Gå til innhold

Robin Williams

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min (psykiater) har sagt at jeg kan være trygg på at hvis jeg en gang ble alvorlig deprimert, så ville han legge meg inn akutt, så det trengte jeg ikke bekymre meg for :)

Anonymous poster hash: 4346d...9be

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

23

• frosken

13

• ISW

10

• *Edvarda*

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kan ikke din psykiater love deg. Det må være plass til deg, og du vil også mest sannsynlig måtte vurderes av andre leger. Det er ikke slik at du har fortrinn! Hvis man skulle lagt inn alle med alvorlig depresjon hadde helsetilbudet kollapset. Det er ikke plass til alle. Jeg opplever at du tror at depresjon bare handler om negative opplevelset av verden og seg selv. For å snakke for meg selv vil jeg si at det er absolutt ikke årsaken til mine alvorlige depresjoner. Det er fysiologisk og handler om en indre krise. Som regel varer mine depresjoner rundt 14 dager, for så snu iløpet av noen timer. Jeg er under depresjonen fullt klar over at livet mitt i utgangspunktet er bra. Det er bare helt uutholdelig vondt å leve. Tror man har nødt til å oppleve dette for å forstå. Når jeg er frisk skjønner ikke jeg noe av det heller

Skrevet

For å gi et eksempel. Når jeg er alvorlig deprimert føles det som at noen har stikket en kniv i meg. Da opplever jeg det som umenneskelig at jeg må leve. Jeg greier ikke å tenke at dette går over. Uansett er kniven der og gjør hvert sekund uutholdelig.

Skrevet

Man har alltid et valg. Et klokt valg kan være å forholde seg mer objektivt til verden rundt seg, fremfor å grave seg ned i sitt eget tankespinn.

Jeg kjenner til en person med borderline personlighetsforstyrrelse. Det vil si, dessverre unngår jeg samtaler med personen så langt det går an, for vedkommende har et enormt behov for å konstant fortelle hvor mye jævligere verden er med vedkommende enn med alle andre. Selv om det objektivt ikke stemmer. Vedkommende har det meste vi andre også har, men likevel er alt så grusomt, alle er slemme med vedkommende, alle er ute etter vedkommende, og så videre. Dette er et godt eksempel på hvordan et tenkt problem for noen kan bli like virkelig som et reelt problem.

Robin Williams hadde også et valg. Han kunne valgt å være glad for det han hadde oppnådd, han kunne valgt å sette pris på familien sin, alle tingene han eide, tilværelsen sin og livet sitt. Hvis han hadde en depressiv tilstand kunne han valgt å få denne behandlet.

I stedet valgte han den feigeste og dårligste løsningen. 

Jeg kan til en viss grad forstå at mennesker med uhelbredelige sykdommer (f.eks ALS) kan ta sitt eget liv. Men å skulle forstå at noen andre faktisk velger denne løsningen, og i tillegg respektere det, er for meg ikke mulig.

Jeg skjønner tankegangen din. Skjønner også at du umulig kan forstå hvor skrullete man kan bli ved psykisk sykdom.

Selv har jeg bipolar lidelse, har vært deprimert i veldig mange år, med smerter verre enn verst. Når du dag ut og dag inn går med en sånn smerte, du mister all energien, blir sengeliggende, tankene går på høygir og dreier seg stort sett om død og elendighet. Kjenner det lukter råttent, du føler at alle misliker deg, ikke tror deg, tror bare du er lat osc, osv. Når du blir så syk, finnes det dessverre ikke noe rasjonelt igjen inne i hodet, sykdommen tar overhånd og du blir nærmest invalid.

Jeg har forsøkt å ta livet mitt, er nok bare et lykketreff at jeg er her. Nå som jeg er frisk i hodet mitt, er jeg sjeleglad for at jeg lever. Jeg vet at jeg hadde ødelagt livet til mine nærmeste ved en slik gjærning. Dette forsto jeg ikke da jeg var syk. Trodde jeg var en stor belastning og at de hadde hatt det bedre uten meg. En depresjon snur tankene dine, det er en sykdom i hjernen. Hjernen vår styrer det meste i kroppen, dermed får man fysiske og psykiske vansker ved en depresjon. Man kan faktisk bli ganske ubrukbar til det meste, mislykket og nærmest invalid.

Og ja, jeg har prøvd all verdens behandling, medisiner og terapi. Nå er jeg så bra at jeg kan si at livet ikke er så verst. Blir jeg så syk igjen som jeg var, kommer jeg til å be noen om å passe på meg mens jeg enda er klar i hodet. Dette har virkelig skremt meg og jeg skjønner hvor syk en menneskekropp kan bli. Depresjon er faktisk en dødelig sykdom!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...