påskelilje Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Hei! Ja rugmel syns jeg gir god smak:-) Erfaringene mine med byggmel var imidlertid at brødene aldri ble tørre!! Vi spiser ikke mye brød, så de kunne faktisk ligge en dag, og være like saftige. Jeg ga bort brød, til naboen som ikke har familie, og til noen andre, de spurte flere hva slags brød er dette, de var så saftige, og jeg merket meg at 50% byggmel og hvetemel, ga både næringsrike, billige og smakfulle brød. :-) jeg tåler dessverre ikke brød:-) men jeg smaker jo og ja de smaker godt. Bygg brukes mest til grøt fra gammelt og ølbrygging, men de fleste bruker ikke mye bygg i stor grad som førstekomponent i brød, målt i næringsinnhold, kan man faktisk lage brød med 50% hvetemel, når man bruker bygg, fordi bygg i seg selv er så næringsrikt. Jeg har en kvern, men syns Rimis byggmel er utmerket, smaker godt, gir gode brød :-) Det er da man blir sur for sin glutenallergi:-) Takk for råd! Da skal jeg bruke mer byggmel :-) Hva mente du med kvern? Maler du melet sjøl? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Takk for råd! Da skal jeg bruke mer byggmel :-) Hva mente du med kvern? Maler du melet sjøl? Hei! Ja når man lever i et antroposofisk ekteskap, dvs er gift med en antroposof, så maler man melet selv:-) Han kjenner ikke forskjell på smaken, :-D men han merker det på energien. Man kjøper kvern på Helios eller man bestiller på net. Det er såklart kjekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Hei! Ja når man lever i et antroposofisk ekteskap, dvs er gift med en antroposof, så maler man melet selv:-) Han kjenner ikke forskjell på smaken, :-D men han merker det på energien. Man kjøper kvern på Helios eller man bestiller på net. Det er såklart kjekt. Husker jeg kjøpte en del kilo mel fra noen "sånne" en gang i studietiden ;-) Det var malt helt annerledes enn vanlig, mye mer kornete liksom, og brødene oppførte seg annerledes. Husker ikke om de var mer smulete eller hva det var. Holder meg til ferdigmalt mel fra butikken, jeg. Og er stolt over å ha begynt å bake brød igjen (etter bortimot tjue års pause!) :-) Skjønner du synes det er kjedelig med glutenallergi når du baker selv, Du blir ikke dårlig av melstøvet i lufta altså? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Husker jeg kjøpte en del kilo mel fra noen "sånne" en gang i studietiden ;-) Det var malt helt annerledes enn vanlig, mye mer kornete liksom, og brødene oppførte seg annerledes. Husker ikke om de var mer smulete eller hva det var. Holder meg til ferdigmalt mel fra butikken, jeg. Og er stolt over å ha begynt å bake brød igjen (etter bortimot tjue års pause!) :-) Skjønner du synes det er kjedelig med glutenallergi når du baker selv, Du blir ikke dårlig av melstøvet i lufta altså? Hei! :-) Ja faktisk bedre bakekvalitet med Rimi:-D og mannen får nok energi bare helios byggfrø står fremme på benken.:-) Det er noen paralleller til marthas engleskole, men jeg klarer ikke forklare. Nei jeg blir ikke dårlig av støv heller ikke av å kna hvetedeig, jeg er ikke hyperallergisk, blir bare dårlig av å spise gluten, spiser av og til, for syns pizza må være med gluten, liker ikke glutenfri pizza:-) Min mann skulle ha meg til å brue plasthansker, men jeg trenger ikke det, jeg har en grovere allergi, som går på mengde, jeg kan til og med spise en brødskive, jeg får bare vondt i magen, jeg blir ikke kritisk syk, det prøver jeg å forklare han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 og mannen får nok energi bare helios byggfrø står fremme på benken.:-) *flire* Du kan få sagt det! Lurt det da - du slipper unna litt arbeid (male kornet selv), det er billigere med rimimel, brødet blir bedre - og han får energien sin :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Ja faktisk bedre bakekvalitet med Rimi:-D og mannen får nok energi bare helios byggfrø står fremme på benken.:-) Det er noen paralleller til marthas engleskole, men jeg klarer ikke forklare.Hehe, ja, tro kan flytte fjell!For øvrig stadig imponert over energinivået ditt og alt du foretar deg i hus og hjem (nå også inkludert maling av mel til hjemmebakt brød), skjønner godt at du har det travelt i hverdagen! Selv ville jeg nok valgt flere snarveier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 *flire* Du kan få sagt det! Lurt det da - du slipper unna litt arbeid (male kornet selv), det er billigere med rimimel, brødet blir bedre - og han får energien sin :-) ja ha men jeg burde poste under anonymt nick for jammen så jeg ikke en dag at han er inne her og leser hva jeg skriver:-) Raring, han som har det såå travelt, traveltravelmann prikk lik den der psykopaten i side om side, min mann ler av herr perfekt i side om side men han ser ikke at han er jo sånn selv. Hvem er ikke redd for min manns kontrollering? Han sier ingen er redd han på jobben, ok men hvis han er som han er her hjemme, så er det nok noen stille rundt han. (han er ikke psykopat, men en svært selvsikker kvalitetsskrue) Men jeg ler av herr perfekt, han er ikke vanskelig å bli glad i, man må bare sette frem byggmelfrø på benken og byggbrød på bordet og gjemme rimiposen langt under alt annet i søpla:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Hehe, ja, tro kan flytte fjell! For øvrig stadig imponert over energinivået ditt og alt du foretar deg i hus og hjem (nå også inkludert maling av mel til hjemmebakt brød), skjønner godt at du har det travelt i hverdagen! Selv ville jeg nok valgt flere snarveier. Hei! Jeg har ikke energi mer! :-( alvorlig. Jeg mistet alt tirsdag forrige uke:-( Kollapset inni meg, mente veileder snakker kinesisk, eller arabisk:-( Ikke gøy! Jeg bare overlever dagene nå, med autisme, uten tilrettelegging, uten sted å henvende meg. Imorgen møte kl 11.00 på blindern, hjelper de meg bare bittelitt er jeg i gang. Jeg klarer sjelden å bli forstått, en psyiater sa jeg var så søt, en annen sa jeg er så ressursterk, alt det der, er uvesentlig, jeg gir et inntrykk, utvendig, som ikke stemmer, jeg sliter meg ut med autisme:-( Jeg har også bedt om hjelp til å søke jobb i unicus. Får jeg jobb skal jeg juble, alt jeg vil er bare jobb, 8 til 16 hver dag også fri. Jeg har litt mer energi enn bra for meg, alvorlig! jeg har derfor i dag bedt min psykiater om hjelp, min psykiater er på ferie, men jeg leste temple Grandims kapitell om å ha 200 hestekrefter og hvor sliten hun ble, da tenkte jeg at kan en medisin redusere mine 200 hestekrefter til 50 så er det fint, jeg sliter ut meg selv, ofte. Faktisk er jeg forunderlig lik tempel Grandim, en dame jeg ikke liker! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Hei! Jeg har ikke energi mer! :-( alvorlig. Jeg mistet alt tirsdag forrige uke:-( Kollapset inni meg, mente veileder snakker kinesisk, eller arabisk:-( Ikke gøy! Jeg bare overlever dagene nå, med autisme, uten tilrettelegging, uten sted å henvende meg. Imorgen møte kl 11.00 på blindern, hjelper de meg bare bittelitt er jeg i gang. Jeg klarer sjelden å bli forstått, en psyiater sa jeg var så søt, en annen sa jeg er så ressursterk, alt det der, er uvesentlig, jeg gir et inntrykk, utvendig, som ikke stemmer, jeg sliter meg ut med autisme:-( Jeg har også bedt om hjelp til å søke jobb i unicus. Får jeg jobb skal jeg juble, alt jeg vil er bare jobb, 8 til 16 hver dag også fri. Jeg har litt mer energi enn bra for meg, alvorlig! jeg har derfor i dag bedt min psykiater om hjelp, min psykiater er på ferie, men jeg leste temple Grandims kapitell om å ha 200 hestekrefter og hvor sliten hun ble, da tenkte jeg at kan en medisin redusere mine 200 hestekrefter til 50 så er det fint, jeg sliter ut meg selv, ofte. Faktisk er jeg forunderlig lik tempel Grandim, en dame jeg ikke liker! Nå skal jeg også være alvorlig: Du har jo fortalt mye her om hvordan dere gjør ting hjemme. Jeg har aldri hørt om NOEN som legger så mye arbeid i matlaging og aktiviteter for barna. For at du ikke skal kollapse fullstendig, så tror jeg at det er lurt å lage noen snarveier (som Xtra skrev her) - f.eks. kjøpe mel, ikke sy kostymer til bursdager vente med resten av hageprosjektet til neste år osv. Dette med en skjermet leseplass på skolen, tror jeg også du skal prioritere å få til. Det er tydelig at studiene gir deg mye. Det er ingen som er tjent med at du kollapser - verken deg selv, barna dine eller mannen din. Mitt inntrykk er at ikke mannen din er klar over hvor ille du har det når du er dårlig. Stemmer det? Kan du skrive til ham og fortelle det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Nå skal jeg også være alvorlig: Du har jo fortalt mye her om hvordan dere gjør ting hjemme. Jeg har aldri hørt om NOEN som legger så mye arbeid i matlaging og aktiviteter for barna. For at du ikke skal kollapse fullstendig, så tror jeg at det er lurt å lage noen snarveier (som Xtra skrev her) - f.eks. kjøpe mel, ikke sy kostymer til bursdager vente med resten av hageprosjektet til neste år osv. Dette med en skjermet leseplass på skolen, tror jeg også du skal prioritere å få til. Det er tydelig at studiene gir deg mye. Det er ingen som er tjent med at du kollapser - verken deg selv, barna dine eller mannen din. Mitt inntrykk er at ikke mannen din er klar over hvor ille du har det når du er dårlig. Stemmer det? Kan du skrive til ham og fortelle det? Hei! Akkurat DET, spurte psykiateren om i natt?? Vet din mann hvor dårlig du har det? Svaret er NEI, jeg smiler og sier ingenting:-( Jeg har møte i morgen, psykiateren skulle bli med meg, kanskje, men trolig ikke, for jeg kommer ikke til han i dag, jeg er dårlig, Bilen min står der nå da:-(?? og min mann lurte på hvor jeg var i natt:-( Jeg kompenserer Påskelilje for det jeg er dårlig på, som du og de andre er gode på, dere er tror jeg mer, der, følsomme, i det, involverte, jeg er mer på avstand, lager matpakker, snakker misnt mulig:-( jeg elsker likevel like mye, bare på en annen måte:-( Det hele handler nok mye om å ville være en god mor, jeg klarer faktisk noen deler av morsrollen såpass dårlig at jeg da kompenserer ved å legge mye krefter i slikt som jeg kan, lage matpakker, gå på museum, gå innom soppkontrollen. Jeg er mye bedre på sånt, enn bare å være der. det siste syns jeg er aller aller best, men jeg har ikke evnen:-( Jeg beundrer de mammaer, jeg kjenner to stk, de bare er der, jeg ser det og kjenner det, det flyter hos de, rot og rot og rot, men de er så nære og ekte og tilstedet og ærlige i det de gjør, jeg har sagt til dem at jeg beundrer dem. De tror meg ikke fordi de har det rotete, de er mine største forbilder, at de ikke tror meg, får være deres sak, jeg ser på dem. og tenker, hvor flinke og akkurat som jeg ville være de er. Om jeg bare kunne lært av dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Hei! Akkurat DET, spurte psykiateren om i natt?? Vet din mann hvor dårlig du har det? Svaret er NEI, jeg smiler og sier ingenting:-( Jeg har møte i morgen, psykiateren skulle bli med meg, kanskje, men trolig ikke, for jeg kommer ikke til han i dag, jeg er dårlig, Bilen min står der nå da:-(?? og min mann lurte på hvor jeg var i natt:-( Jeg kompenserer Påskelilje for det jeg er dårlig på, som du og de andre er gode på, dere er tror jeg mer, der, følsomme, i det, involverte, jeg er mer på avstand, lager matpakker, snakker misnt mulig:-( jeg elsker likevel like mye, bare på en annen måte:-( Det hele handler nok mye om å ville være en god mor, jeg klarer faktisk noen deler av morsrollen såpass dårlig at jeg da kompenserer ved å legge mye krefter i slikt som jeg kan, lage matpakker, gå på museum, gå innom soppkontrollen. Jeg er mye bedre på sånt, enn bare å være der. det siste syns jeg er aller aller best, men jeg har ikke evnen:-( Jeg beundrer de mammaer, jeg kjenner to stk, de bare er der, jeg ser det og kjenner det, det flyter hos de, rot og rot og rot, men de er så nære og ekte og tilstedet og ærlige i det de gjør, jeg har sagt til dem at jeg beundrer dem. De tror meg ikke fordi de har det rotete, de er mine største forbilder, at de ikke tror meg, får være deres sak, jeg ser på dem. og tenker, hvor flinke og akkurat som jeg ville være de er. Om jeg bare kunne lært av dem. Å kjære deg - jeg kjenner veldig på den sårheten du beskriver nå. Du er så flink med skriftlige ord! Det at du kompenserer for det du ikke er flink med - da jeg leste det, kjente jeg en sånn varme fra deg til dine barn - det er klart at du kompenserer - at du overøser dem med kjærlighet på DIN måte. Og det skal du. Samtidig, for at du ikke skal kollapse, så må du sette noen grenser (selvsagt gjør du det, men kanksje ikke nok), og ta noen snarveier av og til, OG også lære deg skritt for skritt noen viktige ting ved det å være mor som du ikke gjør intuitivt ( du har fortalt om det å trøste når noen har slått seg, det å sitte ned og lytte til din tenåringsdatter når hun er lei seg, det å stryke på ryggen eller gi en klem til de av barna som trenger det osv). Jeg kompenserer også, på min måte. Jeg har venninner som alltid har det ryddig, og som har det så stilig og moderne inne i huset. Jeg koser meg med å være sammen med barna, prate med dem, kile på ryggen, ha brytekamp med eldstemann, være med på fotballkamper og andre treninger og lytte og snakke i bilen til og fra. Men jeg er ikke flink til å lage mat, og jeg er ikke flink til å rydde. Ta taxi til psykiateren, ta en kort prat med ham, og få ham med på møtet i morgen, og ta med bilen hjem. Du må vel forresten ringe Falken eller NAF, siden du ikke fikk start på den? Forstår forresten at mannen din lurte på hvor du hadde vært i natt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Hei! Jeg har ikke energi mer! :-( alvorlig. Jeg mistet alt tirsdag forrige uke:-( Kollapset inni meg, mente veileder snakker kinesisk, eller arabisk:-( Ikke gøy! Jeg bare overlever dagene nå, med autisme, uten tilrettelegging, uten sted å henvende meg. Imorgen møte kl 11.00 på blindern, hjelper de meg bare bittelitt er jeg i gang.Jeg klarer sjelden å bli forstått, en psyiater sa jeg var så søt, en annen sa jeg er så ressursterk, alt det der, er uvesentlig, jeg gir et inntrykk, utvendig, som ikke stemmer, jeg sliter meg ut med autisme:-( Jeg har også bedt om hjelp til å søke jobb i unicus. Får jeg jobb skal jeg juble, alt jeg vil er bare jobb, 8 til 16 hver dag også fri. Jeg har litt mer energi enn bra for meg, alvorlig! jeg har derfor i dag bedt min psykiater om hjelp, min psykiater er på ferie, men jeg leste temple Grandims kapitell om å ha 200 hestekrefter og hvor sliten hun ble, da tenkte jeg at kan en medisin redusere mine 200 hestekrefter til 50 så er det fint, jeg sliter ut meg selv, ofte. Faktisk er jeg forunderlig lik tempel Grandim, en dame jeg ikke liker!Du virker veldig sliten, husk at ingen er tjent med at du sliter deg ut! Fint at du kompenserer det du føler som mangler med å yte med praktiske ting, men det er ikke noe galt i å velge noen snarveier. Du har også et ansvar for deg selv!Synes ellers Påskelilje har mange bra tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
miakami Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Hun jeg bor med baker brød med bare hvitt mel og gjør og salt og vann… Så de er jo så usunne!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Edvarda* Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Jeg har begynt å bake brød! Sikkert 15-20 år siden sist jeg gjorde det (har bakt mye rundstykker da...) - og det er jo så godt :-) Har hatt litt utfordringer med smulete brød, trolig fordi jeg tok for mye grovt i forhold til fint mel (stemmer det?), men siste omgang ble vel den beste, bare litt smuler da. Jeg slumper, synes det er moro - og det blir jo litt spennende da hvordan brødene blir. Den siste gangen brukte jeg ca 2/3 fint hvetemel, og den resterende 1/3 bestod av havregryn, sammalt hvete, rugmel, litt linfrø og litt solsikkefrø. De første gangene hadde jeg ca 50% fint, men det smulet altså for mye. Har ikke noen kjøkkenmaskin, men elter med håndkraft. Bruker olivenolje i, og lager tre brød om gangen. Motivasjonen for dette var både økonomi og smak. Brødene vi kjøper koster jo 28-35 kr, og det går med mer enn ett pr dag. Tipper at mine brød koster 10-15 kr. Solsikkefrøene og linfrøene er jo forholdsvis dyre i forhold til det andre. Noen andre som baker brød? Har dere noen tips? Jeg hadde jo som sagt tenkt å ha dem temmelig grove, men de smuler. Skulle gjerne visst hvordan en får 50% grove brød uten å smule. Må kanskje ha kjøkkenmaskin da, og da vil det i alle fall ikke lønne seg økonomisk. Så inntil videre så er strategien min å bake brød et par ganger i uka (og supplere med 1-2 kjøpebrød de dagene jeg ikke har hjemmelaget brød), og bruke håndkraft :-) Jeg bakte mye før. Hvis brødrene er smuldrer har du oppi for mye mel. Min erfaring er at hvis en skal bake kjempegrove brød, må en lage en slags suppedeig som du heller i forma. Baker en middels grove brød eller fine brød må en lage deig og spare endel av melet som står i oppskriften (3-4dl). Elt deigen i kjøkken maskin og mens maskinen elter heller du oppi det resterende melet helt til deigen slipper bollen (blir en klump). Da er deigen ferdig og har akkurat passe med mel i slik at brødene blir saftige. Dvs at du kanskje må bruke mindre eller mer mel enn det som står i oppskriften. Dette funker hver gang for meg. Må heller ikke steke brødene for lenge! De er ferdige hvis du banker på de og hører en hul lyd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Hei! Ja rugmel syns jeg gir god smak:-) Erfaringene mine med byggmel var imidlertid at brødene aldri ble tørre!! Vi spiser ikke mye brød, så de kunne faktisk ligge en dag, og være like saftige. Jeg ga bort brød, til naboen som ikke har familie, og til noen andre, de spurte flere hva slags brød er dette, de var så saftige, og jeg merket meg at 50% byggmel og hvetemel, ga både næringsrike, billige og smakfulle brød. :-) jeg tåler dessverre ikke brød:-) men jeg smaker jo og ja de smaker godt. Bygg brukes mest til grøt fra gammelt og ølbrygging, men de fleste bruker ikke mye bygg i stor grad som førstekomponent i brød, målt i næringsinnhold, kan man faktisk lage brød med 50% hvetemel, når man bruker bygg, fordi bygg i seg selv er så næringsrikt. Jeg har en kvern, men syns Rimis byggmel er utmerket, smaker godt, gir gode brød :-) Det er da man blir sur for sin glutenallergi:-) Jeg bakte i går, og brukte mye byggmel. Brødene ble gode, men de ble mye gråere i fargen enn de har gjort før. Regner med at det var pga byggmelet? Hadde bare bittelitt havregryn igjen, hadde i litt sammalt hvete, en del rugmel, mye bygg (ca en halv kilo) og resten (50-60%?) vanlige hvetemel. Pluss linfrø og solsikkefrø og en liten neve hakka mandler. Saftige, som du sa, og med god smak :-) Laget tre store brød (brukte 1,5 liter vann). Allerede i morges hadde vi spist opp ett av dem, og begynte på det andre til nistelaging. Jeg spurte ungene om jeg skulle legge det ene på frysen, men det kom et unisont NEI fra dem. Så de likte det :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg bakte i går, og brukte mye byggmel. Brødene ble gode, men de ble mye gråere i fargen enn de har gjort før. Regner med at det var pga byggmelet? Hadde bare bittelitt havregryn igjen, hadde i litt sammalt hvete, en del rugmel, mye bygg (ca en halv kilo) og resten (50-60%?) vanlige hvetemel. Pluss linfrø og solsikkefrø og en liten neve hakka mandler. Saftige, som du sa, og med god smak :-) Laget tre store brød (brukte 1,5 liter vann). Allerede i morges hadde vi spist opp ett av dem, og begynte på det andre til nistelaging. Jeg spurte ungene om jeg skulle legge det ene på frysen, men det kom et unisont NEI fra dem. Så de likte det :-) Hei! Ja brødrene blir veldig grå av byggmel:-) Så bra brødrene ble vellykket:-) Jeg baker oftest brød uten frø dette pga av noen ikke liker, men så lager jeg rundstykker med frø og knekkebrød med frø, jeg er kjempeglad i frø:-) Jeg prøvde lage grov foccacia med hakkede frø mandler på toppen, men det ble så løst, falt liksom av, vet du hvordan få det til å sitte? Jeg fikk sånt brød på salatbaren, lille persille, om du har sett det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg prøvde lage grov foccacia med hakkede frø mandler på toppen, men det ble så løst, falt liksom av, vet du hvordan få det til å sitte? Jeg fikk sånt brød på salatbaren, lille persille, om du har sett det? Kanskje det vil hjelpe om du pensler brødet med sammenvispet egg før du strør på frøene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Å kjære deg - jeg kjenner veldig på den sårheten du beskriver nå. Du er så flink med skriftlige ord! Det at du kompenserer for det du ikke er flink med - da jeg leste det, kjente jeg en sånn varme fra deg til dine barn - det er klart at du kompenserer - at du overøser dem med kjærlighet på DIN måte. Og det skal du. Samtidig, for at du ikke skal kollapse, så må du sette noen grenser (selvsagt gjør du det, men kanksje ikke nok), og ta noen snarveier av og til, OG også lære deg skritt for skritt noen viktige ting ved det å være mor som du ikke gjør intuitivt ( du har fortalt om det å trøste når noen har slått seg, det å sitte ned og lytte til din tenåringsdatter når hun er lei seg, det å stryke på ryggen eller gi en klem til de av barna som trenger det osv). Jeg kompenserer også, på min måte. Jeg har venninner som alltid har det ryddig, og som har det så stilig og moderne inne i huset. Jeg koser meg med å være sammen med barna, prate med dem, kile på ryggen, ha brytekamp med eldstemann, være med på fotballkamper og andre treninger og lytte og snakke i bilen til og fra. Men jeg er ikke flink til å lage mat, og jeg er ikke flink til å rydde. Ta taxi til psykiateren, ta en kort prat med ham, og få ham med på møtet i morgen, og ta med bilen hjem. Du må vel forresten ringe Falken eller NAF, siden du ikke fikk start på den? Forstår forresten at mannen din lurte på hvor du hadde vært i natt! Hei! Jeg drar på møtet alene snart, jeg er meg nå, helt uten ekstra fart:-( jeg virker da litt fjern, mer desorientert, og mindre pratsom. Jeg tenker så får de bare se at jeg trenger skjerming, jeg gruer meg. Takk for ordene, du er flink som gjør så gode valg, jeg ville like å gjøre sånt selv, men jeg sier ofte til barna at jeg er glad i dem, og vi drar på skogsturer sammen osv..:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Kanskje det vil hjelpe om du pensler brødet med sammenvispet egg før du strør på frøene? Hei! Ok jeg tror jeg gjorde det, men kanskje for tynt lag? Skal prøve ta tykkere:-) Har du sett det grove foccacia brødet de har på lille persille fult med frø mandler på toppen osv? Jeg spiser det selv om jeg ikke tåler det:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Re bygg: mener å huske fra mine brødbakedager at bygg gjør brødet saftigere, men at man ikke bør ha mer enn 10% byggmel i melblandingen for at det ikke skal gå ut over bakeevnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401002-hjemmebakt-br%C3%B8d/page/2/#findComment-3569844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.