Gå til innhold

Vel og bra med "vellykka" som skriver om problemer, men...


Health Freak

Anbefalte innlegg

Artisten Lene Marlin skrev forleden en kronikk i Aftenposten om psykiske problemer, som har høstet mye oppmerksomhet og godord:

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Jeg-ville-ikke-leve-lenger-7688318.html

 

Etter hva jeg registrerer har det de siste åra vært mye lignende å lese.

 

Jeg syns det er kjempefint at "vellykka" skriver om psykiske problemer - det viser at hvem som helst kan slite, man trenger ikke være "taper" selv om man sliter.

 

Men jeg er ikke vellykka. Så jeg sitter her og føler at jeg bare har sløst vekk de mulighetene jeg hadde.

 

Men ingen vil vel lese om folk som bare sløser vekk mulighetene sine. Det er noe folk ser ned på. Det er ikke interessant. Så man føler seg vel helt på bunnen av samfunnet.

Det er mye lettere for vellykka å stå fram om sine problemer. Særlig hvis de viser at de har kommet seg ovenpå igjen. Hvem vil vel høre om dem som har fått ødelagt livet sitt av psykisk lidelse? Jeg har inntrykk av at det som har nyhetsverdi er å høre om folk som har vært langt nede og som har kommet seg opp igjen. Luksusfellen er et eks på dette og slankeprogrammer. De som ikke greier å komme seg opp igjen er ikke av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Health Freak

    17

  • DexterMorgan

    7

  • Gondor

    5

  • AnonymBruker

    4

Mest aktive i denne tråden

Du har jo på en måte mista poenget litt da.... bakgrunnen for kampanjen er å samle inn penger til ALS og sette fokus på ALS, som er en fryktelig sykdom.

 

Hvis du allerede visste det og likevel velger å skrive det du skriver synes jeg du burde tenke deg om.

Hvis ikke, så er det sånt som skjer :)

Dette har ikke jeg fått med meg!

 

Har jo sett disse filmsnuttene på FB med folk som hiver isvann over seg, men har ikke sett at det står noe om ALS. Så imidlertid et innslag på TV (nyheter) om en mann med ALS, og han utfordret vel Erna Solberg og Jens Stoltenberg til å hive ei bøtte isvann over seg. Jeg synes hele innslaget var litt merkelig, men nå skjønner jeg jo sammenhengen....

 

ALS er en grusom sykdom, og veldig bra det blir oppmerksomhet rundt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere for vellykka å stå fram om sine problemer. Særlig hvis de viser at de har kommet seg ovenpå igjen. Hvem vil vel høre om dem som har fått ødelagt livet sitt av psykisk lidelse? Jeg har inntrykk av at det som har nyhetsverdi er å høre om folk som har vært langt nede og som har kommet seg opp igjen. Luksusfellen er et eks på dette og slankeprogrammer. De som ikke greier å komme seg opp igjen er ikke av interesse.

Helt enig. De som har en formue og en status å falle tilbake til. De har også tilgang til dyre rekreasjonsopphold verden rundt.

Anonymous poster hash: 35e6e...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også virke positiv inn på kjendisstatusen å gå ut med sykdommer som man har greid å karre seg opp fra. Det gir status i seg selv å vise at man greier å kommer ovenpå etter psykiske nedturer. Man blir et godt eksempel for dem som befinner seg i hengemyra. Jeg synes uansett at det er bra med åpenhet blant kjendiser. Det gjør det litt lettere for folk flest som sliter psykisk. Det er en lang vei å gå før man føler at det er lett å være åpen om psykisk problemer, men det kan gjøre det lettere når vellykka folk viser at også de har vært langt nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere for vellykka å stå fram om sine problemer. Særlig hvis de viser at de har kommet seg ovenpå igjen. Hvem vil vel høre om dem som har fått ødelagt livet sitt av psykisk lidelse? Jeg har inntrykk av at det som har nyhetsverdi er å høre om folk som har vært langt nede og som har kommet seg opp igjen. Luksusfellen er et eks på dette og slankeprogrammer. De som ikke greier å komme seg opp igjen er ikke av interesse.

Dette syns jeg er et lite fruktbart perspektiv. Tror du at de du kaller vellykket selv føler seg så vellykket når de sliter? Har de som ikke greier å komme seg ovenpå etter en nedtur opsjon på å definere hvem som er vellykket og ikke? Lene Malin og de andres kroner og nettverk er neppe det som hjelper når livet er hardt, og enkelte av de du kaller rike og vellykket velger faktisk å ta sitt eget liv. Det er ikke en strategi et vellykket menneske velger som eneste utveg spør du meg.

 

Jeg tror ikke man skal undervurderer effekten av å mestre en vanskelig situasjon. Jeg kjenner et par som har hatt til dels dype depresjoner, og de sier at de kom ut langt sterkere og klokere på andre siden, selv om det kostet år og krefter.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette syns jeg er et lite fruktbart perspektiv. Tror du at de du kaller vellykket selv føler seg så vellykket når de sliter? Har de som ikke greier å komme seg ovenpå etter en nedtur opsjon på å definere hvem som er vellykket og ikke? Lene Malin og de andres kroner og nettverk er neppe det som hjelper når livet er hardt, og enkelte av de du kaller rike og vellykket velger faktisk å ta sitt eget liv. Det er ikke en strategi et vellykket menneske velger som eneste utveg spør du meg.

 

Jeg tror ikke man skal undervurderer effekten av å mestre en vanskelig situasjon. Jeg kjenner et par som har hatt til dels dype depresjoner, og de sier at de kom ut langt sterkere og klokere på andre siden, selv om det kostet år og krefter.

Jeg har jo skrevet at det er positiv at kjendiser står frem om psykiske problemer, men at det er lettere å stå fram når man har kommet ut av det på en positiv måte. Hvis hun fremdeles hadde det tungt og ble ufør, hadde det ikke vært like lett. Jeg mener at det bør bli mer akseptert å kunne snakke om de som har kroniske psykiske lidelser. Så langt har man ennå ikke kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har jo skrevet at det er positiv at kjendiser står frem om psykiske problemer, men at det er lettere å stå fram når man har kommet ut av det på en positiv måte. Hvis hun fremdeles hadde det tungt og ble ufør, hadde det ikke vært like lett. Jeg mener at det bør bli mer akseptert å kunne snakke om de som har kroniske psykiske lidelser. Så langt har man ennå ikke kommet.

Alt får mer oppmerksomhet hvis en kjendis er involvert. De kommer i avisa bare de baker et brød.

 

Folk liker dessuten best å lese og fortelle historier med lykkelig slutt.

 

Når det gjelder kjendiser er en stor del av problemet av alle tabber havner i avisa. Da er det ikke fristende å brette ut rusmissbruket i media når man står med begge beina i barskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo skrevet at det er positiv at kjendiser står frem om psykiske problemer, men at det er lettere å stå fram når man har kommet ut av det på en positiv måte. Hvis hun fremdeles hadde det tungt og ble ufør, hadde det ikke vært like lett. Jeg mener at det bør bli mer akseptert å kunne snakke om de som har kroniske psykiske lidelser. Så langt har man ennå ikke kommet.

Jeg er enig i at det er lettere å stå fram etter at en har lagt det vanskelige bak seg, men tror ikke som deg atdet er lettere å stå fram om en var kjendis før problemene startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "vellykka" behøver å ha det bedre enn en "mislykka" (tenker sosial rang her nå), men de vellykka har i alle fall folk som beundrer dem. Det er noe ganske annet enn når folk ser ned på en, slik de gjør med meg, og mange, mange andre trygda eller ikke-arbeidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt misunnelig på de som går på trynet for så å kjempe seg opp på bena igjen. De har en styrke ikke jeg har eller noen sinne har hatt. Det eneste som har hjulpet meg er medisiner.

 

Det er bare de aller nærmeste som vet at jeg har en bipolar lidelse. Jeg har ikke tenkt å innvie noen i min lidelseshistorie. Jeg kan ikke skryte av at jeg ved egen hjelp har kommet meg på bena.

 

Jeg lurer på hvordan de har klart det de som har fått det til! Hva er oppskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de aller nærmeste som vet at jeg har en bipolar lidelse. Jeg har ikke tenkt å innvie noen i min lidelseshistorie. Jeg kan ikke skryte av at jeg ved egen hjelp har kommet meg på bena.

 

Jeg lurer på hvordan de har klart det de som har fått det til! Hva er oppskriften?

Jeg tenker at alle og enhver kan kjenne på hva som er riktig for dem når det kommer til offentliggjøring av det en sliter med, her er det ingen fasit. I mitt hode er det ikke mer prisverdig å "stå fram" enn å ikke gjøre det, selv om både kjendiser og andre står fram nå for tiden. For noen hører eget sykdomsbilde intimsfæren til, og det er helt greit å trekke grensen for hva som er intimt og ikke selv. 

 

Ellers: De som har fått det til har gjort som deg tror jeg. Det har forsøkt det som må til i deres tilfelle, om det er medikamenter, terapi eller en kombinasjon av disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...