Gå til innhold

NHD- klar tanke-kommunikasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et tidligere innlegg skrev du om kommunikasjon. Først må man ha en klar tanke.

Jeg leste dette om og om igjen og må innrømme at jeg ikke helt skjønte det med en gang. Men så har jeg tenkt mye på dette, for jeg til tider har så mange tanker samtidig og lett lar meg overtale av f.eks. samboer hvis han mener noe, i tillegg til at jeg har endel ambivalens.

- Altså, dette har hjulpet meg en hel del, fordi jeg nå er mer bevisst og prøver å være tydeligere. Faktisk litt vanskelig å forklare skriftlig:)

Takk for et bra tips!!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Glad for at du hadde nytte av tipset.

Skulle ønske langt flere hadde levd etter regelen "Klar tanke før tale"

Skrevet

I et tidligere innlegg skrev du om kommunikasjon. Først må man ha en klar tanke.

Jeg leste dette om og om igjen og må innrømme at jeg ikke helt skjønte det med en gang. Men så har jeg tenkt mye på dette, for jeg til tider har så mange tanker samtidig og lett lar meg overtale av f.eks. samboer hvis han mener noe, i tillegg til at jeg har endel ambivalens.

- Altså, dette har hjulpet meg en hel del, fordi jeg nå er mer bevisst og prøver å være tydeligere. Faktisk litt vanskelig å forklare skriftlig:)

Takk for et bra tips!!

Er det noen som har linken til denne diskusjonen/tråden? Skulle gjerne lest mer om dette tema :)

Skrevet

Har du noen eksempler? :)

Skrevet

Hva om ordene bare stokker seg selv om man har "klar tanke"?

Skrevet

Hei

Jeg startet tråden om dette temaet, og er svært glad for at jeg gjorde dette. Jeg har øvd en god del slik jeg fikk tips om, og selv om det var kleint i begynnelsen, merker jeg at det hjelper en del. Jeg har også fått et mye mer utoverrettet fokus når jeg er sammen med andre, og synes det er spennende å studere andres måte å kommunisere på. 

Den største forskjellen opplever jeg i såkalte hverdagslige situasjoner der jeg så ofte har opplevd at kommunikasjonen stopper ved meg. Jeg har blitt bevisst på at dette ofte har skyldtes at jeg ikke har hatt noen anelse om hva jeg skal si og formidle. Gjennom å bli bevisst på viktigheten av å ha en klar tanke, har jeg blitt mye bedre på dette, selv om det fremdeles kladder en del i noen situasjoner.

Jeg har også begynt å ta situasjoner der jeg opplever at kommunikasjonen stopper ved meg, og øve på disse med teknikkene som nevnt i etterkant. Det synes jeg er spesielt effektivt :)

Så tusen hjertelig takk for hjelp med en konstruktiv måte å arbeide med dette på. Å arbeide slik skal jeg så absolutt fortsette med. Jeg kan virkelig anbefale det :)

Skrevet

Hei

Jeg startet tråden om dette temaet, og er svært glad for at jeg gjorde dette. Jeg har øvd en god del slik jeg fikk tips om, og selv om det var kleint i begynnelsen, merker jeg at det hjelper en del. Jeg har også fått et mye mer utoverrettet fokus når jeg er sammen med andre, og synes det er spennende å studere andres måte å kommunisere på. 

Den største forskjellen opplever jeg i såkalte hverdagslige situasjoner der jeg så ofte har opplevd at kommunikasjonen stopper ved meg. Jeg har blitt bevisst på at dette ofte har skyldtes at jeg ikke har hatt noen anelse om hva jeg skal si og formidle. Gjennom å bli bevisst på viktigheten av å ha en klar tanke, har jeg blitt mye bedre på dette, selv om det fremdeles kladder en del i noen situasjoner.

Jeg har også begynt å ta situasjoner der jeg opplever at kommunikasjonen stopper ved meg, og øve på disse med teknikkene som nevnt i etterkant. Det synes jeg er spesielt effektivt :)

Så tusen hjertelig takk for hjelp med en konstruktiv måte å arbeide med dette på. Å arbeide slik skal jeg så absolutt fortsette med. Jeg kan virkelig anbefale det :)

Utrolig bra! :)

Jeg sliter også med noe av det samme med fremmede mennesker jeg ikke kjenner i sosiale situasjoner. Jeg tenker; kan jeg si det og det, er det dumt, feil osv og stopper litt opp. Noen ganger går praten lett ( hvis andre overtar litt "ansvaret" på en måte. Mens andre ganger går det trått.

Gi gjerne noen tips! Jeg vil høre:)

Skrevet

Utrolig bra! :)

Jeg sliter også med noe av det samme med fremmede mennesker jeg ikke kjenner i sosiale situasjoner. Jeg tenker; kan jeg si det og det, er det dumt, feil osv og stopper litt opp. Noen ganger går praten lett ( hvis andre overtar litt "ansvaret" på en måte. Mens andre ganger går det trått.

Gi gjerne noen tips! Jeg vil høre:)

Rådet med å bruke kamera og filme seg selv har vært veldig effektivt. Kjempeskummelt, men veldig effektivt. Jeg har tatt situasjoner der jeg har opplevd at situasjonen har blitt klein på grunn av det jeg har sagt og øvt på det jeg kan si i ettertid helt til jeg har vært (noenlunde) fornøyd. Dette blir en annen måte å forholde seg til den grublingen jeg tidligere har hatt i slike situasjoner. Nå opplever jeg at den i større grad er konstruktiv.

Når det gjelder hverdagssituasjonene og vanlig sosial omgang har jeg blitt mye mer bevisst på hva JEG ønsker å formidle, ikke hva de andre ønsker å høre eller hva de vil tro om meg. Gjennom at jeg på en måte "øver" i sosiale sammenhenger, blir det ikke så skummelt (selv om andre ikke aner at det er det jeg gjør ;P) Jeg synes det virker litt rart når jeg skriver det, men det å tenke at de sosiale settingene er trening, og fokusere på "arbeidsoppgaver" har hjulpet meg en del. Selvsagt hender det en god del ganger at jeg faller tilbake i gamle mønstre, der tanken ikke er klar og jeg får litt panikk og bare svarer noe svada som ikke er gjennomtenkt, men det skjer sjeldnere nå.

Gjennom å ha øvd på måter å svare på en annens historie på, har det også blitt lettere underveis. Mye av småpratet går igjen, og siden jeg har øvd meg opp på ulike måter å svare andre på, kan jeg bruke det igjen når jeg har behov for det. 

En bieffekt av at jeg øver er også at jeg fokuserer mer på hvordan andre kommuniserer ikke bare hva jeg selv gjør. Jeg hører mye bedre hva andre sier, og jeg ser også at det ikke bare er jeg som strever med å kommunisere på en god måte. Det er litt betryggende og gjør ting litt lettere.

Men kamera er absolutt å anbefale. Det var så vidt jeg klarte å si noe som helst i begynnelsen, men det ble lettere etterhvert.

Skrevet

Når det gjelder hverdagssituasjonene og vanlig sosial omgang har jeg blitt mye mer bevisst på hva JEG ønsker å formidle, ikke hva de andre ønsker å høre eller hva de vil tro om meg.

Helt enig. Det "øver" jeg også på. Og et er jo en måte å bli klarere på og også mer interessant tror jeg.

Jeg har også lagt mer merke til hvordan andre kommuniserer nå jeg har blitt mere meg selv.

F.eks. har vi ei på jobben som ofte har en undertone av spydighet og lker godt å snakke stygt om andre. Dette merker jeg mye bedre nå og er mer direkte mot henne, og hvis det er spydigheter mot meg ( hun er kontrollfreak og irriterer seg grønn over at jeg ofte har kaffeflekker på skrivebordet), da bare jatter jeg med.

Men når hun prøver seg på å snakke stygt om andre merker jeg at jeg tør å "forsvare" eller bare avfeie tema.

Nå roter jeg meg sikkert litt bort her:) hehehe....

Sikkert lurt å øve på noen fraser når det gjelder smalltalk som man jo ofte er borti.

- Når det gjelder kamera hadde jeg slitt litt ja. Vedlig uvant å se seg selv, men sikker lurt. Tror jeg skal teste det ut. Man kan vel bruke mobilkamera?

Skrevet

Jeg synes det er interessant at tanken blir klarere når jeg fokuserer på hva jeg ønsker å formidle i den bestemte settingen. Med så mange tanker om hva andre vil høre, hvordan jeg skal forhindre å virke uintelligent, eller merkelig på andre måter, er det vanskelig å formulere en klar tanke for seg selv. Da blir det heller ikke god kommunikasjon. Da tar panikken ofte overhånd og det blir vanskelig å formidle noe som helst fornuftig (og faren er jo at jeg da i større grad blir oppfattet som merkelig ;P)

Jeg synes ikke du roter deg bort, jeg har opplevd noe av det samme. Jeg er utrolig overrasket over hvor lite jeg tidligere faktisk har fått med meg av det andre har sagt. Jeg har tidligere tenkt at jeg har vært ganske god til å lytte (siden jeg snakker så lite), men det har jeg faktisk ikke vært.

Gjennom å øve på kommunikasjon for meg selv har jeg også blitt mer klar over hvilke holdninger og verdier jeg selv ønsker å fremme gjennom det jeg sier. Jeg tror også jeg til en viss grad er blitt mer helhetlig i min kommunikasjon, siden jeg har tenkt over hva jeg ønsker å formidle. Med det utgangspunktet er det også lettere (men ikke lett) å si at man ikke ønsker å være med på å snakke stygt om andre. Jeg tror også det er lettere for andre å forholde seg til en, fordi de i større grad vet hvor de har en.

Jeg har også funnet ut hvor viktig bekreftelse er i slike hverdagslige samtaler. Tidligere visste jeg ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det, hvordan jeg bekreftet å ha fått med meg en annens fortelling. Nå gir jeg ofte bekreftelse på andres fortellinger, og det har gjort mye for kommunikasjonen :)

Jeg har brukt mobilkamera. Jeg satt det på bordet, da jeg ikke ønsket å holde det selv. De første gangene var det svært rart å se seg selv. Jeg gjorde meg automatisk til, fikk lysere stemme og det hele ble svært unaturlig og kleint. Men kom deg igjennom de første gangene, for det hjelper faktisk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...