Gå til innhold

Venner med lettere psykisk utviklingshemming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vitenskapelig bevist at autisme er noe man blir født med. Hallo??

Er det det? Har en mistanke at miljø har mye og så også.

Anonymkode: 6f848...ee9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Autisme er medfødt.

Skrevet

Autisme er medfødt.

Hvordan kan man være 100% sikker på at autisme er det, mens PF ikke er det? Altså for eksempe, Aspergers er medfødt mens Schzoid pf ikke er det.

Anonymkode: b0619...20f

Skrevet

Det er mulig at jeg er naiv. Men når de beste vitenskapsmenn sier at jorda går rundt sola og at månen går rundt jorda, da tror jeg på det selv om jeg ikke har sjekket det ut selv. Jeg tror også at Olav den Hellige ble drept i 1030 på Stiklestad selv om jeg ikke var der og så det.

De som virkelig har forsket på dette og kjenner området aller best, mener at autisme er medfødt. Om du ikke tror på det, er det ditt valg. Om du også vil ha andre til å tro det samme, er det du som må argumentere faglig for det.

Skrevet

Det er mulig at jeg er naiv. Men når de beste vitenskapsmenn sier at jorda går rundt sola og at månen går rundt jorda, da tror jeg på det selv om jeg ikke har sjekket det ut selv. Jeg tror også at Olav den Hellige ble drept i 1030 på Stiklestad selv om jeg ikke var der og så det.

De som virkelig har forsket på dette og kjenner området aller best, mener at autisme er medfødt. 

Det kan godt hende det er, men hvorfor kan man kategorisk si at PF ikke er medfødt?

Anonymkode: b0619...20f

Skrevet

Ingen som virkelig kan faget påstår at det ikke er betydelige medfødte faktorer i pf.

Ved antisosial pf regner en at minst 2/3 kan forklares med genetikk.

En annen sak er at pf sjelden skal/bør diagnostiseres før en er 18 år.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Ingen som virkelig kan faget påstår at det ikke er betydelige medfødte faktorer i pf.

Ved antisosial pf regner en at minst 2/3 kan forklares med genetikk.

En annen sak er at pf sjelden skal/bør diagnostiseres før en er 18 år.

Veldig enig i dette med over 18 år, og synes kanskje dette burde vært strukket enda lenger som rundt midten av 20 årene.  Jeg var selv av forskjellige årsaker kanskje sent emosjonelt utviklet. Jeg lå over mine jevnaldrende intellektuelt men hang etter sosialt. Fikk PF diagnose sånn et lite stykke opp i 20 årene, hvor alle "symptomene " på dette forsvant sånn fra 28-29 år og oppover. Hverken jeg selv eller leger kjenner meg overhode igjen i noen slik diagnose nå. 

Mht asperger bl.a er jeg rimelig sikker på at dette må væte medfødt. Jeg kjenner en som har sterke trekk av det, og også en udiagnostisert godt voksen person som er på det nivået at det burde vært gitt hjelp, men vedkomne tror "alle andre" er problemet da ingen noen gang har irettesatt at "hennes verden" kanskje ikke fungerer helt som hos NT.  Jeg har sett mange babybilder av disse personene det gjelder, og selv for en som ikke er fagperson kan man helt tydelig se at det er noe som er galt med barnet. Den gang visste jo ingen om dette så vedkomne ble bare sett på som spesiell og annerledes hele livet, men en man måtte vokte seg vel for hva man sa til, ellers kunne "helvete være løs" i timesvis (sannsynligvis AS meltdown). 

Bare mine tanker rundt dette:-)

Skrevet

Veldig enig i dette med over 18 år, og synes kanskje dette burde vært strukket enda lenger som rundt midten av 20 årene.  Jeg var selv av forskjellige årsaker kanskje sent emosjonelt utviklet. Jeg lå over mine jevnaldrende intellektuelt men hang etter sosialt. Fikk PF diagnose sånn et lite stykke opp i 20 årene, hvor alle "symptomene " på dette forsvant sånn fra 28-29 år og oppover. Hverken jeg selv eller leger kjenner meg overhode igjen i noen slik diagnose nå. 

Mht asperger bl.a er jeg rimelig sikker på at dette må væte medfødt. 

Da er jeg rimelig sikker på at jeg er feil diagnostisert.

Anonymkode: 38c44...076

Beautiful_Creatures
Skrevet

Da er jeg rimelig sikker på at jeg er feil diagnostisert.

Som i at du har "vokst det av deg"? Altså at du ikke har de samme symptomene lenger?

Skrevet

Som i at du har "vokst det av deg"? Altså at du ikke har de samme symptomene lenger?

Nei. Som i "ble feildiagnostisert som godt voksen". Diagnosen fantes ikke engang når jeg var barn. 

Skrevet (endret)

Mht asperger bl.a er jeg rimelig sikker på at dette må væte medfødt. Jeg kjenner en som har sterke trekk av det, og også en udiagnostisert godt voksen person som er på det nivået at det burde vært gitt hjelp, men vedkomne tror "alle andre" er problemet da ingen noen gang har irettesatt at "hennes verden" kanskje ikke fungerer helt som hos NT.  Jeg har sett mange babybilder av disse personene det gjelder, og selv for en som ikke er fagperson kan man helt tydelig se at det er noe som er galt med barnet. Den gang visste jo ingen om dette så vedkomne ble bare sett på som spesiell og annerledes hele livet, men en man måtte vokte seg vel for hva man sa til, ellers kunne "helvete være løs" i timesvis (sannsynligvis AS meltdown). 

Bare mine tanker rundt dette:-)

Hei!

syns du er inne på mye riktig her,

har lite erfaring med det siste du skriver as meltdown, men har sett det på youtube,

det du er inne på at du kunne se, så feks andre mer tydelig enn meg i mine barn, det var ikke vi som reagerte men gjerne voksne som hadde kunnskap om barnsutvikling og normaltrekk.

Jeg mente feks at "hele barnehagen" til min sønn, "ikke forstod situasjonen", det var altså merkelig syns jeg at det var så mye bråk i barnehagen, at ikke de andre barna ville sitte med barnet mitt å spille sjakk m.m.

Det gikk så kort tid før både mitt barn og jeg fikk diagnosen asperger.

Jeg har mange ganger tenkt at det var ganske tydelig på sett og vis, som babyer kunne de sitte helt stille på et teppe på gulvet uten å gripe etter ting, de var i sine egne tanker mer.

for meg ble det til stor endring å få diagnose og opplysningen som fulgte, det var altså vi som hadde særtrekk, det var ikke alle de andre som var merkelige:lol:(jeg må jo le av meg selv i ettertid)

Endret av Madelenemie
Skrevet

Det er vitenskapelig bevist at autisme er noe man blir født med. Hallo??

Anonymkode: de132...8f3

Da vet du tydeligvis mer enn meg, men trodde man ikke var 100% sikre på dette området. Om du mener det er bevist, bør du hvel også dokumentere det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...