Gå til innhold

Hvordan håndtere dette?

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har kjøpt oss et lite hus syd i Spania og trives godt der sammen med barna (feriebolig). Min mor og hennes samboer har vært der er par ganger og trives godt. Nå ha de snakket om å kjøpe noe eget rett i nærheten. Det syntes imidlertid at vi er litt "ufint". Når man drar på ferie så ønsker man ikke foreldrene sine/svigerforeldrene sine "rett borti" gata. Møte på de på butikken, på stranda og på restauranter osv. Dette har jeg ymtet frempå ved å si at jeg syntes er litt teit og unødvendig, men det virker ikke som det "går helt inn". Er det jeg som er urimelig her? Altså de må gjerne kjøpe seg en feriebolig, men det må da ikke være 5 min. å gå til hverandre, ettersom vi også bor i samme by hjemme. 

Anonymous poster hash: 96508...4b0
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401316-hvordan-h%C3%A5ndtere-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvilket forhold dere har til daglig - noen hadde jo elsket å ha familien så nær. :) Selv foretrekker jeg å holde litt avstand, men dere kan jo ikke gjøre annet enn å si at dere gjerne ser at de finner seg noe litt lengre unna. De står jo helt fritt til å kjøpe seg feriehus akkurat hvor de vil, om det så er nabohuset deres.

Vi har et godt forhold, og ser hverandre ofte. Nettopp derfor syntes jeg det blir litt i overkant å skulle tilbringe ferien "oppå hverandre". Ja, de gjør som de vil, men kjenner jeg kommer til å bli veldig skuffet om de ikke tar hensyn til det vi sier (og det kommer jeg nok til å fortelle dem). Helt Ok om de kjøper noe 5 - 6 unna. Vet også at ungen kommer til å bruke det til å si at da går vi til bestemor om det er noe vi skal som ikke de vil. VI klarer selvsagt å takle det, men ser at det kan vi litt grobunn for unødvendige konflikter (også mellom meg og min mann)

Jeg sa til svigerfar en gang han vurderte kjøpe et hus rett utenfor oss:

'Du, jeg er glad i deg, men jeg ville ikke hatt mine egne foreldre boende så nære'.

Vi lever ikke i en generasjonsboligverden. Med mindre man avtaler spesielt, bor man ikke oppå familien sin.

Si det rett ut på en høflig måte, at når dere er på ferie, ønsker dere ferie også fra familien. Jeg ville til og med sagt til dem helt klart, at dersom de kjøper i samme område så kommer dere til å selge deres og kjøpe annet sted, og det håper dere å slippe.

Annonse

Hm.. Vi kjøpte selv hytte ca 1 km fra svigers. Ingen av oss rente ned dørene hos hverandre eller fulgte med på hverandre. Fordelen ved å ha folk så nære er at man slipper å ha dem som gjester i egen fritidsbolig. Jeg liker ikke å være husvertinne i ferien ihvertfall.

Hm.. Vi kjøpte selv hytte ca 1 km fra svigers. Ingen av oss rente ned dørene hos hverandre eller fulgte med på hverandre. Fordelen ved å ha folk så nære er at man slipper å ha dem som gjester i egen fritidsbolig. Jeg liker ikke å være husvertinne i ferien ihvertfall.

Jeg må innrømme at jeg synes det er deilig å ha hytte som ligger så avsides til at gjester rett og slett ikke kommer uanmeldt... :)

Vi har enkelt og greit ikke plass til de når vi er der. Men de får låne det når de måtte ønske når vi ikke er der. Jeg har kommet til at jeg må si det ennå mer tydelig en jeg kanskje har gjort.. Nå har de ikke sagt at de skal kjøpe,men de driver "og hinter" og har såvidt sett litt på nettet. Jeg tror nok at vi selger om de kjøper i nærheten. De må gjerne kjøpe noe som ligger i samme by, men trenger ikke være i samme område (5 min å gå er FOR nære)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...