Gå til innhold

Medisinfri tilbud er fraværende i norsk psykiatri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    22

  • Health Freak

    14

  • stjernestøv

    8

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

Men hver gang jeg har prøvd å trappe ned antipsykotika så har jeg blitt overlatt til meg selv. Jeg måtte finne ut hvordan jeg skulle gjøre det selv uten oppfølging. Det var fordi tvangsparagrafen var opphevet, men psykiaterne ville altså ikke hjelpe meg med nedtrapping. Det gjorde at jeg sluttet brått på medisin og ble syk igjen.

 

Synes det er dårlig gjort at psykiatrien ikke følger opp de som ønsker å leve et medisinfritt liv.



Anonymous poster hash: d4d00...3de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hver gang jeg har prøvd å trappe ned antipsykotika så har jeg blitt overlatt til meg selv. Jeg måtte finne ut hvordan jeg skulle gjøre det selv uten oppfølging. Det var fordi tvangsparagrafen var opphevet, men psykiaterne ville altså ikke hjelpe meg med nedtrapping. Det gjorde at jeg sluttet brått på medisin og ble syk igjen.

 

Synes det er dårlig gjort at psykiatrien ikke følger opp de som ønsker å leve et medisinfritt liv.

 

Kanskje fordi det ikke er mulig i ditt tilefelle.

Anonymous poster hash: df3dd...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje fordi det ikke er mulig i ditt tilefelle.

Anonymous poster hash: df3dd...c1b

 

Det vet man ikke før det er prøvd ut kjære DU. Det VET man ikke. Derfor bør det forskes på.

 

Anonymous poster hash: d4d00...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet man ikke før det er prøvd ut kjære DU. Det VET man ikke. Derfor bør det forskes på.

 

Det er nok for kostbart. Det er billigere å dope ned folk.

Anonymous poster hash: df3dd...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det er egentlig et overgrep å tvinge folk til å ta medisiner. Samtidig så bør ressurser tildeles etter behov - hvem skal avgjøre om noen har behov for å slippe medisiner?

Det finnes regler for tvangsmedisinering. Ofte blir man anbefalt, men ikke tvunget. Hvis man blir tvunget blir man vurdert som så dårlig at man er til fare for seg selv eller andre.

Er enig at det burde finnes rehabiliteringsteder med fokus på andre ting. Men det finnes jo fontenehus, friskvernsentraler, dagsenter og aktiv på dagtid. Jeg savner et sted hvor man kan møte andre og gjøre konstruktive ting for å bli bedre F.eks. Oppfølging i forhold til å skaffe seg jobb. Men dette er vel NAV sitt område. Problemet er vel at NAV møter brukere på en for streng måte istedenfor å finne den rette arbeidsplassen,

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en gang i tiden att mennesker ble behandlet uten medisiner. De som har sett bilder eller film fra den tiden, vil nok skjønne hvorfor medisinene som kom i siste halvdel av forrige århundre, blir gitt. For slik det var på asylene før i tiden, det er ikke noe særlig.

Psykoterapi er sikkert nødvendig for folk med traumelidelser, men jeg tror ikke annet enn støttesamtaler ved siden av medisin, har noen effekt for folk med psykoselidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg blir behandlet fint i psykriatrien, har faste samtaler med behandler hver andre uke og kan alltid ta kontakt ved behov. Jeg blir også, lagt inn når jeg ber om det, har aldri måtte vente.

Jeg blir ofte oppfordret til å ta medisiner men aldri , tvunget, selv om jeg har schizofreni.

Så jeg synes psykriatrien fungerer fint , for min del.

Anonymous poster hash: e020d...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang i tiden att mennesker ble behandlet uten medisiner. De som har sett bilder eller film fra den tiden, vil nok skjønne hvorfor medisinene som kom i siste halvdel av forrige århundre, blir gitt. For slik det var på asylene før i tiden, det er ikke noe særlig.Psykoterapi er sikkert nødvendig for folk med traumelidelser, men jeg tror ikke annet enn støttesamtaler ved siden av medisin, har noen effekt for folk med psykoselidelser.

Enig, de som ikke greier å få innsikt i seg selv og forandre seg har liten effekt av "forandringsterapi" og trenger kun støttesamtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange med psykoselidelser som også har store traumer, men behandlingsapparatet har lett for å glemme å behandle traumer til psykosepasienter og bare se på psykose symptomer, det er min erfaring.

Anonymous poster hash: e020d...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin Doktoronline

Neida, jeg tar tilbake dette. Skjønner ikke hva som gikk av meg med alle disse postene...

Hvis du skal fortsette å bruke forumet, må du forholde deg til de retningslinjer du har fått tidligere.

 

Har nå slettet sutringen fra i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke hensikten med egne medisinfrie avdelinger, men jeg tror det er riktig at pasienter som i større eller mindre grad vil unngå medisinering får et dårligere tilbud enn de "flinke" pasientene som tar medisinene uten å mukke. Dels har det med økonomi å gjøre, dels har det med behandlernes holdning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hvis man sutrer er man vel ikke psyk? For da vet man ikke hva "vondt" vil si... kanskje det er sånn det er...

Hva med å holde seg til trådens tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hensikten med egne medisinfrie avdelinger, men jeg tror det er riktig at pasienter som i større eller mindre grad vil unngå medisinering får et dårligere tilbud enn de "flinke" pasientene som tar medisinene uten å mukke. Dels har det med økonomi å gjøre, dels har det med behandlernes holdning å gjøre.

At de får bedre ønonomi når man tar medisiner? Det har jeg ikke tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...