Gå til innhold

Hva hjelper mot kraftig forkjølelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lærte et nytt tips her på DOL i fjor, som jeg har brukt de siste gangene jeg har kjent forkjølelsen komme:

Rasp fersk ingefær (eller skjær i skiver), legg i en kopp, ha på kokende vann, sitron og litt sukker/honning. La det stå og trekke noen minutter - drikk.

Du kan også lage stor porsjon, med å ha ingefæren i gryte, la det stå og småputre litt, avkjøl og ha i kjøleskapet, så kan du varme det i mikroen eller drikke det kaldt. Jeg har ikke prøvd det siste.

Må prøve det med ingefær da, cognac har jeg ikke uansett. Er så slapp at jeg orker ikke gå ut, men kan jo ta en tur ut på altanen. Har mistet smakssansen også, kjipt.

Endret av stjernestøv

Annonse

I tillegg til ingefærte pleier jeg å skylle nesten samt gurgle saltvann. Begge deler er skikkelig urk, men dreper bakterier og hjelper iallefall meg. Nesen skyller jeg ved behov (når den er tett), mens gurglingen gjentar jeg hver time. Salt vannet godt, dvs mange hakk sterkere enn vannet du trekker torsk i. Det skal smake salt.

God bedring! :)

I tillegg til ingefærte pleier jeg å skylle nesten samt gurgle saltvann. Begge deler er skikkelig urk, men dreper bakterier og hjelper iallefall meg. Nesen skyller jeg ved behov (når den er tett), mens gurglingen gjentar jeg hver time. Salt vannet godt, dvs mange hakk sterkere enn vannet du trekker torsk i. Det skal smake salt.

God bedring! :)

Takk for det :)

Jeg bruker otrivin, men noen ganger renner det konstandt, urk! Kan jo prøve å gurgle med saltvann og.

Takk for det :)

Jeg bruker otrivin, men noen ganger renner det konstandt, urk! Kan jo prøve å gurgle med saltvann og.

Jeg ville kuttet ut otrivin og annen nesespray. Det hjelper en kort stund, før det bare gjør vondt værre. Prøv saltvann du. Jeg kjører 37o på vannet for nesen, og bruker kaldt vann til gurgling. Vet at flere anbefaler varmt, men det skal også vistnok bare gjøre at bakterier trives bedre (hvilket betyr at mitt råd er å avkjøle ingefærteen før du drikker den).

Jeg ville kuttet ut otrivin og annen nesespray. Det hjelper en kort stund, før det bare gjør vondt værre. Prøv saltvann du. Jeg kjører 37o på vannet for nesen, og bruker kaldt vann til gurgling. Vet at flere anbefaler varmt, men det skal også vistnok bare gjøre at bakterier trives bedre (hvilket betyr at mitt råd er å avkjøle ingefærteen før du drikker den).

Ok takk for råd :) Drikker endel grønn te da, er vel bra det også.

Har tatt c.vi, drukket te med honning og spist en hvitløksfedd med ost. Flere tips?

Vil bli kvitt det her svineriet.

Hei!

Ta det med ro, ha litt tålmodighet, gjør det du gjør og du blir om noen dager frisk.

Om du gjør det du gjør nå, eller det noen annen gjør, spiller liten rolle. Frisk blir du ansett.

Hei!

Ta det med ro, ha litt tålmodighet, gjør det du gjør og du blir om noen dager frisk.

Om du gjør det du gjør nå, eller det noen annen gjør, spiller liten rolle. Frisk blir du ansett.

Godt det er lyse utsikter da, takk :)

Spis masse hvitløk, det halverer forkjølelsestiden. 

Kjenner man at man begynner å bli forkjølet er det bare å hive innpå. Er man heldig slipper man unna med ingen, eller en lett forkjølelse. :-)

Nesespray er bra, men ikke overskrid tiden. Da er risikoen stor for avhengighet.

Ellers er pastiller og slikt med høyt mentholinnhold/eucalyptus å anbefale. F. eks Fishermans Friends original. Sterke saker :)

Endret av Xbiz

Annonse

Spis masse hvitløk, det halverer forkjølelsestiden. 

Kjenner man at man begynner å bli forkjølet er det bare å hive innpå. Er man heldig slipper man unna med ingen, eller en lett forkjølelse. :-)

Nesespray er bra, men ikke overskrid tiden. Da er risikoen stor for avhengighet.

Ellers er pastiller og slikt med høyt mentholinnhold/eucalyptus å anbefale. F. eks Fishermans Friends original. Sterke saker :)

Hvitløk spiser jeg to fedd av hver dag, og fisherman har jeg også :) Er ikke så tett lenger men hoster fremdeles.

Hei!

Kutte ut otrivin??

Det er det som får meg til å henge sammen og sove.

Jeg er storforbuker av otrivin, jeg liker rene nesebor.

Hei!

Kutte ut otrivin??

Det er det som får meg til å henge sammen og sove.

Jeg er storforbuker av otrivin, jeg liker rene nesebor.

Du risikerer at den slutter å virke hvis du bruker den (nesten) hele tiden, også når du ikke er forkjølet.  Prøv å gå gradvis over til saltvannsspray. 

Hei!

Ok

Jeg tror jeg bør det:-( takk for påminnelse.

Ikke bare risikerer du at Otrivin slutter å virke, du risikerer også bli kronisk tett i nesen, og på den måten avhengig av Otrivin. Det er slimhinnene som blir forstyrret/ødelagt. De blir heldgvis ok igjen når man slutter å bruke Otrivin, men kan føles ille i "avvenningsperioden" (har vært der selv...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...