AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Hei, Nå kommer jeg sikkert med et noe merkelig spørsmål, men det påvirker hverdagen min i en slik grad at jeg gjerne skulle hatt litt hjelp. Over en lengre periode, på ca. 2-3 år, har livet mitt føltes kaotisk. Jeg har opplevd mye vanskelig og følt meg trist og lei. Jeg har til en viss grad klart å håndtere de vanskelige tingene ved rett og slett ignorere at de finnes, og dette har egentlig fungert ganske greit. Jeg har ihvertfall klart å fungere som normalt, håndtert studiene (ikke like godt som jeg kunne) og prøvd å være et godt medmenneske for de rundt meg. Det har allikevel blitt en forverring det siste halvåret og den siste måneden har jeg følt meg mye verre enn tidligere. Det verste må nesten være natten, jeg har nesten hver natt den siste måneden våknet av at jeg gråter, så mye at jeg får vondt i lungene og det tar noe tid før jeg klarer å roe meg. Dette er virkelig ikke typisk meg, for jeg gråter nesten aldri. Dette påvirker jo nattesøvnen min veldig, og det skremmer meg en god del også - siden jeg ikke helt forstår hva som skjer. Kan det være at det jeg har fortrengt på en måte kommer tilbake til meg? Jeg synes det høres veldig rart ut isåfall. Jeg har møtt en psykiatrisk sykepleier et par ganger for en stund tilbake, men sluttet der siden hun mente jeg var for frisk for terapi. Hun mente at hvis jeg klarte studere, trengte jeg heller ikke hjelp. Det som er, er at jeg kun såvidt mestrer dem og gjør det langt dårligere enn det jeg kunne gjort. Jeg forstår jo selvsagt at de ikke kan hjelpe alle og må prioritere, så jeg har vurdert å enten prøve å komme meg litt opp ved hjelp av meg selv og kanskje noen råd herifra, eller gå privat. Ville en privat psykolog/psykiater ha tid til å hjelpe meg med dette? Eller er det nesten bortkastet å bruke tid på å finne en? Anonymous poster hash: 404f1...3cc 0 Siter
ISW Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Det var da en særdeles merkelig uttalelse av psykiatrisk sykepleier. Føler du subjektivt at du har et problem, og at dette i tillegg går ut over studier/jobb, så er det klart at du kan få hjelp! Ville imidlertid råde deg til å bruke fastlegen din i stedet for å finne en privatpraktiserende psykolog eller psykiater. Fastlegen din kan også hjelpe deg med samtaler, samt å se "bredere" på dette (om det finnes noen kroppslige årsaker, osv). Ved behov kan også fastlegen din henvise deg videre. Dette er mye billigere også enn å gå til privat spesialist. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Jeg synes dette høres både så merkelig og så belastende ut at jeg mener du bør få hjelp av en fagperson. Dette er noe for en psykolog. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.