Gå til innhold

Er det flaut å være blakk?


nick

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det flaut å innrømme at man ikke har styring på økonomien? Får ikke veldig mange problemer av ett eller annet slag i løpet av livet, hvorfor er det så skambelagt og flaut?

Dersom noen skulle komme til å ufrivillig røpe for meg at de sliter med økonomistyring, hvorfor skal jeg se ned på personen av den grunn? Er det meningen jeg da skal dømme og føle meg bedre enn den?

Jeg vet det blir snakkis i bygda når noen klager på dårlig råd og bruker de siste kronene på flotte klær, men hva vet vi egentlig om dette menneske og hvorfor det handler som det gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • Lillemus

    4

  • Mrs D

    4

  • Kayia

    4

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor er det flaut å innrømme at man ikke har styring på økonomien? Får ikke veldig mange problemer av ett eller annet slag i løpet av livet, hvorfor er det så skambelagt og flaut?

Dersom noen skulle komme til å ufrivillig røpe for meg at de sliter med økonomistyring, hvorfor skal jeg se ned på personen av den grunn? Er det meningen jeg da skal dømme og føle meg bedre enn den?

Jeg vet det blir snakkis i bygda når noen klager på dårlig råd og bruker de siste kronene på flotte klær, men hva vet vi egentlig om dette menneske og hvorfor det handler som det gjør?

Jeg er enig med deg.  Vi vet svært lite om andre mennesker, hvorfor ting blir som de blir.

 

Jeg kom til å tenke på en film jeg så for lenge siden.  Jeg husker ikke så mye av den, og heller ikke hva den heter, men tror det var en ganske kjent film.

 

Den handlet om noen suksèrike folk i et firma som så ned på en fattig som gikk på gaten.  Det var noen som ville finne ut hvordan disse suksèrike selv ville takle å være så fattig, så de sørget for at rollene ble byttet.  Tror ikke de taklet det så mye bedre selv.

 

Er det noen som vet hva filmen heter, så kunne jeg tenkt meg å se den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det flaut å innrømme at man ikke har styring på økonomien? Får ikke veldig mange problemer av ett eller annet slag i løpet av livet, hvorfor er det så skambelagt og flaut?

Dersom noen skulle komme til å ufrivillig røpe for meg at de sliter med økonomistyring, hvorfor skal jeg se ned på personen av den grunn? Er det meningen jeg da skal dømme og føle meg bedre enn den?

Jeg vet det blir snakkis i bygda når noen klager på dårlig råd og bruker de siste kronene på flotte klær, men hva vet vi egentlig om dette menneske og hvorfor det handler som det gjør?

Jeg tenker det er med økonomi som med f.eks. mat, "alle" må gjøre det, men ikke alle får det like godt til. Noen knep kan man nok lære seg, noe greier man bare ikke få til. Gjenkjennende for mange i en eller flere situasjoner og gjøremål i løpet av livet - vil jeg tro. 

 

Er man talentløs på et felt, så kan gjerne "alle andre" si det er bare å gjøre sånn eller slik ... man får det ikke til bedre uansett.

 

Selvsagt er det vanskelig hvis økonomistyringa er så håpløs at man havner på TV i programmer a la Luxusfellen, men de fleste hangler seg igjennom på et vis.

 

Flaut? Overhodet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen i denne tråden er at det er flaut å ha dårlig økonomisk styring.  Ikke å være blakk, eller bruke kredittkort.

 

Det er ikke helt uvanlig at kort slutter helt plutselig å fungere og når man er i utlandet er det vanskelig.  Jeg har derfor alltid med meg flere kredittkort i hvert fall når jeg er alene.  Hvis det skjer i vanlig butikk i Norge kan jeg sjekke om det går med kredittkortene og hvis ikke det går er det noe galt med betalingsterminalen.

 

Ærlig talt, det er ikke alle som bruker kredittkort som har dårlig økonomisk styring.  Jeg ville aldri tørre å reise alene ut i verden med kun et bankkort. 



Anonymous poster hash: e4546...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Konklusjonen i denne tråden er at det er flaut å ha dårlig økonomisk styring.

 

 

Ja, det er flaut. Hvis man ikke er helt mongo er det bare giddalaushet og uansvarlighet som fører til dårlig økonomisk styring. På akkurat samme måten som for feite som ikke "klarer" (les gidder) å gå ned i vekt, eller deprimerte som ikke "klarer" (les gidder) å ta seg sammen for å fungere normalt.

Anonymous poster hash: 5d232...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Ærlig talt, det er ikke alle som bruker kredittkort som har dårlig økonomisk styring.  Jeg ville aldri tørre å reise alene ut i verden med kun et bankkort. 

Anonymous poster hash: e4546...353

 

 

Kredittkort er først og fremst et tegn på at man reiser i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ja, det er flaut. Hvis man ikke er helt mongo er det bare giddalaushet og uansvarlighet som fører til dårlig økonomisk styring. På akkurat samme måten som for feite som ikke "klarer" (les gidder) å gå ned i vekt, eller deprimerte som ikke "klarer" (les gidder) å ta seg sammen for å fungere normalt.

Anonymous poster hash: 5d232...de8

 

Jeg vet ikke om du er sarkastisk, men hvis ikke så er du urimelig.

 

 

Anonymous poster hash: e4546...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort er først og fremst et tegn på at man reiser i jobben.

 

Ikke nødvendigvis.  Mange reiser privat også, i tillegg til alle de andre som bruker kredittkort til å handle på nettet sittende i egen stol, og til diverse.

Anonymous poster hash: e4546...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort er først og fremst et tegn på at man reiser i jobben.

Tja, det kan da like godt brukes privat, uten at det dermed er snakk om misbruk.

Selv handler jeg mye på nettet med kredittkort, herunder også betaling av reiser. Betaler alltid regningen med en gang den kommer.

Har et eget kredittkort til jobbturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jada, jeg bruker kredittkort til mange ting. Poenget mitt var egentlig at det å ha kredittkort sier veldig lite om en person. Jeg er i praksis pålagt å ha det gjennom jobben, men har surret meg til å ha flere kredittkort som jeg stort sett ikke bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns ikke det er flaut:-)

Det skjer ofte, jeg bare drar et nytt kort, og et nytt til osv...

Jeg har til og med måtte ringe banken og fått overført, det syns barna er flaut, men ikke jeg.

Feks i dag var det 2200kr på min konto om morgenen, til min overraskelse kunne jeg ikke betale kl 17.50, 89kr da tenker jeg det må ha gått en regning ut, så tok jeg et annet kort, problem løst.

Jeg har fått med meg at mennesker syns sånt er flaut, men jeg forstår ikke hvorfor.

Det der med familieøkonomi er fryktelig komplisert, så jeg overlater det til min mann, som har full kontroll og oversikt, det blir for komplisert for meg rett og slett.

 

De synes det er flaut fordi de ikke bare kan bytte til et annet kort. De har ikke mer penger igjen noen steder. Du vet, de fleste har ikke så god råd som din familie har, så når det ikke er mer penger igjen så er det ikke mer penger. Å ha lite penger tror jeg nok en del synes er flaut, spesielt når de møter noen - som deg - som bare kan ta et annet kort, og så ordner det hele seg. Å være fattig i Norge er nok litt tabu, siden vi er så mange som har nok penger og kan kjøpe det vi vil. Da blir det flaut å ikke ha det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De synes det er flaut fordi de ikke bare kan bytte til et annet kort. De har ikke mer penger igjen noen steder. Du vet, de fleste har ikke så god råd som din familie har, så når det ikke er mer penger igjen så er det ikke mer penger. Å ha lite penger tror jeg nok en del synes er flaut, spesielt når de møter noen - som deg - som bare kan ta et annet kort, og så ordner det hele seg. Å være fattig i Norge er nok litt tabu, siden vi er så mange som har nok penger og kan kjøpe det vi vil. Da blir det flaut å ikke ha det slik. 

 

Noen mennesker har ikke mulighet til å ha oversikt over sin økonomi og det krever innsikt i egen situasjon å bli flau over slikt.  Vi vil alltid ha slike mennesker i samfunnet, men de kan gjerne la være å fortelle meg og andre hvordan vi bør tenke og handle.

Anonymous poster hash: e4546...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen mennesker har ikke mulighet til å ha oversikt over sin økonomi 

 

Så lenge man har normal IQ forstår jeg ikke hvorfor det ikke er mulig. Tror det handler mer om at man ikke gidder.

Anonymous poster hash: 6fd86...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Så lenge man har normal IQ forstår jeg ikke hvorfor det ikke er mulig. Tror det handler mer om at man ikke gidder.

Anonymous poster hash: 6fd86...799

 

Det er feil å tro at bare folk med lav IQ ikke skjønner seg på økonomi. Vi er født med forskjellige evner, dette gjelder blant annet, som jeg har nevnt før, økonomi og matlaging. Alle styrer med det, men det er neimen ikke alle som får det like godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å tro at bare folk med lav IQ ikke skjønner seg på økonomi. Vi er født med forskjellige evner, dette gjelder blant annet, som jeg har nevnt før, økonomi og matlaging. Alle styrer med det, men det er neimen ikke alle som får det like godt til.

 

Alle klarer å lage mat hvis man bare tar seg sammen.

Anonymous poster hash: 6fd86...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å tro at bare folk med lav IQ ikke skjønner seg på økonomi. Vi er født med forskjellige evner, dette gjelder blant annet, som jeg har nevnt før, økonomi og matlaging. Alle styrer med det, men det er neimen ikke alle som får det like godt til.

De aller fleste klarer å legge samme det de har av faste utgifter på ett år (husleie, lån, strøm, telefon, avis/tidsskriftsab., medlemsskap osv) og dele det på 12... Da vet de hvor mye de MÅ legge til side som et minimum hver mnd for å greie å betale løpende regninger og også hvor mye de da har å rutte med til andre ting. Det er ikke vanskeligere enn det. Har man ikke penger nok til ting man _vil_ ha, men ikke har bruk for må man enten finne en annen måte å finansiere det eller droppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste klarer å legge samme det de har av faste utgifter på ett år (husleie, lån, strøm, telefon, avis/tidsskriftsab., medlemsskap osv) og dele det på 12... Da vet de hvor mye de MÅ legge til side som et minimum hver mnd for å greie å betale løpende regninger og også hvor mye de da har å rutte med til andre ting. Det er ikke vanskeligere enn det. Har man ikke penger nok til ting man _vil_ ha, men ikke har bruk for må man enten finne en annen måte å finansiere det eller droppe det.

Tror nok de fleste klarer det sånn noen lunde, men ikke alle klarer det like godt. Det er en smule arrogant å si at alle kan klare det hvis de bare vil. Jeg tror nok de fleste gjerne vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle klarer å lage mat hvis man bare tar seg sammen.

Anonymous poster hash: 6fd86...799

 

Jeg har nok besøkt for mange som har servert mat eller kaker som ikke var særlig gode til å tro akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok besøkt for mange som har servert mat eller kaker som ikke var særlig gode til å tro akkurat det.

 

Da får man legge lista litt lavere og servere Fjordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...