Gå til innhold

Venner med lettere psykisk utviklingshemming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sannelig ikke slik at de mest intelligente av oss er de beste personene å omgås. De smarte nok til mye, men de trenger ikke ha noen av egenskapene til en god venn. Jeg har ei venninne med lettere psykisk utviklingshemming, men ingen er så utrolig søt og elskverdig som henne. Hun varter meg opp som jeg skulle være av adelig slekt. Hun inviterer meg på lekker middag, med dessert og kaffelatte. Riktig nok så kan samtalene med henne være litt preget av at hun er litt tilbakestående. Men likevel blir hun en av mine favoritter av mennesker. Jeg liker henne for den hun er. :-).

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg liker å ha en omgangskrets i en lett blanding, men jeg merker at det er lettest å snakke med dem man føler seg mest på nivå med. Det kan være givede, men det er også mer krevende, å snakke med dem som er mye smartere eller "dummere" enn en selv. Det er ihvertfall min erfaring.

Skrevet

Jeg er bestevenn med en absberger. Hun er herlig å være med. Jeg merker hun er litt annerledes på å tolke ting sosialt osv men det gjør absolutt ingenting.

Skrevet

Hvordan merker man at noen har lav IQ? Kan man det? PU er definert ut i fra IQ.

Skrevet

Jeg er bestevenn med en absberger. Hun er herlig å være med. Jeg merker hun er litt annerledes på å tolke ting sosialt osv men det gjør absolutt ingenting.

En med AS er ikke PU.

Dette til orientering.

Anonymous poster hash: 6f848...ee9

Skrevet

Det kan man.

Annonse

Skrevet

Det kan man.

Ok? Hvordan? Hva er kjennetegnene?

Skrevet

Ok? Hvordan? Hva er kjennetegnene?

Almennkunnskaper, språk, etc. Hvor dette er kommer selvfølgelig an på hvor lav IQen eventuelt er.

Skrevet

Almennkunnskaper, språk, etc. Hvor dette er kommer selvfølgelig an på hvor lav IQen eventuelt er.

Dette bare sannsynliggjør noe.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Dette bare sannsynliggjør noe.

Men er nok relativt treffsikkert.

Skrevet

En med AS er ikke PU.

Dette til orientering.

Hva er asberger da? psykisk lidelse? hvordan kan det være psykisk lidelse når man er sånn hele livet? bare lurer

Skrevet

Hva er asberger da? psykisk lidelse? hvordan kan det være psykisk lidelse når man er sånn hele livet? bare lurer

Det er en "utviklingsforstyrrelse", man har ikke "redusert mental funksjon".

Skrevet

Åja.. da så. Så man blir ikke født med det?

Annonse

• 11 måneder senere...
Skrevet

Jeg er hjertens enig med ts. Jeg har noen veldig gode venner med psykisk utviklingshemning. Et vennskap er et vennskap, har ingenting å si om man er utviklingshemmet eller ikke. Har man noe å bygge et vennskap på, evt i form av felles interesser, er det egentlig ikke det viktigste hvilken IQ du har, og nei, psykisk utviklingshemmede er ikke nødvendigvis dumme, bare fordi de fungerer endel tregere i oppfatningen enn folk flest. 

Skrevet

Jeg har noe tilsvarende AS(en lignende diagnose), og siterer dette. Utviklingsforstyrrelse er ikke ensbetydende med psykisk utviklingshemning. Jeg bor på et sted hvor jeg får oppfølging fra kommunen, fordi jeg har diverse utfordringer. Jeg jobber også på en tilrettelagt arbeidsplass. Men det betyr ikke at jeg definerer meg som psykisk utviklingshemmet. Jeg har i tillegg gjennomført en iq-test som motbeviser nettopp at jeg skulle hatt en psykisk utviklingshemning. 

Skrevet

Jeg liker å ha en omgangskrets i en lett blanding, men jeg merker at det er lettest å snakke med dem man føler seg mest på nivå med. Det kan være givede, men det er også mer krevende, å snakke med dem som er mye smartere eller "dummere" enn en selv. Det er ihvertfall min erfaring.

Er det alltid, men det er jo en utfordring i seg selv å ha kontakt med mennesker. Jeg merker at med "normalt"-fungerende er man litt mer på nivå, men så kan det likevel være at man liker de samme tingene som en psykisk utviklingshemmet, og da trenger man kanskje ikke ha de mest avanserte samtalene, men kan snakke om ting man har til felles. 

Skrevet

Psykisk utviklingshemning er hvel egentlig en diagnose som stilles. Tror det er noe man får via utredning, og så må man score under IQ 70(som er lett psykisk utviklingshemmet). Generelt definerer det forsinket grad av utvikling, og man regner kognitiv utvikling(mental alder), som på en måte "forsinker" eller "stopper opp".

Skrevet

Åja.. da så. Så man blir ikke født med det?

Jeg vet ikke med AS, men autisme har man, meg bekjent, ikke enda funnet noen forklaring på, om det er medfødt eller oppstår ift miljøets påvirkning. Eneste jeg vet er at det betegnes som en diagnose, men at innunder der er det mange diagnoser. Generelt sett er det først og fremst ulike symptomer, som er kriteriene.

Skrevet

Jeg vet ikke med AS, men autisme har man, meg bekjent, ikke enda funnet noen forklaring på, om det er medfødt eller oppstår ift miljøets påvirkning. Eneste jeg vet er at det betegnes som en diagnose, men at innunder der er det mange diagnoser. Generelt sett er det først og fremst ulike symptomer, som er kriteriene.

Det er vitenskapelig bevist at autisme er noe man blir født med. Hallo??

Anonymkode: de132...8f3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...