helseangst Skrevet 17. august 2014 Skrevet 17. august 2014 Beklager at jeg skriver så mye her, men nå lurer jeg på en ting som jeg ikke klarer å finne ut av på egenhånd. Jeg har kommet frem til at jeg nok sannsynligvis må begynne på et ssri for å få bukt med angsten og tvangstankene mine. Av erfaring vet jeg at de første ukene blir jeg verre, og det virker som det er en ganske vanlig bivirkning. Jeg har sett at det ofte blir anbefalt at man går på sobril de første tre ukene, og at det er vanlig å da ta 10-15mg x 3. Mitt spørsmål er: vil ikke dette da kummulere, og man kan ende opp med nesten 40 mg sobril i blodet i løpet av en dag? Halveringstiden er jo på 10-15 timer. Jeg leste igår at det var en person her på dol som følte seg beruset etter 25 mg, men hvordan vil man da føle seg om man tar 15mg x3 i løpet av 24 timer? Det er mulig dette er et teit spørsmål, men jeg vil veldig gjerne vite det, for jeg er veldig redd for å føle meg rusa. Drikker ikke alkohol engang. Hvor mange timer børe det gå mellom hver dose, og hvor lenge virker sobril aktivt i blodbanen/hjernen? Jeg har tenkt at stoffet virker helt til det er ute av kroppen, men det kan det vel ikke gjøre hvis man kan ta 3x15mg? Håper du skjønte spørsmålet, jeg vet ikke om jeg forklarte meg godt nok. Mvh 0 Siter
ISW Skrevet 17. august 2014 Skrevet 17. august 2014 Det blir jo som å drikke øl, hvis man skal bruke denne sammenligningen. Du får ikke like høye konsentrasjoner av å drikke tre øl med en times mellomrom som ved å styrte tre øl, men man vil jo akkumulere stoffet. Hvor høy konsentrasjon du får, blir et regnestykke. Hvis du tar 10 mg Sobril og nye 10 mg 5 timer etterpå, blir konsentrasjonen 10 x cirka 0,7 + 10 = 17 mg. Jeg tror nok at dersom du skulle føle deg beruset, så vil de senke dosen. Så du trenger neppe bekymre deg 0 Siter
frosken Skrevet 17. august 2014 Skrevet 17. august 2014 Beklager at jeg skriver så mye her, men nå lurer jeg på en ting som jeg ikke klarer å finne ut av på egenhånd. Jeg har kommet frem til at jeg nok sannsynligvis må begynne på et ssri for å få bukt med angsten og tvangstankene mine. Av erfaring vet jeg at de første ukene blir jeg verre, og det virker som det er en ganske vanlig bivirkning. Jeg har sett at det ofte blir anbefalt at man går på sobril de første tre ukene, og at det er vanlig å da ta 10-15mg x 3. Mitt spørsmål er: vil ikke dette da kummulere, og man kan ende opp med nesten 40 mg sobril i blodet i løpet av en dag? Halveringstiden er jo på 10-15 timer. Jeg leste igår at det var en person her på dol som følte seg beruset etter 25 mg, men hvordan vil man da føle seg om man tar 15mg x3 i løpet av 24 timer? Det er mulig dette er et teit spørsmål, men jeg vil veldig gjerne vite det, for jeg er veldig redd for å føle meg rusa. Drikker ikke alkohol engang. Hvor mange timer børe det gå mellom hver dose, og hvor lenge virker sobril aktivt i blodbanen/hjernen? Jeg har tenkt at stoffet virker helt til det er ute av kroppen, men det kan det vel ikke gjøre hvis man kan ta 3x15mg? Håper du skjønte spørsmålet, jeg vet ikke om jeg forklarte meg godt nok. Mvh Jeg synes du nå skal vente og stille disse spørsmålene til de du skal samarbeide med under innleggelsen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 Skrevet 17. august 2014 Beklager at jeg skriver så mye her, men nå lurer jeg på en ting som jeg ikke klarer å finne ut av på egenhånd. Jeg har kommet frem til at jeg nok sannsynligvis må begynne på et ssri for å få bukt med angsten og tvangstankene mine. Av erfaring vet jeg at de første ukene blir jeg verre, og det virker som det er en ganske vanlig bivirkning. Jeg har sett at det ofte blir anbefalt at man går på sobril de første tre ukene, og at det er vanlig å da ta 10-15mg x 3. Mitt spørsmål er: vil ikke dette da kummulere, og man kan ende opp med nesten 40 mg sobril i blodet i løpet av en dag? Halveringstiden er jo på 10-15 timer. Jeg leste igår at det var en person her på dol som følte seg beruset etter 25 mg, men hvordan vil man da føle seg om man tar 15mg x3 i løpet av 24 timer? Det er mulig dette er et teit spørsmål, men jeg vil veldig gjerne vite det, for jeg er veldig redd for å føle meg rusa. Drikker ikke alkohol engang. Hvor mange timer børe det gå mellom hver dose, og hvor lenge virker sobril aktivt i blodbanen/hjernen? Jeg har tenkt at stoffet virker helt til det er ute av kroppen, men det kan det vel ikke gjøre hvis man kan ta 3x15mg? Håper du skjønte spørsmålet, jeg vet ikke om jeg forklarte meg godt nok. Mvh Det var jeg som skrev innlegget om å føle seg beruset For å utdype det. Den følelsen får jeg kun ved å ta en høy dose Sobril etter å ikke ha tatt Sobril på minst 1-2 uker. Du trenger absolutt ikke bekymre deg for det. Det er på ingen måte noe skummelt, og å føle seg full er kanskje å overdrive. Litt brisen følelse og avslappet fra irriterende angst. Om jeg bruker Sobril i flere dager sammenhengende får jeg ingen som helst rusfølelse av samme dose. Det skal også legges til at jeg i går var overtrøtt, og at jeg har tatt 30mg tidligere uten denne ruseffekten. 20mg har gjort tilnærmet ingenting for meg i andre situasjoner, selv kun ved sporadisk bruk. Jeg får også mye lettere hallusinasjoner av Imovane etc. om jeg er overtrøtt, så det var helt sikkert derfor Jeg vil påstå at Sobril er noe av det mest ufarlige legemiddelet som finnes, om en bruker det i vanlige doser. Eneste skumle med det er avhengighet ved langvarig bruk eller kombinasjon med rusmidler/alkohol. Men jeg er ingen lege, så det blir bare min personlige mening. Anonymous poster hash: c7da1...371 0 Siter
helseangst Skrevet 17. august 2014 Forfatter Skrevet 17. august 2014 Det blir jo som å drikke øl, hvis man skal bruke denne sammenligningen. Du får ikke like høye konsentrasjoner av å drikke tre øl med en times mellomrom som ved å styrte tre øl, men man vil jo akkumulere stoffet. Hvor høy konsentrasjon du får, blir et regnestykke. Hvis du tar 10 mg Sobril og nye 10 mg 5 timer etterpå, blir konsentrasjonen 10 x cirka 0,7 + 10 = 17 mg. Jeg tror nok at dersom du skulle føle deg beruset, så vil de senke dosen. Så du trenger neppe bekymre deg Hmm, jammen jeg vil unngå å føle meg buset, og da hjelper det ikke om de finner det ut etterpå. Redd for at jeg vil oppleve en type bad trip. Men det gjør man kanskje ikke av sobril, men det kan jeg ikke vite. Jeg liker å ha kontroll på alt. Men jeg skjønner jo til en viss grad at dette er angsten min som snakker. Jeg bare skulle ønske jeg skjønte virkningsmekanismen. Jeg har f.eks hørt at sobril virker lenger mot angst enn vival, men hvorfor det, når vival har mye lenger halveringstid. Har også hørt at sobril virker fra seks til ni timer, men det er jo fortsatt 5mg igjen i kroppen (hvis man tar 10mg) etter tolv timer, så hvorfor hjelper den ikke lenger da? Stoffet er jo ikke ute av kroppen før etter to-tre dager. Men hvis jeg tar en på kvelden så får jeg angst igjen når jeg våkner selv om det ikke har gått mer enn 7-8 timer. Får det bare ikke til å stemme. Jeg håper jeg kan få hjelp i løpet av denne innleggelsen til å ikke være en så stor kontrollfreak. 0 Siter
helseangst Skrevet 17. august 2014 Forfatter Skrevet 17. august 2014 Det var jeg som skrev innlegget om å føle seg beruset For å utdype det. Den følelsen får jeg kun ved å ta en høy dose Sobril etter å ikke ha tatt Sobril på minst 1-2 uker. Du trenger absolutt ikke bekymre deg for det. Det er på ingen måte noe skummelt, og å føle seg full er kanskje å overdrive. Litt brisen følelse og avslappet fra irriterende angst. Om jeg bruker Sobril i flere dager sammenhengende får jeg ingen som helst rusfølelse av samme dose. Det skal også legges til at jeg i går var overtrøtt, og at jeg har tatt 30mg tidligere uten denne ruseffekten. 20mg har gjort tilnærmet ingenting for meg i andre situasjoner, selv kun ved sporadisk bruk. Jeg får også mye lettere hallusinasjoner av Imovane etc. om jeg er overtrøtt, så det var helt sikkert derfor Jeg vil påstå at Sobril er noe av det mest ufarlige legemiddelet som finnes, om en bruker det i vanlige doser. Eneste skumle med det er avhengighet ved langvarig bruk eller kombinasjon med rusmidler/alkohol. Men jeg er ingen lege, så det blir bare min personlige mening. Anonymous poster hash: c7da1...371 Tusen takk for svar min ekstreme redsel for rus kommer av at jeg en gang prøvde hasj og fikk helt panikk for den følelsen det gav meg. Etter dette har jeg ikke turt å røre noe som helst av rusmidler, ikke engang alkohol, selv om jeg før dette hadde vært full hundrevis av ganger uten problemer. Det tok meg lang tid å tørre å ta sobril, men jeg har aldri følt meg ruset av det heldigvis. Men så ble jeg litt redd da jeg leste det du skrev. Men nå skjønner jeg det litt bedre. Jeg tar vanligvis maks 10mg om dagen, men er redd for at jeg har tatt det såpass lenge nå at det begynner å miste virkningen. Det hjelper fortsatt, men hvis angsten er sterk nok kan jeg en sjelden gang trenge 15mg. Vet ikke om dette regnes som store doser i seg selv, men i lengden er det kanskje skadelig. Huff, jeg får håpe jeg kan klare meg uten når jeg nå begynner på behandling. Føles ikke ok å ta vanedannende medisiner. Takk igjen for oppklaring Mvh 0 Siter
helseangst Skrevet 17. august 2014 Forfatter Skrevet 17. august 2014 Jeg synes du nå skal vente og stille disse spørsmålene til de du skal samarbeide med under innleggelsen. Ja, men så vil jeg vite på forhånd i tilfelle de insisterer på at jeg skal ta 10mg x 3. Men skjønner jo selvsagt at jeg burde vente og spørre de. Det er bare det at dette tar opp alle tankene mine nå, og jeg føler at jeg må ta alle forholdsregler sånn at jeg er forberedt hvis det inntreffer noe katastrofalt. Ser at det høres absurd ut.. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 Skrevet 17. august 2014 Du får ikke badtrip av Sobril, det virker jo tross alt angstDEMPENDE. Effekten av hasj derimot, er jo svært varierende fra person til person. Sobril er bare beroliggende, that's it. Anonymous poster hash: c7da1...371 0 Siter
frosken Skrevet 17. august 2014 Skrevet 17. august 2014 Ja, men så vil jeg vite på forhånd i tilfelle de insisterer på at jeg skal ta 10mg x 3. Men skjønner jo selvsagt at jeg burde vente og spørre de. Det er bare det at dette tar opp alle tankene mine nå, og jeg føler at jeg må ta alle forholdsregler sånn at jeg er forberedt hvis det inntreffer noe katastrofalt. Ser at det høres absurd ut.. Du har ingen nytte av å fortsette å stille disse spørsmålene. Har du sett foredraget til I. Wilhelmsen ? http://vimeo.com/19296882 0 Siter
helseangst Skrevet 17. august 2014 Forfatter Skrevet 17. august 2014 Du har ingen nytte av å fortsette å stille disse spørsmålene. Har du sett foredraget til I. Wilhelmsen ? http://vimeo.com/19296882 Ja, jeg har sett det flere ganger. Hjelper litt, men jeg klarer ikke helt å nyttiggjøre meg av det nå om dagen. Det stresser meg selvsagt også. Kanskje angsten rett og slett er for sterk om dagen. 0 Siter
helseangst Skrevet 17. august 2014 Forfatter Skrevet 17. august 2014 Du får ikke badtrip av Sobril, det virker jo tross alt angstDEMPENDE. Effekten av hasj derimot, er jo svært varierende fra person til person. Sobril er bare beroliggende, that's it. Anonymous poster hash: c7da1...371 Ja, du har rett. Men så har jeg hørt at folk ruser seg på sobril, og da blir jeg usikker også kommer katastrofetankene.. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 Skrevet 17. august 2014 Ja, du har rett. Men så har jeg hørt at folk ruser seg på sobril, og da blir jeg usikker også kommer katastrofetankene.. Da snakker vi om helt andre doser. Jeg som skrev den tråden om "full på Sobril" vil på ingen måte si at dette var som noen rus, bare litt brisen. Ta det rolig du, det her er ikke farlig. De som ruser seg på B-preparater bruker mye større doser enn det vi foreskrives av lege. Samme med Imovane for eksempel. Da hiver folk innpå en god neve piller... Anonymous poster hash: c7da1...371 0 Siter
helseangst Skrevet 17. august 2014 Forfatter Skrevet 17. august 2014 Da snakker vi om helt andre doser. Jeg som skrev den tråden om "full på Sobril" vil på ingen måte si at dette var som noen rus, bare litt brisen. Ta det rolig du, det her er ikke farlig. De som ruser seg på B-preparater bruker mye større doser enn det vi foreskrives av lege. Samme med Imovane for eksempel. Da hiver folk innpå en god neve piller... Anonymous poster hash: c7da1...371 Takk for trøstende ord. Jeg har som sagt gått på disse pillene av og på i nesten sju måneder nå. Med en måneds opphols fra slutten av mai til slutten av juni. Fra slutten av juli har jeg tatt 10mg i gjennomsnitt fem-seks ganger i uka. Vet dette er mye, og er livredd for at jeg har ødelagt noe som ikke kan fikses igjen. Så nå er det nesten som om jeg "leter" etter ting som kan være farlig hvis du skjønner. Helt tullete og fullstendig meningsløst. Men jeg klarer bare ikke å banke inn i skallen min at angsten og tankene ikke er farlige. Veldig frustrerende og ekstremt slitsomt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.