Gå til innhold

Fødselspermisjonsregler!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mor kan ikke overta fedrekvoten hvis ikke far er for syk til å ta seg av barnet. Men det er mange muligheter for å gjøre det annerledes enn at far er borte alle sine uker på heltid i ett strekk.  Les på NAVs sider eller snakk med en på ditt lokale NAV-kontor som har greie på det.   

Les på NAVs sider eller snakk med en på ditt lokale NAV-kontor som har greie på det.   

hehe, måtte bare le litt her. Jeg hadde noen spm for noen år siden angående gjeldende regler på fødselsperm, hun jeg prata med kunne mindre enn meg, ga meg feil opplysninger og forøvrig henviste til NAVS hjemmesider.

Hjemmesidehenvisning ser ut til å være standardsvaret deres til alt, etter ommlegging hvor alle skulle kunne alt, men endte med at ingen kunne noe om noenting.

Hjemmesidehenvisning ser ut til å være standardsvaret deres til alt, etter omlegging hvor alle skulle kunne alt, men endte med at ingen kunne noe om noenting.

Det var store variasjoner da det het Trygdekontoret også.  Vi hadde en fleksibel ordning med permisjonen for minstemann i 2000 (tok ut fedrekvoten ved at barnefar og jeg jobbet annenhver dag).  Mange - både foreldre og "fagpersoner" - ante ikke at det gikk an. 

Vi hadde også "kreative løsninger" i hhv 2000 og 2002. Første gangen ventet vi med å bruke pappapermisjonen til gutten var 15 mnd og jeg hadde begynt i ny jobb - da var pappaen hjemme med ham en dag i uka i 16 uker (mener det var 4 ukers pappapermisjon da) mens jeg jobbet fullt.

Da vi hadde fått andremann i 2001, var jeg hjemme med henne på full tid til hun var 6-7 mnd. Deretter delte vi uke 50/50 mellom oss resten av permisjonstida, tror jeg.

Husker at jeg fant ut av dette helt selv, og snakket med en NAV-person som ikke visste om mulighetene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...