Gå til innhold

Er gravid, har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Gjest Tante Augusta

Jeg er snart 2 mnd på vei, og har noen spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med, Bruset.

Jeg prøver å unngå koffein. Men kan jeg da trygt drikke koffein-fri instant kaffe? (Det står :"Frysetørret, middels røstet, koffeinfri instant kaffe" på.)

Hvor mye C-vitaminer er det anbefalt å ta per dag når en er gravid, og ikke røyker? (Hva er f.eks max dose?)

Hører at bringebær-blad-te er anbefalt å drikke i slutten av et svangerskap, for å styrke livmoren. Har du noen meninger om dette, og nårtid bør en isåfall starte?

Kan man spise myk-oster (Tine) uten fare? Er det bare blåmugg-oster en bør unngå? Elsker slike krydrede smørbare oster.

Håper du kan være behjelpelig med svar. På forhånd takk!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40044-er-gravid-har-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tante Augusta

Jeg glemte to spørsmål.

Kan man trygt drikke 1-2 glass vann med eplecidereddik oppi, når en er gravid? (Ca 1-3 ts epleeddik/pr stort gl.vann)

Og, jeg leste på en amerikansk urteside, at linfrø ikke er bra når en er gravid (flax seed). Hvorfor ikke?

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære tante augusta,

Vanligvis er det ikke noe i veien for å drikke koffeinfri kaffe under graviditet, men noen kvinner kan miste lysten på kaffe de første månedene. Når det gjelder vitamin C er det beste å spise frukt og grønt 5 ggr daglig, for da får du i deg flere hundre andre nyttige stoffer foruten vitamin C. Såvidt jeg kjenner til er det ingen restriksjoner på inntak av mykost under svangerskap og når det gjelder urter er hovedregelen at bør være tilbakeholden generelt, på samme måte som med legemidler.

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Jeg glemte to spørsmål.

Kan man trygt drikke 1-2 glass vann med eplecidereddik oppi, når en er gravid? (Ca 1-3 ts epleeddik/pr stort gl.vann)

Og, jeg leste på en amerikansk urteside, at linfrø ikke er bra når en er gravid (flax seed). Hvorfor ikke?

Kjære Tante Augusta,

I følge den tyske Comission E, er det ingen kjente rapporter om at linfrø i normale doser skal være uheldig. Det betyr ikke at man har testet linfrø i ulike doseringer og av ulike typer, som man gjør med legemidler med dyreforsøk etc. Jeg kjenner heller ikke til at eplecidereddik, hverken i mat eller på annen måte, i doser på 2 ts daglig skal være uheldig.

Jeg glemte to spørsmål.

Jeg tok 1-3 ts. eplecidereddik pr. dag under mine 2 siste graviditeter. Dvs. jeg begynte med det når jeg begynte å få ødemer i kroppen. Merket raskt bedring.

Fikk dette anbefalt av min jordmor, og med velsignelse fra min gynekolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...