Gå til innhold

Antiepileptika for vektnedgang - råd?


ISW

Anbefalte innlegg

Jødiske fanger i Auschwitz fikk ca 500 kalorier om dagen. Så lite mat fører til en langsom men sikker død.

Jeg tror ikke det er dødelig med 500 kcal, så lenge du får nok av livsviktige stoffer (noe som såklart er vanskeligere når det er mindre totalt). Men hvis de i konsentrasjonsleire fikk tilsleng f.eks. kun litt tørt brød og noen poteter - da blir det jo mangelsykdom.

Altså, veldig mange sultet ihjel i konsentrasjonsleirene. Men de fikk nok ikke 500 kcal tror jeg. Det var jo ulike klasser for leire; arbeidsleire og utryddelsesleire f.eks. De som skulle arbeide fikk sikkert 500 kcal, mens de i utryddelsesleir nok ikke fikk annet enn en skalk på deling.

Altså jeg er ikke ekspert på dette med krigen og det, men jeg tror ikke kroppen dør av 500 kcal.

Se f.eks. på de som går gjennom gastric bypass. Jeg vet ikke hvor mange kalorier de får i seg, men tror ikke det er stort.

Men det som skjer er jo at kroppen justerer ned energiforbruket. Dvs. du klarer mye mindre. Så det er i motsetning til hva Madelenemie hevder veldig lite hensiktsmessig å spise så lite.

Hvis Madelenemie hadde tatt seg bryderiet med å åpne lenkene som diskuteres, så hadde hun sett at slankekurer øker dødeligheten ifølge den forskningen der. Det er ikke nødvendigvis sannhet bare noen forskere mener det, men det burde føre til at man blir mindre bastant på å pushe påstander som antageligvis ingen forskning støtter opp om.

Madekenemie; hvor har du disse ville påstandene fra? Er det ikke du som hele tiden snakker om fornuft og faglighet? Etter hva jeg kan forstå er påstandene dine langt fra begge deler; faktisk passer det mer inn i disse nettgruppene som glorifiserer anoreksia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    12

  • ISW

    12

  • AnonymBruker

    9

  • skrevet

    7

Mest aktive i denne tråden

Jeg gikk NED 12 kg på 3md da jeg gikk på zeldox, så tviler på att det er synderen!

 

Jeg ble satt på den pga overvekt. Men den dugde ikke til å ta alle symptomene, og dessuten fikk jeg somnolens, så jeg måtte gå tilbake på zyprexa, og gikk opp 18kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er dødelig med 500 kcal, så lenge du får nok av livsviktige stoffer (noe som såklart er vanskeligere når det er mindre totalt). Men hvis de i konsentrasjonsleire fikk tilsleng f.eks. kun litt tørt brød og noen poteter - da blir det jo mangelsykdom.Altså, veldig mange sultet ihjel i konsentrasjonsleirene. Men de fikk nok ikke 500 kcal tror jeg. Det var jo ulike klasser for leire; arbeidsleire og utryddelsesleire f.eks. De som skulle arbeide fikk sikkert 500 kcal, mens de i utryddelsesleir nok ikke fikk annet enn en skalk på deling.Altså jeg er ikke ekspert på dette med krigen og det, men jeg tror ikke kroppen dør av 500 kcal.Se f.eks. på de som går gjennom gastric bypass. Jeg vet ikke hvor mange kalorier de får i seg, men tror ikke det er stort.Men det som skjer er jo at kroppen justerer ned energiforbruket. Dvs. du klarer mye mindre. Så det er i motsetning til hva Madelenemie hevder veldig lite hensiktsmessig å spise så lite.Hvis Madelenemie hadde tatt seg bryderiet med å åpne lenkene som diskuteres, så hadde hun sett at slankekurer øker dødeligheten ifølge den forskningen der. Det er ikke nødvendigvis sannhet bare noen forskere mener det, men det burde føre til at man blir mindre bastant på å pushe påstander som antageligvis ingen forskning støtter opp om.Madekenemie; hvor har du disse ville påstandene fra? Er det ikke du som hele tiden snakker om fornuft og faglighet? Etter hva jeg kan forstå er påstandene dine langt fra begge deler; faktisk passer det mer inn i disse nettgruppene som glorifiserer anoreksia!

Man vil ihvertfall ha problemer med å leve normalt over tid med så lavt kalori inntak. 500 kalorier er omtrent det dobbelte av hva gravide kvinner skal ha i seg ekstra om dagen pga et bittelite foster.

Anonymous poster hash: d8933...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk NED 12 kg på 3md da jeg gikk på zeldox, så tviler på att det er synderen!

Jeg ble satt på den pga overvekt. Men den dugde ikke til å ta alle symptomene, og dessuten fikk jeg somnolens, så jeg måtte gå tilbake på zyprexa, og gikk opp 18kg.

Og likevel får vi høre vi ikke skal skylde på medisinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likevel får vi høre vi ikke skal skylde på medisinene...

 

Forumets ernæringsfysiolog  mener noe annet.

Anonymous poster hash: aa5a6...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumets ernæringsfysiolog mener noe annet.

Anonymous poster hash: aa5a6...eba

Vel jeg raste opp med medisiner og raste ned uten og opp igjen med. Hvorfor det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Du skulle vist hvilken utdanning jeg har, i feltet, mat!  ;) Og det er seriøst!

Jeg jobber ikke som det, men jeg er ernæringsfysiolog! Det er så kjedelig at jeg ikke forstår at man kan ta en sånn utdanning  :( og flaut, og ubrukelig. Prøver fortrenge det!"

 

 

Uff, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hvor har du studert hen, Madeleneamie, og har du tatt noen eksamen????

Jeg kan forstå at du føler det flaut og ubrukelig. Enten har du vært svært uheldig med valget av lærested, ellers har du ikke fulgt med i timen, for å si det mildt... 

 

Hilsen en klinisk ernæringsfysiolog  (med eksamenspapirer og autorisasjon i orden)



Anonymous poster hash: 33ed5...52f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg raste opp med medisiner og raste ned uten og opp igjen med. Hvorfor det da?

Fordi vedkommene tar feil?

Anonymous poster hash: d8933...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror ikke det er dødelig med 500 kcal, så lenge du får nok av livsviktige stoffer (noe som såklart er vanskeligere når det er mindre totalt). Men hvis de i konsentrasjonsleire fikk tilsleng f.eks. kun litt tørt brød og noen poteter - da blir det jo mangelsykdom.Altså, veldig mange sultet ihjel i konsentrasjonsleirene. Men de fikk nok ikke 500 kcal tror jeg. Det var jo ulike klasser for leire; arbeidsleire og utryddelsesleire f.eks. De som skulle arbeide fikk sikkert 500 kcal, mens de i utryddelsesleir nok ikke fikk annet enn en skalk på deling.Altså jeg er ikke ekspert på dette med krigen og det, men jeg tror ikke kroppen dør av 500 kcal.Se f.eks. på de som går gjennom gastric bypass. Jeg vet ikke hvor mange kalorier de får i seg, men tror ikke det er stort.Men det som skjer er jo at kroppen justerer ned energiforbruket. Dvs. du klarer mye mindre. Så det er i motsetning til hva Madelenemie hevder veldig lite hensiktsmessig å spise så lite.Hvis Madelenemie hadde tatt seg bryderiet med å åpne lenkene som diskuteres, så hadde hun sett at slankekurer øker dødeligheten ifølge den forskningen der. Det er ikke nødvendigvis sannhet bare noen forskere mener det, men det burde føre til at man blir mindre bastant på å pushe påstander som antageligvis ingen forskning støtter opp om.Madekenemie; hvor har du disse ville påstandene fra? Er det ikke du som hele tiden snakker om fornuft og faglighet? Etter hva jeg kan forstå er påstandene dine langt fra begge deler; faktisk passer det mer inn i disse nettgruppene som glorifiserer anoreksia!

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/auconditions.html

nutritional value of the food included the official nutritional norms in the Nazi concentration camps. In practice, Auschwitz prisoners with less physically demanding labor assignments received approximately 1,300 calories per day, while those engaged in hard labor received approximately 1,700. After several weeks on such starvation rations in the camp, most prisoners began to experience organic deterioration that led to the so-called "Muzulman" state, extreme physical exhaustion that ended in death.

500 kcal har jeg fra boka til Robert Savosnick, norsk jøde som overlevde. Tallet er nok ikke representativt skal man tro til kilden over som er mer troverdig (med all respekt for Robert S.) Det er enda mer åpenbart at 500 kcal om dagen er 100% dødelig over tid for en mann som er i moderat aktivitet.

Jeg måtte Google litt, men det var vanskelig å finne gode tall på hva man trenger for å ikke dø, kanskje fordi det ikke finnes noe fasitsvar. Jeg ser på diverse kilder at man aldri bør under 1200 kcal når man slanker seg, dette for å unngå sultmodus. Noen svært overvektige går på 800 kcal under oppfølging av lege. I begge tilfeller snakker vi om folk som skal gå fort ned i vekt, og det kan man ikke basere seg på om man er normalvektig og vil leve f.eks fem år frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/auconditions.html

nutritional value of the food included the official nutritional norms in the Nazi concentration camps. In practice, Auschwitz prisoners with less physically demanding labor assignments received approximately 1,300 calories per day, while those engaged in hard labor received approximately 1,700. After several weeks on such starvation rations in the camp, most prisoners began to experience organic deterioration that led to the so-called "Muzulman" state, extreme physical exhaustion that ended in death.

500 kcal har jeg fra boka til Robert Savosnick, norsk jøde som overlevde. Tallet er nok ikke representativt skal man tro til kilden over som er mer troverdig (med all respekt for Robert S.) Det er enda mer åpenbart at 500 kcal om dagen er 100% dødelig over tid for en mann som er i moderat aktivitet.

Jeg måtte Google litt, men det var vanskelig å finne gode tall på hva man trenger for å ikke dø, kanskje fordi det ikke finnes noe fasitsvar. Jeg ser på diverse kilder at man aldri bør under 1200 kcal når man slanker seg, dette for å unngå sultmodus. Noen svært overvektige går på 800 kcal under oppfølging av lege. I begge tilfeller snakker vi om folk som skal gå fort ned i vekt, og det kan man ikke basere seg på om man er normalvektig og vil leve f.eks fem år frem i tid.

 

Takk for interessant link. Har lest en del bøker om dette selv, bla. "Det angår også deg" og "Jeg vil leve".

 

Angående hvor mange kalorier man trenger, tabeller sier at jeg har en basalforbrenning (altså energien som går med til å lage varme, pust, fordøyelse og puls) på ca 2.200 kcal/dag. Så kommer et moderat påslag oppå dette fordi jeg tross alt ikke ligger i sengen hele dagen. Det skulle tilsi at alt under 3.000 kcal/dag skulle føre til vekttap.

 

Det er her jeg blir litt skeptisk, fordi jeg synes at jeg de fleste dager inntar langt under 3.000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Du skulle vist hvilken utdanning jeg har, i feltet, mat!  ;) Og det er seriøst!

Jeg jobber ikke som det, men jeg er ernæringsfysiolog! Det er så kjedelig at jeg ikke forstår at man kan ta en sånn utdanning  :( og flaut, og ubrukelig. Prøver fortrenge det!"

 

 

Uff, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Hvor har du studert hen, Madeleneamie, og har du tatt noen eksamen????

Jeg kan forstå at du føler det flaut og ubrukelig. Enten har du vært svært uheldig med valget av lærested, ellers har du ikke fulgt med i timen, for å si det mildt... 

 

Hilsen en klinisk ernæringsfysiolog  (med eksamenspapirer og autorisasjon i orden)

Anonymous poster hash: 33ed5...52f

 

 

Takk for svar.

 

Hva er dine tanker rundt det som skrives i tråden, av energiinntak? Kunne du også sett litt på siste svaret mitt her er du snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er rimelig sikker på at mange spiser mer enn de tror, i alle fall om man tar med alle dager i året, og ikke bare de dagene man er "flink ".

Det er også pussig hvordan kalorier anses som usunt når det faktisk er livsnødvendig. Veldig mange spiser riktignok for mye, men det betyr ikke at jo mindre man spiser desto bedre, uansett utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant link. Har lest en del bøker om dette selv, bla. "Det angår også deg" og "Jeg vil leve".

 

Angående hvor mange kalorier man trenger, tabeller sier at jeg har en basalforbrenning (altså energien som går med til å lage varme, pust, fordøyelse og puls) på ca 2.200 kcal/dag. Så kommer et moderat påslag oppå dette fordi jeg tross alt ikke ligger i sengen hele dagen. Det skulle tilsi at alt under 3.000 kcal/dag skulle føre til vekttap.

 

Det er her jeg blir litt skeptisk, fordi jeg synes at jeg de fleste dager inntar langt under 3.000 kcal.

Mange kropper går ikke ned selv om man ligger litt under forventet forbruk pr dag, for mange må det et mer markert kaloriunderskudd til før det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/auconditions.html

nutritional value of the food included the official nutritional norms in the Nazi concentration camps. In practice, Auschwitz prisoners with less physically demanding labor assignments received approximately 1,300 calories per day, while those engaged in hard labor received approximately 1,700. After several weeks on such starvation rations in the camp, most prisoners began to experience organic deterioration that led to the so-called "Muzulman" state, extreme physical exhaustion that ended in death.

500 kcal har jeg fra boka til Robert Savosnick, norsk jøde som overlevde. Tallet er nok ikke representativt skal man tro til kilden over som er mer troverdig (med all respekt for Robert S.) Det er enda mer åpenbart at 500 kcal om dagen er 100% dødelig over tid for en mann som er i moderat aktivitet.

Jeg måtte Google litt, men det var vanskelig å finne gode tall på hva man trenger for å ikke dø, kanskje fordi det ikke finnes noe fasitsvar. Jeg ser på diverse kilder at man aldri bør under 1200 kcal når man slanker seg, dette for å unngå sultmodus. Noen svært overvektige går på 800 kcal under oppfølging av lege. I begge tilfeller snakker vi om folk som skal gå fort ned i vekt, og det kan man ikke basere seg på om man er normalvektig og vil leve f.eks fem år frem i tid.

 

Syns det høres rart ut med 1300/1700 kcal. Her står det maks 700: http://en.wikipedia.org/wiki/Auschwitz_concentration_camp#Life_in_the_camps

 

"Prisoners received a hot drink in the morning, but no breakfast, and a thin meatless vegetable soup at noon. In the evening they received a small ration of moldy bread. Most prisoners saved some of the bread for the following morning. Nyiszli notes the daily intake did not exceed 700 calories, except for prisoners being subjected to live medical experimentation, who were better fed and clothed."

 

Jeg trodde egentlig ikke det var dødelig, men da er det vel det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...