Gå til innhold

For en uke siden kollapset jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Og siden har jeg fungert sånn at andre er glade, men jeg selv er bekymret.

I dag oblig og oblig og innlevering. men jeg leverer ingenting:-(

Imorgen møte og håp, håp om hjelp.

jeg er ikke spesielt optimistisk siden mistet en hel uke!

I går kontaktet jeg en psykiater med kompetanse på asperger, han sa mange kloke ord,  og jeg skulle lese et kapitell i Temple Grandim sin bok, et kapitel jeg selv husket noen anbefalte, det handlet om medisiner.

Jeg leste det i går kvedl/natt, jeg kom hjem fra han kl 02.00.

Jeg fikk ikke start på bilen utenfor han så bilen står hos han.

Han kjørte meg så hjem.

Nå skulle jeg dra til han, men har det så dårlig med innvendig stress, fikk hodesmerter da jeg prøvde kjøre en kort tur til butikken:-(

Jeg ser frem til min psykiater kommer fra ferie, jeg må nok snakke med henne om disse medisinene temple grandim sa ga henne et nytt liv, om de kan gi meg et nytt liv. Min psykiater sier jo at jeg brenner kruttet i alle ender, og aldri lærer:-(

Det skriver temple grandim at hun også gjorde, hun manglet en hver form for brems helt til hun fikk norpramin. Jeg aner ikke hva det er, og vil ikke vite det heller, jeg vil bare nå, komme dit at jeg ikke brenner krutt i alle ender, jeg vil ikke ha 200 hestekrefter heller, jeg vil ha 50 for jeg tror det er det jeg er laget for.

Gud så sliten jeg er av min egen motor:-(

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

37

• Health Freak

21

• slabbedask

9

• stjernestøv

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Håper du kommer deg snart igjen, ingen kan gå på høygir hele tiden dessverre.

Skrevet (endret)

Jeg ser frem til min psykiater kommer fra ferie, jeg må nok snakke med henne om disse medisinene temple grandim sa ga henne et nytt liv, om de kan gi meg et nytt liv. Min psykiater sier jo at jeg brenner kruttet i alle ender, og aldri lærer:-(

Det skriver temple grandim at hun også gjorde, hun manglet en hver form for brems helt til hun fikk norpramin. Jeg aner ikke hva det er, 

Er ikke Norpramin et gammelt trisyklisk antidepressiva?

Endret av slabbedask
Skrevet

Virker som stoffet heter desipramin, og er et TCA (trisyklisk antidepressiva). Det er ikke på norsk marked, så du må vel i såfall få det på registreringsfritak.

Skrevet

Er ikke Norpramin et gammelt trisyklisk antidepressiva?

Hei!

Vet ikke.

jeg skrev en lang artikkel til min psykiater, og jeg har bestilt boken til temple grandim.

fordi jeg ikke klarer tenke helheltlig, ønsker jeg, fordi jeg kjenner min psykiater at min psykiater tar avgjørelser. jeg skrev det.

Jeg ønsker ikke vite noe om medisiner, vil bare at skal få hjelp. hvis jeg blir bedre, og slik min psykiater mener er bra, kan jeg vite om medisiner, jeg vil bare nå følge noens råd.

Jeg skal derfor 30 september gjøre som min psykiater skriver, dette fordi jeg leser at temple grandin, professor, trenger hjelp av sin psykiater stadig, uten ville ikke fungert skriver hun.

Jeg skrev derfor til min psykiater at utskriv de medisiner du mener er best, ikke still meg spørsmål og jeg gjør som du anbefaler, jeg bør ikke vite noe mer, da jeg ellers lager problemer, tankemessig.

Jeg bryr meg mest om å fungere i virkeligheten, og jeg ser jo nå nettopp tegn på at jeg ikke gjør det, jeg klarer ikke levere oppgaver til frister, fordi jeg tirsdag forrige uke fikk en indre kollaps.

Skrevet

Hei!

Vet ikke.

jeg skrev en lang artikkel til min psykiater, og jeg har bestilt boken til temple grandim.

fordi jeg ikke klarer tenke helheltlig, ønsker jeg, fordi jeg kjenner min psykiater at min psykiater tar avgjørelser. jeg skrev det.

Jeg ønsker ikke vite noe om medisiner, vil bare at skal få hjelp. hvis jeg blir bedre, og slik min psykiater mener er bra, kan jeg vite om medisiner, jeg vil bare nå følge noens råd.

Jeg skal derfor 30 september gjøre som min psykiater skriver, dette fordi jeg leser at temple grandin, professor, trenger hjelp av sin psykiater stadig, uten ville ikke fungert skriver hun.

Jeg skrev derfor til min psykiater at utskriv de medisiner du mener er best, ikke still meg spørsmål og jeg gjør som du anbefaler, jeg bør ikke vite noe mer, da jeg ellers lager problemer, tankemessig.

Jeg bryr meg mest om å fungere i virkeligheten, og jeg ser jo nå nettopp tegn på at jeg ikke gjør det, jeg klarer ikke levere oppgaver til frister, fordi jeg tirsdag forrige uke fikk en indre kollaps.

Er det depresjon / angst du skal ta dette for?

NHD har tidligere skrevet dette: "Min erfaring er dessverre at angst/depresjon hos personer med asperger i meget liten grad lar seg påvirke av medisiner."

Skrevet

NHD har tidligere skrevet dette: "Min erfaring er dessverre at angst/depresjon hos personer med asperger i meget liten grad lar seg påvirke av medisiner."

Hei!

Jeg bare leste at Temple grandim, tror hun er dr eller professor, tar masse slike medisiner, at det på mange måter ga henne et bedre liv!

Jeg vil IKKE bli uføretrygdet; jeg MÅ for min egen del også være i aktivitet,

Temple grandims mange autistvenner, matematikere m. fl bruker ulike slike medisiner i små doser mot sin autisme, også antiphykotiske medisiner.

Jeg misliker sånne medisiner, så siden jeg har en psykiater som er så glad i meg, overlater jeg valget til min psykiater.

Jeg skrev en lang vanskelig og for meg ydykende mail nå, der jeg skrev bare medisiner meg, bare ikke si med hva:-(

Jeg vil ikke vite det, jeg vil bare bli bedre, fungere bedre i relasjon, og stressmessig med andre, jeg fungerer svært dårlig i dag:-(

Om jeg med medisiner kommer dit temple grandim m.fl er, vil jeg heller det.

Jeg har ikke depreisjon eller angst, jeg mangler bremser, og inni meg er det mange hundre hestekrefter, jeg vil bli medisinert slik at jeg bedre fungerer i hverdagslivet med kollegaer-

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Desipramine

Det står at det også er brukt mot f.eks. symptomer på ADHD.

Skrevet (endret)

Hei!

Vet ikke.

Temple Grandin heter hun, jeg såg filmen om livet hennes. Har du sett den?

Endret av stjernestøv
Skrevet

Temple Grandin heter hun, jeg såg filmen om livet hennes. Har du sett den?

Hei!

Jeg verken leser bøker om menneskers problemer eller ser filmer om dem, så nei.

I tillegg misliker jeg mennesker som bruker mine ord uten å beklage.

Noen bad meg lese Donna Williams for mange år siden, jeg prøvde lese bøkene, men ble redd etter 1 til 2 sider, hun skrev mine ord:-( Hun skrev ikke bare mine ord:-( hun liksom var meg:-( uten å skrive beklager først, jeg vil ikke lese hennes bok/bøker. Skrive om farger på min måte:-( og bobler og prikker og alt det som er mitt:-(

Jeg leste kun nå kapittelet om medisiner, jeg så kun overskriftene på de andre, thinking in pictures gjorde meg sikker på at jeg ikke ville lese mer, hun skriver inni der mine ord:-( og jeg syns det er feil.

Og da vil jeg ikke lese.

Kanskje en gang hvis noen klarer overbevise meg om at jeg er autist, jeg driver og trener meg på o godta det, jeg driver fortsatt og finner en løsning, derfor leste jeg kapittelet om medisiner, Temple Grandim er en gammel dame med mye erfaring.

Skrevet

Hei!

Noen bad meg lese Donna Williams for mange år siden, jeg prøvde lese bøkene, men ble redd etter 1 til 2 sider, hun skrev mine ord:-( Hun skrev ikke bare mine ord:-( hun liksom var meg:-( uten å skrive beklager først, jeg vil ikke lese hennes bok/bøker. Skrive om farger på min måte:-( og bobler og prikker og alt det som er mitt:-(

Jeg leste kun nå kapittelet om medisiner, jeg så kun overskriftene på de andre, thinking in pictures gjorde meg sikker på at jeg ikke ville lese mer, hun skriver inni der mine ord:-( og jeg syns det er feil.

Og da vil jeg ikke lese.

Kanskje en gang hvis noen klarer overbevise meg om at jeg er autist, jeg driver og trener meg på o godta det, jeg driver fortsatt og finner en løsning, derfor leste jeg kapittelet om medisiner, Temple Grandim er en gammel dame med mye erfaring.

Ja hun er en klok dame. Trodde kanskje du syntes det var godt å kjenne seg igjen, det synes min sønn. Han kunne tenkt seg å kjenne andre autister, han har kontakt med noen på nettet og liker det.

Skrevet

Ja hun er en klok dame. Trodde kanskje du syntes det var godt å kjenne seg igjen, det synes min sønn. Han kunne tenkt seg å kjenne andre autister, han har kontakt med noen på nettet og liker det.

Hei!

Liker vanlige autister:-)

Kjenner en del pga av to grupper.

Men de skriver ikke om farger de hører og lyder de ser, jeg liker at mine ting er mine ting,

Men jeg forstår at er ulogisk, men jeg jeg ble skremt av å lese ordene i de bøkene, så derfor unngår jeg det.

Skrevet (endret)

Hei!

Liker vanlige autister:-)

Kjenner en del pga av to grupper.

Men de skriver ikke om farger de hører og lyder de ser, jeg liker at mine ting er mine ting,

Men jeg forstår at er ulogisk, men jeg jeg ble skremt av å lese ordene i de bøkene, så derfor unngår jeg det.

Like greit å la være da ja :)

Endret av stjernestøv
Skrevet

Interessant at du ble skremt av å lese om en autist som ligner deg selv. Er det fordi du innerst inne enda ikke har akseptert at du faktisk har asperger? 

Skrevet

Interessant at du ble skremt av å lese om en autist som ligner deg selv. Er det fordi du innerst inne enda ikke har akseptert at du faktisk har asperger?

En dag såg hon sanningen i vitögat

Då vände hon om och sprang hem

En enda gång mötte hon sanningen och aldrig vill hon se honom igen

För inte är sanningen vacker

Nej, snarare är han grotesk

Och inte är sanningen ljuvlig och ren

Nej, snarare bitter och besk

Så vände hon hem till lögnen igen

Han slöt henne i sin famn

Där glömmer hon genast sanningen, då lögnen viskar hennes namn

Den dagen har hon glömt

En enda gång mötte hon sanningen, den gången har hon fördömt

För vem vill inte fördömma

Det som är hårt att ta

Sin sanning ville hon glömma

Så nu vet hon inte vem han var

Nej, vände hon hem till lögnen igen

Han slöt henne i sin famn

Där glömmer hon genast sanningen, då lögnen viskar hennes namn

Nej, nej

Aldrig vill hon se honom igen

Nej, nej, nej, nej , aldrig vill hon se honom igen

(Lisa Ekdahl)

Skrevet

Hei!

Og da vil jeg ikke lese.

Godt å se at du er mer deg selv igjen :-)

Skrevet

Hei!

Jeg tror jeg har akseptert det? For jeg skriver jo at jeg har autisme, da jeg ikke kan vri meg unna med å forklare barndommen uten, men jeg vil bli kvitt det, det har jeg ikke gitt opp.

Det er derfor jeg ble intessert i medisinkapitellet i Temple Grandim sin bok.

Hun er jo yrkesaktiv og har høytfungerende autisme, men hun har ikke mann og barn.

Jeg innser delvis at jeg ikke blir kvitt det, men jeg vil ikke godta at det er så mye jeg ikke får til/ klarer:-(

Skrevet

Godt å se at du er mer deg selv igjen :-)

Hei!

Ok.

Men jeg har sluttet med de medisinene som ga meg så mye energi, fikk ikke sove om natten, og min mann sa noe som fikk meg til å stoppe, han vet ikke om det med medisinene, men uten , hadde jeg ikke klart det jeg klarte:-(

Han sa noe om at jeg var blitt aggresiv?:-( da bråstoppet jeg, for det ringte en bjelle ( det betyr at jeg kom på noe jeg hadde lest om sånne medisiner, = ringer bjelle) medisiner eller stimuli, det var vel mer stimuli for meg, da jeg vil være normal! Men jeg oppførte meg ukritisk i en situasjon på studiet, maste på en mann, og jeg ville altså ikke oppført meg sånn uten medisiner, det fordi jeg er normalt mer i egne tanker.

Jeg fikk også en tendens til å ta sjangser som overrasket meg i trafikken?:-( heldigvis at jeg har evnen til å tenke fornuft. Jeg lurte selv på hva som gikk av meg!

Nå har jeg fått vedtak på oxytocin:-) får dekket det:-) og da begynte jeg på det for et par dager siden:-)

Det frister meg å ta medisiner som gir meg mer overskudd, men jeg vil ikke endre personlighet??

Jeg drar derfor på møtet nå, jeg fikset det også, det der med tilretteleggingstjenesten.

Saken er jo at jeg har en grunnleggende uro, men det skyldes nok autisme som min psykiater sier og det kan ikke dekstroamfetamin hjelpe mot:-( de beskrev dette som en flakkende uro som barn, gikk frem og tilbake, reiste meg satt meg, gikk rundt tok mange ganger på ting, før jeg blir helt rolig, når uroen slipper, gjerne hvis jeg får en bok som interesserer meg, men da stopper jeg ikke lese, så alt er så intenst på en måte, ikke lett for dere å forstå, men min psykiater sier dette er en svært autistisk atferd, og nå vet jeg Temple Grandim hadde det samme:-(

Hvis jeg ikke kan ta medisiner trenger jeg tilrettelegging for min autisme, så jeg drar nå på møtet umedisinert, også får det bare synes at jeg ikke er så aktiv, jeg virker avflatet, utrykksløs , men jeg er ikke det, det er bare det at følelsene syns ikke så godt på utsiden . Jeg blir minus aggresiviteten, hvis min mann hadde rett, mer vanlig aktiv med sentralstimulerende. Jeg jeg vil ikke endre personlighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...