Madelenemie Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Ha, dere hjernevaskede religiøse er de siste som bør beskylde andre for slikt. Her lukter det 'misjonerings'. Så sånn er det med det. Det er det som er så tragisk med tro:-( At de skal overbevise andre om sin tro som det ikke fins beviser for:-( påberoper seg strorhetsideer er kritikkvrerdig. Det er derfor jeg som religiøs, vel vitende om at kun tro definerer det og at det ikke fins gode bevis/dokumentasjon, vet at dette er min tro! kun tro, og heller ikke vil jeg som religiøs, at verden skal forholde seg til slike kriterier. 0 Siter
FGT Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Ganske stor forskjell på meitemarker og sjimpanser . Anonymous poster hash: 44d89...dbd Ja, men alle dyr og krypdyr fisker og fugler er unike på sin måte. 0 Siter
FGT Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Ganske stor forskjell på meitemarker og sjimpanser . Anonymous poster hash: 44d89...dbd Ja, men alle dyr og krypdyr fisker og fugler er unike på sin måte.Er det ikke det religiøse tror da? Anonymous poster hash: 44d89...dbd Noen har nok misforstått litt her også. 0 Siter
Caylee Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Skrevet 18. mars 2015 Vitenskapen sier dette: Mennesker var i starten små bakterier som så fikk øyne, så utvikliet seg til en fisk og så videre oppover. De som syns det er logisk for versegod mene det. Men de får slutte klage på andre som mener vitenskapen er fullstendig ulogisk. I teorien sier dere da at fluer og insekte er i slekt med mennesker? Det vil da si at at noen av bakteriene i vannet utviklet seg til et menneske, en annen en flue Hvor logisk er det? Jeg har spurt folk som tror på det om å forklare prossesen og hvorfor det er så logisk. Svaret jeg får er bare "Det er bare sånn det er. Du vet ikke nok". Jaha.. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Man kan vel oppsummere det sånn: - Vitenskapen kan ikke forklare alt. - Religion prøver ikke å forklare noe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Vitenskapen sier dette: Mennesker var i starten små bakterier som så fikk øyne, så utvikliet seg til en fisk og så videre oppover. De som syns det er logisk for versegod mene det. Men de får slutte klage på andre som mener vitenskapen er fullstendig ulogisk. I teorien sier dere da at fluer og insekte er i slekt med mennesker? Det vil da si at at noen av bakteriene i vannet utviklet seg til et menneske, en annen en flue Hvor logisk er det? Jeg har spurt folk som tror på det om å forklare prossesen og hvorfor det er så logisk. Svaret jeg får er bare "Det er bare sånn det er. Du vet ikke nok". Jaha.. Ja, men det er jo mye bra med vitenskapen, men den delen av den (som en egentlig ikke kan kalle vitenskap men teorier ) som vil ha det til at vi kommer fra en celle i havet, at det bare ble slik, eller er bare slik, er er både fornuftstridig og ulogisk,men heller prøve å forstå hvorfor dyr og mennesker virkervslik som de gjør, ja av det som kan forklares.Anonymous poster hash: f9f0f...725 0 Siter
FGT Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Man kan vel oppsummere det sånn: - Vitenskapen kan ikke forklare alt. - Religion prøver ikke å forklare noe Hva tenker du at vitenskap kan forklare ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Man kan vel oppsummere det sånn: - Vitenskapen kan ikke forklare alt. - Religion prøver ikke å forklare noe Ja, det er sant at vitenskap ikke kan forklare alt. F.eks. er fenomenet med fri vilje eller ikke i grenseland for vitenskap. Hva som eventuelt møter oss etter døden, er sannsynligvis helt utenfor vitenskapens muligheter. Gud er definert som en skikkelse utenfor de flestes erfaringsmuligheter. Derfor virker det merkelig at noen hevder å ha vitensskaplig belegg for å avvise Guds eksistens. "Religion prøver ikke å forklare noe" .... hvor har du det fra? Jo, forklaringer finnes i hvert fall ut fra Bibelen selv om de ofte er i knappeste laget. De blir bare ofte ikke forstått av av folk med sekulært livssyn. Anonymous poster hash: 2fddb...e73 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Ja, det er sant at vitenskap ikke kan forklare alt. F.eks. er fenomenet med fri vilje eller ikke i grenseland for vitenskap. Hva som eventuelt møter oss etter døden, er sannsynligvis helt utenfor vitenskapens muligheter. Gud er definert som en skikkelse utenfor de flestes erfaringsmuligheter. Derfor virker det merkelig at noen hevder å ha vitensskaplig belegg for å avvise Guds eksistens. "Religion prøver ikke å forklare noe" .... hvor har du det fra? Jo, forklaringer finnes i hvert fall ut fra Bibelen selv om de ofte er i knappeste laget. De blir bare ofte ikke forstått av av folk med sekulært livssyn. Mener du Bibelen forklarer mer enn vitenskapen bekrefter du bare at religiøse har lavere iq enn andre. Dette har det blitt forsket på. Konklusjonen forskerne kom fram til var ganske klar: Av 63 studier, var det 53 som viste at en negativ korrelasjon mellom religiøsitet og intelligens - og av disse var det 35 som viste at det var betydelig utslag. Til sammenligning var det to studier som viste det motsatte. Spesielt én undersøkelse viser også at det er en klar sammenheng mellom et lands andel ateister og befolkningens gjennomsnittlige IQ. Samtidig viser forskningsresultatene at barn som skiller seg ut som intelligente i ung alder, i senere alder ble mindre religiøse enn det normale i befolkningen. Forskerne har kommet fram til tre teorier til hvorfor det er slik: Intelligente mennesker er mer selvtenkende personer som i mindre grad vil gi etter for religiøse dogmer og sosial påvirkning. En undersøkelse fra 1992 viste at intelligente personer faktisk hadde større sannsynlighet for å bli ateister hvis de bodde i religiøse samfunn, fordi denne typen mennesker ønsker å skille seg litt ut. Religiøse er altså i større grad «flokkdyr». En mer vanlig forklaring er et de smarte ikke aksepterer teorier som ikke har gjennomgått empiriske tester eller som rett og slett er ulogiske. Intelligente mennesker tenker mer logisk enn mindre intelligente mennesker. En siste teori er at intelligens i stor grad fungerer som et substitutt for det religion kan tilby. Det kan være kontroll, selvbeherskelse og som et trygt holdepunkt i livet. Mens religiøse mennesker i stor grad putter sin lit til Gud, bygger intelligente mennesker personlige relasjoner som blir sitt «anker». http://dx.doi.org/10.1177/1088868313497266 Anonymous poster hash: 44d89...dbd 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Hva tenker du at vitenskap kan forklare ? Hvordan et kjøleskap virker, bare for å ta et tilfeldig eksempel. For å lage noe sånt må man kjenne til termodynamikk, elektrisitet, magnetisme og kjemi. Alle disse tingene har blitt veldig godt kartlagt gjennom vitenskap. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 Skrevet 18. mars 2015 Mener du Bibelen forklarer mer enn vitenskapen bekrefter du bare at religiøse har lavere iq enn andre. Dette har det blitt forsket på. Anonymous poster hash: 44d89...dbd Så her kom person-angrepet, et nokså avskyelig. Har ateister/agnostikere her ikke/ikke gode nok saklige argumenter, brukes personangrep. Alle vet at vitenskap ikke forteller noe som helst om hva som eventuelt møter mennesker etter døden, Bibelen forklarer en hel del. Hvordan dette er forklart, kan man være uenige i, men forklaringene finnes der. Bare les du! Men hvis man forholder seg til at disse forklaringene faktisk finnes, så har man etter din oppfatning lavere iq enn andre! En forbløffende virkelighetsoppfatning! Det gjelder visst å klistre alskens fordømmelser over meningsmotstandere, kanskje du føler deg bedre til sinns da? Anonymous poster hash: 2fddb...e73 0 Siter
FGT Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Mener du Bibelen forklarer mer enn vitenskapen bekrefter du bare at religiøse har lavere iq enn andre. Dette har det blitt forsket på. Konklusjonen forskerne kom fram til var ganske klar: Av 63 studier, var det 53 som viste at en negativ korrelasjon mellom religiøsitet og intelligens - og av disse var det 35 som viste at det var betydelig utslag. Til sammenligning var det to studier som viste det motsatte. Spesielt én undersøkelse viser også at det er en klar sammenheng mellom et lands andel ateister og befolkningens gjennomsnittlige IQ. Samtidig viser forskningsresultatene at barn som skiller seg ut som intelligente i ung alder, i senere alder ble mindre religiøse enn det normale i befolkningen. Forskerne har kommet fram til tre teorier til hvorfor det er slik: Intelligente mennesker er mer selvtenkende personer som i mindre grad vil gi etter for religiøse dogmer og sosial påvirkning. En undersøkelse fra 1992 viste at intelligente personer faktisk hadde større sannsynlighet for å bli ateister hvis de bodde i religiøse samfunn, fordi denne typen mennesker ønsker å skille seg litt ut. Religiøse er altså i større grad «flokkdyr».En mer vanlig forklaring er et de smarte ikke aksepterer teorier som ikke har gjennomgått empiriske tester eller som rett og slett er ulogiske. Intelligente mennesker tenker mer logisk enn mindre intelligente mennesker.En siste teori er at intelligens i stor grad fungerer som et substitutt for det religion kan tilby. Det kan være kontroll, selvbeherskelse og som et trygt holdepunkt i livet. Mens religiøse mennesker i stor grad putter sin lit til Gud, bygger intelligente mennesker personlige relasjoner som blir sitt «anker».http://dx.doi.org/10.1177/1088868313497266 Anonymous poster hash: 44d89...dbd Her var det mye rart. Hvorfor mener du at de som tror på gud har lavere IQ ? De som påstår det kan heller vitne om lav IQ. Men nå tror ikke jeg at det er Iq som avgjør hva en tror på , men forstand, logisk tenking,og fornuft, i forhold til et nedlagt behov,åndelig behov mennesket har, på samme som andre mennesklige behov vi alle har om de er vitenskapsfolk eller troende eller hva de måtte være. Mange kloke hjerner, for å si det slik tror på gud, og flere dyktige vitenskapsfolk også både nålevende og tidligere kjente personer som blant annet Isack newton. Han var også en forkjmper for å få et rett forståelse av bibelen, som han innså var guds ord. Jeg tror du tenker kanskje mer på religiøsitet med føleri og ekstase og godtroenhet å gjøre. Det er i tillfelle ikke de jeg snakker om her.bibelen tar også for seg mange vitenskaplige fakta, som de ikke forstå den gang, men som i dag viser vitenskapen har opptaget. Det finnes mange eksempler på det. Også rekkefølgen av skapeverket tilblivelse stemmer overens med det vitenskapen har forstått. Så vitenskapen er faktisk i forening med bibelen på mange områder. Har du tenkt på det ? Der bibelen ikke samsvarer med vitenskapen, holder jeg meg til bibelen, for det har med ting ikke vitenskapen har mulighet til å finne ut av, men blir teorier og gjettninger. Endret 19. mars 2015 av FGT 0 Siter
FGT Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Bibelen er ikke i første rekke en vitensaplig bok, derfor skal den heller ikke forklare all mulig vitenskaplige fakta, for den gleden har han gitt til mennesker. Så derfor trenger det ikke å være noen motsetning mellom bibelen og vitenskapen generelt. Det er to forskjellige felt. Problemet er at noen mennesker med sin fantastiske hjerne kan bli så opphøyd i sin egen ære, at går for langt i sin såkalte vitenskap med sine jettninger og fantasier, i et område der de nødvendigvis må komme svært til kort. Men har en bibelen og vitenskapen, altså den vitenskap som er fakta, Og det som er innenfor det som er til nytte for menneskeheten, så har en både pose og sekk. Vi må ikke glemme at vi er som støv å regne i den store sammheng. Men svært viktig støv må en vel legge til. Endret 19. mars 2015 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Her var det mye rart. Hvorfor mener du at de som tror på gud har lavere IQ ? Forskning viser helt klart at, på gruppenivå, har religiøse lavere IQ enn ikke-religiøse. Anonymous poster hash: 44d89...dbd 0 Siter
FGT Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Forskning viser helt klart at, på gruppenivå, har religiøse lavere IQ enn ikke-religiøse. Anonymous poster hash: 44d89...dbd Hva legger du i det ? Er du vitenskapsmann ? jeg tror jo på gud , men har ikke den sosiale behov for min del, slik som mange andre, heller som en enstøing å regne. Foressten når ble den testen foreratt og av hvem ? IQ sier litt om en person på visse områder. Og som sagt, jeg kjenner til både ingeniører og forskere som tror på gud, og at han står bak alt det skapte. Setter du IQ i forbindelse med høy utdanelse? Må bare si at jeg har aldri vært borti et slik ressonoment før, for høres det helt lamslått ut. Endret 19. mars 2015 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Hva legger du i det ? Er du vitenskapsmann ? Jeg refererer til metaundersøkelsen ovenfor. Forstår ikke helt hva dette har med sosialebehov å gjøre. Dette gjelder på gruppenivå. Selvfølgelig finnes det "smarte" religiøse, og "dumme" ateister. Legg merke til denne: Samtidig viser forskningsresultatene at barn som skiller seg ut som intelligente i ung alder, i senere alder ble mindre religiøse enn det normale i befolkningen. Tre teorier til hvorfor det er slik: * Religiøse er i større grad «flokkdyr». * Intelligente mennesker tenker mer logisk enn mindre intelligente mennesker. * Mens religiøse mennesker i stor grad putter sin lit til Gud, bygger intelligente mennesker personlige relasjoner som blir sitt «anker». Anonymous poster hash: 44d89...dbd 0 Siter
FGT Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Jeg tenkte på det med "flokkdyr" når jeg nevte det med det sosiale. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Mennesker er ikke kloke, de utsletter seg selv ved å drepe hverandre. Her høres det ut til at du snakker om alle eller de fleste mennesker. Slik er det jo heldigvis ikke. De aller fleste mennesker dreper ingen, og aldri i historien har så få blitt drept som nå: http://ourworldindata.org/data/violence-rights/homicides/ 0 Siter
FGT Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Hva legger du i det ? Er du vitenskapsmann ? jeg tror jo på gud , men har ikke den sosiale behov for min del, slik som mange andre, heller som en enstøing å regne. Foressten når ble den testen foreratt og av hvem ? IQ sier litt om en person på visse områder. Og som sagt, jeg kjenner til både ingeniører og forskere som tror på gud, og at han står bak alt det skapte. Setter du IQ i forbindelse med høy utdanelse? Må bare si at jeg har aldri vært borti et slik ressonoment før, for høres det helt lamslått ut. Altså de jeg mener er at de som har kommet med slike undersøkelser som du viser til, må ha visse sperringer, for det virker som at de antyder at det noe svevende, noe en bare føler ut i lufta,at en ikke bruker hodet, det med å sette sin lit til gud. Vel det finnes mye rart mellom himmel og jord som folk tror på, det skal jeg være enig i, men jeg snakker ikke om slike som er blitt forvirret av sine egne forvirringer. vet du hva det innbærer å sette sin lit til gud forresten ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 Skrevet 19. mars 2015 Altså de jeg mener er at de som har kommet med slike undersøkelser som du viser til, må ha visse sperringer, for det virker som at de antyder at det noe svevende, noe en bare føler ut i lufta,at en ikke bruker hodet, det med å sette sin lit til gud. Vel det finnes mye rart mellom himmel og jord som folk tror på, det skal jeg være enig i, men jeg snakker ikke om slike som er blitt forvirret av sine egne forvirringer. vet du hva det innbærer å sette sin lit til gud forresten ? Hvorfor må de ha visse sperringer? Man har foretatt iq-målinger, og de som anser seg selv som religiøse kommer "dårligere" ut (på gruppenivå). Hverken mer eller mindre. Så kan man sikkert si at slike målinger bare måler én type intelligens. Men det er en annen diskusjon. Anonymous poster hash: 44d89...dbd 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.