Gå til innhold

Er det flaut å være blakk?


nick

Anbefalte innlegg

Bare lurer siden Sheila spurte (med andre til stede) om vi skulle gå ut å spise på XXXdag. Jeg svarte som sant var, jeg tror ikke vi får så mye mat ute for 250 kr.

 

Det syntes hun var veldig flaut. Jeg bryr meg ikke. Jeg har vært blakk store deler av livet mitt, men ikke så otte i det siste. Vi har hatt to ferier, og det koster jo litt .

 

Er det flaut å være blakk?

Alle må kunne bruke pengene sine som de ønsker.  Men å trenge økonomisk hjelp av andre på grunn av at en ikke klarer å prioritere er ikke bra.  Men å si at en har for lite penger til å gå ut og spise er helt greit.  Skremmende at det er blitt så vanlig å gå ut og spise at folk tar det som en selvfølge at alle har råd til det. At det skal være flaut å si at en ikke har råd til å gå ut og spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • Lillemus

    4

  • Mrs D

    4

  • Kayia

    4

Mest aktive i denne tråden

Skremmende at det er blitt så vanlig å gå ut og spise at folk tar det som en selvfølge at alle har råd til det. At det skal være flaut å si at en ikke har råd til å gå ut og spise. 

Det er selvfølgelig ikke flaut. Etter min mening burde det være mer flaut for Sheila at hun avslørte at hun tydeligvis ikke har anelse om hvordan deres felles "hverdagsøkonomi" er enn at nick avslørte at de er temmelig blakke akkurat nå. At man ikke vet at man er så blakk (jeg antar neste lønn var rett rundt hjørnet) virker ikke veldig smart... Ellers har jeg da inntrykk av at Sheila er en oppegående og smart kvinne. :) Men akkurat her vet jeg ikke helt hvem av dem som dreit mest på draget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når venner "alltid" bruker kredittkort til vanlig handel så tror jeg det står rimelig dårlig til. Alle skal ha råd til alt.

Hmmm...jeg bruker kredittkort til alt der det kan brukes (nesten overalt nå for tiden) - men betaler alltid hele regningen ved forfall. Det er ikke fordi det står 'dårlig til' - men fordi jeg får bonus på kredittkortet - og sparer på det i forhold til renter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke flaut. Etter min mening burde det være mer flaut for Sheila at hun avslørte at hun tydeligvis ikke har anelse om hvordan deres felles "hverdagsøkonomi" er enn at nick avslørte at de er temmelig blakke akkurat nå. At man ikke vet at man er så blakk (jeg antar neste lønn var rett rundt hjørnet) virker ikke veldig smart... Ellers har jeg da inntrykk av at Sheila er en oppegående og smart kvinne. :) Men akkurat her vet jeg ikke helt hvem av dem som dreit mest på draget...

For no tull. Jeg går heller ikke rundt og vet hva jeg selv eller mann har på konto til enhver tid. Som Sheila og Nick har vi flere kontoer, og trenger ikke vite på krona hvordan det står til på brukskontoen. Dette betyr hverken at jeg er økonomisk ansvarsløs eller "enkel". Det betyr faktisk det motsatte, nemlig at økonomien er styrt såpass godt at vi har økonomisk frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...jeg bruker kredittkort til alt der det kan brukes (nesten overalt nå for tiden) - men betaler alltid hele regningen ved forfall. Det er ikke fordi det står 'dårlig til' - men fordi jeg får bonus på kredittkortet - og sparer på det i forhold til renter også.

Samme her. Virkes som det er en utbredt misforstelse på dol at kredittkort er dyrt, men sånn er det jo ikke. Det er bare det å ikke betale kredittkortgjeld som er dyrt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer siden Sheila spurte (med andre til stede) om vi skulle gå ut å spise på XXXdag. Jeg svarte som sant var, jeg tror ikke vi får så mye mat ute for 250 kr.

 

Det syntes hun var veldig flaut. Jeg bryr meg ikke. Jeg har vært blakk store deler av livet mitt, men ikke så otte i det siste. Vi har hatt to ferier, og det koster jo litt .

 

Er det flaut å være blakk?

Tja...

 

Jeg hadde kanskje ikke likt det om mannen min hadde sagt det når andre hørte på. Mest fordi han da hadde demonstrert at han hadde mer oversikt over brukskontoen enn jeg.

 

Jeg pleier å ha ganske god oversikt over hvor mye penger vi har på brukskontoen, men det hender at det plutselig er gått en regning som jeg ikke hadde tenkt på, og så er det mindre der enn jeg trodde. Er som regel inne i nettbanken en gang i uka.

 

Hos oss er som regel brukskontoen temmelig tom hver eneste måned rett før lønning. Da har vi jo betalt på lån, betalt forefallende regninger og satt av til sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går heller ikke rundt og vet hva jeg selv eller mann har på konto til enhver tid. Som Sheila og Nick har vi flere kontoer, og trenger ikke vite på krona hvordan det står til på brukskontoen. Dette betyr hverken at jeg er økonomisk ansvarsløs eller "enkel". Det betyr faktisk det motsatte, nemlig at økonomien er styrt såpass godt at vi har økonomisk frihet.

Nettopp derfor er det ganske vesentlig det nick har forklart etterpå - at dette handlet om brukskontoen hans.

 

Det er stor forskjell på å være "blakk" i betydningen "slunken brukskonto" og "helt tom for penger". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer siden Sheila spurte (med andre til stede) om vi skulle gå ut å spise på XXXdag. Jeg svarte som sant var, jeg tror ikke vi får så mye mat ute for 250 kr.

 

Det syntes hun var veldig flaut. Jeg bryr meg ikke. Jeg har vært blakk store deler av livet mitt, men ikke så otte i det siste. Vi har hatt to ferier, og det koster jo litt .

 

Er det flaut å være blakk?

 

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Hva mener dere med å være blakk?  Hvis du har betalt regninger.  Har mat hjemme så du slipper å sulte.  Men ikke har penger til å gå ut og spise på grunn av at du må bruke et minimum av penger for å klare deg. Mener dere at dere da har grunn til å være flau av å være blakk, slik jeg har forstått at denne tråden handlet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut å oppdage at kontoen er tom når man står i kassa på rema1000 med lang kø bak.

Det er ikke flaut å si at man er i "sparemodus" en periode. Det betyr at man har kontroll.

Hei!

Jeg syns ikke det er flaut:-)

Det skjer ofte, jeg bare drar et nytt kort, og et nytt til osv...

Jeg har til og med måtte ringe banken og fått overført, det syns barna er flaut, men ikke jeg.

Feks i dag var det 2200kr på min konto om morgenen, til min overraskelse kunne jeg ikke betale kl 17.50, 89kr da tenker jeg det må ha gått en regning ut, så tok jeg et annet kort, problem løst.

Jeg har fått med meg at mennesker syns sånt er flaut, men jeg forstår ikke hvorfor.

Det der med familieøkonomi er fryktelig komplisert, så jeg overlater det til min mann, som har full kontroll og oversikt, det blir for komplisert for meg rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns ikke det er flaut:-)

Det skjer ofte, jeg bare drar et nytt kort, og et nytt til osv...

Jeg har til og med måtte ringe banken og fått overført, det syns barna er flaut, men ikke jeg.

Feks i dag var det 2200kr på min konto om morgenen, til min overraskelse kunne jeg ikke betale kl 17.50, 89kr da tenker jeg det må ha gått en regning ut, så tok jeg et annet kort, problem løst.

 

Noen av oss har bare ett kort!

Anonymous poster hash: f457a...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen av oss har bare ett kort!

Anonymous poster hash: f457a...0f5

 

Kan ikke skjønne at folk har mer enn 1 kort, hva skal det være godt for? (Nei kredittkort er ikke verdt det selv om "eksperter" anbefaler fornuftig bruk av kredittkort, fordi de aller fleste ender opp med ufornuftig bruk og da er det latterlig dyrt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at folk har mer enn 1 kort, hva skal det være godt for? (Nei kredittkort er ikke verdt det selv om "eksperter" anbefaler fornuftig bruk av kredittkort, fordi de aller fleste ender opp med ufornuftig bruk og da er det latterlig dyrt)

Ett ekstra privat kort er kjekt, men hadde jeg ikke reist mye gjennom jobb + hatt enkeltmannsforetak i tillegg til fastjobben hadde jeg neppe hatt mange kort jeg heller. Jeg tror mange har flere kort enn de strengt tatt trenger og evner å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke skjønne at folk har mer enn 1 kort, hva skal det være godt for? (Nei kredittkort er ikke verdt det selv om "eksperter" anbefaler fornuftig bruk av kredittkort, fordi de aller fleste ender opp med ufornuftig bruk og da er det latterlig dyrt)

Hvis man har god økonomi (eller veldig god selvdisiplin) er det null problemer med kredittkort.

Og, ellers er det veldig kjekt å ha flere kort når man står i kassen og kortet ikke virker (slitt brikke, dataproblemer mot banken etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Kan ikke skjønne at folk har mer enn 1 kort, hva skal det være godt for? (Nei kredittkort er ikke verdt det selv om "eksperter" anbefaler fornuftig bruk av kredittkort, fordi de aller fleste ender opp med ufornuftig bruk og da er det latterlig dyrt)

Den viktigste grunnen er jobbreiser, men det er i tillegg praktisk å alltid kunne betale. Det krever bare litt selvdisiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har god økonomi (eller veldig god selvdisiplin) er det null problemer med kredittkort.

Og, ellers er det veldig kjekt å ha flere kort når man står i kassen og kortet ikke virker (slitt brikke, dataproblemer mot banken etc).

 

Trenger man kredittkort hvis man har god økonomi? Eneste grunnen til at jeg har kk er for å handle på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har god økonomi (eller veldig god selvdisiplin) er det null problemer med kredittkort.

Og, ellers er det veldig kjekt å ha flere kort når man står i kassen og kortet ikke virker (slitt brikke, dataproblemer mot banken etc).

 

Derfor har jeg alltid et par tusen i kontanter på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns ikke det er flaut:-)

Det skjer ofte, jeg bare drar et nytt kort, og et nytt til osv...

Jeg har til og med måtte ringe banken og fått overført, det syns barna er flaut, men ikke jeg.

Feks i dag var det 2200kr på min konto om morgenen, til min overraskelse kunne jeg ikke betale kl 17.50, 89kr da tenker jeg det må ha gått en regning ut, så tok jeg et annet kort, problem løst.

Jeg har fått med meg at mennesker syns sånt er flaut, men jeg forstår ikke hvorfor.

Det der med familieøkonomi er fryktelig komplisert, så jeg overlater det til min mann, som har full kontroll og oversikt, det blir for komplisert for meg rett og slett.

Ærlig talt, det er vel de færreste som har kort etter kort etter kort med god dekning på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har flere kort, men jeg føler meg uansett dum når jeg står der uten dekning på bankkortet med varer for 1000 kr i kurven. "Oj, hva kan være galt mon tro? Det virket i går..."

Jeg skjønner at det har skjedd med flere enn meg. Jeg skal tenke på det neste gang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kort, men jeg føler meg uansett dum når jeg står der uten dekning på bankkortet med varer for 1000 kr i kurven. "Oj, hva kan være galt mon tro? Det virket i går..."

Jeg skjønner at det har skjedd med flere enn meg. Jeg skal tenke på det neste gang ;-)

Hos oss skjer dette hver eneste dag. Ofte er det pga kortterminalen.

Ikke noe å være flau over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...