Gå til innhold

– Bortkastet ressursbruk av NAV

Anbefalte innlegg

Mer fra NAV-land: 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-bortkastet-ressursbruk-av-nav-1.7934459

– NAV har selv skrevet at jeg er så dårlig i ryggen at jeg aldri kommer til å jobbe igjen, likevel sender de meg på opplæringskurs.

Det sier en 61-år gammel mann bosatt i Oslo som ble sykemeldt i 2009 og ikke har vært i arbeid siden.

Han ønsker å få uførepensjon, men må først gjennom tiltak på NAV for å avklare at han ikke kan jobbe igjen. På kurset som går over flere måneder lærer den tidligere mureren å skrive CV og pakke frukt i esker. Men når kurset er over går han mest sannsynlig rett ut i pensjon.

– NAV vil komme fram til samme konklusjon som tidligere, og jeg vil antakeligvis få uførepensjon. Men først må jeg gjennom et verdiløst kurs som har null funksjon for meg.

Mannen selv opplever at han ikke har noe valg.

– Det var kun dette kurset jeg ble tilbudt, og det må jeg gjennom. Men vi som fortsatt er friske i knollen har ingenting der å gjøre, sier han.

Anonymous poster hash: ece41...39b
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400995-%E2%80%93-bortkastet-ressursbruk-av-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

BrukerErHeltAnonym

Føyer seg inn i rekken av tullete NAV-tiltak. Men tror han virkelig at de som ikke er "friske i knollen" som han så pent kaller det, har mer nytte av kurset? Oh my!

Anonymous poster hash: 96b3e...614

Lurer på hvor mye penger NAV sløser på meningsløse kurs hos private aktører, mens de ikke har ressurser til å hjelpe trygdede tilbake i jobb (jr. siste utgave av NRK Puls).

Endret av BrukerErHeltAnonym

Det er ikke bare sløsing med ressurser, det er helseskadelig. Det er som om en autoritetsperson hele tiden forteller deg: "du duger ikke. De har ikke evner. Men du får værsågod se til å skjerpe deg, for vi skal ikke ha noe unnasluntring."

Nav bør gi tilbud ikke tvinge folk. Jeg personlig responerer dårlig på tvang ihvertfall.. Da har man allerede bestemt seg for at det er mangel på vilje og ikke sykdom det er snakk om

Hvorfor snakker vi ikke om borgerlønn?

http://www.nrk.no/ytring/vi-burde-snakke-om-borgerlonn-1.11814756

Annonse

Hvorfor snakker vi ikke om borgerlønn?

http://www.nrk.no/ytring/vi-burde-snakke-om-borgerlonn-1.11814756

Vi har jo nesten borgerlønn, i og med at vi har sosialstønaden. Men dersom de slutter å stille krav til sosialhjelpsmottakere så har vi det helt.

Vi har jo nesten borgerlønn, i og med at vi har sosialstønaden. Men dersom de slutter å stille krav til sosialhjelpsmottakere så har vi det helt.

Vil ikke si at vi har det altså. Ganske stor forskjell mellom å ha et digert byråkrati som "tvinger" folk ut i tiltak de aller fleste opplever som meningsløse, bruker ekstreme ressurser få å kontrollere at ingen for all del skal jobbe ved siden av AAP'en eller dagpengene, og bruker _milliarder_ på å sjekke om folk kvalifiserer for de ulike ytelsene - mot å ha et system der alle bare får utbetalt et minimum, så kan de gjøre som de vil med resten...

Vil ikke si at vi har det altså. Ganske stor forskjell mellom å ha et digert byråkrati som "tvinger" folk ut i tiltak de aller fleste opplever som meningsløse, bruker ekstreme ressurser få å kontrollere at ingen for all del skal jobbe ved siden av AAP'en eller dagpengene, og bruker _milliarder_ på å sjekke om folk kvalifiserer for de ulike ytelsene - mot å ha et system der alle bare får utbetalt et minimum, så kan de gjøre som de vil med resten...

Ja det er en del fordeler med borgerlønn

Så lenge lakeiene i Høyre ønsker den arbeidsinnvandringen vi har nå for å holde lønningene nede og gjøre kapitalistene rikere bør de holde seg for god til å kritisere Støre. Hvor finnes jobber til alle de uføre, unge som eldre? Vi har 50-60000 funksjonshemmende som ønsker å jobbe men ikke "får lov". Hvor finnes jobb til disse? Patetiske, udugelige og løgnaktige politikere hele bunten.

Så lenge lakeiene i Høyre ønsker den arbeidsinnvandringen vi har nå for å holde lønningene nede og gjøre kapitalistene rikere bør de holde seg for god til å kritisere Støre. Hvor finnes jobber til alle de uføre, unge som eldre? Vi har 50-60000 funksjonshemmende som ønsker å jobbe men ikke "får lov". Hvor finnes jobb til disse? Patetiske, udugelige og løgnaktige politikere hele bunten.

Enig i dette. Tror det uansett er ganske vanskelig å gjøre noe med arbeids- og trygde-situasjonen til unge nordmenn all den tid det bare er å fiske frem noen ivrige, friske utlendinger som aksepterer lønning i praksis under tariff.

Det er synd.

Enig i dette. Tror det uansett er ganske vanskelig å gjøre noe med arbeids- og trygde-situasjonen til unge nordmenn all den tid det bare er å fiske frem noen ivrige, friske utlendinger som aksepterer lønning i praksis under tariff.

Det er synd.

Det er synd. Men dette er noe en kan gjøre noe med hvis en vil. Men det vil man tydeligvis ikke.

Annonse

Det er fullt mulig. Hvis man vil og ønsker det.

Ja, men det har vel sine ulemper og?

(Ikke det at ikke EU lemper masse "direktiver" på oss vi egentlig kunne klart oss bedre uten. Kunne vel like gjerne vært med i EU, all den tid vi har EØS.)

Ja, men det har vel sine ulemper og?

(Ikke det at ikke EU lemper masse "direktiver" på oss vi egentlig kunne klart oss bedre uten. Kunne vel like gjerne vært med i EU, all den tid vi har EØS.)

Det er alltid fordeler vs ulemper. Jeg tror at Norge totalt sett vil tjene på å stå utenfor EØS/Schengen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...