Gå til innhold

Antiepileptika for vektnedgang - råd?


ISW

Anbefalte innlegg

Hei.

Legen min snakker om at han vurderer å sette meg på antiepileptika (topiramat eller zonisamid) for vektnedgang. Han mener at Zeldox er årsaken til at jeg fortsatt ikke greier å etablere noen varig vektnedgang (greier å spise sunt, og i perioder går jeg ned i vekt, men det monner ikke).

Jeg er imidlertid litt skeptisk. Både fordi jeg ikke liker tanken på å ta ENDA et medikament, og fordi bivirkningslisten er ganske drøy (f.eks at angst og depresjon er "svært vanlige" bivirkninger, og hele problemstillingen rundt humørsvingninger, selvmordstanker, etc.)

Er det noen som har erfaringer med bruk av antiepileptika på denne indikasjonen? Og hvor stor dose trengs?

Jeg blir helt satt ut av at seriøse psykiatere foreslår dette, og da særlig fordi du allerede går på flere medikamenter som påvirker hjernen allerede og har svært moderate vektproblemer.

Jeg synes du heller skal ta i bruk mer ordinære virkemidler, som feks å skrive ned absolutt alt du spiser de nærmeste to ukene. Du får høyst sannsynlig i deg _litt_ for mye mat i hverdagen. Det skal ikke så mye til før det blir litt for mye i forhold til å oppnå vektreduksjon.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    12

  • ISW

    12

  • AnonymBruker

    9

  • skrevet

    7

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Men på dol er jeg tydeligvis i mindretall som normalvektig.

Å ha mageflesk / " bilringer" rundt midjen, er unødvendig og helseskadelig.

Man trenger ikke mer enn litt frukt og grønt og et stykke feks fisk pr dag.

Tror man det, er det jammen ikke rart befolkningen øker i vekt.

Dette handler fornuft og ikke la seg styre av plutselige lyster, eller hva det er som gjør at mennesker må spise/ handle dårlig mat feks mens de fyller bensin, el. L.

Magefett er dårlig, de som har det, spiser for mye, det er er faktum.

Er lett å være tynn når du ikke går på medisiner. Da var jeg uten prob ned i 46 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men på dol er jeg tydeligvis i mindretall som normalvektig.

Å ha mageflesk / " bilringer" rundt midjen, er unødvendig og helseskadelig.

Man trenger ikke mer enn litt frukt og grønt og et stykke feks fisk pr dag.

Tror man det, er det jammen ikke rart befolkningen øker i vekt.

Dette handler fornuft og ikke la seg styre av plutselige lyster, eller hva det er som gjør at mennesker må spise/ handle dårlig mat feks mens de fyller bensin, el. L.

Magefett er dårlig, de som har det, spiser for mye, det er er faktum.

Jeg hadde problemer med å spise da jeg var yngre, dette har jeg også periodevis som voksen. Da kan jeg få i meg så lite som det du beskriver på en dag. Men da er jeg SYK.

Det er ikke normalt å spise så lite. Det går godt an å gå ned i vekt og spise så mye at man holder ut en arbeidsdag. Problemet til ISW er vel heller at det er meget vanskelig å redusere vekt når man samtidig bruker ulike psykofarmaka. Da trenger man virkelig selvkontroll for å holde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å være tynn når du ikke går på medisiner. Da var jeg uten prob ned i 46 kg.

Hei!

Ok.

Mener du medisinene ødelegger så mye din forbrenning?

Det kan jeg skjønne da jeg leste om en kvinne som spiste svært lite, gikk på en type ssri og la på seg av feks en frukt og ett fiskestykke pr dag:-(

Hvilke typer medisiner må du bruke?

Det er i så fall ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut av at seriøse psykiatere foreslår dette, og da særlig fordi du allerede går på flere medikamenter som påvirker hjernen allerede og har svært moderate vektproblemer.

Jeg synes du heller skal ta i bruk mer ordinære virkemidler, som feks å skrive ned absolutt alt du spiser de nærmeste to ukene. Du får høyst sannsynlig i deg _litt_ for mye mat i hverdagen. Det skal ikke så mye til før det blir litt for mye i forhold til å oppnå vektreduksjon.

 

Ja, jeg skal gjøre det. Det er jo klart at jeg har forbedringspotensiale i kostholdet, men jeg synes at når jeg regner opp mot diverse tabeller, med min vekt og høyde og alder, at jeg ikke spiser så mye at jeg burde legge på meg (eller ikke gå ned i vekt) av det.

 

I dag er en ganske normal dag kostholdsmessig, jeg har spist 2 grove knekkebrød med mager cottage cheese og sukkerfritt syltetøy til frokost og en liten porsjon havregrøt til lunch, samt to gulrøtter som mellommåltid. Synes dette bør være innenfor akseptable grenser når jeg tross alt er 1,90 høy og ikke helt slank.

 

Skal følge ditt råd, og heller benytte ernæringsfysiolog fremfor ytterligere medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med å spise da jeg var yngre, dette har jeg også periodevis som voksen. Da kan jeg få i meg så lite som det du beskriver på en dag. Men da er jeg SYK.

Det er ikke normalt å spise så lite. Det går godt an å gå ned i vekt og spise så mye at man holder ut en arbeidsdag. Problemet til ISW er vel heller at det er meget vanskelig å redusere vekt når man samtidig bruker ulike psykofarmaka. Da trenger man virkelig selvkontroll for å holde vekta.

Hei!

Ja ok

Jeg visste ikke at medisiner generelt delegert forbrenning så mye.

Men man trenger ikke mer en ett stykke fisk og litt grønt hver dag som voksen, det var det jeg mente og som ISW var uenig i. Han tar feil, men jeg forstår at hvis man feks spiste en kg fisk hver dag og en kg frukt, og må gå ned til feks 200 gr så er det kjedelig.

Men jeg ville altså valgt det.

Men lett for meg å si som spiser mer, m en jeg vil heller spise mindre og være slank, det mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja ok

Jeg visste ikke at medisiner generelt delegert forbrenning så mye.

Men man trenger ikke mer en ett stykke fisk og litt grønt hver dag som voksen, det var det jeg mente og som ISW var uenig i. Han tar feil, men jeg forstår at hvis man feks spiste en kg fisk hver dag og en kg frukt, og må gå ned til feks 200 gr så er det kjedelig.

Men jeg ville altså valgt det.

Men lett for meg å si som spiser mer, m en jeg vil heller spise mindre og være slank, det mente jeg.

 

Jeg vil ikke krangle med deg, men jeg synes det blir litt for ekstremt det du foreslår.

 

Spiser du ett stykke fisk og litt frukt hver dag, så vil du for det første ikke få i deg verken kalsium eller magnesium. Det er to livsviktige mineraler som kroppen trenger tilførsel av. Så kan man selvsagt ta dette i pilleform, men mennesket er ikke skapt for å klare seg med så lite mat.

 

Om det fungerer som en midlertidig slankekur kan være (siden jeg og andre overvektige har fett å tære på) - men jeg er av den bestemte overbevisning (og litt som det sto i artikkelen det ble linket til) at kroppen innstiller seg på et intenst sparebluss og at resultatet blir at man legger mer på seg når man en gang begynner å spise normalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke krangle med deg, men jeg synes det blir litt for ekstremt det du foreslår.

 

Spiser du ett stykke fisk og litt frukt hver dag, så vil du for det første ikke få i deg verken kalsium eller magnesium. Det er to livsviktige mineraler som kroppen trenger tilførsel av. Så kan man selvsagt ta dette i pilleform, men mennesket er ikke skapt for å klare seg med så lite mat.

 

Om det fungerer som en midlertidig slankekur kan være (siden jeg og andre overvektige har fett å tære på) - men jeg er av den bestemte overbevisning (og litt som det sto i artikkelen det ble linket til) at kroppen innstiller seg på et intenst sparebluss og at resultatet blir at man legger mer på seg når man en gang begynner å spise normalt igjen.

Hei!

 

Ja så en kvart banan vær en del av ditt kosthold, så får du kalsium

 

Videre er det bare å tenke fornuftig, dette er mer enn nok mat 

 

For voksne, selvsagt ikke for de som vokser.

 

og har man ikke magefett, kan man selvsagt spise mer, men dette dekker grovt hva et voksent menneske trenger, frukt og grønt, er da inkludert, bønner og linser m.m.

 

Pluss vitaminer, alger etc...

 

Jeg spiser ikke dette selv, men jeg har ikke problemer med å spise et stykke fisk pluss alt det andre jeg nevner pr dag, frukt og grønt, ingen trenger kake hver dag eller kjeks, chips etc...

 

Jeg var selv veldig glad i potetchips, jeg har byttet dette ut med tørket fisk og tørket tang pga av sunnhet ikke fordi jeg legger på meg.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, de ferreste trenger mer!

 

Nå snakker du mot bedre vitende. Et voksent menneske trenger mellom 2000 og 3000 kalorier pr dag.

Anonymous poster hash: bbaa7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå snakker du mot bedre vitende. Et voksent menneske trenger mellom 2000 og 3000 kalorier pr dag.

Anonymous poster hash: bbaa7...e92

 

Hei!

 

Jeg snakker ikke mot bedre vitende.

 

Du skulle vist hvilken utdanning jeg har, i feltet, mat! ;) Og det er seriøst!

Jeg jobber ikke som det, men jeg er ernæringsfysiolog! Det er så kjedelig at jeg ikke forstår at man kan ta en sånn utdanning :( og flaut, og ubrukelig. Prøver fortrenge det!

 

Jeg skriver om mennesker rundt de 50 som får mageruller, de spiser for mye, jeg skriver ikke om andre.

 

Jeg bare endte opp i det, burde skrevet på pm, men jeg syns det er et tragisk fagfelt kjøpt og betalt av alt fra Freia til Gilde, det er en skam!

 

Men jeg kan mye om vitaminer:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg snakker ikke mot bedre vitende.

 

Du skulle vist hvilken utdanning jeg har, i feltet, mat! ;) Og det er seriøst!

Jeg jobber ikke som det, men jeg er ernæringsfysiolog! Det er så kjedelig at jeg ikke forstår at man kan ta en sånn utdanning :( og flaut, og ubrukelig. Prøver fortrenge det!

 

Jeg skriver om mennesker rundt de 50 som får mageruller, de spiser for mye, jeg skriver ikke om andre.

 

En ernæringsfysiolog burde vite at bananer ikke inneholder nevneverdig med kalsium. Det er kalium (et annet grunnstoff) i bananer, men siden dagsbehovet av kalium (optimalt) er 3,7 gram, hjelper det ikke så mye med de 100 mg man får i seg gjennom en kvart banan.

 

Jeg synes du også har en særdeles usympatisk måte å benevne overvektige på. Jeg tåler det - men jeg tenker på andre her som leser det du skriver om denne saken.

 

Hvis du hadde jobbet med dette og rådet dine pasienter til å spise 200 kcal om dagen, så tror jeg helsemyndighetene hadde grepet inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

To tørre "wasa" + 100 g kokt torsk per dag. 221,4 kcal.

Faktisk trenger alle mer enn det.

 

Jødiske fanger i Auschwitz fikk ca 500 kalorier om dagen. Så lite mat fører til en langsom men sikker død. 

 

ISW har nok lest masse om slanking, så det er nok ikke så mye å si som ingen har sagt før, annet enn at tidsperspektivet for å gå ned 15 kg bør være et år eller mer. Det er ikke uoverkommelig, og jeg kjenner flere som har gått ned vesentlig mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødiske fanger i Auschwitz fikk ca 500 kalorier om dagen. Så lite mat fører til en langsom men sikker død. 

 

ISW har nok lest masse om slanking, så det er nok ikke så mye å si som ingen har sagt før, annet enn at tidsperspektivet for å gå ned 15 kg bør være et år eller mer. Det er ikke uoverkommelig, og jeg kjenner flere som har gått ned vesentlig mer enn det.

Hei!

 

Et stykke fisk (eller kjøtt el.l. som jeg ikke presiserte) med grønnsaker og frukt er mer enn nok for en aldrende kropp, pr. dag (ikke rart overvekten øker hvis man ikke innser realiteten)

 

Oi rimte :)

 

Mer orker jeg ikke kommentere, la bare alle ese ut/ trives med sitt magefett og forundres over at de har bilringene (som de også kalles har jeg hørt)

 

Bedra seg selv er tydeligvis også noe mennesker trives med.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Jeg snakker ikke mot bedre vitende.

 

Du skulle vist hvilken utdanning jeg har, i feltet, mat! ;) Og det er seriøst!

Jeg jobber ikke som det, men jeg er ernæringsfysiolog! 

 

Da burde du vite at et voksent menneske ikke kan overleve på 2-300 kalorier om dagen!

Anonymous poster hash: bbaa7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødiske fanger i Auschwitz fikk ca 500 kalorier om dagen. Så lite mat fører til en langsom men sikker død. 

 

ISW har nok lest masse om slanking, så det er nok ikke så mye å si som ingen har sagt før, annet enn at tidsperspektivet for å gå ned 15 kg bør være et år eller mer. Det er ikke uoverkommelig, og jeg kjenner flere som har gått ned vesentlig mer enn det.

 

Ja, da jeg hadde min "obsession" rundt kosthold og helse, så gikk jeg ned vesentlig mer enn 15 kg, og det gjennom å leve sunt (noen vil påstå tvangspreget sunt). 

 

Utfordringen min ligger i at jeg føler at jeg også i dag lever relativt sunt. Derfor kan jeg ikke fri meg fra tanken om at noe av vektøkningen ligger i "kjemiske" årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da burde du vite at et voksent menneske ikke kan overleve på 2-300 kalorier om dagen!

Anonymous poster hash: bbaa7...e92

 

Hei!

 

jeg skrev ikke noe om kalorier, men om ett stykke fisk og grønnsaker og frukt, det er godt for en aldrende kropp daglig. Mer trengs IKKE.

 

Det mangler mye reell fornuft her.

 

I tillegg tror jeg de fleste inaktive nordmenn klarer seg på langt mindre, en ideelt og fra gammelt anbefalt.

 

Men selvsagt spis og vært glad og fortsette å forundre dere over at dere legger på dere,

 

Men skyld ikke på medisiner, det mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

jeg skrev ikke noe om kalorier, men om ett stykke fisk og grønnsaker og frukt, det er godt for en aldrende kropp daglig. Mer trengs IKKE.

 

Det mangler mye reell fornuft her.

 

Det gjør det. Ikke minst fra deg. 

 

Du skrev:

 

feks to knekkebrød til frokost, og et bittelite stykke fisk til middag, ingen trenger egentlig noe mer.

 

Hvor mange kalorier antar du det er i et bittelite stykke fisk og et par knekkebrød?

Anonymous poster hash: bbaa7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skrev også dette var et eksempel og at frukt og grønt i tillegg er viktig.

 

Og hvis man vil kverulere videre, og spekulere på hvorfor så mange nordmenn har hengemage, så gjør det, men jeg orker ikke delta.

 

INGEN har hengemage og "bilringer" uten grunn, ikke en medisin gjør og gir det.

 

Spis mindre, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skrev også dette var et eksempel og at frukt og grønt i tillegg er viktig.

 

Og hvis man vil kverulere videre, og spekulere på hvorfor så mange nordmenn har hengemage, så gjør det, men jeg orker ikke delta.

 

INGEN har hengemage og "bilringer" uten grunn, ikke en medisin gjør og gir det.

 

Spis mindre, så enkelt er det.

 

Mener du man skal spise frukt og grønt tilsvarende 2000 kalorier pr dag?

Anonymous poster hash: bbaa7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skrev også dette var et eksempel og at frukt og grønt i tillegg er viktig.

 

Og hvis man vil kverulere videre, og spekulere på hvorfor så mange nordmenn har hengemage, så gjør det, men jeg orker ikke delta.

 

INGEN har hengemage og "bilringer" uten grunn, ikke en medisin gjør og gir det.

 

Spis mindre, så enkelt er det.

Du er særdeles ufin i måten du diskuterer på her. Å dekke seg bak at du ikke kan være annet enn ærlig fordi du har autisme holder ikke! Du har fått så mange tilbakemeldinger både i denne tråden og andre med samme tema på at slik kan man ikke diskutere. Med din høye IQ (som du mange ganger refererer til at din psykiater sier du har) bør du, selv med autisme klare å holde deg for god til å diskutere på denne måten når du får så mange tilbakemeldinger på dette. Jeg sier ikke dette for å være spydig, jeg forstår at du har vansker på mange områder.

 

For å si det rett ut: du kan såre folk kraftig ved å uttale deg på denne måten og det har du fått så mange tilbakemeldinger på nå at du må forsøke å gjøre noe med det, autisme eller ikke.. Beklager, men nå fikk jeg nok av dette!

Anonymous poster hash: 1c2ef...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...