Gå til innhold

NHD: De som er for legalisering av narkotiske stoffer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk du oxå, jeg har forøvrig ikke brukt rusmidler (inkl alkohol) på 8 år så kommer nok til å holde meg unna i dag også, snx

Var det ikke du som brukte hasj da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • Health Freak

    12

  • DexterMorgan

    10

  • Madelenemie

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gargamel

Jeg har aldri "brukt" noe ulovlig stoff, men syns det er synd med all den kriminaliteten som følger med.

Én ting er hva som skjer i Norge.

En annen ting er hva som skjer i produksjonsland. Det er utrolig mye dritt som oppstår pga. dette. Produsentene er jo rene krigsmaktene.

Tenk over alle de pengene og ressursene som går til håndhevning av forbudet - i alle nivåer, fra produksjon til gate-salg til bruker.

Alt dette fordi en ønsker å beskytte folket fra å bli junkier... fordi "staten" tar ansvaret fra den enkelte borger.

Vel, funker det? Er det ingen junkier i Norge?

 

 

Det funker veldig, veldig bra. 90% drikker alkohol, som er lovlig, mens veldig få bruker tunge narkotiske stoffer.

 

Kun et lite mindretall har i det hele tatt har prøvd cannabis, og langt færre bruker det jevnlig. Dette til tross for at cannabis neppe i seg selv er farligere enn alkohol. Dette viser at et stort flertall blir påvirket av hva loven sier. Forbud virker på 90% av befolkningen.

 

Hadde cannabis vært fullt lovlig og sosialt akseptert på linje med alkohol tror jeg det over tid ville blitt sånn at et flertall i det minste prøvde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker veldig, veldig bra. 90% drikker alkohol, som er lovlig, mens veldig få bruker tunge narkotiske stoffer.

 

Kun et lite mindretall har i det hele tatt har prøvd cannabis, og langt færre bruker det jevnlig. Dette til tross for at cannabis neppe i seg selv er farligere enn alkohol. Dette viser at et stort flertall blir påvirket av hva loven sier. Forbud virker på 90% av befolkningen.

 

Hadde cannabis vært fullt lovlig og sosialt akseptert på linje med alkohol tror jeg det over tid ville blitt sånn at et flertall i det minste prøvde det.

Etter hva jeg forstår er bruken lavere eller den samme i land hvor det er lovlig med cannabis?

Skjønner ikke hvorfor en lege skal kunne ha noe fasitsvar på dette. Det er et politisk spørsmål, som handler om langt mer enn hvor farlig det er på kropp og sinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som brukte hasj da?

Jeg røykte hash i ungdomsårene ja, men ikke i nyere tid, dersom jeg påstod det så må jeg ha overdrevet litt for å provosere/trolle, husker ikke i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røykte hash i ungdomsårene ja, men ikke i nyere tid, dersom jeg påstod det så må jeg ha overdrevet litt for å provosere/trolle, husker ikke i farta

Du påstod du røykte det hver dag, var vel trolling da ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstod du røykte det hver dag, var vel trolling da ja :)

Beklager det vennen :wub:

 

Og helth freak er det ikke rart at nederland har nesten like lavt cannabis prevalens som norge, trodde de drev å røka hver dag jeg :P

 

Kanskje ikke det er hvor lett det er å få tak i som bestemmer bruken :ph34r:

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det er hvor lett det er å få tak i som bestemmer bruken :ph34r:

Nei, det er nok ikke det. Se hva som skjedde under forbudstiden i USA. Folk drakk faktisk mer. :ph34r: Også ble det selvsagt masse stygg kriminalitet sammen med import og distribusjon. Og det gikk selvsagt med masse ressurser til å få bukt med problemet. I tillegg til at alkoholen ofte ble mer farlig, det er i alle fall en kjent sak med "hjemmebrenning". Ikke rart de opphevet forbudet etter noen få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det vennen :wub:

 

Og helth freak er det ikke rart at nederland har nesten like lavt cannabis prevalens som norge, trodde de drev å røka hver dag jeg :P

 

Kanskje ikke det er hvor lett det er å få tak i som bestemmer bruken :ph34r:

Okay det :wub: Må lære meg at du tuller av og til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15% er ikke 1/3. Kun 4% har brukt cannabis siste år i følge denne kilden:

 

http://www.sirus.no/Hvor+mange+bruker+narkotika+i+Norge+og+Europa%3F.d25-SMRfY1m.ips

 

Da har man tatt hensyn til del eldre garde som knapt aner hva cannabis er. En undersøkelse blant de yngre er en interessant: En omfattende undersøkelse om bruk av rusmidler blant unge voksne mellom 21 og 30 år kommer det blant annet frem at andelen unge voksne som har prøvd hasj, har økt fra 22 prosent i 1998 til 34 prosent i 2006.

 

I Oslo har det vært en økning fra 35 prosent til 47 prosent i samme periode.

 

For prøving av kokain har det vært en tredobling fra 3 til 9 prosent i samme periode. Andelen som har brukt amfetamin, har økt fra 5 til 10 prosent. I Oslo har økningen i kokainbruken vært fra 7 prosent til 14 prosent.

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/n-av-tre-har-provd-hasj_-n-av-ti-kokain-6583214.html

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett meg lei på de som taler for legalisering. Jeg blir ikke helt overbevist selv om de er såkalt oppegående personer og om de så har Mensa-iq. Har jeg gått glipp av noe, er det ikke så farlig å ruse seg litt eller mye likevel? Eller taler de bare for sin egen sak og drar fram forsking som støtter deres syn? Jeg skulle gjerne hatt et svar fra en fagperson! Anonymous poster hash: 12811...9a8

Hei!

Jeg syns det er dobbeltmoral når man ikke tørr ta debatten om alkoholens skadevirkninger på menneskers helse og på samfunnsnivå, samtidig med debatten om cannabis sine skadevirkninger, så blir det vanskelig å se objektiviteten og sakligheten i debatten.

De samme som "roper høyt" opp om cannabis sine skadevirkninger, tenker svært lite på rusproblematikken knyttet til alkohol, og ofte egen alkoholbruk.

Jeg er for medisinsk bruk, men jeg er også for utskriving av heroin til medisinsk bruk, det tok meg mange år å tørre erkjenne dette fordi alle jeg kjenner er imot. Jeg følte meg nærmest voldelig, men så klarte jeg sortere ut, se lidelsenen i jakten på "skuddet "er for den narkomane( skudd= sprøyte med heroin), da tenkte jeg, " avrusing er frivillig, mennesker må være motivert, når de av ulike grunner ikke klarer det, kanskje av ukjent sykdom og blir heroninister så er det et skritt på veien bort fra ytterligere fornedrelse å gi de tyngste misbrukere heroin".

Jeg tror ikke alkohol vill blitt tillatt noe mer enn cannabis om det ikke var fordi så mye kultur var knyttet til den, det betyr ikke at kultur er statisk og uendret, våre kultur er i endring, og med min viten gjør ikke cannabis mer skade enn alkohol.

Man kan både røyke seg psykotisk og drikke seg psykotisk, det siste er det jeg kjenner til.

Selv har jeg ikke røkt cannabis, og jeg begynte drikke som voksen, så jeg har lite erfaring med rusprodukter enten de er av røyketyper eller alkoholtyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Det er helt åpenbart at verken alkohol eller tobakk ville blitt tillatt om det ble lansert i dag. Jeg synes det er et dårlig argument for å innføre enda flere problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madeleinemie: jeg er også enig i at de drikkes for mye i Norge. Men å ta opp dette er også håpløst vanskelig siden så mange påstår at de bare "koser seg med et par glass". Hva jeg ser, er ofte noe annet. Men nåde om man pirker borti folks sosiale lim! Og så snakker man om tvilsom avisgjengivelse om at ett glass vin om dagen visstnok er bra for hjertet og utelater alt det som er negativt.

Anonymous poster hash: 12811...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt åpenbart at verken alkohol eller tobakk ville blitt tillatt om det ble lansert i dag. Jeg synes det er et dårlig argument for å innføre enda flere problemer.

Nettopp!

Anonymous poster hash: 12811...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madeleinemie: jeg er også enig i at de drikkes for mye i Norge. Men å ta opp dette er også håpløst vanskelig siden så mange påstår at de bare "koser seg med et par glass". Hva jeg ser, er ofte noe annet. Men nåde om man pirker borti folks sosiale lim! Og så snakker man om tvilsom avisgjengivelse om at ett glass vin om dagen visstnok er bra for hjertet og utelater alt det som er negativt. Anonymous poster hash: 12811...9a8

Hei!

Ja jeg har merket det samme.

Og at ett glass vin oftere betyr nærmest en flaske:-(?

Det er ikke lenge siden jeg leste noe om at hver femte arbeidstaker i Norge hadde kommet i bakrus på jobb??

Det er skremmende syns jeg. Det stod mye mer, og det er uten tvil et gedigent samfunnsproblem.

Jeg syns alkokutt har gode påminnelser når de har kampanjer, de viser feks helt vanlige situasjoner med voksne/ foreldre som drikker, på bildet ser alt ok ut, men under står det, " barn liker ikke at du forandrer deg". Det er viktig å være klar over at selv om man selv ikke opplever seg som full/ beruset, så gjør kanskje barna det.

Jeg reagerer veldig på dobbeltmoralen som i dag eksisterer der alkohol er noe vi ikke vil diskutere men andre rusprodukter som feks virker langt mer søvndyssende, skal man gjøre til uhyrer.

Jeg er jo likegyldig på mange måter, cannabis og rus er helt tåpelig for meg, ett glass vin er veldig godt, men jeg er ikke stengt for å diskutere det samfunnsproblem alkoholen er for så mange mennesker i vårt samfunn.

Jeg tror kun på det grunnlag kan man ta en rasjonell diskusjon om andre rusprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt åpenbart at verken alkohol eller tobakk ville blitt tillatt om det ble lansert i dag. Jeg synes det er et dårlig argument for å innføre enda flere problemer.

Hei

Det er ikke er argument for å innføre flere problemer.

Det er et argument for å diskutere rusproblemer rasjonelt, logisk og fornuftig og rettferdig, uten for mange egne unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt åpenbart at verken alkohol eller tobakk ville blitt tillatt om det ble lansert i dag. Jeg synes det er et dårlig argument for å innføre enda flere problemer.

Hvordan vet du at det vil være å innføre flere problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det vil være å innføre flere problemer?

Hva kan man lære av de land som har legalisert cannabis?

Anonymous poster hash: 9be72...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...