Gå til innhold

Vi bruker 46,3 milliarder på jula - 7 prosent mer enn i fjor

7 stemmer

1. 1. Hvor mye penger bruker du på jul- og nyttårsfeiring?

• 0-10.000 kroner
      7
    • 10.000-20.000 kroner
      0
    • 20.000-30.000 kroner
      0
    • 30.000-40.000 kroner
      0
    • Mer enn 40.000 kroner
      0
    • Feirer ikke jul
      0

Anbefalte innlegg

Forbrukere i Norge vil i år bruke sju prosent mer på julegaver, mat, pynt og fjas enn de gjorde i fjor.

Sannsynligheten er stor for at vi bruker enda mer.

Ifølge en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB planlegger nordmenn i aldersgruppen over 18 år å bruke 46,3 milliarder kroner til sammen på jule- og nyttårsfeiringen.

Når det gjelder gaver bruker både menn og kvinner mest penger på partner og egne barn, men måten å handle på varierer: Menn kjøper gjerne få, men dyrere gaver. I snitt legger de ut 2.030 kroner til barna og 1.580 kroner til partneren, mens kvinner svarer at de vil bruke 1.760 kroner til barna og 1.100 kroner til kjæresten.

Undersøkelsen sammenligner hva folk planla å bruke i fjor, hva de faktisk brukte til slutt og hva de planlegger å bruke i år. Tallene viser at folk gjerne bruker mer enn de hadde tenkt når de først begynner å handle inn. Mange er også klar over sin tendens til å sprenge budsjettet: Nesten 40 prosent av de spurte er enig eller delvis enig i at de ender opp med å kjøpe dyrere julegaver enn de i utgangspunktet hadde planlagt.

http://www.oblad.no/nyheter/vi-bruker-46-3-milliarder-pa-jula-1.8643756

Er julefeiringen i ferd med å gå helt over styr? Føler jeg blir kvalm allerede jeg.

Anonymous poster hash: 61c2e...5cf

Fortsetter under...

http://www.oblad.no/nyheter/vi-bruker-46-3-milliarder-pa-jula-1.8643756

Er julefeiringen i ferd med å gå helt over styr? Føler jeg blir kvalm allerede jeg.

Ja hva skal man si? Det shoppes definitivt mer enn det som godt er, og mange føler nok et voldsomt press for å være med på kjøpekarusellen også. Likevel kjenner jeg meg ikke truffet, og jeg sitter med en følelse av at stadig flere har hoppet av denne karusellen allerede. Artikkelen refererer til at flere har fått økt kjøpekraft, og at dette gjenspeiles gjennom antall kroner brukt på feiringen. Likevel er det mitt inntrykk at stadig flere er flinkere til å legge penger i en/ færre ting de virkelig trenger og ønsker seg (som feks pulsklokke, reise, dyrere klær, lydanlegg, iPhone/ mobil etc) framfor å spre et lavere beløp på dill og tull. Dette varierer sikkert, men der jeg ferdes er denne endringen påfallende. 

I tillegg tror jeg mange har redusert antall gaveutvekslinger (evt gir litt god mat til gode venner/ mer perifer familie i stedefor nips), og heller inviterer til en god lunsj eller middag i løpet av jula. Jeg er klar over at jeg neppe er en god representant for Kari Nordmann nå, men likevel ser jeg at dete langfra er tilfelle bare i min krets.

Likevel ser jeg at endringen jeg beskriver overfor er valgt, og ikke framtvunget av økonomisk "nød". Vi er mange som ikke gidder å være med på forbrukerkarusellen lenger, og det innebærer ingen skam eller følelse av å ikke strekke til å velge annerledes. Nesten så det heller er "mer riktig", mer akseptert og gir plusspoeng å vektlegge mat og opplevelser framfor ting? Artikkelen og det du peker på er imidlertid noe som blir en utfordring for svært mange, fordi det skapes forventninger om at "alle" skal feire ekstravagant og 7% "bedre" enn i fjor. Det er mange som går rundt og er redde for inntektstap på nyåret etter siste statsbudsjett og som helt sikkert er redd for å bruke opp siste rest på å feire jul på en "akseptabel" måte. Forskjellene her til lands er i ferd med å øke.

Endret av Kayia

Hvis vi bruker mer penger enn i fjor, er prisøkningen den viktigste årsaken.  Vi gjør ikke særlig mange eller store forandringer fra den ene julen til den andre.  Selvfølgelig endrer ting seg litt f.eks. fordi barna blir eldre, men jeg tror ikke det slår så mye ut på totalen.  F.eks. får våre egne nå store barn sikkert dyrere julegave av oss enn da var små, på den annen side er det ikke noen venner av dem som skal ha smågaver av oss lenger. 

Vi har aldri tenkt at vi må bruke mer fordi vi har bedre råd.  Men hvis vi først må fornye noe, går jeg jo ikke utelukkende etter det billigste, men finner noe som passer.  Jeg må ha ny juleduk i år pga. nytt salongbord i nytt format, den gamle er minst 25 år gammel... 

Juleskrammelet i butikkene synes jeg blir verre for hvert år - mye av det er i mine øyne både stygt og ser billig i betydningen "engangs" ut, og det frister meg ikke. 

Hvis vi får barnebarn om noen år, vil det sikkert vises litt på prislappen, men jeg er villig til å omprioritere i den grad det trengs, i så fall :)  

Dette her syns jeg er rare greier. Hele året, uavhengig av årstider, så oppfordres vi til å bruke penger. Det er så bra for økonomien. Ja, samfunnsøkonomien. Ta f.eks. den nye tollgrensen på 500 kr. Mange reagerer på økningen fra 200 til 500, nettopp fordi da bruker vi ikke penger (her til lands). Men når det kommer til jul, så er det blitt en slags trend å tenke at det er noe negativt at det er "kommersielt", og at man må ha det enkelt og ekte (selv om bare en brøkdel faktsk gjør noe for at det blir sånn).

Jeg selv har ikke noe behov for å brenne penger jeg ikke har, og føler ikke at jeg trenger dyre gaver fra andre heller, men jeg stusser bare litt på tankegangen. For hvis vi hadde handlet alle gavene i utlandet måtte kanskje 50% av norske butikker legges ned, og mange tusener av nordmenn ville mistet jobben. Det er ikke argumentet du hører i forb. med jula, selv om det er akkurat det argumentet du høres når som helst ellers... :rolleyes:

Annonse

Dette her syns jeg er rare greier. Hele året, uavhengig av årstider, så oppfordres vi til å bruke penger. Det er så bra for økonomien. Ja, samfunnsøkonomien. Ta f.eks. den nye tollgrensen på 500 kr. Mange reagerer på økningen fra 200 til 500, nettopp fordi da bruker vi ikke penger (her til lands). Men når det kommer til jul, så er det blitt en slags trend å tenke at det er noe negativt at det er "kommersielt", og at man må ha det enkelt og ekte (selv om bare en brøkdel faktsk gjør noe for at det blir sånn).

Jeg selv har ikke noe behov for å brenne penger jeg ikke har, og føler ikke at jeg trenger dyre gaver fra andre heller, men jeg stusser bare litt på tankegangen. For hvis vi hadde handlet alle gavene i utlandet måtte kanskje 50% av norske butikker legges ned, og mange tusener av nordmenn ville mistet jobben. Det er ikke argumentet du hører i forb. med jula, selv om det er akkurat det argumentet du høres når som helst ellers... :rolleyes:

Men kanskje pengene kunne vært brukt på noe mer fornuftig. Helse og eldreomsorg f.eks. Oslo-kommune må stramme kraftig inn her nå etter bortsløsing av 300 millioner på ol søknad.

Men kanskje pengene kunne vært brukt på noe mer fornuftig. Helse og eldreomsorg f.eks. Oslo-kommune må stramme kraftig inn her nå etter bortsløsing av 300 millioner på ol søknad.

Da må "vi" være villig til å la tusenvis av butikkansatte miste jobben. Men de kan jo omskoleres innen helse, og få jobb der i stedet.

Da må "vi" være villig til å la tusenvis av butikkansatte miste jobben. Men de kan jo omskoleres innen helse, og få jobb der i stedet.

Selvfølgelig. Det vil trenges mange flere ansatte innen pleiesektoren da. Men regjeringen prioriterer skattelette så det kan brukes enda mere penger på forurensende importert fjas fra Kina.

Selvfølgelig. Det vil trenges mange flere ansatte innen pleiesektoren da. Men regjeringen prioriterer skattelette så det kan brukes enda mere penger på forurensende importert fjas fra Kina.

Ja enig, det er no dritt.

Jeg tror ikke vi (som i min familie) er de som bruker mest i forbindelse med jula. :) Vi bruker de samme klærne, dvs. ungene vokser jo fremdeles ut av sine og trenger nytt pentøy innimellom da, men bi holder også det på et moderat prisnivå (dette blir sikkert annerledes når den samme kjolen kan brukes år etter år).Mat spiser vi jo hele året, men litt mer av både vanlig mat, julemat og godis i jula selvføleglig, men ettersom ingen av oss drikker noe særlig alkohol bruker vi ikke noe på det.

Ang. gaver prøver vi å holde prisnivået moderat der også, men det er klart det går en del til ungene og så bruker vi en del på gave til hverandre, det synes vi er koselig. :) Vi kommer nok aldri til å bli et sånt par som ikke kjøper gave til hverandre eller kjøper vaskemaskin som gave til seg selv til jul. :) Jeg kjøper også en veldedig gave til ungene til jul + at vi støtter noen steder hele året.

Dyre pakkekalendere kuttet vi ut i fjor, men jeg gir dem hver sin julestrømpe enten på julaften eller 4. juledag (når de er hos pappan på julaften kommer de til oss 4. juledag) og de havner det en del godis, blad, flax-lodd osv oppi da. :)

Men nei, jeg føler meg ikke veldig truffet av det årlige snakket om hvor mye penger vi bruker på jul. Jeg kjøper litt nytt av og til, men mye av gleden ved julen er for meg å ta frem gammel julepynt og mimre og huske tidligere koselige juler. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...