Gå til innhold

NHD: De som er for legalisering av narkotiske stoffer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • Health Freak

    12

  • DexterMorgan

    10

  • Madelenemie

    5

Mest aktive i denne tråden

Forbudet mot Cannabis er et slikt eksempel og her er fem gode grunner til at forbudet mot bruk (inkludert kjøp og salg) av cannabis burde oppheves.

1. Frie, selvstendige borgere bør prinsipielt få bestemme over egen kropp, selv om dette materialiserer seg annerledes enn hva politikerne ønsker. Dessuten er det vanskelig, nær umulig, å finne en felles standard for alle, ulike mennesker har ulike preferanser og bør selv tillates å forfølge disse på ens egen måte.

2. Selv om man godtar premisset om en paternalistisk stat, som skal beskytte borgerne mot seg selv, er den påståtte skaden av cannabisbruk særs omstridt. Forskning viser at cannabisbruk sannsynligvis er mindre skadelig, og har mindre konsekvenser for kroppen enn eksempelvis alkohol og nikotin.

3. Cannabisbruk representerer ingen fare mot andre borgere, hvilket burde være den primære årsak for å forby noe. Det er videre lite som tyder på at det har en vesentlig samfunnsskadelig effekt.

4. Staten bør ikke forby alt den ikke liker. Straffeloven egner seg svært dårlig som oppdragsverktøy. Tvert imot, man burde være svært varsom med å ta i bruk straffeloven mot borgere som ikke representerer noen fare mot seg selv eller andre.

5. Staten og politiet bør konsentrere seg om langt viktigere oppgaver. Å forfølge mennesker som bruker cannabis er ressurssløsing – det å begrense oppgaver for politiet har en selvstendig verdi.

www.minervanett.no/fem-grunner-til-a-legalisere-cannabis/

Anonymous poster hash: 9be72...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, opplys meg du?

Jeg vet ikke, derforr spør jeg. Det må da vere firsket på dette?

Anonymous poster hash: 9be72...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, derforr spør jeg. Det må da vere firsket på dette?

Anonymous poster hash: 9be72...5c1

Vet ikke, men jeg leser at prevalensen for bruk av cannabis per år er 4,6% i Norge og 5,4% i Nederland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hvordan vet du at det vil være å innføre flere problemer?

Kall det et "educated guess", men jeg nekter å tro at det er sunt å trekke noen typer røykpartikler ned i lungene. Se for øvrig ekspertsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det et "educated guess", men jeg nekter å tro at det er sunt å trekke noen typer røykpartikler ned i lungene. Se for øvrig ekspertsvaret.

Sunt er det neppe! Men det er heller ikke all kriminaliten som oppstår som følge av forbud.

Ekspertsvar, ja... han er ekspert, men det er på helse... dette, derimot, handler om politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Det er et paradoks at vi skal være ansvarlige for egen kropp og helse, men når skaden skjer, så forventer vi like fullt at Staten betaler for helsetjenester, trygd, osv.

2. Jeg har gjentatte ganger sett folk bli alvorlig mentalt syke av overdreven hasjrøyking. Da mener jeg ikke å røyke et kvart gram i måneden på et dårlig nachspiel, men regelmessig/daglig røyking av flere gram (noe en del faktisk gjør). Psykoser, angst og paranoia er bare en del av det jeg har sett.

3. Jeg har selv blitt utsatt for drapstrusler som følge av overnevnte sykdommer grunnet hasjmisbruk.

4. Samfunnet taper enorme summer på mennesker som faller ut av jobb, skole, osv. som følge av hasjrøyking.

5. Rusmisbruk er sjelden noe stort problem så lenge det bare skjer "på fest" eller lignende (kanskje med unntak av overdoserisiko). Problemet med hasj er at terskelen er så lav for å fyre en joint før man legger seg, etter jobb, på morgenen, osv. Før man aner det er man fullblods narkoman, og man erkjenner sjelden at man har et problem.

Minerva kan etter min mening stappe denne artikkelen en viss plass. Jeg har sett hvilke skader dette stoffet kan gjøre, både for bruker og omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det vil være å innføre flere problemer?

Hei!

Han vet ikke det, han tipper og synser, noe de fleste gjør.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt er det neppe! Men det er heller ikke all kriminaliten som oppstår som følge av forbud.Ekspertsvar, ja... han er ekspert, men det er på helse... dette, derimot, handler om politikk.

Hei!

Nettopp.

Dette er politikk!

Svært alvorlig, da det griper vidt og bredt om seg:-(

Vi kan velge lage et mindre korrupt samfunn.

Men da please stem for ubetinget demokrati og ytringsfrihet

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er et paradoks at vi skal være ansvarlige for egen kropp og helse, men når skaden skjer, så forventer vi like fullt at Staten betaler for helsetjenester, trygd, osv.

Nå er det heldigvis ikke et ideologisk preget politisk bilde i Norge. Staten betaler helsetjenester og trygd fordi det er nyttig for samfunnet, ikke fordi det er rettferdig.

F.eks. rettsvesen. En fange på soning koster mye mer enn hvilken som helst på trygd. Er det sannsynlig at denne fangen noensinne skal kunne betale tilbake samtlige utgifter? Man gjør det som man gjør av rent pragmatiske grunner.

Ideologi er skumle saker.

Du kan mene hva du vil rent moralsk sett du, men det er veldig farlig å blande etikk med politikk. Eksempler på samfunn hvor dette har skjedd er Nazi-Tyskland og Sovjetunionen. Røde Khmer. Neppe etikk du er tilhenger av, men poenget er at det er en sikkerhetsmekanise å ikke blande dette.

Ellers er de andre punktene dine preget av personlige meninger fremstilt som fakta. F.eks. "jeg har selv blitt utsatt for drapstrusler":

 

0fefb30335640fa5b2008547ad0850bd.jpg?ito

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pragmatisk løsning ville være å gi kriminelle piskeslag, ikke fengsel. Ser poenget ditt, men er ikke helt enig i at det er spesielt pragmatisk. Men nå skal jo fengsel primært være avskrekkende (noe det ikke er) - så noe av poenget bortfaller jo uansett.

Nå sier jeg ikke at ALLE hasjrøykere drapstruer folk. Det er riktig at jeg her i hovedsak snakker ut fra egne erfaringer. Men nå er det jo ikke verre enn å se på bivirkningslisten til Sativex (da snakker vi om THC og CBD i veldig lav dose) - så finner du mesteparten av det jeg skriver om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pragmatisk løsning ville være å gi kriminelle piskeslag, ikke fengsel. Ser poenget ditt, men er ikke helt enig i at det er spesielt pragmatisk. Men nå skal jo fengsel primært være avskrekkende (noe det ikke er) - så noe av poenget bortfaller jo uansett.

 

Syns ikke piskeslag hadde vært så hensiktsmessig. Det vil bare herde den straffede og gjøre han/hun mer aggressiv og farlig. Og når man da ikke har noe fengsel å oppbevare vedkommende i, så er det jo duket for et festlig kalas.

 

Nå sier jeg ikke at ALLE hasjrøykere drapstruer folk. Det er riktig at jeg her i hovedsak snakker ut fra egne erfaringer. Men nå er det jo ikke verre enn å se på bivirkningslisten til Sativex (da snakker vi om THC og CBD i veldig lav dose) - så finner du mesteparten av det jeg skriver om her.

Ja, det står jo "plutselig død" på mange av NHD's favoritt-piller. Du får ta opp dette med han.

Men, ja, jeg har også hørt om at cannabis (eller THC for å være helt korrekt) kan utløse psykose og i verste fall schizofreni. Så det er selvsagt ikke noe man skal ta lett på dette. Men jeg syns ikke det virker som folk helt fatter alvoret av kriminaliteten som eksisterer pga. forbud? Syns egentlig det er helt hårreisende at ingen andre her ser på dette som et mega-argument. Jeg har ikke tall på det, men overdriver jeg om jeg sier at 50% av kriminalitet som skjer på et eller annet vis er relatert til ulovlige stoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengsel skal jo på den ene siden ha en oppdragende effekt, på den andre siden være avskrekkende og på den tredje siden holde kriminelle utenfor samfunnet. Norske fengsler oppfyller 1 og 3. Skikkelig brutale amerikanske fengsler (ala American History X) oppfyller 2 og 3. Så kan man diskutere hva som er best, men tror det er vanskelig å kombinere 1 og 2.

Et argument for legalisering er selvsagt å minimere kriminaliteten forbundet med dealing og import. Det er jo for jævlig at noen tjener seg så rike på dette svineriet. Men jeg ville heller gått for strengere straffer (f.eks utkastelse fra landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to første er vel det som kalles spesialpreventive og allmennpreventive tiltak, som nok er noe som går igjen helt uavhengig av fengsler. Nr. 3 er spesielt for fengsler, selv om henrettelse selvsagt også gir samfunnet et vern. Jaja, interessant, men en annen debatt.

For å begynne i starten av produksjonen av hasj, da. Du har en eller annen narkobaron i et jallaland som har en diger hær til å beskytte seg med, og som myndighetene ikke tør å konfrontere til tider, siden det medfører for store tap. De gjør hva de vil mot lokalbefolkningen, det være seg slavearbeid på åkeren eller drap og voldtekt. Deretter skal produktene fraktes til Norge via forskjellige slags ruter, med opphold og omfordeling i andre land. Dette er smugling. Når det så har kommet til Norge, skal det etappevis fordeles til langere. Her snakker vi rike psykopater på toppen, som ikke skyr noen midler for å beholde lojaliteten til undersåttene. Dealeren er nok ofte en bruker selv, men hadde han nødvendigvis vært det hvis han aldri hadde fått tilbudet om kjappe cash og holdt seg på skolebenken i stedet? Til slutt har du kjøper, og det kan bli kostbart å bruke cannabis daglig, dette kan sikkert ofte føre til småkriminalitet. Ved siden av denne "kjeden" her, har du all "bi-aktivitet": prostitusjon, biltyveri, torpedovirksomhet, hvitvasking av penger, og siden mange uansett er kriminelle fra før av spiller det kanskje ofte liten rolle om de graver seg enda lenger ned, så kanskje de voldtar og banker opp folk og snyter på skatten og svindler trygd og anskaffer ulovlige skytevåpen for beskyttelse. Etc. etc.

Og med hvilken motivasjon? Jo, man tenker å beskytte folket fra seg selv. Men det er vel slettes ingen selvfølge av kriminalisering reduserer forbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hei!

Han vet ikke det, han tipper og synser, noe de fleste gjør.

Nei, det er ikke bare tipping og synsing. Jeg vet for eksempel at hasj utløser psykoser hos noen få. Jeg synes det er god nok grunn alene. Litt på samme måte som man har forbud mot å selge barneleker med tungmetaller og mat med visse farlige tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...