Gå til innhold

Har du hatt kyssesyken?

Anbefalte innlegg

Ser det står her at mange har hatt det uten å merke noe... og dermed smittet mange uten å vite det.
Jeg fikk kyssesyken for en del år siden. Jeg merket egentlig ikke så mye av de klassiske symptomene med hovne mandler og sår hals, men det første jeg merket var at jeg ble så utrolig slapp. Litt sånn ME-slapp for å si det sånn. Jeg ble utmattet av å sitte 5 minutter ved dataen og orket ikke engang bla i et blad. 
Matlysten forsvant og jeg klarte ikke få i meg mat. Prøvde å få i meg godteri for å få opp blodsukkeret,

men plutselig var alt søtt oversøtt og pyton. Jeg var egentlig avhengig av cola, men nå smakte cola søtt skvip og var udrikkelig (jaja en stor fordel var at jeg ble avvent for colaavhengighet). 
Jeg fikk så store hovne lymfeknuter på halsen. Vond hals og hovne mandler i halsen fikk jeg aldri.

Men jeg hadde skyhøye leververdier og ble sykmeldt fra jobben til leververdiene begynte å normalisere seg. 
Jeg måtte holde meg borte fra trening og andre fysiske anstrengelser.

Jeg har ikke hatt noen ettersymptomer, men merker jeg gjør ting veldig sakte. må liksom ha ofte pauser for å hente meg inn igjen. f.eks. går dette utover husarbeidet. Når jeg skal tømme oppvaskmaskinen bruker jeg lang tid og må av og til ha en pause eller to underveis. 
Enkelte dager er bedre enn andre da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402398-har-du-hatt-kyssesyken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke om jeg har hatt kyssesyken. Ikke som jeg har merket iallefall. 

Datteren min har hatt kyssesyken. Når datteren min var 17-18 år, ble hun syk, da mistenkte de kyssesyken. Da tok de prøver for å finne ut om det var det hun hadde. Det var det ikke, men prøvene viste at hun hadde hatt kyssesyken tidligere. 

Har hørt om flere som har fått påvist at de har hatt kyssesyken tidligere - så tror ikke det er så uvanlig

Anonymous poster hash: 8b92d...a7f

Jeg hadde kyssesyken i 17-årsalderen (var vel kanskje mitt travleste kysseår? ;)), og har aldri før eller siden følt meg så syk. Fikk nesten ikke puste og husker jeg lurte på om jeg skulle stå det over...

Men det gikk relativt fort over. Tror kanskje det hadde sammenheng med at jeg var i meget god form på den tiden.

Ser det står her at mange har hatt det uten å merke noe... og dermed smittet mange uten å vite det.

Jeg fikk kyssesyken for en del år siden. Jeg merket egentlig ikke så mye av de klassiske symptomene med hovne mandler og sår hals, men det første jeg merket var at jeg ble så utrolig slapp. Litt sånn ME-slapp for å si det sånn. Jeg ble utmattet av å sitte 5 minutter ved dataen og orket ikke engang bla i et blad. 

Matlysten forsvant og jeg klarte ikke få i meg mat. Prøvde å få i meg godteri for å få opp blodsukkeret,

men plutselig var alt søtt oversøtt og pyton. Jeg var egentlig avhengig av cola, men nå smakte cola søtt skvip og var udrikkelig (jaja en stor fordel var at jeg ble avvent for colaavhengighet). 

Jeg fikk så store hovne lymfeknuter på halsen. Vond hals og hovne mandler i halsen fikk jeg aldri.

Men jeg hadde skyhøye leververdier og ble sykmeldt fra jobben til leververdiene begynte å normalisere seg. 

Jeg måtte holde meg borte fra trening og andre fysiske anstrengelser.

Jeg har ikke hatt noen ettersymptomer, men merker jeg gjør ting veldig sakte. må liksom ha ofte pauser for å hente meg inn igjen. f.eks. går dette utover husarbeidet. Når jeg skal tømme oppvaskmaskinen bruker jeg lang tid og må av og til ha en pause eller to underveis. 

Enkelte dager er bedre enn andre da.

Det er kjent at kyssesyken kan utløse ME, men det er bare en liten andel av de som hatt kyssesyken som utvikler ME. Mange andre sykdommer kan også utløse ME. Symtomene er mange. Du kan lese om dem f.eks. på ME-foreningens nettsider og se om du syns det passer på deg. Et typisk symptom er langvarig utmattelse etter anstrengelse; f.eks. at man blir dårlig dagen etter en anstrengende dag, og at det varer i flere dager.

Det er kjent at kyssesyken kan utløse ME, men det er bare en liten andel av de som hatt kyssesyken som utvikler ME. Mange andre sykdommer kan også utløse ME. Symtomene er mange. Du kan lese om dem f.eks. på ME-foreningens nettsider og se om du syns det passer på deg. Et typisk symptom er langvarig utmattelse etter anstrengelse; f.eks. at man blir dårlig dagen etter en anstrengende dag, og at det varer i flere dager.

Man vet vel egentlig ikke helt hva som er årsaken til at akkurat den personen har fått ME?

Datteren min har dessverre fått ME, har nok vært syk 1 års tid nå, men  fra påske har hun vært veldig dårlig, slik at studier har måttet bli satt på vent  :(

Hun har som sagt hatt kyssesyken. Men hun har også vært med i en bilkrasj, som skjedde like før hun startet å bli syk. 

I tillegg har hun tatt svineinfluensavaksine. Leser også at enkelte kan ha fått ME av den??

ME er uansett en forferdelig sykdom. NOe av det værste er at det ikke synes at du er syk. For når formen er for dårlig så ligger hun hjemme i senga, på rommet sitt. En god dag i løpet av mnd kan hun faktisk klare å møte venninner ute, kanskje for en matbit, kino og være sosial. Og da kommer kommentarene. Du ser da ikke syk ut du. Er du sikker på at du er syk...

Men så ser ikke de henne når hun kommer hjem, og dagene som da kommer. Hvor hun knapt orker komme på kjøkkenet og spise

Man vet vel egentlig ikke helt hva som er årsaken til at akkurat den personen har fått ME?

Datteren min har dessverre fått ME, har nok vært syk 1 års tid nå, men  fra påske har hun vært veldig dårlig, slik at studier har måttet bli satt på vent   :(

Hun har som sagt hatt kyssesyken. Men hun har også vært med i en bilkrasj, som skjedde like før hun startet å bli syk. 

I tillegg har hun tatt svineinfluensavaksine. Leser også at enkelte kan ha fått ME av den??

ME er uansett en forferdelig sykdom. NOe av det værste er at det ikke synes at du er syk. For når formen er for dårlig så ligger hun hjemme i senga, på rommet sitt. En god dag i løpet av mnd kan hun faktisk klare å møte venninner ute, kanskje for en matbit, kino og være sosial. Og da kommer kommentarene. Du ser da ikke syk ut du. Er du sikker på at du er syk...

Men så ser ikke de henne når hun kommer hjem, og dagene som da kommer. Hvor hun knapt orker komme på kjøkkenet og spise

Man vet ikke alltid akkurat hva som har forårsaket ME i hvert enkelt tilfelle. Men det er vel noe sånt som 80% av tilfellene som skyldes en infeksjonssykdom, f.eks. kyssesyken. Man har heller ikke dokumentert godt nok om det er sammeheng mellom ME og vaksiner, men det er god grunn anta at det kan være en sammenheng. Og i Norge er fagmiljøer fortsatt på et psykosomatikk-blindspor som har vært skadelig for disse syke menneskene. Jeg anbefaler å lese denne kronikken:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kronikk-De-ME-syke-fortjener-serios-forskning-7808915.html

Håper det går bedre med datteren din etterhvert!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...