomskolen. Jeg er glad for å kunne for eksempel regne prosent, regne renter på huslånet mitt, sette opp et regnskap for husholdningsutgifter osv. Det mener jeg er svært viktig almennkunnskap. Matematikken jeg lærte på videregående har jeg aldri hatt bruk for. Jeg har aldri tengt geometri eller å regne med X og Y, for eksempel. Jeg hadde matte i alle årene på videregående, og angrer på det. Jeg likte faget og fikk alltid toppkarakter, men ville heller ha utfordret meg selv ved å ta et fag jeg kunne fått mer bruk for, når jeg likevel ikke skulle studere realfag etter videregående. 

Eg er mållaus!

BrukerErHeltAnonym

Det å lære seg et språk ER også arbeidskrevende. Mine elever får ofte 5 og 6 i realfag, men i språk får de 3 fordi de ikke gidder å lære seg gloser og grammatikk etc.

Språkfag er enklere enn matte. Det er en grunn til at matematikk er det faget flest stryker i. Med meget god margin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...