AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Det var ikke et brudd på taushetsplikten. Se Helsepersonelloven § 34.http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64#KAPITTEL_6 Kanskje ikke, men min tilitt til han er ødelagt. Jeg vil aldri kunne stole på han og jeg vil aldri kunne snakke åpent med han i frykt for å plutselig på en kniv i ryggen....Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
miakami Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Kanskje ikke, men min tilitt til han er ødelagt. Jeg vil aldri kunne stole på han og jeg vil aldri kunne snakke åpent med han i frykt for å plutselig på en kniv i ryggen....Anonymous poster hash: 84ea6...ace Men han er forpliktet til å melde deg etter loven 0 Siter
frosken Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Kanskje ikke, men min tilitt til han er ødelagt. Jeg vil aldri kunne stole på han og jeg vil aldri kunne snakke åpent med han i frykt for å plutselig på en kniv i ryggen....Anonymous poster hash: 84ea6...ace Siden de er forpliktet til å melde dette til fylkesmannen, så tenker jeg at det er mye bedre at de gjør det før behandlingen starter for alvor, enn at det skal være en slags "trussel" som hviler over avdelingen du skal være innlagt på. Nå kan dere fokusere på å jobbe med misbruket, og så kan du søke dispensasjon i forhold til førerkortet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Siden de er forpliktet til å melde dette til fylkesmannen, så tenker jeg at det er mye bedre at de gjør det før behandlingen starter for alvor, enn at det skal være en slags "trussel" som hviler over avdelingen du skal være innlagt på. Nå kan dere fokusere på å jobbe med misbruket, og så kan du søke dispensasjon i forhold til førerkortet. Du tror det er så enkelt? Si meg har du blitt behandlet på en sånn måte selv? Ser du ikke overgrepet? Det er en krenkelse. Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Du tror det er så enkelt? Si meg har du blitt behandlet på en sånn måte selv? Ser du ikke overgrepet? Det er en krenkelse.Anonymous poster hash: 84ea6...ace Nei, det er ingen krenkelse men en fornuftig regel. Anonymous poster hash: 256e9...94d 0 Siter
XbellaX Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Jeg ble i dag informert om at jeg ikke kunne kjøre bil lengre da jeg skal legges inn for rusavhengighet. Jeg drikker 2-3 ganger i uken og det er på kvelden. Jeg har ikke bil, men kjører innimellom når det er behov. Jeg kjører ALDRI når jeg har drukket og synes det er blodig urettferdig at jeg skal straffes når jeg ber om hjelp og ikke har gjort noe ulovlig. Fy faen for et unyansert system. Jeg er så sint nå at jeg har ikke ord. Jeg har kjørt skadefritt i 18 år. Ikke fått en bot engang og likevel er jeg plutselig ikke skikket til å kjøre bil.Anonymous poster hash: 84ea6...ace Jeg synes regelen er god. Rusmisbruk er det motsatte av å ha kontroll. Behandleren gjør bare jobben sin, selv om det sikkert føles feil for deg akkurat nå. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Hvor langt bør du skrive i søknaden? Hei, Jeg skreiv ikke særlig lenger eller mer enn det jeg skreiv her i innlegget mitt. Fulle setninger da selvsagt. Jeg fikk i alle fall "godkjent" den søknaden på den måten. Jeg har brukt den samme søknaden hvert år, bare endra dato og noen småting som hadde endret seg i forhold til behov. Hvis du er på søkestadiet, ønsker jeg deg lykke til Det kommer til å gå bra!! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 Skrevet 27. september 2014 Jeg skjønner at dette kan oppleves vanskelig og frustrerende for deg. Når det vedtas nye regler, er det imidlertid viktig at reglene er enkle å håndheve. Svært skjønnsmessige vurderinger er vanskeligere å foreta enn vurderinger som i større grad er knyttet opp mot visse konkrete vilkår. Dessverre vil regler som er enkle å håndheve i noen tilfeller føre til uheldige eller urimelige resultater, men ved å ha dispensasjonsmuligheter vil til en viss grad kunne forhindre at følgene blir for problematiske. Anonymous poster hash: 1ec7f...4c3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Jeg synes regelen er god. Rusmisbruk er det motsatte av å ha kontroll. Behandleren gjør bare jobben sin, selv om det sikkert føles feil for deg akkurat nå. Jeg har kontroll på alle andre områder i livet mitt. Jeg har studert realfag i tre år nå. Parallelt med dette har jeg gått i tung psykoterapi. Jeg har jobbet knallhardt med meg selv og jeg har lykkest med det. Dette var ment som et siste nødvendig tiltak på 8 uker slik at jeg kunne komme meg rett i jobb etterpå, noe jeg finner terapeutisk og meningsfylt. Uten lappen vil alle planene mine falle i grus og skape store problemer for meg da jeg også mister rett til å kjøre diverse maskiner siden jeg skal jobbe i industri. Ikke fortell meg at dette er rettferdig og fornuftig for det er det så absolutt ikke. For meg blir dette et enormt tilbakesteg og det vil ta meg lengre tid å komme tilbake i arbeidslivet samtidig som det vil gjøre det vanskeligere for meg å holde meg edru fremover. Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
frosken Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Jeg har kontroll på alle andre områder i livet mitt. Jeg har studert realfag i tre år nå. Parallelt med dette har jeg gått i tung psykoterapi. Jeg har jobbet knallhardt med meg selv og jeg har lykkest med det. Dette var ment som et siste nødvendig tiltak på 8 uker slik at jeg kunne komme meg rett i jobb etterpå, noe jeg finner terapeutisk og meningsfylt. Uten lappen vil alle planene mine falle i grus og skape store problemer for meg da jeg også mister rett til å kjøre diverse maskiner siden jeg skal jobbe i industri. Ikke fortell meg at dette er rettferdig og fornuftig for det er det så absolutt ikke. For meg blir dette et enormt tilbakesteg og det vil ta meg lengre tid å komme tilbake i arbeidslivet samtidig som det vil gjøre det vanskeligere for meg å holde meg edru fremover.Anonymous poster hash: 84ea6...ace Det er lett å forstå at dersom du ikke var klar over reglene på dette området og har disse planene, så må dette oppleves dramatisk. Jeg er imidlertid svært overrasket over at dine nåværende behandlere ikke kjenner dette regelverket. Jeg er også undrende til at du trenger innleggelse for rusbehandling om du har så god kontroll som du oppgir at du har. Det er jo sjelden at alkoholmisbruk som krever innleggelse lar seg fikse på 8 uker. Dersom du har så god kontroll at du stopper å drikke tidlig nok til at du med absolutt sikkerhet er edru neste morgen, og at du kun drikker et par ganger i uka, så skjønner jeg ikke helt at du trenger en innleggelse for avhengighetsbehandling. Hvorfor har dere ikke klart å jobbe nok med dette i de tre årene du har gått i intensiv behandling til at du har klart å stoppe den destruktive atferden? Eller har det vært verre før, slik at nåværende problem mer er et "restproblem" sammenlignet med tidligere? 0 Siter
Gjest Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Jeg ble i dag informert om at jeg ikke kunne kjøre bil lengre da jeg skal legges inn for rusavhengighet. Jeg drikker 2-3 ganger i uken og det er på kvelden. Jeg har ikke bil, men kjører innimellom når det er behov. Jeg kjører ALDRI når jeg har drukket og synes det er blodig urettferdig at jeg skal straffes når jeg ber om hjelp og ikke har gjort noe ulovlig. Fy faen for et unyansert system. Jeg er så sint nå at jeg har ikke ord. Jeg har kjørt skadefritt i 18 år. Ikke fått en bot engang og likevel er jeg plutselig ikke skikket til å kjøre bil.Anonymous poster hash: 84ea6...ace Jeg forstår regelverket og jeg forstår deg. Som en annen skriver så bør regelverket være lett å håndtere. At en kan søke om dispensasjon gjør det ikke fullt så firkantet. Men hva blir konsekvensene? Før når jeg gikk til lege følte jeg meg trygg for de har jo taushetsplikt. Nå vet jeg at de også har opplysningsplikt. Og det gjør at jeg tenker på hvilke konsekvenser det kan få, før jeg sier noe. Så jeg er ikke i tvil om at mye av opplysningsplikten også kan virke mot sin hensikt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Det er lett å forstå at dersom du ikke var klar over reglene på dette området og har disse planene, så må dette oppleves dramatisk. Jeg er imidlertid svært overrasket over at dine nåværende behandlere ikke kjenner dette regelverket. Jeg er også undrende til at du trenger innleggelse for rusbehandling om du har så god kontroll som du oppgir at du har. Det er jo sjelden at alkoholmisbruk som krever innleggelse lar seg fikse på 8 uker. Dersom du har så god kontroll at du stopper å drikke tidlig nok til at du med absolutt sikkerhet er edru neste morgen, og at du kun drikker et par ganger i uka, så skjønner jeg ikke helt at du trenger en innleggelse for avhengighetsbehandling. Hvorfor har dere ikke klart å jobbe nok med dette i de tre årene du har gått i intensiv behandling til at du har klart å stoppe den destruktive atferden? Eller har det vært verre før, slik at nåværende problem mer er et "restproblem" sammenlignet med tidligere? Du kan ikke ha mye erfaring med misbruk utfra dine uttalelser her. Alkoholmisbruk kommer i MANGE former. For noen er det hele livet og da er men en såkalt klassisk alkoholiker som drikker døgnet rundt. For de fleste handler det faktisk om å lære å regulere inntaket og lære å snakke følelser fremfor å drukne de i alkohol. Noen drikker kanskje bare i helgene og jobber hele uken ellers, men som føler at det igjen er for mye. For meg er mitt alkoholbruk for høyt og jeg trenger en periode med totalavhold for å komme meg tilbake i et sunt mønster igjen. Min terapi frem til nå har vært å lære å snakke følelser og bearbeide misbruk og traumer. Alkoholmisbruk har vært en konsekvens som jeg nå gjør av gammel vane og av psykisk avhengighet. Det har aldri vært snakk om å ikke kunne kjøre bil da jeg ikke har eid bil de siste to årene. Det har derfor ikke vært et spørsmål. Jeg står opp hver dag og gjør det jeg skal/trenger å gjøre. Jeg kjører bil når det er behov for det og når jeg disponerer bil. Jeg kjører edru og jeg har alle sansene mine i god behold. Jeg har til og med vært hos nevrospykolog som kan bekrefte at jeg IKKE har noen skade på hjernen min av hverken alkohol eller traumer. Jeg skåret langt over gjennomsnittet på alle testene som ble gjort og det har jeg dokumentasjon på. Denne loven er unyansert og dom noen nevner- den virker mot sin hensikt. Man skal ikke straffes for å be om hjelp når man ikke har gjort noe galt. Da kan man like gjerne arrestere alle som man mistenker kan være eller bli kriminelle. Det blir akkurat det samme spør du meg.Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Denne loven er unyansert og dom noen nevner- den virker mot sin hensikt. Man skal ikke straffes for å be om hjelp når man ikke har gjort noe galt. Da kan man like gjerne arrestere alle som man mistenker kan være eller bli kriminelle. Det blir akkurat det samme spør du meg. Jeg skjønner at det kan oppleves slik av deg, at dette er en straff. Dette er imidlertid ikke en straff, men en tilbaketrekking av retten til å kjøre bil på grunn av at en ikke regnes som skikket til å kjøre bil. Vurderingen av om man er skikket til å kjøre bil, dersom man har et problem med for eksempel alkohol, aggresjon, annet misbruk eller lignende, kan være en svært vanskelig vurdering. Som nevnt tidligere er det få som selv mener at de ikke er skikket til å kjøre bil. Lovgiver har dermed valgt noen kriterier som skal være enklere å vurdere enn bare spørsmålet om personen er skikket. Dette kan nok virke urettferdig for deg, men som nevnt tidligere er det en dispensasjonsadgang. Dette er en preventiv regel, som nettopp skal forhindre ulykker. Man kan ikke vente til det skjer en alvorlig ulykke før man trekker tilbake retten til å kjøre bil. Dette kan etter min mening (og etter lovgivers mening) heller ikke sammenlignes med en straff. Hva med de som faktisk ikke er skikket til å kjøre, men som aldri har fyllekjørt eller vært i ulykker, mener du at heller ikke de skal bli fratatt førerretten før de faktisk har gjort noe ulovlig? Anonymous poster hash: 1ec7f...4c3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Jeg skjønner at det kan oppleves slik av deg, at dette er en straff. Dette er imidlertid ikke en straff, men en tilbaketrekking av retten til å kjøre bil på grunn av at en ikke regnes som skikket til å kjøre bil. Vurderingen av om man er skikket til å kjøre bil, dersom man har et problem med for eksempel alkohol, aggresjon, annet misbruk eller lignende, kan være en svært vanskelig vurdering. Som nevnt tidligere er det få som selv mener at de ikke er skikket til å kjøre bil. Lovgiver har dermed valgt noen kriterier som skal være enklere å vurdere enn bare spørsmålet om personen er skikket. Dette kan nok virke urettferdig for deg, men som nevnt tidligere er det en dispensasjonsadgang. Dette er en preventiv regel, som nettopp skal forhindre ulykker. Man kan ikke vente til det skjer en alvorlig ulykke før man trekker tilbake retten til å kjøre bil. Dette kan etter min mening (og etter lovgivers mening) heller ikke sammenlignes med en straff. Hva med de som faktisk ikke er skikket til å kjøre, men som aldri har fyllekjørt eller vært i ulykker, mener du at heller ikke de skal bli fratatt førerretten før de faktisk har gjort noe ulovlig?Anonymous poster hash: 1ec7f...4c3 Jeg mener at om man skal gå så drastisk til verk at man tar fra noen retten til å kjøre bil FØR de har gjort noe galt så bør det også ligge en individuell vurdering i bunn. Den bør også gjøres av de som har behandlet pasienten lengst og som kjenner vedkommende. Å dømme noen utfra Insider eller under et felles regelverk som vil ramme alle uavhengig om de er kjørekyndige eller ikke blir helt feil. Vi blir behandlet som kriminelle og udugelige fordi vi har såpass innsikt i vårt eget sykdomsbilde at vi ber om hjelp. Latterlig og vitner om et dårlig menneskesyn.Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
frosken Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Du kan ikke ha mye erfaring med misbruk utfra dine uttalelser her. Alkoholmisbruk kommer i MANGE former. For noen er det hele livet og da er men en såkalt klassisk alkoholiker som drikker døgnet rundt. For de fleste handler det faktisk om å lære å regulere inntaket og lære å snakke følelser fremfor å drukne de i alkohol. Noen drikker kanskje bare i helgene og jobber hele uken ellers, men som føler at det igjen er for mye. For meg er mitt alkoholbruk for høyt og jeg trenger en periode med totalavhold for å komme meg tilbake i et sunt mønster igjen.Anonymous poster hash: 84ea6...ace Jeg er ikke uenig med deg i det du skriver om alkoholmisbruk her. Men det er sjelden at de med et moderat overforbruk behandles ved innleggelser i rusbehandlingsinstitusjon, de fleste jobber med sitt misbruk poliklinisk. Når det gjelder dette med hvem som skal gjøre vurderingen om hvorvidt en er egnet til for tiden å kunne kjøre bil eller ikke, så anser jeg det for å være en komplisert problematikk. De færreste behandlere ønsker sannsynligvis å bli gitt ansvaret for denne vurderingen, men de er lovpålagt til å innrapportere pågående misbruk. Siden de som jobber med rusbehandling også vet at lokale behandlere vegrer seg for å frata noen muligheten til å kjøre, så blir det som regel de som må gjøre det. Du sammenligner det stadig med kriminalitet, men jeg mener det er mer relevant å sammenligne det med andre medisinske situasjoner som regelverket sier er uforenlig med bilkjøring. Dersom man har hatt et krampeanfall, må man være krampefri en lang periode før man igjen gis muligheten til å kjøre bil. Selv en minimal risiko for kramper, medfører tap av retten til å kjøre i en periode. Det kan godt hende at regelverket rundt misbruk av alkohol er for strengt, men jeg vil fortsatt hevde at de _fleste_ som trenger innleggelse i institusjon for sitt misbruk ikke har god nok kontroll over sitt liv til at bilkjøring er forsvarlig. Jeg tror det er riktigere med en regel som i utgangspunktet anser pågående misbruk som uforenlig med bilkjøring, men som så raskt behandler søknader om dispensasjoner. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Jeg er ikke uenig med deg i det du skriver om alkoholmisbruk her. Men det er sjelden at de med et moderat overforbruk behandles ved innleggelser i rusbehandlingsinstitusjon, de fleste jobber med sitt misbruk poliklinisk. Når det gjelder dette med hvem som skal gjøre vurderingen om hvorvidt en er egnet til for tiden å kunne kjøre bil eller ikke, så anser jeg det for å være en komplisert problematikk. De færreste behandlere ønsker sannsynligvis å bli gitt ansvaret for denne vurderingen, men de er lovpålagt til å innrapportere pågående misbruk. Siden de som jobber med rusbehandling også vet at lokale behandlere vegrer seg for å frata noen muligheten til å kjøre, så blir det som regel de som må gjøre det. Du sammenligner det stadig med kriminalitet, men jeg mener det er mer relevant å sammenligne det med andre medisinske situasjoner som regelverket sier er uforenlig med bilkjøring. Dersom man har hatt et krampeanfall, må man være krampefri en lang periode før man igjen gis muligheten til å kjøre bil. Selv en minimal risiko for kramper, medfører tap av retten til å kjøre i en periode. Det kan godt hende at regelverket rundt misbruk av alkohol er for strengt, men jeg vil fortsatt hevde at de _fleste_ som trenger innleggelse i institusjon for sitt misbruk ikke har god nok kontroll over sitt liv til at bilkjøring er forsvarlig. Jeg tror det er riktigere med en regel som i utgangspunktet anser pågående misbruk som uforenlig med bilkjøring, men som så raskt behandler søknader om dispensasjoner. Du kan hevde så mye du vil, men det finnes INGEN dokumentasjon som kan støtte dine påstander. Innleggelse er for meg heller et tegn på det motsatte. At man viser respekt for seg selv og andre og derfor ønsker en endring. Personlig har jeg ikke ønsker om å møte rusede mennesker når jeg kjører bil, like lite sim jeg selv ønsker å kjøre bil om jeg ikke er i stand til det. Jeg vet derimot at jeg er like om ikke mer i stand nå til å kjøre bil som da jeg fikk lappen for 18 år siden. Ungdommer uten erfaring anser jeg som betydelig farligere enn meg når det kommer til kjøring.Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
frosken Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Du kan hevde så mye du vil, men det finnes INGEN dokumentasjon som kan støtte dine påstander. Innleggelse er for meg heller et tegn på det motsatte. At man viser respekt for seg selv og andre og derfor ønsker en endring. Personlig har jeg ikke ønsker om å møte rusede mennesker når jeg kjører bil, like lite sim jeg selv ønsker å kjøre bil om jeg ikke er i stand til det. Jeg vet derimot at jeg er like om ikke mer i stand nå til å kjøre bil som da jeg fikk lappen for 18 år siden. Ungdommer uten erfaring anser jeg som betydelig farligere enn meg når det kommer til kjøring.Anonymous poster hash: 84ea6...ace Hvilke av mine påstander er det du mener det ikke finnes noen dokumentasjon til støtte for? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Hvilke av mine påstander er det du mener det ikke finnes noen dokumentasjon til støtte for? Påstanden om at alle som legges inn for rusbehandling har så dårlig kontroll over livet at førerkortet bør beslaglegges.Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
frosken Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Påstanden om at alle som legges inn for rusbehandling har så dårlig kontroll over livet at førerkortet bør beslaglegges.Anonymous poster hash: 84ea6...ace Jeg sa ikke alle, jeg presiserte at jeg mente dette gjaldt for de _fleste_. I retningslinjenene for behandling av førerkortsaker sies dette enda mindre nyansert enn hva jeg har gjort her, så jeg er i alle fall ikke alene om å anta at mange av de som trenger innleggelse for alkoholmisbruk har det såpass vanskelig på flere områder at de ikke oppfyller helsekravene for førerkort. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Jeg sa ikke alle, jeg presiserte at jeg mente dette gjaldt for de _fleste_. I retningslinjenene for behandling av førerkortsaker sies dette enda mindre nyansert enn hva jeg har gjort her, så jeg er i alle fall ikke alene om å anta at mange av de som trenger innleggelse for alkoholmisbruk har det såpass vanskelig på flere områder at de ikke oppfyller helsekravene for førerkort. Mulig det, men det skal ikke gå utover de som ikke har det! See my point? Man kan ikke og SKAL ikke skjære alle over en kam. Det er generalisering. Som regelverket er nå rammes de som også har helsekravene på det rene.Anonymous poster hash: 84ea6...ace 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.