Gå til innhold

bytte fra litium til lamictal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil man gå ned i vekt dersom man skifter ut litium med lamictal?

Kan lamictal og abilify være nok ved bipolar 1?

Anonymous poster hash: 5d224...656
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Man kan gå ned i vekt. Det avhenger i hovedsak av hvor mye man spiser.

2. Ja, det kan være nok, men ved type 1 er nok litium langt sikrere.

Skrevet

Vil man gå ned i vekt dersom man skifter ut litium med lamictal?

Kan lamictal og abilify være nok ved bipolar 1?

Kan du ikke heller be om å få snakke med en ernæringsveileder, slik at du kan finne ut av hvilke konkrete ting du spiser og drikker som helst bør endres? Ofte vil vektoppgang på litium ha sammenheng med at tørste gjør at man "drikker kalorier". Mange har nytte av å lage seg en regel om at de _aldri_ drikker noe kaloriholdig.

Skrevet

Kan du ikke heller be om å få snakke med en ernæringsveileder, slik at du kan finne ut av hvilke konkrete ting du spiser og drikker som helst bør endres? Ofte vil vektoppgang på litium ha sammenheng med at tørste gjør at man "drikker kalorier". Mange har nytte av å lage seg en regel om at de _aldri_ drikker noe kaloriholdig.

Men jeg får like lyst på melk og cola på litium som jeg fikk på ekstrem mengder junk food da jeg brukte zyprexa, så det er best å skifte medisin. 

Skrevet

Men jeg får like lyst på melk og cola på litium som jeg fikk på ekstrem mengder junk food da jeg brukte zyprexa, så det er best å skifte medisin. 

Nei, det beste er bare å bestemme seg for at sukkerholdig cola og melk ikke er noe du kjøper eller drikker. Det er bare en vanesak.

Det er mange som går opp i vekt som følge av litium, men det er også mange som klarer å få kontroll over inntaket slik at de enten stopper vektoppgangen eller til og med klarer å gå ned i vekt igjen. Det er ikke litiumen som gjør at du drikker sukkercola. Litium gjør det tørst, men tørsten skal stilles med vann eller evt. sukkerfri brus i stedet.

Prøv å huske hvor utrolig syk du blir under manier, og at du ikke ønsker tilbakefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...