Gå til innhold

Video om schizotyp personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så masse skiftende tanker! Jeg så på noen klipp på YouTube om schizotyp personlighetsforstyrrelse, og noen mente Robert de Niro i "Taxi Driver" (Martin Scorsese!!!) kunne ha den lidelsen... men jeg er da ikke som han?

Så jeg bare lurer på om jeg er frisk! Kanskje det bare er hypokonderi?

Var noe med at man var frisk om man kunne jobbe og elske, jeg kan ingen av delene, men likevel...?

Eller hva er "kan ikke"; det vet jeg ikke. Jeg jobber ikke, og jeg elsker ikke. Om jeg "kan"? Det vet jeg ikke. Så hvordan skal jeg tolke Freud da... hva mener han med "kan ikke", mener han hva som foreligger i praksis eller mener han at hvis man ikke vil, så gjelder det ikke?

Men sett at jeg er syk da, pga. at jeg ikke jobber og elsker - hva feiler meg? Jeg så endel videoer om schizotypal, f.eks. denne:

http://www.youtube.com/watch?v=VIgkInnc_k4

Endel av det hun sier stemmer jo med meg... spesielt det hun sier om at hun egentlig ikke vet hvordan hun skal oppføre seg, og bare "kopierer" andre mennesker hun er med... det stemmer vel 100%, for det er jo det jeg blir paranoid av, for da "hører" jeg at de sier jeg "skifter personlighet", og det er jo noe negativt, føler at de mener at dette er veldig dårlig. Også snakker hun om paranoiaen ift. mennesker mtp. at de kan utnytte eller såre henne.

Men jeg har jo ingen tro på tarot liksom, jeg er veldig "realist". Men på en annen side så får jeg mange ganger daglig en slags "visjon" om at jeg ser og hører hva andre mennesker sier på andre steder enn der jeg er. F.eks. folk utenfor huset mitt, eller hvis jeg har vært på besøk hos noen i familien og er på vei hjem. Men dette vet jeg virker urealistisk da, men samtidig så snakket hun om det samme, at hun ikke visste om tarot'en var virkelig?

Nei det var mange ting egentlig. Men ikke det med sær måte å kle seg på. Men det er vel et litt dumt kriterie?

Også en annen ting, hvordan hun fremstår. Hun smiler jo mye, og virker utadvendt, men likevel virker hun ganske reservert? Forstår jeg dette rett? Jeg tror jeg er helt likedann... eller ikke reservert kanskje, men hun virker ganske usikker? Tror jeg er sånn.

Nei var egentlig litt artige de videoene hennes. Men på et annet sted der sier hun at hun er narsissist og? Den skjønte jeg ikke. Betyr det at jeg er narsissist?

Nei jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg. Men hadde jo vært greit å vite om jeg er syk og hva slags sykdom.

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Health Freak

40

• slabbedask

19

• Madelenemie

12

• DexterMorgan

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har aldri følt at jeg har "vært som" de som spiller en person med bipolar lidelse så jeg synes ikke du skal la det veie så tungt. For det er ingen tvil om at jeg har bipolar lidelse. De greier bare ikke portrettere det på film.

Skrevet

Jeg har aldri følt at jeg har "vært som" de som spiller en person med bipolar lidelse så jeg synes ikke du skal la det veie så tungt. For det er ingen tvil om at jeg har bipolar lidelse. De greier bare ikke portrettere det på film.

Ja ser poenget ditt, det er jo bare film, det er ikke vanlige folk...

Skrevet

Skulle bare ønske jeg visste om jeg var syk? Jeg tviler på det, eller ikke alltid, det er ofte jeg har en tankerekke som sier at jeg er det, men det skifter veldig.

Akkurat nå tenker jeg at jeg ikke er det, har har derfor endel skyldfølelser for at jeg ikke jobber og lever fett på naving (ja, føler at jeg har god råd jeg (dette er ikke ironi)).

Men så ekkelt jeg kan oppføre meg mot andre? Tyder ikke det på at jeg er "suspekt" og kan ha lurt DPS og NAV? Til å få ytelser.

Men som sagt, det hadde vært fint med en forklaring på hvem jeg er. Eller jeg har sikkert fått langt bedre forklaringer enn andre (pasienter), men jeg tviler?

Finnes kanskje ingen kur for denne tvilen... akseptere at man ikke vet noe? Jeg vet godt at vi ikke vet en dritt, men samtidig så kan jeg ikke akseptere det.

Æsj det hjelper ikke en dritt om folk sier jeg "fortjener" trygda, enten det er forumbrukere eller NAV eller terapeuten.

Men det er jo ikke bare på dette området jeg har tvil. Jeg "grubler" på det meste. F.eks. andre mennesker, hva den og den "handlingen" betyr. Eller jeg grubler ikke noe om tippeligaen da. Eller biler.

Så det går vel på hva man er opptatt av tenker jeg. ;)

Altså ikke bare meg selv, selv om det og. Jeg grubler mye over andre.

Skrevet

Men hva om hvordan jeg ser på meg selv er noe jeg selv kan velge?

En tanke som slo ned i meg...

De sier jo at jeg kan velge hva jeg tenker? Hva om det er sant? Det hadde jo vært veldig bra... i såfall...

Skrevet (endret)

Jeg har så masse skiftende tanker! Jeg så på noen klipp på YouTube om schizotyp personlighetsforstyrrelse, og noen mente Robert de Niro i "Taxi Driver" (Martin Scorsese!!!) kunne ha den lidelsen... men jeg er da ikke som han?

Var noe med at man var frisk om man kunne jobbe og elske, jeg kan ingen av delene, men likevel...?

Eller hva er "kan ikke"; det vet jeg ikke. Jeg jobber ikke, og jeg elsker ikke. Om jeg "kan"? Det vet jeg ikke. Så hvordan skal jeg tolke Freud da... hva mener han med "kan ikke", mener han hva som foreligger i praksis eller mener han at hvis man ikke vil, så gjelder det ikke?

Men sett at jeg er syk da, pga. at jeg ikke jobber og elsker - hva feiler meg? Jeg så endel videoer om schizotypal, f.eks. denne:

Endel av det hun sier stemmer jo med meg... spesielt det hun sier om at hun egentlig ikke vet hvordan hun skal oppføre seg, og bare "kopierer" andre mennesker hun er med... det stemmer vel 100%, for det er jo det jeg blir paranoid av, for da "hører" jeg at de sier jeg "skifter personlighet", og det er jo noe negativt, føler at de mener at dette er veldig dårlig. Også snakker hun om paranoiaen ift. mennesker mtp. at de kan utnytte eller såre henne.

Men jeg har jo ingen tro på tarot liksom, jeg er veldig "realist". Men på en annen side så får jeg mange ganger daglig en slags "visjon" om at jeg ser og hører hva andre mennesker sier på andre steder enn der jeg er. F.eks. folk utenfor huset mitt, eller hvis jeg har vært på besøk hos noen i familien og er på vei hjem. Men dette vet jeg virker urealistisk da, men samtidig så snakket hun om det samme, at hun ikke visste om tarot'en var virkelig?

Nei det var mange ting egentlig. Men ikke det med sær måte å kle seg på. Men det er vel et litt dumt kriterie?

Også en annen ting, hvordan hun fremstår. Hun smiler jo mye, og virker utadvendt, men likevel virker hun ganske reservert? Forstår jeg dette rett? Jeg tror jeg er helt likedann... eller ikke reservert kanskje, men hun virker ganske usikker? Tror jeg er sånn.

Nei var egentlig litt artige de videoene hennes. Men på et annet sted der sier hun at hun er narsissist og? Den skjønte jeg ikke. Betyr det at jeg er narsissist?

Nei jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg. Men hadde jo vært greit å vite om jeg er syk og hva slags sykdom.

Hei!

Jeg så og hørte den nå. Først så jeg på, men så klarte jeg ikke se mer, men måtte høre, for blir så opptatt av at hun fikser med håret sitt mens hun forklarer.

Hvis dette stemmer med scizoid er det lett å merke forskjellen fra asperger.

Jeg er feks ikke mistenksom, heller motsatt.

Jeg ser lite på andre og kopierer ikke andre. ( jeg har prøvd i høre hva de sier også si det samme, men jeg ser sjelden på mennesker)

Pluss mye annet hun sa var ganske motsatt av meg.

Det er som om jeg ikke er så opptatt av mennesker, men er opptatt med min egen verden.

Da tror jeg at jeg forstår mer av hvorfor mange psykiatere syns autisme er lett å skille fra andre ting/psykiske lidelser.

Jeg tror man er syk hvis man ikke er seg selv, men justerer sånn at man skifter personlighet, slik hun forklarer.

Jeg tror dette må bety at hun bruker mye krefter på å være en annen, fordi hun vil passe inn.

Det siste er jo fint, men når man må bruke så mye krefter på å fungere, da tror jeg man rett og slett bruker så mye energi på det at man ikke har energi til det man egentlig ønsker få til, feks jobb og et mer vanlig liv.

Jeg er jo også syk, på den måten at jeg for stor del er adskilt fra andre mennesker, jeg har imidlertid stor glede av min alenetid, av stillhet, av interesser, men det at jeg blir så sliten av lyder og ikke ser mennesker:-( er jo også dumt og begrensende i forhold til fungere i et normalt arbeidsliv.

Jeg har sett en del youtube videoer av mennesker med asperger:-) de fleste kjenner jeg igjen ting fra, noen ikke. Det er jo ikke like sikkert grunnlag mange diagnoser er satt på, noen får scizoid, men er kanskje heller mer autistiske, noen autister havner med scizoid diagnose, jeg tror det skyldes mye slurv i diagnosesetting, og at man ikke ser nok eller langt nok tilbake, og svært viktig debut og barndom.

Autisme vet jeg nå man kan se i en baby, jeg vet det av erfaring, men jeg visste det ikke da jeg skulle ønske jeg burde vite det.

Syns i vertfall hun forklarer greit,

Jeg tror ikke scizoid og narsissisme henger sammen, så det skal du ikke tenke videre på, syns det virker helt motsatt. Scizoid har jeg hørt har mer til felles med asperger, men jeg har ekstremt mye glede inni meg, det er derfor jeg ofte ikke klarer stoppe/ slutte med det jeg gjør, jeg går så opp i tingene mine.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Skulle bare ønske jeg visste om jeg var syk? Jeg tviler på det, eller ikke alltid, det er ofte jeg har en tankerekke som sier at jeg er det, men det skifter veldig.

Akkurat nå tenker jeg at jeg ikke er det, har har derfor endel skyldfølelser for at jeg ikke jobber og lever fett på naving (ja, føler at jeg har god råd jeg (dette er ikke ironi)).

Men så ekkelt jeg kan oppføre meg mot andre? Tyder ikke det på at jeg er "suspekt" og kan ha lurt DPS og NAV? Til å få ytelser.

Men som sagt, det hadde vært fint med en forklaring på hvem jeg er. Eller jeg har sikkert fått langt bedre forklaringer enn andre (pasienter), men jeg tviler?

Finnes kanskje ingen kur for denne tvilen... akseptere at man ikke vet noe? Jeg vet godt at vi ikke vet en dritt, men samtidig så kan jeg ikke akseptere det.

Æsj det hjelper ikke en dritt om folk sier jeg "fortjener" trygda, enten det er forumbrukere eller NAV eller terapeuten.

Men det er jo ikke bare på dette området jeg har tvil. Jeg "grubler" på det meste. F.eks. andre mennesker, hva den og den "handlingen" betyr. Eller jeg grubler ikke noe om tippeligaen da. Eller biler.

Så det går vel på hva man er opptatt av tenker jeg. ;)

Altså ikke bare meg selv, selv om det og. Jeg grubler mye over andre.

Hei!

Tror ikke fins kur mot tvilen.

Du må tvile deg ferdig. Jeg tvilt meg ferdig, tok fryktelig mange år!:-(

Nå har jeg fortsatt motstand mot å godta at jeg har autisme, men jeg skjønner at de kom på ideen.

Jeg vil likevel bli frisk og kvitt det.

Av og til blir jeg lei meg av tanken, som kommer av ordene til min psykiater, " pga din mann er jeg ikke i tvil om at barna har ett godt hjem, dere utfyller hverandre på en god måte, men du kunne aldri hatt omsorgen alene".

Det er noe sårende ved det, selv om jeg er enig/ og skjønner hva hun tenker på, jeg mangler evne til å se helheten, og trenger hjelp til å slutte med ting, jeg ville ikke motsatt meg fornuften og realiteten.

Men dette betyr man har en funksjonshemning som er ganske omfattende.

Tvilen som kanskje også dypere er en fortvilelse over de begrensninger sykdom er, tror jeg du må godta tar tid å komme gjennom, for meg hjalp det å skrive tvilen min ut, selv om det for andre på dol tydeligvis for fryktelig irriterende. Jeg tvilte meg ferdig.

Men sørget ferdig har jeg ikke.

Kanskje kan du skrive tvilen din bort, litt og litt.

Skrevet (endret)

Da er du syk (ifølge ekspertisen).

Så hvordan skal jeg tolke Freud da 

Freud har for lengst gått ut på dato.  

Endret av slabbedask
Skrevet (endret)

Ja ser poenget ditt, det er jo bare film, det er ikke vanlige folk...

Folk med samme diagnose kan fremstå totalt forskjellige pga. ulike personligheter (innadvent/utadvent, sangviniker/melankoliker, osv.).

Endret av slabbedask
Skrevet

Scizoid har jeg hørt har mer til felles med asperger, men jeg har ekstremt mye glede inni meg, det er derfor jeg ofte ikke klarer stoppe/ slutte med det jeg gjør, jeg går så opp i tingene mine. 

En som er Schizoid kan også ha noen få interesser som gir glede.

Skrevet

Hvis symptom-settet er ulikt for to pasienter med samme diagnose, hvorfor er det samme sykdom?

@Madelenemie: er jo schizotyp dette, ikke schizoid... :)

Skrevet

Hvis symptom-settet er ulikt for to pasienter med samme diagnose, hvorfor er det samme sykdom?

Er vel ikke samme sykdom, er bare kunstige grupperinger for å gi noe rask info om hva personen kan slite med tematisk samt gi noen råd til egnet behandling basert på erfaringen til andre med symptomer i samme tematisk område

Skrevet

Eller mange :) Må jo bare ha "noen" av krava for å få diagnosen

Skrevet

Hei!

Ok

Nytt for meg.

Min psykiater sa at pf har tomhet inni seg, og mangler indre glede.

Skrevet

Hei!

Jeg prøvde skrive det ikke er like sykdommer, men at vi kan ha felles vansker og også at diagnoser kan bli satt feil.

Skrevet

Eller mange :) Må jo bare ha "noen" av krava for å få diagnosen

Hei!

Tja, i følge min psykiater bør man fylle grunnkrava:-)

Skrevet

Hei!

Tja, i følge min psykiater bør man fylle grunnkrava:-)

Jada, det er noen grunnkrav også :P Men glede er ikke en av dem ;)

Skrevet

Er vel ikke samme sykdom, er bare kunstige grupperinger for å gi noe rask info om hva personen kan slite med tematisk samt gi noen råd til egnet behandling basert på erfaringen til andre med symptomer i samme tematisk område

Men gir den erfaringen presis nok behandling for hver diagnose?

Skrevet

Men gir den erfaringen presis nok behandling for hver diagnose?

Vet ikke jeg, men hva skulle alternativet være, kanskje en gang i fremtiden har vi funnet på noe nytt og bedre

Men vi ser jo at det er mange som ikke responderer på en behandling selv om mange andre i samme "gruppe" gjør det, og da kan man jo lure på hva det er som foregår her.

Skrevet

Det er vel noe som gjelder "statistisk", men har ingen garanti for at det er det riktige for meg, kanskje det er noe helt annet...

Egentlig helt induktive slutninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...