Gjest Admin Doktoronline Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Mette Haase Moen er spesialist i gynekologi og professor ved NTNU. Hennes spesialområder er hormonforstyrrelser, kvinnens overgangsalder, blødningsforstyrrelser, endometriose og prevensjon. Det er viktig at du oppgir din alder når du stiller spørsmål til Mette Moen. For å stille spørsmål må du lage deg en bruker i forumet, men du er helt anonym. Vi ber om forståelse for at gynekologen ikke har kapasitet til å svare alle. Hun velger selv hvilke spørsmål hun vil svare på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401928-v%C3%A5r-gynekolog-svarer-deg-gratis-i-dette-forumet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sc27 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hei, meg og mannen vil så veldig gjerne ha barn, men det har vist seg å ikke være så "lett" som vi hadde håpet på. Jeg sluttet på p-piller juni 2014 og tenkte at det kanskje kom til å ta litt tid før syklusen kom i orden pga mange år med p-piler, men syklusen kom relativt fort i orden. Har litt lange sykluser som varierer litt i lengde 32-38 dager. Vi ble gravide først gang i slutten av september 2014, pos graviditetstest 15/10, men var usikker på hvor langt jeg var på vei (pga økende lengde på syklus for hver gang) da jeg var ca 7-8 uker på vei var jeg på tidlig ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på vei, men fikk da den triste nyheten om at hun kun fant en tom fostersekk, ingen tegn til liv. Ble da henvist til gynikologisk poliklinikk på sykehuset som konstaterte det samme, blighted ovum, men de mente at det tryggeste var å ta blodprøver og vente en ukes tid og kontrollere igjen pga usikker svangerskaps lengde. Jeg gikk ca en og en halv uke til før det ble en naturlig spontan abort. Jeg var til kontroll etterpå der de kunne se at alt var ute og blodprøvene viste at hcg hadde sunket til under 100. Jeg spurte den gynikologen som utførte den siste undersøkelsen om hvordan vi skulle forholde oss til det å prøve på nytt etter spontan aborten, hun svarte at det var lurt å vente til jeg hadde hatt en vanlig menstruasjon før vi prøvde på ny. Vi følget dette rådet, og jeg hadde da en vanlig mens ca 1 mnd etter spontan aborten (1.mens dag 19. Desember). Så ble vi gravide på første forsøk, pos graviditets test 23/1 -15. (Vil bare legge til at jeg hadde neg g-test både i desember og 13/1) vi var selvfølgelig overlykkelig for at det klaffet så fort, dessverre var gleden kortlevd da jeg begynte å blø 4 dager sener. Jeg gikk til fastlegen som mente at vi var blitt gravide for raskt etter første spontan abort og at det sansynligvis var derfor dette ville bli en ny spontan abort. Jeg ble henvist til gynikologisk poliklinikk igjen noen dager senere, ettersom det foreløpig bare var småblødning, der konstaterte de at livmorhals var lukket men de ikke kunne finne tegn til fostersekk i livmor med innvendig UL, sansynlig tidlig spontan abort. Blodprøver ble tatt, og kontrollert 4 dager senere. Dessverre ble jo også dette en spontan abort (ca1 uke etter jeg begynte å blø). Hcg hadde også sunket fra 150(før spontan abort) til 40 (etter). Jeg spurte enda en gang på gynikologisk poliklinikk hvordan vi skulle forholde oss til å prøve igjen. De svarer det samme som sist at alt er Ok for å prøve etter første normale mens. Så nå er jeg/vi ganske frustrert og forvirret over de forskjellige rådene som blir gitt. Fastlege holder fast med at hun mener vi bør vente minst 2 vanlige sykluser før vi prøver igjen, og at 2. Spontan abort nærmest ikke kan regnes som spontan abort pga at vi ble gravide alt for tidlig etter forrige spontan abort. Gynikolog på sykehuset mener derimot at en vanlig mens er nok og at en ikke blir gravid før kroppen er klar. Vi ønsker jo så veldig å få barn, og dersom sannsynligheten er stor for å miste igjen hvis vi blir gravide for raskt etter spontan abort så vil vi jo ikke utsette oss selv for nok en skuffelse, men vis sannsynligheten for å lykkes er like stor etter en mnd som om to-tre mnder vil vi jo helst bli gravide så fort som mulig. Håper veldig på at noen kan gi oss en mening til i den ene eller andre retningen slik at vi føler oss tryggere i valget. Kan ellers legge til at vi er 27 og 28 år og eller friske. Har jo også hatt flere innvendige UL undersøkelser ifm spontan abortene der de har sakt at livmor og eggstokker ser fine ut. Håper på svar Mvh par som etterlengter et vellykket svangerskap 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401928-v%C3%A5r-gynekolog-svarer-deg-gratis-i-dette-forumet/#findComment-3608850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.