Gå til innhold

Hva med de som har levert søknad om trygd før endringen?

Anbefalte innlegg

Hva med de som har levert søknad om uføretrygd, som er i vent nå på å få svar, før endringen som skal skje? Vil de få etter nye eller gamle regler? Vil det være søknadstidspunkt for trygd som gjelder?

Anonymous poster hash: 78f42...45a

Fortsetter under...

Nei for det er snakk om overgangsordninger leste jeg et sted.

Jeg er nemlig i ferd med å skulle søke om trygd, men vet ikke om jeg skal gjøre det nå eller over nyttår....

Jeg er nemlig i ferd med å skulle søke om trygd, men vet ikke om jeg skal gjøre det nå eller over nyttår....

Spiller ingen rolle. Det tar uansett 8-10 måneder å behandle søknaden. Så du havner under de nye reglene.

Jeg er ganske sikker på at du uansett havner under de nye reglene. Det fordi de nye reglene gjelder for de som har krav på uføretrygd fra 1. jan 2015. Og når slike vedtak fattes, så sier de at du har krav på uføretrygd fra det og det tidspunktet, som er etter tidspunkt for fattelse av vedtaket.

Men men.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Annonse

Hvilke overgangsordninger tenker du på?

Beregningsreglene for ny uføretrygd for alle fra 1. januar 2015 ble vedtatt i 2011.

https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden/Nye+regler+for+uf%C3%B8retrygd

Hvilke overgangsordninger tenker du på?

Beregningsreglene for ny uføretrygd for alle fra 1. januar 2015 ble vedtatt i 2011.

https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden/Nye+regler+for+uføretrygd

Dette er forskjellen:

2. Hvilke endringer blir det i måten uføretrygden skal regnes ut på, altså beregningsreglene?

Svar: Ny uføretrygd skal beregnes som 66 % av inntekten i perioden rett før man blir ufør (de tre beste av fem siste årene før uføretidspunktet). Dette er en forskjell fra i dag, der uførepensjonen beregnes som alderspensjon, det vil si ut fra de 20 beste inntektsårene. Uførepensjonen kan dermed avhenge av inntekt også langt tilbake i tid.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/ad/Nyheter-og-pressemeldinger/Nyheter/2011/sporsmal-og-svar-om-uforereformen.html?id=645781

Det er flere overgangsordninger. I hvert fall tre forskjellige.

1. Overgangsregelen vedr. overgang fra uførepensjon til ny uføretrygd (som du henviste til).

2. Overgangsordning vedr endring av skatteberegningen for, uføretrygd blir skattlagt som lønn.

3. Overgangsordning vedr bortfall av barnetillegg til uføretrygden (iflg. budsjettforslaget).

Det var hvilken av disse overgangsordninger TS henviste til, jeg spurte om, for å kunne gi et riktig svar.

Det er flere overgangsordninger. I hvert fall tre forskjellige.

1. Overgangsregelen vedr. overgang fra uførepensjon til ny uføretrygd (som du henviste til).

2. Overgangsordning vedr endring av skatteberegningen for, uføretrygd blir skattlagt som lønn.

3. Overgangsordning vedr bortfall av barnetillegg til uføretrygden (iflg. budsjettforslaget).

Det var hvilken av disse overgangsordninger TS henviste til, jeg spurte om, for å kunne gi et riktig svar.

Ja, men hva er forskjellen mellom å få innvilget uførepensjon i desember 2014 og uføretrygd i januar 2015? Etter hva jeg vet, og kan se, så er eneste forskjellen måten man beregner trygdens størrelse...

Bortsett fra at det nå skal regnes ut i fra 3 av de beste siste 5 åra og ikke 20 år, så vil vel alle som har fått uførepensjon før 2015 komme under de samme vilkårene bortsett fra disse "overgangsreglene" såklart, som gjelder for kun noen år.

Hvis jeg har hatt veldig liten inntekt de siste 5 åra, men mye i 20 år, så vil jeg jo helt klart ha et ønske å bli beregnet etter de gamle reglene.

Hvis jeg har hatt veldig liten inntekt de siste 5 åra, men mye i 20 år, så vil jeg jo helt klart ha et ønske å bli beregnet etter de gamle reglene.

Vil ikke de nye reglene diskriminere de som må trappe ned arbeidet på grunn av sykdom? Slik som det bli nå vil det jo lønne seg å "kast inn håndkleet" så raskt som mulig hvis helsen begynner å skrante. Har politikerne forstått konsekvensene av hva de har vedtatt?

Endret av slabbedask

Vil ikke de nye reglene diskriminere de som må trappe ned arbeidet på grunn av sykdom? Slik som det bli nå vil det jo lønne seg å "kast inn håndkleet" så raskt som mulig hvis helsen begynner å skrante. Har politikerne forstått konsekvensene av hva de har vedtatt?

Ja det tror jeg blir resultatet gitt. Det vil vel lønne seg mindre grad å prøve ut arbeid etter å først ha havnet i nav-systemet.

Jo, dette er et helt reelt problem, som politikerne overhodet ikke har forstått. Særlig mange kvinner har det dessverre med å trappe ned arbeidsprosenten når de blir slitne og syk, istedenfor å få gradert sykemelding. Menn går sjelden ned i arbeidsprosent, men velger sykemelding når de blir syke. Dette har jeg lest flere steder, og jeg kjenner det igjen fra flere venninner jeg har, som tok et så dumt valg. Dermed får de mye mindre sykepenger og  uførepensjon når de til slutt blir sykemeldt, fordi de isteden har trappet ned prosenten når de ble syke.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...