Gå til innhold

Overgangsalder og østrogen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg startet 1. August i år på Estradot plaster 37,50 mg. I tillegg skal jeg ta Provera 10 mg hver 3 måned i 14 dager. Hvor raskt bør jeg få 'full' effekt? Jeg har nemlig fortsatt hetetokter, de er litt mildere og ikke så hyppige, men jeg har dem fortsatt. Kan jeg ikke regne med at de skal bli helt borte? Har røyking innvirkning på effekten av østrogen? Jeg røyker, dog ikke mye, ca 5 om dagen. Øker risikoen for brystkreft osv hvis jeg prøver Estradot 50 mg? Er det steder på kroppen plasteret har mer effekt? Må plasteret festes på magen eller kan det festes på baken eller overarmen? tillegg lurer jeg på dette med Provera. Skal det gå 3 mnd mellom hver gang jeg tar dem eller skal jeg ta dem hver 3 måned? Første gang jeg tar dem blir i november. Da har det gått 3 mnd siden jeg startet med plaster, men neste gang (februar) vil det kun være 2,5 mnd, da siste dag med Provera i November blir 14/11.

Kan du også si litt om forskjellen på plaster/Provera og piller eller plaster som inneholder begge deler.? Er det ene mer risikabelt med hensyn til brystkreft, blodpropp osv. enn det andre? Har hørt at man kan ta plaster/Provera i ca 1 år, for så å gå over på piller eller plaster som inneholder begge deler. Hvorfor det? Jeg skal til gynekolog etter 1 år, for å se om alt er ok, spesielt i forhold til livmorkreft osv. Når bør jeg gå, rett før jeg starter på Provera, mens jeg tar det eller etter jeg er ferdig med en 'kur'? Hvor lenge anbefaler man å gå på østrogen? Har hørt 3-4 år. Er det maks? Dersom jeg skulle ønske å slutte med østrogen/Provera, kan jeg slutte fra en dag til en annen eller må jeg trappe ned. Hvordan trapper jeg i tilfelle ned?

Til din info er jeg 50 år og har vært i overgangsalder en stund. Har kun hatt mens 2 ganger de siste 2 årene, i tillegg til hetetokter, dårlig søvn osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400400-overgangsalder-og-%C3%B8strogen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Beklager at jeg ikke tidligere har svar på spørsmålet/spørsmålene.

Hvor raskt bør jeg få \'full\' effekt?

Svar: i løpet av en uke eller to skulle du merke god effekt. Det er mulig at du må ha høeyre dose. Du kan noen dager forsøke to plastre om gangen

Jeg har nemlig fortsatt hetetokter, de er litt mildere og ikke så hyppige, men jeg har dem fortsatt. Kan jeg ikke regne med at de skal bli helt borte?

Svar: vanligvis blir hetetoktene helt borte

Har røyking innvirkning på effekten av østrogen? Jeg røyker, dog ikke mye, ca 5 om dagen.

Svar: røyking kan forverre symptomene, og redusere effekt av behandling. Det er en fordel med plaster

Øker risikoen for brystkreft osv hvis jeg prøver Estradot 50 mg?

Svar: det har vi ikke tall for

Er det steder på kroppen plasteret har mer effekt? Må plasteret festes på magen eller kan det festes på baken eller overarmen?

Svar: du kan sette det alle steder, bare ikke på brystene.

tillegg lurer jeg på dette med Provera. Skal det gå 3 mnd mellom hver gang jeg tar dem eller skal jeg ta dem hver 3 måned? Første gang jeg tar dem blir i november. Da har det gått 3 mnd siden jeg startet med plaster, men neste gang (februar) vil det kun være 2,5 mnd, da siste dag med Provera i November blir 14/11.

Svar: det er ikke så nøye, gjør det som er enkleste. For eksempel 14 dager med provera (i tillegg til østrogen !) fra 1.-14. november, og neste gangen det samme i februar etc. det er ikke noe i veien for å rykke tidspunktet fram. Du må regne med å få blødning noen dager etter at du har stoppet med provera.

Kan du også si litt om forskjellen på plaster/Provera og piller eller plaster som inneholder begge deler.? Er det ene mer risikabelt med hensyn til brystkreft, blodpropp osv. enn det andre?

Svar: daglig tilførsel av tilleggshormonet (gestagen, f.eks,. provera) som beskytter mot livmorkreft øker risiko for brystkreft, og det øker risiko mer enn om det tas 14 dager hver måned/hver 3.måned. Det første året anbefales ikke den kontinuerlige behandling, det kan gi mer blødningsproblem. Da er det bedre med en skikkelig blødning hver eller hver 3.måned. Det blir altså en avveining mellom forsatte blødninger og mindre risiko for brystkreft eller fravær av blødninger og øket risiko for brystkreft. Det beste ville kanskje være østrogenplaster og hormonspiral!

Har hørt at man kan ta plaster/Provera i ca 1 år, for så å gå over på piller eller plaster som inneholder begge deler. Hvorfor det?

Svar: bare for å slippe blødninger, men det øker altså risiko for brystkreft

Jeg skal til gynekolog etter 1 år, for å se om alt er ok, spesielt i forhold til livmorkreft osv. Når bør jeg gå, rett før jeg starter på Provera, mens jeg tar det eller etter jeg er ferdig med en \'kur\'?

Svar: best rett etter så man kan se om livmoren blir tømt etter en blødning.

Hvor lenge anbefaler man å gå på østrogen? Har hørt 3-4 år. Er det maks?

Svart: dessverre kommer symptomene nesten alltid tilbake uansett hvor lenge du bruker hormon. Etter 3-4 år kan det være lurt å holde en pause og se hvordan du har det uten hormon. Det er uenighet om varighet, noen mener 10 år til ca 60 år, noen mener resten av livet om det er stort behov, men Legemiddelverket anbefaler bare 3-4 år. Valget blir i det siste ditt eget.

Dersom jeg skulle ønske å slutte med østrogen/Provera, kan jeg slutte fra en dag til en annen eller må jeg trappe ned. Hvordan trapper jeg i tilfelle ned?

Svar: det er dessverre ikke vist at det bedre å trappe ned over tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...