AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Tankevekkende leseinnlegg fra Fredrikstad Blad: http://www.f-b.no/nyheter/pa-nav-kurs-for-a-fa-jobb-som-ikke-finnes-1.8306574 Det er mange fordeler ved å være arbeidsløs. Man kan blant annet bli sendt på kurs. I mitt tilfelle ble jeg sendt på kurs i «Kommunikasjon og personlig utvikling». Noen i NAV mener åpenbart at jeg er dårlig i å kommunisere og at min personlighet ikke er helt der den skal være. Derfor fire ukers kurs, jeg og mange andre. Et eksternt firma tar seg av selve kursingen. Da jeg ringte NAV for å spørre min kontakt om å slippe å få min personlighet utviklet, var nemlig han også på kurs. Så her er alle i aktivitet. Hva er så hensikten? Det er omtrent 1000 arbeidsløse i Fredrikstad. Antall ledige jobber for sånne som på mitt kurs, med litt men absolutt ikke imponerende bakgrunn og utdannelse, er veldig lite. Bare de som i skrivende øyeblikk er på kurs, «støvsuger» arbeidsmarkedet. Noe vi også blir fortalt. Og dette: Vi er bedre rustet – vi har kurs i å skrive CV og søknader og slikt noe. Vi vet hvordan vi skal oppføre oss. Så vidt jeg forstår, bruker NAV hundretusenvis av kroner på å sørge for at noen arbeidssøkende blir bedre i stand til å søke om jobb enn noen andre arbeidssøkende. For det blir ikke flere jobber av denne kursingen, og alle jobber blir besatt. Så noen annen forandring enn av noen får jobber på bekostning av noen andre, er vanskelig å finne. For all del: alle som nettopp er blitt arbeidsløse, kan trenge litt påfyll av kunnskaper. Noen dagers konsentrert kursing med en gang – i den grad arbeidsgivere ikke allerede har sørget for dette – kan være på sin plass. Fire uker tyder mer på at kursindustrien har gjort et veldig vellykket salg til NAV. Og når jeg – en 61 år gammel tidligere industriarbeider i en bransje som er blitt brutalt redusert – skal sitte og bli fortalt ting jeg har visst i årevis, og deretter blir jaget ut for å «søke» jobber jeg allerede for et år siden kunne konstatere rett og slett ikke finnes, grenser til det uforskammede. Og så dette med «personlig utvikling». Mantraet er at «det finnes alltid en løsning» – om man altså bare «utvikler seg personlig» i tilstrekkelig grad. Men det er altså ikke nok jobber til alle. Det er en virkelighet med grenser dette her. Så de som får jobb i løpet av et fire ukers kurs, de får bekreftet en oppfatning om at de har «utviklet seg» og dette hjelper. Men hva med dem som ikke ender opp med jobb, som må hjem til kaffekoppen ved kjøkkenbordet? De har altså blitt gitt en sjanse til å utvikle seg, det hjalp ikke! Hva er «galt» med dem da? Om det «alltid finnes en løsning» må det jo være slik at de ikke har utviklet seg nok! Eller hadde de bare uflaks? Man får håpe ivrige «prosjektmedarbeidere» i NAV og de assosierte kurs-snekkere man kjøper tjenester av ikke er klar over at for noen fungerer faktisk slike kurser direkte negativt. Mot slutten av kurset: Vi får nokså usminket beskjed om at om vi ikke har fått jobb etter å ha vært på kurs, og spesielt dersom kurslederne har fått inntrykk av at vi ikke har vært «ivrige» nok, ja da trenger vi kanskje mer kurs! Altså: først tvinges vi på kurs (ikke deltagelse betyr ingen dagpenger) og så blir vi truet med flere og antagelig ikke mer meningsfulle kurs – av den samme arrangøren som tjener godt på denne kursvirksomheten i utgangspunktet! Er NAV klar over at de har satt hesten til å passe havresekken? Anonymous poster hash: f513e...547 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/400994-p%C3%A5-nav-kurs-for-%C3%A5-f%C3%A5-jobb-som-ikke-finnes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Interessant innlegg. Sånn går det når politikere blir bedømt etter hvor mye penger de bruker, og ikke etter hva resultatet blir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/400994-p%C3%A5-nav-kurs-for-%C3%A5-f%C3%A5-jobb-som-ikke-finnes/#findComment-3568015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhemar Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Ja, det er latterlige priser disse kursholderene tjener pr hode, for marginal hjelp. Klart, noen er sikkert helt håpløse og trenger masse hjelp til å skrive CV (jeg har selv sett noen forferdelig dårlige), men plukk ut de som har evne, mulighet og motivasjon, og gi dem gratis kompetansegivende utdannelse, praktisk rettet. Det fjerner selvsagt ikke det underliggende problemet, at det er fler arbeidssøkere enn det er jobber. (her kommer forøvrig en liten politisk ABC: Ikke forvent at nåværende regjerning har noe spesielle tilltak for å gjøre noe med dette, enda mindre enn den forrige- tross alt hadde Norge rekordlav arbeidsledighet, før folk begynner å henge seg opp i det.. Høyrepolitikk er at det SKAL være en god del flere arbeidstagere enn arbeidstagere) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/400994-p%C3%A5-nav-kurs-for-%C3%A5-f%C3%A5-jobb-som-ikke-finnes/#findComment-3568026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Poenget er ikke at de folkene skal inn i fast jobb, for det går ikke likevel med slike tiltak. Poenget er at tiltaket kun skal være en illusjon folk skal lures til å tro på slik at politikerne kan gjenvelges. Menneskeretten "rett til arbeid" gjelder nemlig ikke for alle. Anonymous poster hash: 06251...d79 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/400994-p%C3%A5-nav-kurs-for-%C3%A5-f%C3%A5-jobb-som-ikke-finnes/#findComment-3569109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.