Gå til innhold

Har sjefen lov til dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har en arbeidsgiver lov til å nekte en skoleelev fri fra jobb når han en sjelden gang ber om fri fordi han for et par uker har masse å gjøre i forbindelse med skolen som er viktig for utdannelsen?

En arbeidsavtale er jo gjensidig forpliktende, så hvis ungdommen har vakt den dagen så er ikke arbeidsgiver forpliktet til å gi vedkommende fri. Det vanligste vil vel være at ungdommen finner en kollega som er villig til å bytte vakt.

En arbeidsavtale er jo gjensidig forpliktende, så hvis ungdommen har vakt den dagen så er ikke arbeidsgiver forpliktet til å gi vedkommende fri. Det vanligste vil vel være at ungdommen finner en kollega som er villig til å bytte vakt.

Det er ikke lov å bytte vakter uten sjefens samtykke, da blir hn sur. Hn liker ikke at vakter byttes heller fordi det da blir rot i systemet pluss at hn i verste fall blir stående uten folk ved sykdom osv.

Annonse

Det er ikke lov å bytte vakter uten sjefens samtykke, da blir hn sur. Hn liker ikke at vakter byttes heller fordi det da blir rot i systemet pluss at hn i verste fall blir stående uten folk ved sykdom osv.

Det er ikke uvanlig at det kreves samtykke ved bytte.

Høres ut som han bør bytte jobb, med en så rigid sjef.

Han har lenge hatt lyst til å slutte pga andre omstendigheter, men jeg har tvunget han til å bli fordi han har jobbet der i flere år, noe jeg antar er bra for hans cv. Han holder også ut fordi han jobber bare annenhver helg.

Han har stilt opp når sjefen har spurt om hjelp, og han spør sjelden om fri. Han fikk ikke en gang fri da han skadet hånden og hadde infeksjon i den fordi sjefen ikke tok han på alvor eller respekterte han - og det er akkurat det samme han føler nå.

I det sistnevnte tilfelle du nevner burde han jo hatt sykemelding fra lege. Ellers har han jo også lov å skrive egenmelding når han er syk. Da søker han ikke om fri, men melder fra at han er syk, og arbeidsgiver kan ikke nekte dette. Høres ut som sønnen din må lære å si fra på en riktig (men vennlig) måte.

Var jeg dere ville jeg sørget for at sønnen får en cv og attest nå snart, før forholdet blir dårlig, for da er det ikke sikkert sjefen vil skrive noen god attest. 

I det sistnevnte tilfelle du nevner burde han jo hatt sykemelding fra lege. Ellers har han jo også lov å skrive egenmelding når han er syk. Da søker han ikke om fri, men melder fra at han er syk, og arbeidsgiver kan ikke nekte dette. Høres ut som sønnen din må lære å si fra på en riktig (men vennlig) måte.

Var jeg dere ville jeg sørget for at sønnen får en cv og attest nå snart, før forholdet blir dårlig, for da er det ikke sikkert sjefen vil skrive noen god attest.

Takk for råd om cv :) det har jeg ikke tenkt på.

Han sa fra om egenmelding. Dessverre spurte vi ikke legen på legevakta om å få sykemelding. Men sjefen sto i beita for folk, og dette var natt-arbeid. Han sa fra for sent, for skaden skjedde på kvelden, og jeg forstår at det blir vanskelig for sjefen også. Men han hadde klar beskjed fra lege om at han ikke skulle på jobb pga at han holder på med mat, og han hadde et stort sår i hånden som var betent. Men da sa sjefen at han kunne gjøre andre oppgaver - noe han ikke slapp unna likevel oga stor trafikk.

Både han og heg sa fra til sjefen på en ordentlig og vennlig måte.

Det finnes en del småkonger i varehandelen, (og sikkert andre steder også) dessverre.  Datteren min hadde ekstrajobb i butikk i flere år og var ute for flere av den typen.  De brøt massevis av regler selv overfor ungdommene som i praksis holdt butikken i gang, f.eks. når det gjaldt rett til ferie, men var fullstendig stivbeinte når noen en sjelden gang hadde behov for litt fleksibilitet den andre veien.

Prøv å søke skriftlig om bytte av vakt - og vær 100% sikker på at den han bytter med, er pålitelig.

Det finnes en del småkonger i varehandelen, (og sikkert andre steder også) dessverre.  Datteren min hadde ekstrajobb i butikk i flere år og var ute for flere av den typen.  De brøt massevis av regler selv overfor ungdommene som i praksis holdt butikken i gang, f.eks. når det gjaldt rett til ferie, men var fullstendig stivbeinte når noen en sjelden gang hadde behov for litt fleksibilitet den andre veien.

Prøv å søke skriftlig om bytte av vakt - og vær 100% sikker på at den han bytter med, er pålitelig.

Trist å høre at det er slik flere steder. Hvorfor akkurat i varehandelen?

Annonse

Takk for råd om cv :) det har jeg ikke tenkt på.

Han sa fra om egenmelding. Dessverre spurte vi ikke legen på legevakta om å få sykemelding. Men sjefen sto i beita for folk, og dette var natt-arbeid. Han sa fra for sent, for skaden skjedde på kvelden, og jeg forstår at det blir vanskelig for sjefen også. Men han hadde klar beskjed fra lege om at han ikke skulle på jobb pga at han holder på med mat, og han hadde et stort sår i hånden som var betent. Men da sa sjefen at han kunne gjøre andre oppgaver - noe han ikke slapp unna likevel oga stor trafikk.

Både han og heg sa fra til sjefen på en ordentlig og vennlig måte.

Når det gjelder det med å få fri når man ønsker det, så synes jeg ikke det er en selvfølge. De fleste må jo møte på jobb når man har vakt, og det synes også er rimelig å forvente av ungdom så fremt man ikke er syk .

Når det gjelder episoden med den skadede hånden, så skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke dere som foreldre overtalte ham til å bli hjemme. Dersom man har fått beskjed sv lege om å holde seg vekke fra arbeidsplassen, så skal man selvfølgelig det enten sjefen sutrer eller ikke.

Trist å høre at det er slik flere steder. Hvorfor akkurat i varehandelen?

Kanskje pga. situasjonen med én butikksjef, mange ungdommer i deltidsjobber og mange i kø for å overta for dem.

Det er helt sikkert et problem mange steder med at ungdommene uteblir på kort varsel / uten varsel også.  Likedan at det byttes så mye vakter at det til slutt blir rot med for mange på ett skift og for få på de upopulære.  Så jeg forstår godt at de ikke kan slippe ting helt løs.

Jeg synes likevel det er feil at sjefen ikke skjelner mellom de som stadig opptrer uryddig og de som gang på gang stiller opp ekstra når det er krise, nesten aldri er syke og som strekker seg langt (f.eks. blir igjen sent fredag kveld og rydder uten betaling, for at ikke lørdagsvakta skal komme til kaotisk butikk).  De faste kundene ser jo forskjell på innstillingen hos disse ungdommene, så det gjør nok sjefen også. Man burde kunne forvente et minimum av velvilje tilbake, spesielt når ikke velviljen handler om mer enn å f.eks. følge ferie- og arbeidsmiljøloven.

Har en arbeidsgiver lov til å nekte en skoleelev fri fra jobb når han en sjelden gang ber om fri fordi han for et par uker har masse å gjøre i forbindelse med skolen som er viktig for utdannelsen?

Om sønnen din er under 18, har han rett til fri ved eksamen fordi det er en vesentlig del av hans skolegang. Se arbeidsmiljølovens §11-1 (1) om arbeidstid. Ellers synes jeg den arbeidsgiveren virket så lite grei at det beste var å lete etter en ny.

Om sønnen din er under 18, har han rett til fri ved eksamen fordi det er en vesentlig del av hans skolegang. Se arbeidsmiljølovens §11-1 (1) om arbeidstid. Ellers synes jeg den arbeidsgiveren virket så lite grei at det beste var å lete etter en ny.

Det var ikke snakk om eksamen, men at ungdommen hadde mye å gjøre på skolen for tiden og at det derfor passet dårlig å ta den avtalte vakta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...