Gå til innhold

Hva er så bra med demokrati ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Intet er perfekt. Finnes det noe bedre alternativ?

Nei/Ja, direkte demokrati med gradsvalg kanskje . Liksom ikke JA eller nei ...

For eksempel. Hvor mange innvandrere ønsker du per år. 0 10'000 30'000 60'000 100'000 eller 150'000+

Også da blir ingen overkjørt du lander mer på gjennomsnittelig mening ikke på majoritetsmeningen som kan være mindre riktig-

Jeg tenkte på dette akuratt nå så jeg må finpusse på dette forslaget men noe slikt tenker jeg er bedre enn dagens system

BrukerErHeltAnonym

Nei/Ja, direkte demokrati med gradsvalg kanskje . Liksom ikke JA eller nei ...

For eksempel. Hvor mange innvandrere ønsker du per år. 0 10'000 30'000 60'000 100'000 eller 150'000+

Også da blir ingen overkjørt du lander mer på gjennomsnittelig mening ikke på majoritetsmeningen som kan være mindre riktig-

Jeg tenkte på dette akuratt nå så jeg må finpusse på dette forslaget men noe slikt tenker jeg er bedre enn dagens system

Lurer på om ingen stat og totalt anarki er det beste?

Hei!

Det er et tåpelig system, men jeg mener man kommer ikke utenom det.

Om de dumme, eller kloke sier ja eller nei, til feks halshugging, spiller liten rolle

det viktige er ikke ja eller nei, ja eller nei kommer alltid fra de ultradumme.

ja eller nei er svaret i politikk, de er stort sett veeeldig enige.

Dvs si de dumme er enige med de dumme.

De kloke, spørrende hører ingen på likevel.

De kloke tenker mye og for mye på fenomener, som feks massebevegelse, viktige fenomener, fenomener som ikke dreper noen, det er ja eller nei, og du bør ha sex, det er sånt som dreper.

Jeg tror derfor min mistanke er godt og solid styrket, klokskap gir liv, dumskap som det er mest av dreper.

derfor er å væåre klok så viktig og avgjørende som psykiater, og av den grunn er nhds våsing av verste og største betydning,

dessverre:-(

Annonse

Akkurat ja

Hei!

Du er derfor utenfor mitt univers.

jeg liker ikke mennesker som deg, du er en våsegåsemikkel, styrt av din lille tissemann.

Jeg liker dexter, gargamel, gråstein m.fl. reale mannfolk fordi ærlige og ikke jålepyntebukker.

mn

e.

Endret av Madelenemie

Hei!

Du er derfor utenfor mitt univers.

jeg liker ikke mennesker som deg, du er en våsegåsemikkel, styrt av din lille tissemann.

Jeg liker dexter, gargamel, gråstein m.fl. reale mannfolk fordi ærlige og ikke jålepyntebukker.

mn

e.

Nop, jeg er ikke styrt av min tissemann, jeg ER min lille tissemann.

Ellers er du den første (og antakeligvis siste) som noen gang har kalt meg jålebukk :lol:

Direkte demokrati burde vært fullt mulig i dagens samfunn (med teknologi).

Problemet hadde ligget i det at arbeidsløse NAV'ere, psyke og andre hjemmeværende hadde hatt altfor mye tid til å sitte hjemme å stemme på lovforslag de ikke hadde filla snøring på. Så jeg tror en slags mellomløsning, (tatt ut av luften her og nå) hadde fungert bedre. Ett sett med litt 'større' saker presenteres og stemmes over i gitt tidsintervall, la oss si prosjekter som strekker seg over 1-50 år. Dag-til dag og filleting løses som i dag av supperådet.

Vi må gjøre noe med alle de dumme velgerne ja det er det ingen tvil om. Det så vi for noen dager siden i det svenske valget hvor "dumme bønder uten utdannelse" klarte med sin dumhet å få massevis avs temmer til et "rasistparti". Dette kan vi ikke ha noe av  et moderne samfunn der må kun folk som stemmer PK få stemme.

Problemet med "direkte demokrati" er vel det at man ikke får foretatt noen ordentlige valg. Hvis alle trekker i forskjellige retninger, står bilen bom stille. Hvis bilen ruller mot et stup, og bremsene er borte, har man valget mellom å hoppe av eller prøve å rette opp hjulene.

Man kunne f.eks. bestemt seg for at "JA, vi skal ta inn mange flere asylsøkere" samtidig med "JA, skattene skal senkes veldig mye" - alle burde skjønne hvor dette bærer av sted.

Da kan jo 51% gjøre 49% av befolkningen til sine slaver, med "rett". Nei dette høres merkelig ut. Flertallsdiktatur er jo bare diktatur...

Demokratiske valg er ikke mye verd uten full ytringsfrihet. Folk stemmer ut i fra den informasjonen de får.

Putin sikrer seg f.eks flertall ved å kontrollere media.

Annonse

Vi må gjøre noe med alle de dumme velgerne ja det er det ingen tvil om. Det så vi for noen dager siden i det svenske valget hvor "dumme bønder uten utdannelse" klarte med sin dumhet å få massevis avs temmer til et "rasistparti". Dette kan vi ikke ha noe av  et moderne samfunn der må kun folk som stemmer PK få stemme.

Vi trenger et system der kun de med IQ over 120 og høy nok score i en PK-undersøkelse får lov å stemme.

Anonymous poster hash: 6196a...1a2

Da kan jo 51% gjøre 49% av befolkningen til sine slaver, med "rett". Nei dette høres merkelig ut. Flertallsdiktatur er jo bare diktatur...

Demokrati forutsetter nær null korrupsjon, et visst minimum av offentlige velferdsytelser, god rettspleie og ikke minst respekt for menneskerettigheter. Mindretallet kan altså ikke lide mye urett eller leve i bunnløs fattigdom uten at det provoserer til opprør og forstyrrelser for makthaverne og flertallet.

Vi trenger et system der kun de med IQ over 120 og høy nok score i en PK-undersøkelse får lov å stemme.

Anonymous poster hash: 9ff8e...b2a

Bare et lite mindretall har IQ over 120. Det kan ikke gi et flertallsstyr som i demokrati. Høy IQ er ingen garanti for at avgjørelser ikke vil preges av egoisme.

Anonymous poster hash: 9ff8e...b2a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...