Gå til innhold

Angstanfall i natt? Panikkangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt bråvåknet jeg, husker ikke helt hvordan/hvorfor jeg våknet, men så fikk jeg plutselig problemer med å puste, klarte verken trekke den inn eller ut, klarte på et vis å rope på mannen min, mulig det kom litt luft i så fall, jeg sprang ned og åpna verandadøra for å få luft og skyndte meg på kjøkkenet for å ta meg noe kaldt vann for å åpne luftveiene... Det var skikkelig skremmende, for samme hvor jeg prøvde å hoste eller puste, så klarte jeg det ikke, men til slutt klarte jeg å hoste frem et pust og så pusta jeg normalt igjen. Det føltes som en evighet - 2 min, men mannen min sa dette var ikke så lenge, toppen et halvt minutt....

og han mente det nok var panikkangst, han har selv hatt lignende episoder, bare at da har han våknet med hjertebank. Men at angst kan oppleves som om man ikke får puste, men det er bare innbildning, man hyperventilerer....

Det føltes jo veldig ekte ut da. Da jeg var ferdig med anfallet, følte jeg meg sår og slimete i halsen: kikket ned i halsen og den så litt rød ut. Det klør litt i halsen i dag og.

Jeg hadde et lignende anfall for 3 år siden da jeg kom hjem fra føden,

bråvåkna og fikk ikke puste.... varte en del sekunder, toppen 1/2- 1 min, men føltes lenger... 
Man blir jo så redd etterpå og redd for at om man sovner igjen så får man det igjen.

Grunnen til at jeg fikk det gangen før, var nok pga jeg fikk pustevansker på føden.
Jeg skulle ta keisersnitt etter en langvarig fødsel som ikke førte frem. Hadde allerede fått epidural, men måtte få mer for jeg skulle ta keisersnitt i våken til stand. Jeg fikk så mye at jeg var bedøvd helt opp til halsen, klarte ikke røre armer eller bein, og jeg hadde tykt slim i halsen, måtte få slimløsende... 

etter keisersnittet prøvde jeg å duppe av litt, men bråvåknet pga jeg var blitt helt tett i halsen, og alarmknappen var ikke å se... Gjett om jeg ble redd! Ute av stand til å bevege meg, hadde bare så vidt fått igjen litt følelse i hendene, og ikke klarte jeg å rope pga jeg var tett i halsen, heldigvis gikk sykepleieren forbi i gangen og så at jeg strevde, så hun hjalp meg opp så jeg fikk prøve å hoste litt.. Det var ikke så lett å hoste heller pga jeg var så bedøvet. Fikk mer slimløsende og en del å drikke, og bad om å få ha hodeenden oppreist. Så sov jeg ikke mer den natta. Turte rett og slett ikke. 
Fikk meg en psykisk knekk den gangen, begynte å strigråte og tenkte på babyen min som jeg kanskje aldri ville få se osv... 
Har liksom aldri bearbeidet dette. 

Men poenget var altså - kan panikkangst føles så reelt? Jeg mener det føltes som et astmaanfall, jeg hveste på en måte etter pusten, slik lyd man får når man ikke får puste under et astmaanfall... forrige gang jeg hadde d  føltes d som d var mest på utpust, men denne gangen klarte jeg verken inn eller ut. Og sår i halsen etter på... det var jeg ikke denne gangen.

Anonymous poster hash: 94598...e3e
Skrevet

Tror ikke dette var panikkangst.

Anonymous poster hash: e7663...5ac
Skrevet

Og føler meg litt forkjøla i dag, som om jeg brygger på noe. Hodepine og litt elendig, samt føler meg litt sår/kløende i halsen. skal ta meg en kopp med grønn chai te med akasiehonning. og litt sitron om jeg finner.

Skrevet

Kan det ha vært astma? 
Siden ungdomsskolen har det vært slik at jeg får ubehag i halsen når jeg trener i kaldluft, og om jeg har anstrengt meg veldig får jeg en hvesende pust.

Men jeg merker ikke noe til det i det daglige.... 

Jeg er liksom litt sånn som ikke skal til lege jeg da. Prøvde en Ventoline inhalator en gang pga jeg hadde en periode jeg var plaget med litt tungpust, men syns d var helt forferdelig å puste inn, så håper jeg ikke har astma. Tror ikke jeg takler slik medisin. 
Jeg har ellers litt udiagnostisert allergi, merker jeg reagerer på støv og mugg, samt nyklippet gress og noe pollengreier i starten av våren, om det er burot eller bjørk som først kommer? Var så plaget med rennende øyne og nese i vår at jeg kjøpte meg allergimedisin, men har vært symptomfri i sommer. 

Trådstarter

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette kan meget vel ha vært et panikkanfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...