Gå til innhold

Hva slags OS har du?

12 stemmer

1. 1. Hva slags OS bruker du?

• Windows
      4
    • OS X
      4
    • Linux
      2
    • Unix
      0
    • Android
      1
    • iOS
      0
    • Commodore 64
      1
    • Annet (spesifiser)
      0
    • Hva er et OS?
      0

Anbefalte innlegg

Litt misvisende alternativer, da både OS X og Linux er UNIX. UNIX er fra 70-tallet ellerno, men OS X, Linux, BSD og en rekke andre nerdesystemer er basert på det.

Linux Is Not Unix :)

OS X er forøvrig operativsystemet til Mac, gleder meg til å høre begrunnelsen for samenligningen din mellom linux og OS X Yosemite. Tenker du på OS2 eller noe ? (det er heller ikke akkurat Linux). Unix SUN (solaris) er forøvrig delvis basert på BSD, så rart du hevder det er omvendt.

Tror vi kan stadfeste at du ikke er nerd (ihvertall ikke med spesiell kompetanse på OS) :D

Endret av adhemar

Fortsetter under...

Linux Is Not Unix :)

OS X er forøvrig operativsystemet til Mac, gleder meg til å høre begrunnelsen for samenligningen din mellom linux og OS X Yosemite. Tenker du på OS2 eller noe ? (det er heller ikke akkurat Linux). Unix SUN (solaris) er forøvrig delvis basert på BSD, så rart du hevder det er omvendt.

Tror vi kan stadfeste at du ikke er nerd (ihvertall ikke med spesiell kompetanse på OS) :D

Kan ikke svare for Kaptein Kaos, men denne artikkelen forklarer litt om hva UNIX er, og nevner eksempler på OS som er basert på det (inkl. OS X og Linux):

http://en.wikipedia.org/wiki/Unix

"but the UNIX trademark passed to the industry standards consortium The Open Group, which allows the use of the mark for certified operating systems compliant with the Single UNIX Specification. Among these is Apple's OS X, which is the Unix version with the largest installed base as of 2014."

"Many clones of Unix have arisen over the years, of which Linux is the most popular, having overtaken the popularity of "true" Unix on server platforms since its inception in the early 1990s."

Litt mer om BSD:

http://en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Software_Distribution

"Berkeley Software Distribution (BSD) was a Unix operating system derivative"

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Lol, jada. jeg skal ikke krangle på at Linux er for de fleste praktiske formål likt Unix-os'ene, det var ment som en morsomhet med henspeiling på 'gnu is not linux' den referansen ser jeg retrospekt kune være vanskelig å tolke.

Som jeg skrev (og det er sant) at sun solaris er er delvis gjenbruk av BSD, sun solaris er et unix OS som er basert på BSD. BSD er for øvrig samlebegrep for flere UNIX-OS.

Jeg hadde neppe giddi kommentert om kapteinen hadde skrevet 'BSD, LINUX, UNIX er alt det same', men klarte ikke dy meg når han slang med OS X. Apple OS'et har riktignok en UNIX sertifisert kjerne men jeg vil påstå at det er et stykke fra det og til å si at 'LINUX og MAC OS er samma ulla, hipp som happ hva du bruker, i en 'undersøkelse' som dette.

Men skal gi meg :) 

Jeg hadde neppe giddi kommentert om kapteinen hadde skrevet 'BSD, LINUX, UNIX er alt det same', men klarte ikke dy meg når han slang med OS X. Apple OS'et har riktignok en UNIX sertifisert kjerne men jeg vil påstå at det er et stykke fra det og til å si at 'LINUX og MAC OS er samma ulla, hipp som happ hva du bruker, i en 'undersøkelse' som dette.

Men skal gi meg :)

Nei, bevares, ikke gi deg! Du får se om du finner et sted hvor Kaptein Kaos (eller jeg) har sagt at "LINUX og MAC OS er samma ulla, hipp som happ hva du bruker".

UNIX er ikke noe OS. Det er en familie av OS, derivert fra AT&T Unix. Som det står forklart på Wikipedia. Derfor gir det ingen mening å ha alternativet "UNIX" sammen med "OS X" og "Linux".

Mistenker noe 'trollings' her...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...